Mainos

Uskotko Jumalaan?

• 1 383 797
  • 14 400
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Olemme ennenkin kiistelleet asioista, mutta minusta osoittaa huonoa arvostelukykyä käyttää esim. katolisen kirkon historiallisia ja nykyisiä väärinkäytöksiä argumenttina kristinuskoa vastaan. Näillä väärinkäytöksillä kun ei ole mitään tekemistä Jeesuksen sanoman kanssa, vaan ne ovat sen toisen kaverin, ei Jeesuksen tekosia.
Sivusta sen verran, ettei Jeesuksilla ja Mooseksilla ole mitään tekemistä sen kanssa, että nykysukupolvien aikana (ja nähtävästi aiemminkin) katolisessa kirkossa on ilmennyt tavattoman paljon seksuaalista väkivaltaa lapsia kohtaan. Kyse on katolisen kirkon opillisista ja rakenteellisista epäkohdista, jonka muodostamat paineet purkautuvat groteskeilla tavoilla. Jeesusta ja Moosesta ei myöskään pidä syyttämän tai kiittämän sen enempää lestadiolaisteen piirissä tapahtuneista alaikäisiin sekaantumisista, tai vakavasti sairaan toipumisesta. Edellinen on tyypillinen väkivaltarikos heikommassa asemassa olevaa kohtaan. Jälkimmäisen kaltaisissa tapauksissa potilas joko ei ole tosiasiassa ollut vakavasti sairas ollenkaan, tai sitten paraneminen on jotakuinkin aina perusteltavissa triviaalimmilla syillä. Joillakin kristillisillä tahoilla, joskaan ei kristityillä yksinään, on kiusallinen päähänpinttymä selittää kaikki hyvä ja suotuisa oman jumalansa armollisuudella ja ihmetöillä.

Seksuaalisuuden ja avioliiton evääminen aikuisilta ihmisiltä perustelemalla tätä vaatimuksella omistautua uskonnolle ja Jumalan työlle on jo itsessään väkivaltaa yksilöä kohtaan, mihin katoliset papit ovat kuitenkin melko lailla vapaaehtoisesti alistuneet. Vapaaehtoisuus ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että monien uskonnollisten yhteisöjen muinaisiin käsityksiin ja uskomuksiin perustuvat arvojärjestelmät eivät kestä kaikkea nykyiseen moneen kertaan validoituun tietämykseen perustuvaa kritiikkiä. Puhumattakaan siitä, että pakkoselibaatissa elävät katoliset papit toimivat lapsiin sekaantuessaan karkeasti oman uskontonsa periaatteiden vastaisesti. Katolinen kirkko on itse syypää luomaansa ongelmaan ja tuon ongelman ylläpitämiseen, vaikka nyttemmin epäkohtaan on jollakin tasolla havahduttu. Sama virke pätee myös kotoisiin lestadiolaisiin.

Viimeksi muokattu:

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Tarkentaisin sen verran, että eihän artikkelissa kerrottu aivotilojen manipuloinnin aiheuttavan uskonnollisia kokemuksia (jos tätä hait aivojen yllyttämisellä), vaan koehenkilöiden kuvaamilla uskonnollisilla kokemuksilla oli vastaavuutta tiettyjen aivoalueiden aktiivisuudella. Tuosta on vielä matkaa sen todentamiseen, että aivotilat muodostavat uskonnollisia kokemuksia. Sitä ennen materialismi on tosiuskovaisuutta.

Ainakin itse ajattelisin uskonnollisten kokemusten tyypillisesti edellyttävän aktiivista toimintaa kokijaltaan. Eli osallistutaan uskonnolliseen rituaaliin/tilaisuuteen, jossa on tarkoituskin kokea uskonnollisia tunteita, "fiiliksiä". Samalla tavoin kuin muita vastaavia "aivotiloja" aiheuttaviin tilanteisiin mennään mukaan. Tätä tarkoitin sillä, että aivoja "yllytetään" tietynlaisiin kokemuksiin. Spontaaneja hengellisiä tuntemuksia olisi vaikeampi neurologisesti tutkia.

demitra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

Pari kommenttia:

Tiedän kyllä, että Raamatussa on epäjohdonmukaisuuksia ja ristiriitoja, jos keskittyy katsomaan vain yksityiskohtia. Olisi suorastaan yllättävää, jos ei olisi, sillä onhan Raamatun kirjat kirjoitettu eri aikoina ja taustaltaan täysin erilaisten ihmisten toimesta. Vapaa-ajattelijoiden sivuilla on hyvä ja kattava lista näistä ristiriidoista. Raamatun ydinsanoma on kuitenkin sama näistä ristiriidoista huolimatta eli pähkinänkuoressa ”usko Jeesukseen, niin pelastut”.

