Breeze Harbour
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Juu, ymmärrän kyllä tämän. Ihmismieli kun on taipuvainen reagoimaan tiettyihin asioihin, sanoihin ja korostuksiin hyvinkin aggressiivisesti, mikäli hän kokee ne itselleen häiritseviksi.Näen itse asian niin että vaikka käsite Jumala ei aiheutakaan minussa mitään ateistista vastalauseryöppyä, niin tässä menee minullakin raja. Tuo lihavoimani sana viittaa siihen että Jumala olisi jonkunlainen entiteetti, koska käytät sanaa Hän. En ihmettele yhtään että niin moni kakoo tällöin vastaan.
Ei usko itsessään mun mielestä vaikuta moraalintunteeseen, vaan se miten ajattelet muista.@Smitty#41 Ateistina eläminen vaatii korkeampaa moraalia kuin esim kristittynä oleminen. Miksi? Siksi, että minun tulee voittaa kanssaihmisteni kunnioitus ja läheisteni rakkaus päivittäin.
Itselleen ja toiselle anteeksiantaminen on yhtä tärkeää. Huom. anteeksianto ei tarkoita jonkun karmean teon hyväksymistä, vaan sitä että pääset siitä yli ja olet valmis menemään eteenpäin etkä jää tuntemaan vihaa.Minulle ei kukaan ole luvannut mitään anteeksiantoa kuolinvuoteella. Minua ei houkuttele taivas eikä pelota helvetti. Arvotan itseni sen mukaan, miten tässä tehtävässä suoriudun. Jos olen kelju kanssaihmisille, ei kukaan mustakaapu pysty sitä anteeksi antamaan. Vain he voivat minulle antaa anteeksi, joita olen loukannut.
Ei ehkä saatana itsessään, vaan viha, kostonhaluisuus, intohimo, ahneus sekä itsekkyys ovat niitä tärkeimpiä pahuuteen houkuttelevia tekijöitä. Jos noita elämän periaatteita vastustaa, ei todellakaan ole niinkään välttämätöntä uskoa Jumalan olemassaoloon.Myöskään saatana ei minua pahuuteen houkuttele, vaan vastuu hölmöilyistäni on 100% itsellä.
En rakasta vihollistani, enkä käännä toista poskea.
Tästä olemme kuitenkin täsmälleen samaa mieltä. Ei vihollista minustakaan kuulu rakastaa. Ymmärtää voi silti yrittää aina, se ei rakkautta vihollistaan kohtaan vaadi.Pahuutta ja vääryyttä tulee vastustaa kaikin mahdollisin keinoin, eikä suinkaan tarjota rakkautta väärintekijöille. Kuten kristinusko moraalittomasti opettaa. Myös kristinuskon oppi esivallan legitimiteetin sokeasta kunnioittamisesta on typeristä typerin.
Itseasiassa sanoin jokunen sivu takaperin juuri toisinpäin. Menepä vaikka lukemaan se viesti uudelleen ellet usko mua.Aika erikoinen argumentti uskovaiselta, jota voin tässä ihan ääneen miettiä. Erityissti kun aiemmin kerroit että se että kuinka moni johonkin uskoo, lisää sen todennäköisyyttä. Näetkö tässä edes päivänselvää ristiriitaa, vai onko tämä vain niitä näin ne asiat koetaan juttuja joita minä en ole kykenevä ymmärtämään?
Se, että pidät joulupukkiin uskomista vedenpitävänä vertauskuvana yhteiskunnallisiin uskontoihin, hämmentää minua vieläkin.
Totta kai kaikki sellaiset uskon asiat ovat kiistanalaisia, jotka ovat missä tahansa vaiheessa maailman kehitystä olleet joillekin "totuuksia". Tietääkseni kukaan järjellä ajatteleva ihminen ei ole ikinä väittänyt joulupukkia Jumalakseen tai pelastuksekseen..? Siksi minusta on yhä hieman omituista verrata Jumalaa joulupukkiin.Aikuiset ovat toki kriittisempiä ja älykkäämpiä kuin lapset, joten siinä mielessä on loogista että he eivät usko sellaiseen jonka olemassaolosta ei ole todisteita. Vastaavasti Yhdysvalloissa on tehty tutkimus, että Yhdysvaltojen kansallisen tiedeakatemian huippututkijoista vain 7 % ilmoitti uskovansa jumalaan kun kaikkien amerikkalaisten keskuudessa uskovia on yli 90%.
Aika monelle muullekin uskovalle se on pysyvä siihen asti kun menettävät uskonsa. Vähän niinkuin SM-liigan valmentajilla on aina seurajohdon täysi luottamus.
Paljon mielenkiintoisempaa olisi silti ollut, että olisit ottanut kantaa että onko Shivan, Odinin tai Zeuksen olemassaolo samalla tavalla kiistanalaista kuin Jahven?
