Aukesi. Nuo ovat kristillisiä arvoja, eikä niissä mitään vikaa ole. Joillain muilla arvot ovat erilaisia, jotkut heittää homot katolta, leikkaa kurkut vääräuskoisilta (ja ne ovat niitä hyviä juttuja, katumusta ei tarvita kun vääryyttä ei ole tehty) jne jne.
Myönnän, että omat arvoni pääsääntöisesti näyttävät kohtaavan sinun vastaavat. Tämä on myös kulttuurillinen juttu, satuin syntymään tähän mestaan niin tarttuuhan sieltä välttämättä jotain mukaan. Hihhuliksi en sinua sano, vain vähän ehkä valtaväestöstä enemmän uskovaiseksi.
Kiitos ymmärryksestä :)
Tulit juuri sanomaan sen mikä uskonnoissa on vikana. Uskon ongelma on, ettei kyseenalaisteta. Tieteen etuna on nimenomaan se, että kyseenalaistaminen on suotavaaa. Tiede perustuu siihen mitä tiedämme. Tai paremmin sanottuna "näillä tiedoilla mitä on käytettävissämme, tiedämme, että XX on totta".
Ei siinä mitään, jos uskot niin uskot. Ei tää ole niin vaikeata.
Puhut edelleen täyttä asiaa. Mulle ainakaan se ei kuitenkaan ole mahdotonta uskoa Jumalaan ja silti kyseenalaistaa tiettyjä asioita joita meille on opetettu lapsena.
Tiede, etenkin ihmistieteet on mulle vähintään yhtä tärkeä ja arvokas asia kuin usko. Monimutkaista tieteiden ja uskojen yhdistelemisestä vaan tekee juuri se, että toinen perustuu faktoihin ja toinen uskomuksiin. Mut mikä niitä taas yhdistää, on se että molemmissa etsitään totuutta, ainoastaan eri näkökulmista.
Mielestäni lihavoitu ei ole silkkaa hyvyyttä, vaan hieman itsekeskeistä sosiaalisuutta. Eivät kaikki ihmiset halua tulla kohdelluiksi juuri niinkuin sinä haluaisit heidän kohtelevan sinua. On hyvin todennäköistä, että noudattamalla tätä periaatetta tulee loukanneeksi muita.
Todellinen empatia pyrkii minusta asettumaan toisen asemaan ja ymmärtämään vaikkapa, että kuinka tämä toinen haluaisi itseään kohdeltavan.
Lähtökohtaisesti suurin osa ihmisistä arvostaa sitä, kun heitä arkielämässä autetaan tai neuvotaan, eikä vaan reaktiomaisesti olla että "sori ei pysty nyt auttaa, kysy joltain muulta". Aina on aikaa auttaa, ellei sitten oo esim. matkalla supertärkeään työhaastatteluun tai kokoukseen, jollaisista myöhästymistä ei katsota hyvällä. Sillonkin voi tokaista kohteliaasti, että "auttasin mielelläni, mutta valitettavasti en pysty koska olen matkalla paikkaan x ja mulla on jo kiire".
Koitan ymmärtää, mutta helpoksi sinä et sitä tee. Itsemurhapommittajakin on siis mielestäsi oikeassa, kun on löytänyt oikeutuksen teolleen syvältä sisimmästään? Moni ihminen löytää sisimmästään synkkiä ja pelottavia asioita, ja sinun neuvosi heille on "älä kyseenalaista"?
No et säkään tätä vastaamista mulle järin helpoksi tee laittamalla koko ajan sanani väärään kontekstiin.
Tuskin itsemurhapommittajaksi tullaan minkään "kutsumuksen" kautta. Itsemurhapommittajat ovat niin turta sisältä, etteivät varmaankaan tunne enää mitään siinä kohtaa kun päätyvät tekoonsa. Se on sääli niin heitä, kuin heidän viattomia uhreja kohtaan. Neuvoni heille olisi hakea ammattiapua, ennen kuin päätyvät oikeasti toteuttamaan sairaita joukkomurhafantasioitaan.
Sitten on tietenkin sellaisiakin ihmisiä, jotka on päästään jo niin pöpejä, että minkäänlainen apu tai neuvot ei enää heihin toimi, koska he eivät enää kuuntele ketään.
Minun päättelyni ettet pitänyt tuota hyvänä asiana johtui tuosta "vaikutat ihmiseltä" -alkavasta muotoilusta. Saanen huomauttaa, että minä en väittänyt, että pitäisit mutu -pohjalta toimimista fiksumana vaihtoehtona. Se oli kysymys. Sinä itse teit sellaisen tulkinnan "vaikutat ihmiseltä" -alkavasta muotoilusta, joka tavallaan todisti pointtini oikeaksi.
Pahoittelen muotoiluani. En millään keksinyt, kuinka tuon järkevästi muotoilisi vaikuttamatta ennakkoluuloiselta... Sain vastauksestasi käsityksen, että näet kaikki kristityt sokeina tieteen elämälle välttämättömille vaikutuksille. Siitä huolimatta että kysymysmuodossa asian esititkin.
Hihhulin määritelmä on nykykielessä "vahvasti uskonnollinen henkilö", joten väite on hieman kyseenalainen. Vai tarkoitatko että tuo tekee sinusta vain hihhulin, jolla on kyky ajatella asioista järkevästi?
Mulle hihhuli on lyhyesti sanottuna uskosta sokaistunut henkilö.
Tavallaan totta. Sen sijaan seuraava päättelylogiikka on aukoton: Raamattu on the virallinen ja oikeastaan ainoa ilmoitus kristityn Jumalan olemassaolosta ja se ei ei todistettavasti pidä kirjaimellisesti paikkaansa, joten raamatun kertomus jumalasta ei ole ainakaan kokonaisuudessaan totta.
Tästä olen samaa mieltä, enkä toki osta kaikkea Raamatun sisältöä. Varsinkin kun puhutaan noin muinaisesta opuksesta, jonka sisältö on hyvin hyvin laaja, niin joitain sen kohtia
pitää pystyä kyseenalaistamaan, sillä elämä ei ole mustavalkoista.
Kuitenkin jos joku uskoo siihen, että jumala asuu
GN-z11 -galaxyssä syrjäisellä planeetalla erokkona vähän samalla tavalla kuin Luke Skywalker tähtien sotien viimeisissä osissa, ilman että hän tekee mitään tai vaikuttaa mihinkään millään tavoin, niin sitä on kieltättä hyvin hyvin vaikea todistaa todeksi. Ainoastaan joku saattaisi kysyä, että miksi tuollaista mihinkään millään tavalla vaikuttamatonta tyyppiä pitäisi pitää jumalana ja sitäkin olisi vaikea perustella.
Mahtaako joku noin uskoa? Tai no ihan varmasti joku uskookin, mutta väitän että luku on marginaalinen ja näin ollen argumenttisi irrelevantti.
Väite ei ollut, että uskonto auttaa elämään rauhassa, vaan että uskonto saa elämään rauhassa. Saa = aikaansaa = aiheuttaa.
Se että auttaako uskonto muslimeja elämään paremmin rauhassa kuin mitä nämä tekisivät ilman uskontoa vaatisi tilastollista vertailua edustavaan verrokkiryhmään. Tällaisen ryhmän löytäminen voi olla aika vaikeaa, mutta kun eri maailman uskontoja ja sotia katsoo, niin pääsääntöisesti näyttäisi siltä että rauhaisampia eläjiä ovat sivistyneet länsimaat, joissa uskontojen merkitys on kaikkein pienin. Mainittakoon esim hyvin maallistuneet pohjoismaat tästä erinomaisina esimerkkeinä.