Noihin boldaamisi kohtaan totean, että Jeesus on jo täyttänyt lain jokaisen kohdan, jotta kenenkään ei tarvitse enää tehdä sitä (kukaan ei edes pystyisi), joten laki ei katoa. Toisessa kohdassa puhutaan Jumalan tahdon, ei siis lain noudattamisesta, jotka ovat kaksi eri asiaa. Fariseukset eivät ymmärtäneet sitä, että lain pilkuntarkka noudattaminen ei ole Jumalan tahdon noudattamista. Olen molemmista boldaamistasi kohdista samaa mieltä, eivätkä ne ole ristiriidassa aiemman viestini kanssa.

Viimeiseen kohtaan totean, että on tietysti helppo kuitata kaikki yliluonnolliset kokemukset harhoiksi tai mielikuvituksen tuotteeksi. Analyyttisenä ja järkevänä ihmisenä tiedän kuitenkin onko kokemani tapahtunut vai olenko kuvitellut jotakin varsinkin kun huomioidaan vielä tilanne ja tapahtumapaikka. Elämä menee aika hankalaksi, jos kaikille asioille yrittää löytää tieteellisen selityksen, koska se ei ole yksinkertaisesti mahdollista oli sitten kristitty tai ei.

Tämä asiasta tältä illalta.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Analyyttisenä ja järkevänä ihmisenä tiedän kuitenkin onko kokemani tapahtunut vai olenko kuvitellut jotakin varsinkin kun huomioidaan vielä tilanne ja tapahtumapaikka.
Minäkin tiesin. Näin jälkikäteen kuitenkin olen funtsinut, että aina niille ihmeille antoi itse sen merkityksen eli mikäli jokin tapahtumaketju natsasi, se oli yliluonnollista ja Jumalan puhetta tms. Jos homma ei toiminutkaan, kyseessä ei ollut Jumalan tahto tai sitten minua koeteltiin yms. helppoja mutta vakuuttavia selityksiä, joita opin itselleni keksimään. Lopulta sitten vuosien jälkeen aloin olla siinä pisteessä, että uskalsin myöntää parin vuosikymmenen valheen itselleni, ja muistan hyvin sen hetken, kun lopulta totesin, että tämä oli tässä - Jumalaa ei ole tai jos on, sitä ei paskaakaan kiinnosta minun tekemiseni. Kummassakaan tapauksessa minun ei siis enää kannata uhrata aikaani moisen herran huomioimiseen millään tapaa.

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kuinka narsisti pitää ihmisen olla, jos rohkenee julistaa, että vain minua seuraamalla voit pelastua? Aivan totaalista bullshittia.

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Tiedän kyllä, että Raamatussa on epäjohdonmukaisuuksia ja ristiriitoja, jos keskittyy katsomaan vain yksityiskohtia. Olisi suorastaan yllättävää, jos ei olisi, sillä onhan Raamatun kirjat kirjoitettu eri aikoina ja taustaltaan täysin erilaisten ihmisten toimesta.
Kyllä, se olisi todella yllättävää. Sellainen saattaisi antaa jopa yhden syyn uskoa, että niitä kirjoituksia on ollut ohjaamassa jokin korkeampi voima vuosituhansien saatossa. Sellaisina kuin ne ovat, kirjoitukset näyttäytyvät kokoelmana primitiivisen heimon mytologioita.

Analyyttisenä ja järkevänä ihmisenä tiedän kuitenkin onko kokemani tapahtunut vai olenko kuvitellut jotakin varsinkin kun huomioidaan vielä tilanne ja tapahtumapaikka.
Niin tietävät UFO-siepatut, koiriltaan toimintaohjeita saavat murhaajat, sähköyliherkät ja jumalaltaan tappokäskyjä saavat itsemurhapommittajatkin. Tai ainakin luulevat tietävänsä.

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Tiedän kyllä, että Raamatussa on epäjohdonmukaisuuksia ja ristiriitoja, jos keskittyy katsomaan vain yksityiskohtia. Olisi suorastaan yllättävää, jos ei olisi, sillä onhan Raamatun kirjat kirjoitettu eri aikoina ja taustaltaan täysin erilaisten ihmisten toimesta. Vapaa-ajattelijoiden sivuilla on hyvä ja kattava lista näistä ristiriidoista. Raamatun ydinsanoma on kuitenkin sama näistä ristiriidoista huolimatta eli pähkinänkuoressa ”usko Jeesukseen, niin pelastut”.