Asia selvä.Olen ateisti, minkä olen täällä monesti kertonutkin. En siis usko yhdenkään jumalan olemassaoloon. Olen kuitenkin valmis uskomaan heti, kun siihen on riittävät perusteet, mikä käsittääkseni pätee suureen osaan ateisteista. Kristillisen Jumalan kohdalla on tosiaan mielestäni loogisesti ilmeistä, ettei häntä ole olemassa, tai siis ettei ainakaan ole kaikkivoipa ja hyvä.
Muistat kyseisen kohdan huonosti. On Jumalan valinta kohdistaa kidutusta ja murhaa egyptiläisiin. Jos hän olisi hyvä, hän yksinkertaisesti asettaisi faaraon ajatukset siten, että tämä lähettäisi juutalaiset matkoihinsa. Mutta hän tekeekin juuri toisin, paaduttaa faaraon sydämen, jotta "näytös" voi jatkua. Ja murhaamisen suoritti Raamatun mukaan nimenomaan Jumala.
Hmm... Kiitos perehdytyksestä. Minusta tuo koko teksti kokonaisuudessaan kuvastaa lähinnä tuon ajan ihmisten uskoa sekä käsitystä Jumalasta ja maailmasta. Tuon ajan ihmisillä ei käytännössä ollut käsissään lainkaan varmaksi todistettua tietoa, joten siksi he uskoivat kirjaimellisesti kaiken olevan Jumalan tahtoa. Heille ei ollut annettu käsiinsä keinoja ymmärtää asioita tieteen ja faktojen näkökulmasta. Tiedettä ei tuolloin vielä tunnettu ja kaikki heidän tietonsa oli kirjoitettua, kokemuksiin pohjautuvaa tietoa. Se on ihan tutkittu juttu, että epävarmuus luo pelkoa ja Mooses todennäköisesti pelkäsi Jumalan haluavan vahingoittaa heitä, elleivät tottele tämän niinsanottuja määräyksiä. Joten siksi hän varoitti kansaansa ja kertoi heille kuinka toimia.
Tuon ajan ihmiselle lait määritti Jumala, eli toisin sanoen heidän silloinen käsityksensä oikeasta. Heidän käsityksensä oikeudenmukaisuudesta ei kuitenkaan kohtaa lainkaan nykyajan standardien kanssa. Siksi nykymaailman hyvinvointivaltioissa vanhanaikaiset uskomukset eivät enää vaikuta lakien julistamisessa. Tämä taas johtuu siitä, että tiedämme lajistamme nykyisin niin paljon sellaisia asioita, joista ajalta ennen Kristusta emme tietäneet. Kaikki tuon ajan tieto perustui uskomuksiin. Nykyisin se pohjautuu siihen mitä tiedämme, mitä koemme ja miten tunnemme.
Toki tiedostan enemmän kuin hyvin, että tuollaiset kertomukset enemmän kuin asettavat Jumalan hyvyyden kyseenalaiseen valoon skeptikkojen silmissä. Kyseenalaistaminen on tervettä ja täysin luonnollista. On huomattavasti helpompaa kyseenalaistaa muiden uskomuksia, kuin muuttaa omiaan. Sellainen vaatii ensinnäkin paljon aikaa, itsetutkiskelua sekä uusia näkökulmia.
En siis ole taipuvainen uskomaan, että kaikki maailmanhistorian tapahtumat ovat puhtaasti Jumalan tahtoa. Suuren osan niistä olemme itse aiheuttaneet, osa taas on luonnon aiheuttamia. Toisaalta vaikutamme myös ympäristöömme, joten ympäristömmekin on silloin vaikutettava samaten meihin. Olemme luonnon kanssa yhtä, sillä luonnossa on lajimme syntyperät.
Häiritseekö sinua yhtään, että yksisarvisiin, enkelihoitoihin ja muuhun höpöhöpöön uskovat perustelevat uskomustaan identtisillä argumenteilla? "Loogisesti toki yksisarvisten olemassaoloa ei voi todistaa, mutta minusta tuntuu että niitä on. Skeptikon on vain vaikea käsittää että emme me yksisarvisiin uskovat ole mitään hulluja, jotka uskovat olemattomaan."
Uskon asioissa terveen järjen käyttö on suositeltavaa tai oikeastaan pakollista. Loch Nessin hirviön tai yksisarvisten olemassaoloon uskominen on melko pitkälle vietyä taikauskoa, jollaista ei voi edes kokemuksilla perustella, sillä kukaan ei todistettavasti ole törmännyt näihin taruolentoihin luonnossa. Kumpaakaan näistä ei myöskään ole ikinä pidetty jumalina, joten minulle ne ovat fantasiaolentoja, joiden olemassaolosta jotkut ihannoivat, mutta kukaan ei voi sanoa tietävänsä nähneensä sellaisen. Jos sellaisen on kuvitellut näkevänsä, on todennäköisesti hallusinoinut.
Toki samanlaisen argumentin voi tehdä Jumalasta, jos ei tunne Jumalaa käsitteenä.
Viimeksi muokattu: