Se on se, joka uskoo, että fakta pitää paikkansa. Sitten on niitä, jotka eivät usko faktoja. Niitä kutsutaan vain uskovaisiksi.
Juuri olin tulossa antamaan saman vastauksen, mutta eipä tarvinutkaan. Faktauskovaiset ovat suurin uhka tavallisille uskovaisille, faktat kun lähes aina tuppaavat ikävästi kumoamaan uskovaisten uskomuksia. Ja moni vielä kaiken lisäksi jostain syystä uskoo näihin faktoihin.
Faktauskovaisen kanssa on aina hankalaa, mutta kokeillaan lyhyesti. Perustele miksi väitteen B uskomisella ei ole mitään käytännön (miksi vain käytännön?!) vaikutuksia. Olisit muuten voinut vähän elaboroida noita väitteitä sinänsä.
Veikkaan, että sorruit tuossa ns. ateistin virhepäätelmään.
Pascal`s wageria on yhä hankala juosta karkuun. Jumalaan kannattaa uskoa, vaikka sitä ei olisi olemassakaan.
Väite A ja B olivat hypoteettisia esimerkkiväitteitä, joista normaali ihminen olisi ymmärtänyt mitä haetaan takaa.
Väite A on mikä tahansa väite, _jonka ollessa totta_ siihen uskomisella tai uskomatta jättämisellä on voimakkaita seurauksia (esim. kristinusko). Väite B on rakennettu niin, että siihen uskomisella ei ole mitään seurauksia. Väite B siis vastasi simulaatioehdotusta, jota täällä yritettiin kumota jumaltaruja huonompana vaihtoehtona juuri siksi, että siihen uskomisella ei ole mitään seurauksia. Se on varmasti kaikille selvää, että kummassakaan tapauksessa väitteeseen uskomisella ei ole mitään seurauksia, jos väitteet eivät ole totta.
En elaboroinut väitteitä, koska ajattelin, että jokainen lukija ymmärtää niiden viittaavaan edellä mainittuihin jumaltaruihin (A) ja simulaatioon (B). Mihinkään väitettyyn asiaan uskomisen seuraukset eivät vaikuta väitetyn asian olemassaolon todennäköisyyteen.
Minä väitän, että Karri Kivi on todellisuudessa ulkoavaruudesta tullut kaikkivoipa olento, joka heti Ilveksen voitettua mestaruuden tekee kaikista Kiven kaikkivoipaisuuteen uskovista ihmisistä kuolemattomia. Sen sijaan jos kiellät tämän, joudut ikuisiksi ajoiksi katsomaan, kun Ilves pelaa Jukureita vastaan. Väitän myös, että Pekka Virta on ulkoavaruudesta tullut kaikkivoipa olento, mutta Virta on päättänyt, että tähän uskomisella tai ei-uskomisella ei ole minkäänlaisia seurauksia. Vastaa nyt tähän kysymykseen suoraan:
Onko Karri Kiveä koskeva väite oikeasti sinun mielestäsi todennäköisemmin totta? Niin sinä olet nimittäin tässä antanut ymmärtää. Tässä skenaariossahan Kiven kaikkivoipaisuuteen
kannattaa uskoa, vaikka Kivi olisikin oikeasti vain tavallinen jääkiekkovalmentaja. Pascal's wager nimittäin.
Pascal's wager on kumottu muillakin argumenteilla lukemattomia kertoja harvinaisen huonona perusteluna jumaltarujen todellisuudelle, olet varmasti itsekin näitä lukenut, joten minun ei tarvitse niitä alkaa linkittämään tai omin sanoin uudestaan kertomaan.
Tietenkin jos joku ihminen on sitä mieltä, että faktoja ei ole olemassa tai ne ovat mielipidekysymys, ei kyseisen ihmisen kanssa voi oikeasti keskustella yhtään mistään. Hän voi aina tarpeen tullen sanoa esimerkiksi "minä en usko tuohon faktaan, olet siis väärässä" vaikka se fakta olisi oikeasti kuinka täydellisesti todistettu todeksi.