Jos näin todella on, niin asian olisi varmasti voinut ilmaista lyhyemminkin. Itse katsoisin tuon olevan melkoista vapaatulkintaa (vaikken ole ihan koko kirjaa lukenutkaan, siitä tehtyjä tutkimuksia kyllä).

Noihin boldaamisi kohtaan totean, että Jeesus on jo täyttänyt lain jokaisen kohdan, jotta kenenkään ei tarvitse enää tehdä sitä (kukaan ei edes pystyisi), joten laki ei katoa. Toisessa kohdassa puhutaan Jumalan tahdon, ei siis lain noudattamisesta, jotka ovat kaksi eri asiaa.

Eli Jeesus ikään kuin pelasi pelin läpi ja Jumalan laki vaihtui uuteen sopimukseen, jossa vain uskomalla pelin läpäisseeseen pelastuu? Olen kuullut tämän saman selityksen niin monta kertaa, että uskoisin sen todella olevan tatuoidun protestanttisen kristityn uskonkäsitykseen. Todellisuudessahan katkelmassa ei missään sanota, että lakia ei enää tarvitse edes yrittää noudattaa. Päinvastoin, kilvoittelu on edelleen tärkeää, koska laki on ja pysyy voimassa. Sen täydellinen noudattaminen oli vain todistus Jeesuksen jumaluudesta.

Viimeiseen kohtaan totean, että on tietysti helppo kuitata kaikki yliluonnolliset kokemukset harhoiksi tai mielikuvituksen tuotteeksi. Analyyttisenä ja järkevänä ihmisenä tiedän kuitenkin onko kokemani tapahtunut vai olenko kuvitellut jotakin varsinkin kun huomioidaan vielä tilanne ja tapahtumapaikka. Elämä menee aika hankalaksi, jos kaikille asioille yrittää löytää tieteellisen selityksen, koska se ei ole yksinkertaisesti mahdollista oli sitten kristitty tai ei.

Nyt on kyllä melkoista hybristä ilmassa. Väittäisin, että "analyyttinen ja järkevä" ihminen tietää kaiken psykologisen tutkimuksen osoittamana, ettei mieleen ole luottamista. Pystymme sekä mielen voimalla että erilaisilla kemiallisilla reaktioilla aiheuttamaan kokemuksia, joita ei ole olemassa kokijan pään ulkopuolella. Tämä on minusta ihan perustietoa.

Viimeksi muokattu:

Katsonvaan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit LFC
Eli sä et oo tolkuissas edes vähää alusta? Mitä muita yliluonnollisuuksia sun päässä viiraa? Suosittelen terapiaa ja lääkitystä aika helvetin vikkelään ja toivottavasti et ole missään vastuullisessa hommassa.
ps. "näin nämä asiat vaan koetaan"

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue

Tutkijakaksikon mukaan ongelma on myös se, ettei islamilaisuusindeksi ota listauksessaan huomioon islamin lain tavoitteita eli maqasid al šariaa eikä myöskään islaminuskon viittä peruspilaria. Ne ovat uskontunnustus, viisi päivittäistä rukoushetkeä, zakaat eli kaikesta omaisuudesta joka vuosi annettava 2,5 prosentin almu vähäosaisille, ramadan-kuukauden ajan vietettävä paasto ja pyhiinvaellus Mekkaan.

Tämä tutkijakaksikon mielipide on hyvä esimerkki siitä, mikä uskonnoissa on niin fundamentaalisesti pielessä. Hyvästä muslimista kielii mukamas se, että noudattaa tiukasti sääntöjä. Naurettavaa.

