Ennen kuin alat lukea Raamattua, poistat mielestä olettamuksen, että siinä olisi jotain jumalallista, niin saman tien KAIKKI mysteeri ja mystisyys katoaa.
Luet sen vain tekstin kautta ja tarinan luomisen keinojen kautta, niin huomaat tämän.
Vain, jos siihen syöttää jonkinlaisen jumalallisen ulottuvuuden, saa luotua mysteereitä ja mystistä sinne missä mitään sellaista ei ole. Mitä enemmän Raamattua lukee, sitä hämmästyttävämpää on, että ihan oikeat aikuiset ihmiset ottavat sen vakavasti.
Uudessa Testamentissa löytyvissä teksteissä käytetään hyväksi Vanhan Testamentin tekstejä luotaessa tarinoita:
Vanhan Testamentin Jesajan Kirja 7:14 löytyy ”profetia” neitseellisestä syntymästä.
Sen tähden Herra antaa itse teille merkin: neitsyt* tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel.
Uudessa Testamentissa tämä toteutuu esim. Matteus 1:18-23
Jeesuksen Kristuksen syntymä tapahtui näin.
Maria, Jeesuksen äiti, oli kihlattu Joosefille. Ennen kuin heidän liittonsa oli vahvistettu, kävi ilmi, että Maria, Pyhän Hengen vaikutuksesta, oli raskaana. 19 Joosef oli lakia kunnioittava mies mutta ei halunnut häpäistä kihlattuaan julkisesti. Hän aikoi purkaa avioliittosopimuksen kaikessa hiljaisuudessa.
20 Kun Joosef ajatteli tätä, hänelle ilmestyi yöllä unessa Herran enkeli, joka sanoi: "Joosef, Daavidin poika, älä pelkää ottaa Mariaa vaimoksesi. Se, mikä hänessä on siinnyt, on lähtöisin Pyhästä Hengestä. 21 Hän synnyttää pojan, ja sinun tulee antaa pojalle nimeksi Jeesus, sillä hän pelastaa kansansa sen synneistä
22 Tämä kaikki tapahtui, jotta kävisi toteen, mitä Herra on profeetan suulla ilmoittanut:
23 -- Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja hänelle annetaan nimeksi Immanuel.
Ensinnäkin UT:n tekstin kirjoittaja paljastaa tietävänsä vanhemman VT:n tekstin ja lukeneensa sen, koska viittaa siihen. Mitä itse tekisit, jos olisit kirjoittamassa tarinaa ”messiaasta” ja tuntisit vanhan tekstin, jossa on ”profetia” ”messiaan” neitseellisestä syntymästä?
Laitat tietysti ”profetian” tapahtumaan. Tämä on tehty vielä paljastavan alleviivatusti.
”Tämä kaikki tapahtui, jotta kävisi toteen…”
Tämä on tällaista takaisinmallinnusta ja eikä kovin taidokasta, koska tätä ”profetian” toteutumista alleviivataan niin kömpelösti, että ”katsokaa kuinka tämä profetia kävi toteen!”
Tämä samanlainen tekniikka löytyy muualtakin. Pari esimerkkiä lisää samasta.
Vanhassa Testamentissa ”profetia” kuninkaan/messiaan ratsastamisesta aasilla. Sakarjan Kirja 9:9.
9 Iloitse, tytär Siion!
Riemuitse, tytär Jerusalem!
Katso, kuninkaasi tulee.
Vanhurskas ja voittoisa hän on,
hän on nöyrä, hän ratsastaa aasilla,
aasi on hänen kuninkaallinen ratsunsa.
Uudessa Testamentissa kirjoittaja laittaa tämän tapahtumaan Matteus 21:4-9.
4 Näin tapahtui, jotta kävisi toteen tämä profeetan sana:
5 -- Sanokaa tytär Siionille: Katso, kuninkaasi tulee! Hän tulee luoksesi lempeänä, ratsastaen aasilla, työjuhdan varsalla.
6 Opetuslapset lähtivät ja tekivät niin kuin Jeesus oli käskenyt. 7 He toivat aasin ja varsan ja panivat niiden selkään vaatteitaan, ja Jeesus istuutui aasin selkään. 8 Ihmisiä oli hyvin paljon, ja he levittivät vaatteitaan tielle, toiset katkoivat puista oksia ja levittivät tielle niitä. 9 Ja ihmisjoukko, joka kulki hänen edellään ja perässään, huusi: -- Hoosianna*, Daavidin Poika! Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimessä! Hoosianna korkeuksissa!
---------------------------------
Vanha Testamentti, Jesajan Kirja 61:1:
1 Herran henki on minun ylläni,
sillä hän on voidellut minut.
Hän on lähettänyt minut
ilmoittamaan köyhille hyvän sanoman,
parantamaan ne, joiden mieli on murtunut,
julistamaan vangituille vapautusta
ja kahlituille kahleitten kirpoamista,
Uusi Testamentti Luukas 4:18-21:
18 -- Herran henki on minun ylläni,
sillä hän on voidellut minut.
Hän on lähettänyt minut
Ilmoittamaan köyhille hyvän sanoman,
julistamaan vangituille vapautusta
ja sokeille näkönsä saamista,
päästämään sorretut vapauteen
19 ja julistamaan Herran riemuvuotta.
