Usko ja faktat tosiaan useimmiten ovat käytännössä toistensa vastakohtia, tästä olen vahvasti samaa mieltä. Mitä ajattelet termistä "totuus"? Ovatko totuudet kokoelmia faktoja, joista jokainen luo oman, mielestään eheän, kokonaisuuden, jota kutsuu totuudeksi? Vai ovatko totuudet jotain valmiiksi olemassaolevia entiteettejä, kuten Platonin ideat, joista ihmiset sitten yrittävät erilaisin keinoin saada haalittua tietoa?
Kuten jo sanoin, totuuksia on kovin moneen lähtöön. Myös tietelliset faktat eli ulkoiset totuudet, kuten vaikka että ilman hapensaantia kaikki elämä planeetaltamme häviäisi ovat totuuksia. Tärkeää on pystyä erottamaan ulkoiset totuudet sisäisistä. Mielestäni molemmat ovat tasapuolisen arvokkaita eikä kumpiakaan tulisi väheksyä.
Luottaisitko sellaisen ihmisen totuuteen, jonka mielestä totuuden voi löytää ilman faktoja? Itse näen faktat parhaana (ja ainoana) välineenä totuuden löytämiselle, minkä vuoksi usko, tuo faktojen vastakohta, ei juurikaan vakuuta työkaluna totuuden etsimisessä.
Nyt heitit pahan... Totuutta kun on niin pirun vaikea määritellä koska jokaisella meistä on eri käsitys siitä, mikä se totuus on. Mulle totuus on yhtä kuin oma elämäntarkoitus ja sen mukaan eläminen.
Tilastollisia faktoja löytää tutkimalla, paneutumalla johonkin aiheeseen ja totuuksiahan nekin ovat. Mutta ne pitäisi kyetä erittelemään ihmisen sisäisestä totuudesta, johon ulkopuoliset faktat eivät vaikuta millään tapaa, vaan joihin ainoa vastaus löytyy katsomalla sisimpääsi.
Lapsena kukaan meistä ei tiedä omaa totuuttaan, ja siksi usein kasvaessa mietimmekin, miksi olen täällä? Mikä on tarkoitukseni täällä maan päällä?
Itseensä tutustuminen ja itsestään oppiminen on tärkein askel matkalla totuuteen. Jos ei ikinä opi tuntemaan itseään ja omia vahvuuksiaan, ei varmasti koskaan löydä todellista tarkoitustaan maan päällä.
Jos totuuksia voisi löytää muutenkin kuin faktojen avulla, törmättäisiin hyvin pian sen kaltaisiin ongelmiin, joita muutamat kirjoittajat ovat sinulle osoittaneet tuossa yllä. Esim. jos ihminen voi löytää totuuden sisältään, miten voidaan sanoa, kenen totuus on ns. "oikein" ja kenen väärin? Islamistinen terroristikin toimii usein sisältään löytyneen voimakkaan uskon ja tarkoituksen pohjalta. Hän uskoo Koraanin jumalaan, rakastaa kuten Koraani neuvoo ja tietää syvällä sisimmässään tekevänsä oikein. Kyseisen terroristin teot on melko helppo perustella oikeellisiksi, jos mennään sinun kuvailemallasi ajattelulla. Hänhän toimi oikein, eikö?
Islam on kristinuskoon verrattuna aika lailla ääriuskonto ja sen noudattaminen perustuu kuriin, alistumiseen ja tottelevaisuuteen. Kyllä, jihadistit tappavat viattomia ihmisiä uskonnollisista syistä ja eihän se eettisesti oikein ole. Joten mitä Islamiin tulee, niin heille Jumalan sana on aukoton ja sitä on noudatettava joka asiassa. Kuitenkaan läheskään kaikki islamilaiset eivät suhtaudu uskoonsa yhtä voimakkaasti kuin jihadistit. Kaikissa uskonnoissa on yhteistä se, että niitä voi noudattaa todella monella eri tapaa ja ero oikean ja väärän välillä on hyvin häilyvä.
En siis allekirjoita islamilaisuuden oppeja, mutta pyrin kuitenkin ymmärtämään niitäkin...
Toinen esimerkki on Jehovan todistaja, joka kertoi minulle, että jumalan sanaa on noudatettava, sanoi se mitä tahansa. Tässä kuulemma suurin vaikeus on erottaa, mikä todella on jumalan sanaa. Kysyin häneltä, tappaisitko minut ja perheeni, jos saisit jumalalta käskyn ja voisit 100 % varmasti vahvistaa, että käsky todella tuli jumalalta. Parin minuutin vakuuttelun (en loukkaannu, ole vain rehellinen yms.) jälkeen tämä henkilö vastahakoisesti sanoi että kyllä, siinä tapauksessa hän tekisi juuri kuten jumala on käskenyt, koska se olisi oikein. Hänen kohdallaan se varmasti olisikin ainoa oikea ratkaisu, mutta minä olisin kyllä vahvasti eri mieltä.
Aika pahan kysymyksen kyllä heitit hänelle. Jehovan todistajat on varmasti monen mielestä "ärsyttäviä ihmisiä", koska saattavat koska vain tulla ovellesi hieromaan uskoa naamallesi. Mun mielestä varsinkin nyky-yhteiskunnassa, jonka suhtautuminen uskoon liittyviin asioihin on yleensä kovin skeptinen, on tuo Jehovan todistajien toiminta melko turhanpäiväistä. Vaikka he totta kai toimivat oman Jumalankatsomuksensa mukaan juuri oikein, niin väitän että 99% ihmisistä ei kiinnosta saada ketään ovelleen puhumaan Jeesuksesta.
Tällaisia esimerkkejä voisi keksiä lähes loputtoman määrän. Satanisti ei mielestäsi kadu, koska toimi omasta mielestään oikein. Entäs kun uskossa oleva ihminen tekee jotain, mikä on monien muiden mielestä väärin tai "pahaa", mutta uskoo itse vahvasti tehneensä oikein. Ehkä lisäksi moni muu uskossa oleva ihminen uskoo hänen tehneen oikein. Ei hänkään tuota tekoa silloin todennäköisesti kadu. Kenen totuus silloin voittaa? Miten määritellään, oliko teko oikea vai väärä, hyvä vai paha?
Tähän tulikin vastattua jo osittain edellisessä viestissäni. Kun uskossa oleva ihminen toimii väärin, hän toimii oman uskonsa vastaisesti. Tai näin minä sen käsitän.
Tiivistetään vielä: Jokaista uskontoa voi noudattaa joko oikein tai väärin. Oikean ja väärän erottaminen toisistaan on välillä hyvin hankalaa.
En kiistä, etteikö paholaisen sana voisi olla Saatananpalvojan totuus, en vain allekirjoita sitä.
En kiistä, etteikö ihmisten tappaminen uskon takia olisi väärin. Islamin uskossa asia ei kuitenkaan ole näin yksinkertainen, sillä heille kaikki muu usko = pahasta.
En kiistä, etteikö ihmisillä kuuluisi olla valinnanvapaus uskoonsa liittyen. Joten kristinuskon mukaan Jehovan todistajat toimivat väärin, mutta heidän uskonsa mukaan he toimivat juuri niin kuin heidät on määrätty toimimaan.