demitra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt tuli kyllä niin paljon vastauksia, että en pysty millään vastaamaan kaikkiin, mutta ohessa jokaiselle jotakin:
  • UT:n Jumala on toki ihan sama kuin VT:n Jumala, mutta tie hänen luokseen on nykyään mahdollista vain Jeesuksen armon ja ristintyön kautta. Se miten ennen pelastui, ei ole millään tapaa kiinnostavaa.
  • Vaikka VT:n Jumala voi vaikuttaa joidenkin mielestä ikävältä persoonalta, niin vaihtoehto on varmasti vielä ikävämpi.
  • En ole mielestäni missään väittänyt, että katoliset eivät pelastuisi. Ihminen pelastuu UT:n mukaan vain Jeesuksen armon, eikä omien tekojen kautta. Tähän ei vaikuta se, mihin seurakuntaan kuulut, jos tiedät vilpittömästi olevasi väleissä Jeesuksen kanssa. Kaikki muut vaihtoehdot (riippumatta siitä, paljonko näitä on ja paljonko ihmisiä on näiden vaihtoehtojen piirissä) johtavat UT:n mukaan kadotukseen ja ikuiseen eroon Jumalasta.
  • Kristinusko ei ole demokratiaa, jossa asiat tehdään siten, että se miellyttää enemmistöä kansalaisista. Päinvastoin, meille on annettu UT:ssa hyvät ohjeet siitä, miten pelastua ja miten toimia tämän jälkeen, eikä tästä voi poiketa yhtään. Minä en voi sille mitään, että asiat ovat UT:ssa, kuten ovat. Olen vain pyrkinyt tuomaan esiin sen, miten asiat on UT:ssa kerrottu. Jos tämä miellyttää vain pientä osaa kansalaisista ja aiheuttaa ärtymystä muissa, niin en valitettavasti voi sille mitään. Kannattaa silloin siirtyä sille puolelle, jossa asia tuntuu miellyttävältä.
  • Monille on ilmeisesti kova paikka, että heitä maallisilla ansioilla mitattuna paremmin menestynyt henkilö osoittautuu hihhuli-osaston kristityksi, koska yleinen mielikuva kristityistä on, että he ovat ex-narkkeja, ex-spurguja tai muuten vain elämässä kovia kokeneita. Kobe Bryant oli mielestäni hyvä esimerkki siitä, että vaikka sinulla olisi kaikkea, niin et voi kuitenkaan ostaa tällä kaikella huomispäivää. Tämän vuoksi ihan jokainen henkilö tarvitse Jeesusta.
  • Harha-kortti on oikeasti tosi väsynyt veto. En halua avata asiaa liian paljon, mutta omat yliluonnolliset kokemukseni ovat niin konkreettisia, että olen satavarma Jeesuksen ja saatanan olemassaolosta. Näin jälkeenpäin ajateltuna olisin varmasti ihan samalla tavalla Jeesuksen seuraaja kuin nytkin, vaikka minulle ei olisi tällaista tapahtunut, mutta se oli ikään kuin konkreettinen todiste siitä, että valitsemani tie on oikea. En myöskään aktiivisesti etsi yliluonnollisia kokemuksia; niitä tulee, jos on tullakseen.
  • Tuohon laki-asiaan liittyen ilmaisin itseni ehkä vähän huonosti. Yritin sanoa, että lakia noudattamalla kukaan ihminen ei voi pelastua. On tietysti totta, että ei Jeesuksen seuraaja voi elää siten, että toimisi tietoisesti Jumalaa vastaan. Usko Jeesukseen luo ns. hyviä tekoja (mihin mm. Jaakob viittaa kirjeessään), mutta itse teot eivät tuota uskoa tai pelastusta. Lähtökohtaisesti tämä tarkoittaa sitä, että ilman uskoa Jeesukseen jokainen ihminen on Jumalan silmissä samalla viivalla ja tämä on ainoa erottava tekijä.
  • Tämä meidän keskustelu muistuttaa aika paljon Mulderin ja Scullyn välisiä keskusteluja.
Se asiasta tältä erää. Palaan tähän ketjuun varmaan jossain myöhemmässä vaiheessa.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
  • Monille on ilmeisesti kova paikka, että heitä maallisilla ansioilla mitattuna paremmin menestynyt henkilö osoittautuu hihhuli-osaston kristityksi, koska yleinen mielikuva kristityistä on, että he ovat ex-narkkeja, ex-spurguja tai muuten vain elämässä kovia kokeneita.
No nyt on kova. Kyllä, itse ainakin olen erittäin kateellinen sinulle taloudellisesta menestyksestäsi. Emme tosin tunne toisiamme, mutta ei anneta sen häiritä!

teppana

Jäsen
No nyt on kova. Kyllä, itse ainakin olen erittäin kateellinen sinulle taloudellisesta menestyksestäsi. Emme tosin tunne toisiamme, mutta ei anneta sen häiritä!

Luin saman kohdan ja hymähdin itsekin. Eikö se Jeesus kehottanut vaatimattomuuteen? Oli meinaan yksi kovimmista humble brageista pitkään aikaan tällä palstalla. Edes autoiluketju ei kovin usein anna tuota tasoa.

Mitä tulee uskontoon ja taloudelliseen menestykseen, itse olen tottunut nämä kaksi yhdistämään jo varhain. Nykyisellään asun Oulussa ja meidän taloyhtiötä myöten lestadiolaiset on miehittäneet avainpaikkoja. Heimovelijärjestelmä toimii kuin junan vessa ja reilusta kilpailutuksesta ei tietoakaan. Onhan se maallinen mammona aina seurannut uskontoja. Hurskaat ja hartaat osoittaa kummalisen suurta himoa kultaan.