20 Hän kääri kirjan kokoon, antoi sen avustajalle ja istuutui. Kaikki, jotka synagogassa olivat, katsoivat tarkkaavasti häneen. 21 Hän alkoi puhua heille: "Tänään, teidän kuultenne, on tämä kirjoitus käynyt toteen."
----------------------------------------
VT Psalmien Kirja 22:19:
19 jakavat vaatteeni keskenään ja heittävät puvustani arpaa.
UT Johannes 19:24:
24 he sanoivat toisilleen: "Ei revitä sitä. Heitetään arpaa, kuka sen saa." Näin kävi toteen tämä kirjoituksen sana:
-- He jakavat keskenään vaatteeni ja heittävät puvustani arpaa.
Juuri näin sotilaat tekivät.
-----------------------------------------
JNE.
Lisäksi vielä yksi ”profetia” jumalalta itseltään Raamatusta:
"Sen tähden sanoo Herra Jumala: Tyros, minä käyn sinua vastaan! Minä nostan kansat sinua vastaan, niin kuin meri nostattaa aallot. Ne murtavat Tyroksen muurit, ne repivät sen tornit, ja minä pyyhkäisen mullatkin pois --vain paljas kallio jää,… He ryöstävät kaikki rikkautesi, riistävät kaiken kokoamasi, repivät muurisi maahan ja tuhoavat komeat talosi, heittävät kivet, palkit ja mullan syvälle mereen… Minä pyyhkäisen sinut paljaaksi kallioksi, luodoksi, jolla kuivataan verkkoja, eikä sinua rakenneta uudestaan, sillä minä, Herra, olen puhunut. Näin sanoo Herra Jumala.
Tämä ei ole toteutunut. Tyros on edelleen olemassa Libanonissa:
Tyros – Wikipedia
https://en.wikipedia.org/wiki/Tyre,_Lebanon
Jää helpommin kiinni keksityistä ”profetioista” kun olemassa olevaa paikkaa ei saa olemassa olemattomaksi.
Raamatussa on muutenkin kaikki tarinanluomisen elementit koossa. Esimerkiksi Eevan hairahtuminen syömään hedelmää kielletystä puusta puhuvan käärmeen houkuttelemana on ns. Faabeli (
https://fi.wikipedia.org/wiki/Faabeli), jossa annetaan jonkinlainen esim. moraalinen opetus eläinsadun muodossa. Eläimille tai kasveille annetaan ihmisen ominaisuuksia kuten puhekyky. Raamatussahan on myös puhuva aasi ja puhuva pensas.
Takaisinmallinnuksesta käy myös esimerkkinä tämä puhuva käärme episodi, joka löytyy siis Vanhan Testamentin 1. Mooseksen Kirjasta. Uudessa Testamentissa Johanneksen Ilmestyksessä, joka Ilmestyskirjanakin tunnetaan, tämä käärme on muutettu lohikäärmeeksi ja saatanaksi:
”
Tuo suuri lohikäärme, tuo muinaisaikojen käärme, jota kutsutaan Paholaiseksi ja Saatanaksi, tuo koko ihmiskunnan eksyttäjä…”
Eli jälleen kirjoittaja tuntee aiemman vanhan tekstin, jota käyttää hyödykseen.
Johanneksen Ilmestys taas on ihan täysi satu. Jokainen luokittelisi sen sellaiseksi kaikessa muussa yhteydessä. Hyvä ja paha taistelee, lohikäärme ajaa naista takaa, naiselle annetaan siivet, joilla lentää pakoon, on petoja ja sieltä tulee myös tämä pedon luku 666, on mahtailevaa maalailua, eläinhahmoja ja olentoja, valtaistuimia ja löytyy myös kuuluisat Ilmestyskirjan ratsastajat (neljä ratsumiestä) jne.
Jokainen luokittelisi sen täydeksi saduksi kaikissa muissa yhteyksissä, mutta kun se on Raamatussa ja ”pyhissä teksteissä”, niin ihan oikeat aikuiset ihmiset uskovat siihen ja ottavat vakavasti ja todesta ja pitävät sitä jonain ennustuksena.
Nämä esimerkit osoittavat UT:n tekstien kirjoittajien olevan tietoisia VT:n teksteistä.
Pitää olla todella naiivi, jos uskoo näiden UT:n vuosikymmeniä väitettyjen tapahtumien jälkeen, eri aikoihin, Vanhan Testamentin teksteistä tietoisien eri kirjoittajien toimesta kirjoitettujen tekstien osoittavan ja todistavan väitettyjä tapahtumia ennen kirjoitettujen VT:n tekstien ”profetiat” ja tapahtumat toteen.
Kyse on takaisinmallinnuksesta, jota UT:n tekstien kirjoittajat harrastavat. Otetaan vanhoista teksteistä joku ”profetia” tai tapahtuma ja laitetaan se tapahtumaan tai muutetaan hieman.
Raamatun tarinat ovat kuin mitkä tahansa nykyromaanit, joissa on ehkä joitain oikeita tapahtumapaikkoja ja oikeita ihmisiä, mutta päähenkilö, tapahtumat, tarina ja vuorosanat ovat täyttä fiktiota.
Todistavatko nämä sitten ettei ”profetiat” tapahtuneet ja olleet tosia tai, että Raamatun tarinat eivät ole tosia? Eivät todista, mutta pitäisin äärimmäisen epätodennäköisinä. Uskaltaisin pyöristää mahdollisuusprosentit nollaan.