Maailmassa on tosin yksi täysin ateistinen valtio ollut eli Albania ja se ei tämän päätöksen jälkeen kertaakaan sotinut, joten ainakin voidaan todistaa että ilman uskontoa ei 100%:sti rähistä. Uskovilla on usein melko rasistinen suhtautuminen muita uskontoja kohtaan, enkä tiedä onko tässä siitä kyse, mutta itse en näe perusteltuna olettaa että arabit olisivat ilman uskontoa sen kovempia rähisemään kuin uskonnon kanssakaan,
Kaikkineen mielenkiintoinen näkökanta asiaan. Itse en näe, että uskonto itsessään on suurimpia sotien aiheuttajia, vaan eriuskoisuudesta aiheutuvat konfliktit ja ihmisten kyvyttömyys hyväksyä muita uskontoja osana universumia.
Omasta mielestäni on mahtavaa, että uskontoja on niin monia. Se todistaa sen tärkeimmän meistä ihmisistä lajina; Haluamme löytää asioille tarkoituksen - tietää mitä sieluillemme tapahtuu kuoleman koittaessa sekä miksi koemme elämämme aikana niin paljon tuskaa ja kärsimystä niin itsemme kuin läheistemme puolesta. Joillekin uskonto auttaa ymmärtään sitä kärsimystä ja näkemään syvällisemmän tarkoituksen sen takana.
Kun sanoin, että "kunhan et saatanaa palvo", vaikutti tietysti siltä että kielsin kyseisen uskon. En mä sitä sillä tarkoittanut. Totta kai paha on olemassa siinä missä hyväkin, mutta pahan pitäminen "sydämen asiana" ylittää oman suvaitsevaisuuteni rajat. En tahdo saatanan palvojille mitään pahaa, mutta en kyllä aio sellaisiin ihmisiin kuluttaa omaa energiaanikaan. Jos haluaa yhteyden ihmiseen, täytyy ymmärtää tämän sisintä. Kannattaa suosiolla pitää etäisyyttä sellaisista ihmisistä, joiden kanssa ei synny absoluuttisesti minkäänlaista yhteisymmärrystä mistään.
Oletan, että
@jussi_j viittaa siihen, että Raamatun mukaan Jumala tekee itse suoraan ja teettää israelilaisilla ilmeisen pahoja tekoja. Toki tuossa ei ole ongelmaa, jos lähtee siitä, että kaikki Jumalan tekemä tai käskemä on määritelmällisesti hyvää. Minun on kuitenkin mahdotonta nähdä viattomien ihmisten kiduttamista, orjuutusta ja murhaamista mitenkään hyvyyden ilmentymänä. On siis tekopyhää tuomita Saatana hänen ja palvojiensa pahojen tekojen vuoksi, jos ei tuomitse myös Jumalaa hänen ja palvojiensa pahojen tekojen vuoksi.
Kiitos. Arvostan kun joku näkee vastauksensa eteen oikeasti vaivaa sen sijaan että vastaisi vain yhdellä lauseella, joka jättää ilmoille enemmän kysymyksiä kuin vastauksia.
En ole tutustunut Raamattuun noin juurta jaksaen, ja siksi kysyinkin mistä tässä on oikein kyse. Pahat teot on tietty aina tuomittavia, mutta meidän tavallisten ihmisten tehtävä ei ole niiden tekijöitä tuomita. Jos joku murhaa lapsuudenystävänsä, niin tuomion määrää ja oikeutta jakaa käräjäoikeus. On tekoja, jotka ovat ehdottoman tuomittavia, mutta edes se ei oikeuta täysin tuomitsemaan ihmistä sen takana. Oikeuden puolesta kuuluu taistella, mutta ketään ei tule tuomita, sillä kuten sanoitkin, toisen suorilta käsin tuomitseminen on tekopyhää. tldr; tekojen tuomitseminen on oikeutettua, ihmisten ei.
Asioista toki saa ja kuuluukin olla eri mieltä. Olisi kovin tylsää, jos kaikki meistä ajattelisi elämästä täysin samalla tavalla. Mitään keskustelua ei koskaan syntyisi.