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers

Luin saman kohdan ja hymähdin itsekin. Eikö se Jeesus kehottanut vaatimattomuuteen? Oli meinaan yksi kovimmista humble brageista pitkään aikaan tällä palstalla. Edes autoiluketju ei kovin usein anna tuota tasoa.

Ei ollut ensimmäinen eikä muistaakseni toinenkaan kerta, kun tuli tuota "maallisilla ansioilla" keulimista ko. nimimerkiltä. Tämän pitäisi ilmeisesti jotenkin tukea sitä, että Jesus is real. Selvästi myös on tärkeää, että palstalla tiedostamme demitran ylivertaiset saavutukset.

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Harha-kortti on oikeasti tosi väsynyt veto. En halua avata asiaa liian paljon, mutta omat yliluonnolliset kokemukseni ovat niin konkreettisia, että olen satavarma Jeesuksen ja saatanan olemassaolosta.
Joo, eihän tästä sitten kannata vääntää jos on täysin mahdotonta, että olisit voinut erehtyä.

Ja ateisteja jotkut sanoo ylimielisiksi.

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Monille on ilmeisesti kova paikka, että heitä maallisilla ansioilla mitattuna paremmin menestynyt henkilö osoittautuu hihhuli-osaston kristityksi,
Viesti kuvaa täsmälleen sitä ihmistyyppiä, jonka raamatun tarinoiden Jeesus olisi antanut kuulla kunniansa

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Yuval Noah Harari toistaa moneen kertaan noissa kirjoissaan sitä, että me olemme onnistuneet luomaan näin suuria yhteiskuntia sen ansiosta, että homo sapiensit on pystytty valjastamaan yhteisten tarinoiden pohjalta tekemään yhteistyötä. Kristinusko kaikista hirveyksistään huolimatta on varmasti ollut ehkä jopa suurin yksittäinen tarina, joka on saanut miljoonat ihmiset puhaltamaan yhteen hiileen ja tekemään yhteistyötä. Niin hyvässä, kuin pahassakin. Siinäkin uskonnot ovat varmasti näytelleet suurta roolia, että valtiot ovat pystyneet kasvamaan niin suuriksi, kuin nykyään ovat. Jos ei mitään muuta yhteistä ollut, niin uskonto edes oli se yhteinen liima, joka piti suuret massat yhdessä ja jota hyödyksi käyttäen hallitsijat pystyivät hallitsemaan.
Vaikka uskonnon avulla on varmasti pystytty manipuloimaan yksilöitä toimimaan johtajien tahdon mukaisesti ja sillä on ollut yhteiskuntien kehityksen kannalta valtava merkitys (myös positiivinen), niin aika pitkälle menevä on päätelmä, että uskonto on saanut ihmiset puhaltamaan yhteen hiileen. Jos miettii vaikkapa maailmansota missä kristityt saksalaiset, kristityt ranskalaiset, kristityt britit, kristityt venäläiset ja kristityt jenkit tappoivat toisiaan, sekä kristittyjä puolalaisia, italialaisia, espanjalaisia, hollantilaisia, tanskalaisia, norjalaisia ja suomalaisia, niin tekisi mieli väittää että kansallisuustunne on ollut isompi yhteinen liima.

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
@dana77

En nyt oikein ymmärrä, että mihin tartut tuossa viestissäni. Enhän minä missään sanonut, että uskonnot olisivat olleet ainoa ihmisiä yhdessä pitävä voima. Pohdiskelin sitä, että merkittävä rooli niillä kuitenkin on ollut meidän yhteiskuntiemme kehityksessä. Tietenkin niitä vaikuttavia tekijöitä on paljon muitakin.

Se, että onko uskonto nyt sitten ollut suurin näistä tarinoista (kuten tuossa ylhäällä olen sanonut), joihin myös mainitsemasi kansallistunne kuuluu, niin siitä voidaan varmasti keskustella.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viimeiseen kohtaan totean, että on tietysti helppo kuitata kaikki yliluonnolliset kokemukset harhoiksi tai mielikuvituksen tuotteeksi. Analyyttisenä ja järkevänä ihmisenä tiedän kuitenkin onko kokemani tapahtunut vai olenko kuvitellut jotakin varsinkin kun huomioidaan vielä tilanne ja tapahtumapaikka.
Sinun pitäisi katsoa joku video, jossa fiksuja ja analyyttistä ihmisiä hypnotisoidaan. Mielenkiintoisinta ei ole se, että nämä järkevät ja analyyttiset uskovat varmasti mitä heille kerrotaan, vaan se miten he omatoimisesti pyrkivät puolustelemaan ja perustelemaan täysin järjetöntä toimintaansa näkemättä siinä mitään ristiriitaa.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
@dana77

En nyt oikein ymmärrä, että mihin tartut tuossa viestissäni. Enhän minä missään sanonut, että uskonnot olisivat olleet ainoa ihmisiä yhdessä pitävä voima. Pohdiskelin sitä, että merkittävä rooli niillä kuitenkin on ollut meidän yhteiskuntiemme kehityksessä. Tietenkin niitä vaikuttavia tekijöitä on paljon muitakin.

Se, että onko uskonto nyt sitten ollut suurin näistä tarinoista (kuten tuossa ylhäällä olen sanonut), joihin myös mainitsemasi kansallistunne kuuluu, niin siitä voidaan varmasti keskustella.
Nimenomaan siihen kun sanoit, että kyseessä on "suurin yksittäinen" mutta samaa mieltä, että suuri kuitenkin.

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
No homma käsittääkseni meni niin, että Jumala halusi jakaa rakkauttaan ja loi sitten lopulta kaltaisensa (mutta luodun), jolle antoi vapaan tahdon. Tämä vapaa tahto toteutui sitten niin, että ihmiselle annettiin yksi mahdollisuus rikkoa tämä rakkaussuhde, ja tottahan hän käytti tämän kortin. Siitä alkoikin sitten veljien tappaminen, kaikenmaailman kauheus ja epämoraalisuus jne. ja Jumala näki, ettei tämä nyt hyvään suuntaan mene, eikä tästä tule Hänen kaltaistaan rakkauden jakajaa. Painoi sitten restart-nappulaa, mutta tuo ihmisen mahdollisuus pysyä rakkaussuhteessa jäi "historiankirjoihin" (no, juutalaisten taruihin). Lupasi sitten kuitenkin hyvyydessään, että enää hän ei täydellistä restart-nappulan painamista tee. Yritti sitten parhaansa mukaan paimentaa lakeja asettamalla ja ohjaamalla ihmisiä oikeaan suuntaan mutta samalla antamalla heidän vapaan tahtonsa kanssa tehdä mitä haluavat. Aika kauheuksia siitä ihminen taas kehitti. Sitten lopulta tuli tämä pelastussuunnitelma, jolla rakkaussuhdetta haluamattomat saavat edelleen tehdä niin kuin lystäävät, mutta rakkaussuhdetta haluaville annettiin köysi, jota pitkin pääsee sitten pakoon siihen ikuiseen rakkaussuhteeseen.

Jos ja kun et tuota lukemalla tajua koko rakennelman järjettömyyttä ja moraalittomutta, en selvästi pysty sinua asiassa auttamaan. "Paras" mihin jumala pystyy on pronssikautinen barbarismi ja narsistinen kidutusfetisismi, not good enough, sori nyt vaan.

Minulla ei paljon mielikuvitusta ole, ja muutenkin maanmatosena tuntuu, etten voisi jotain joka vain "on" viisaudessa voittaa, mutta taas huonomuistisena kyselen, miten sen Jumalan olisi pitänyt toimia olettaen, että halusi jakaa rakkautensa luomansa kanssa ikuisesti, mutta tehdä tästä luomuksesta myös kaltaisensa antamalla tälle vapaan tahdon (niin kuin Jumalallakin on käsittääkseni).

Miten olisi vaikka ilman sitä kidutusvaatimusta, tappamisia olemattomista "rikoksista" jne. kuten on n. lukematon kertaa jo tässäkin ketjussa ehdotettu. Eikö? Ei sitten.

EDIT: Tuli vielä mieleen sellainen juttu, että jos se kepinkerääjä eli talvea ja tarvitsi polttopuuta, niin eikö ne klaput pessään olisi voinut kerätä niinä kuutena muuna viikonpäivänä niin, ettei olisi sapattipäivänä tarvinnut raataa? Olisi sen yhden ainoan viikonpäivän voinut käyttää Jumalan pohdiskeluun, kunnioittamiseen, rakastamiseen jne.

No mitä jos ei voinut? Lihoiksi vaan sitten, ilmeisesti. Lue edellinen mafia-boss -vertaus. Oma vikasi jos tulet ammutuksi siellä Broolynissä kun uhkausten jälkeenkin siellä kävelit. Sinun ajatuksenjuoksusi mukaan bossin murhaoikeudenkäynnissä käypä puolustus olisi siis: "mitäs käveli siellä, oma vikansa. Näin ollen päämieheni on syytön murhaan."

Kalloosi ei tunnu uppoavan, että kysyn: miksi jumalalla, mafiapomolla tai kellään muullakaan on moraalinen oikeutus toimia näin ja vastauksesi on kuten aina: "ihmisen vika, mitäs teki niin tai näin". Vastauksesi on siis might makes right, vaikket sitä suoraan suostu sanomaan. Jumalalla on mukaasi oikeus tehdä ihan mitä vain, ja kaikki pahuus on jotakin kautta ihmiskunnan syytä.

Ja kunnioitus ja rakkaus ansaitaan, kuvitteellinen jumalasi ei ole ansainnut kumpaakaan.

Kyllä/ei kysymys sinulle: eikö tuosta sapattipäivänä töihin menosta ehdoin tahdoin saa sellaisen kuvan, että "minä" olen sen joka ajattelee ja päättää ja tekee juuri niin kuin itselle sopii parhaiten, sanokoon joku kuvitteellinen Jumala-olento sitten mitä tahansa? Eli minä-keskeinen maailmankuva.

Kyllä, lähtökohtaisesti en näe tärkeänä mielikuvitusolentojen tottelemista, päinvastoin oikeastaan. Pointtini kuitenkin lukee yllä: vaikka uskoisikin mafia-boss -jumalaasi, ei se tee sen toimintaa yhtään moraalisemmaksi. Kaikkien maailmankuva on minä-keskeinen, sinunkin. Alistat oman moraalisi ja uskomusjärjestelmäsi pronssikautisille horinoille, koska se jostain syystä sopii sinulle parhaiten. Kuvaavaa kyllä, että puhut itsenäisestä ajattelusta halventavaan sävyyn ja ehdotat, että pitäisi ennemmin seurata moraalittomia ja järjettömiä ohjeita, jotka väitetysti on kirjoittanut henkiolento, jonka olemassaolosta ei ole mitään viitteitä, saati todisteita.

Viimeksi muokattu:

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nimenomaan siihen kun sanoit, että kyseessä on "suurin yksittäinen" mutta samaa mieltä, että suuri kuitenkin.
Nojoo. Tarkemmin kun rupean miettimään, niin tämä on kyllä ihan oikeanlainen havainto jonka teet. Ei nyt töissä ole aikaa pidemmin kirjoittaa, mutta kyllähän kristityn maailman sisälläkin Euroopassa on satoja vuosia ihmiskuntaa vielä enemmän jakaneet kansallisvaltioiden rajat. Nykyään ei ole mitään kiistaa siitä kumpi tarina näyttelee suurempaa roolia ihmisten mielissä. Ennen nykyisen kaltaisia kansallisvaltioita rajoja piirrettiin erilaisten heimojen, klaanien ja ruhtinaskuntien yms. sellaisten välille. Ja nämä ovat aina tapelleet keskenään.

Ja uskonto ketjussa kun ollaan, niin mielenkiintoinen filosofinen pohdinta on sitten sekin, että miten nämä meitä yhdistäneet tarinat sitten kuitenkin ovat meitä taas toisaalta aina erottaneet. Koskaan ei ole tullut koko ihmiskunnan kokoavaa tarinaa. Olemmeko me pohjimmiltamme sitten heimoutuvia otuksia, vaikka heimomme suuria ovatkin? Me tarvitsemme itsemme ulkopuolelta jonkun tarinan, joka jotenkin saa tyydytettyä meidän yhteenkuuluvuuden tunnetta?

Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uskonnot ihmiskunnan historiassa ovat varmasti se merkittävin liima, nationalismi ja kansallisvaltiot on kuitenkin varsin tuore ilmiö olipa tulkintatapa niiden synnystä mikä tahansa. Eikä kyse ole lopulta siitä, että saman uskonnon sisällä ei voisi listiä toisiaan, vaan siitä, että ihmisiä ylipäätään saadaan toimimaan joukkoina toisiaan vastaan ja oman yhteisönsä puolesta.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Uskonnot ihmiskunnan historiassa ovat varmasti se merkittävin liima, nationalismi ja kansallisvaltiot on kuitenkin varsin tuore ilmiö olipa tulkintatapa niiden synnystä mikä tahansa. Eikä kyse ole lopulta siitä, että saman uskonnon sisällä ei voisi listiä toisiaan, vaan siitä, että ihmisiä ylipäätään saadaan toimimaan joukkoina toisiaan vastaan ja oman yhteisönsä puolesta.
Tämä on niin monitulkintainen kysymys, että ymmärrän eriävätkin mielipiteet. Uskonnot ovat ehdottomasti katalyyttinä olleet sopassa, mutta historialliset imperiumit ei ole olleet mitään demokratioita, joissa ihmiset olisivat vapaaehtoisesti puhaltaneet yhteen hiileen jonkun ihmeen uskonnon takia. Verot on maksettu kuninkaalle koska muuten lähtisi henki ja sotaväkeen on otettu miehiä väkisin, koska muuten lähtisi henki. Ihan sana onko uskottu tai ei. Toki uskonto on jossain määrin ollut keulakuva, joka on oikeuttanut sodat, antanut valta-asemat yms, mutta jos kuningas ja uskonto on olleet eri mieltä, niin pääsääntöisesti kuningas on päättänyt tai sitten on lähtenyt kirkon mieheltä henki. Tässä on kaava nähtävissä.
Taisipa pari paaviakin nousta valtaistuimelle tappamalla edeltäjänsä, mutta se ei tietenkään ole ollut true scottsman uskontoa se.

Toki jos Haririmaisesti lasketaan kapitalismi, kommunismi ja kuningaskunnat myös uskonnoiksi, niin sitten.

Viimeksi muokattu:
4

444

Sinun pitäisi katsoa joku video, jossa fiksuja ja analyyttistä ihmisiä hypnotisoidaan. Mielenkiintoisinta ei ole se, että nämä järkevät ja analyyttiset uskovat varmasti mitä heille kerrotaan, vaan se miten he omatoimisesti pyrkivät puolustelemaan ja perustelemaan täysin järjetöntä toimintaansa näkemättä siinä mitään ristiriitaa.
Eivät vain ole yhtä menestyneitä elämässään, joten heidän juttujaan ei tarvitse ottaa todesta.

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
Kristinusko ei ole demokratiaa, jossa asiat tehdään siten, että se miellyttää enemmistöä kansalaisista. Päinvastoin, meille on annettu UT:ssa hyvät ohjeet siitä, miten pelastua ja miten toimia tämän jälkeen, eikä tästä voi poiketa yhtään. Minä en voi sille mitään, että asiat ovat UT:ssa, kuten ovat. Olen vain pyrkinyt tuomaan esiin sen, miten asiat on UT:ssa kerrottu. Jos tämä miellyttää vain pientä osaa kansalaisista ja aiheuttaa ärtymystä muissa, niin en valitettavasti voi sille mitään. Kannattaa silloin siirtyä sille puolelle, jossa asia tuntuu miellyttävältä.

Sitten kun annat jonkinlaista syytä edes ottaa mitään siellä UT:ssa sanottua tosisssaan, voisi näillä julistuksilla olla vähän painoarvoakin. Voin minäkin avata sinulle Koraanin tai Bhagavad Gitan viisauksia ja opin kappaleita, mutta miksi?

Harha-kortti on oikeasti tosi väsynyt veto. En halua avata asiaa liian paljon, mutta omat yliluonnolliset kokemukseni ovat niin konkreettisia, että olen satavarma Jeesuksen ja saatanan olemassaolosta. Näin jälkeenpäin ajateltuna olisin varmasti ihan samalla tavalla Jeesuksen seuraaja kuin nytkin, vaikka minulle ei olisi tällaista tapahtunut, mutta se oli ikään kuin konkreettinen todiste siitä, että valitsemani tie on oikea. En myöskään aktiivisesti etsi yliluonnollisia kokemuksia; niitä tulee, jos on tullakseen.

Noin analyyttisenä ja järkevänä jannuna varmaan ymmärrät, että ympäri maailmaa ihmiset kokevat samankaltaisia kokemuksia eri uskonnoissa ja monet ovat yhtä satavarmoja kokemuksistaan, kuin sinä omistasi. Ne kuitenkin liittyvät omiesi kanssa yhteensovittamattomiin uskonkappaleisiin, joten millä ratkaistaan, kenen (jos kenenkään) kokemukset vastaavat todellisuutta? On helppo vain toistella, miten omat kokemukset ovat totta ja toisten vastaavat kirjaimellisesti Saatanasta, mutta vailla mitään perusteluja tai todisteita on turha odottaa kenenkään analyyttisen ja järkevän ottavan horinoitasi tosissaan.

Kuten aiemminkin sanoin: aika hassua, miten nuo uskonnolliset kokemukset ja satavarmuudet kovasti noudattelevat hallitsevia oppeja kulttuuris-maantieteellisesti. Luulisi tämän herättävän analyyttisessä ja järkevässä tarkkailijassa kysymyksiä. Hevosten jumala näyttäisi varmasti hevoselta.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy