Miksi pastafarit on huumoria, mutta kristinusko ei? Saman verranhan molemmilla on todisteita.
Juuri näin. Siksi pastafarit ovatkin täsmälleen yhtä kajahtaineta kuin mihin tahansa muihin satuolentoihin uskovat hihhulit.
Miksi pastafarit on huumoria, mutta kristinusko ei? Saman verranhan molemmilla on todisteita.
Sinä kerroit olevasi pastafari (täytyy näköjään toistaa).
Wiki:
Ihan perus aivopesua siis, ehkä juuri piirun verran eri tavalla tehtynä että vetoaa hipstereihin tms. "tiedostaviin".
Hassuahan tuossa onkin se perusidiotismi, että uskonnot ovat tosissaan kun taas tuo aivopesu vain rahastusta ja silti kannattajat kuvittelevat sen toimivan kritiikkinä LOL.
Can I be a member if I don’t literally Believe in the FSM?
Yes you can. For the same reason that many in other religions don’t literally believe their scripture, you can be a Pastafarian without being a True Believer of our scripture. In other words, do you know Christians who don’t take the Bible literally – but who consider themselves True Christians, nonetheless? So do I. In fact, True Belief is not often a requirement of religion. Most religions are comprised of a group of people with similar – but not exact – world views. Pastafarianism is no different in that regard.
Millä perusteella väität noin? Onko sinulla käytännön kokemusta tieteen teosta viimeisen 50 vuoden aikana? En ainakaan omalla alallani ole moista silmien aukaisemista nähnyt. Esimerkkinä nyt vaikka tuo Lambda Cold Dark Matter -teoria. Siihen tuntuvat lähestulkoon kaikki tuloksensa yhdistävän ja kaikenmaailman Warm Dark Matterille ja kaikenlaisille vaihtoehtoisten gravitaatioteorioiden (esim. etäisyysskaalasta riippuvat teoriat) lähinnä naureskellaan, ainakin galaksien tai galaksiryhmien tasolla. Tai ehkä en sitten ole lukenut tarpeeksi kirjallisuutta.Ajat muuttuvat noissakin yhteisöissä. Viimeisen 50 vuoden aikana on saatu niin yllättäviä tuloksia useammalta alalta ja tämä on tiedeyhteisöisä aukaissut silmiä selvästi. Nykyään löytyy melko monta tutkimuspolkua, joissa todellakin etsitään vastauksia suunnista, joista sitä ei pitäisi löytyä. Näille ei naureskella enää samalla tavalla.
Minä tarkoitin taas vähän erilaisia asioita, esimerkiksi radioastronomiassa käytettävän rotaatiomitan (Rotation Measure) arviointia. Siihen tarvitaan esim. magneettikentän voimakkuus ja paikallinen elektronitiheys ja jos ei ole hyviä mittauksia näistä olemassa, tehdään ns. "educated guess" eli arvataan joku arvo, ja sitten jatketaan ikään kuin mitään ei olisi tapahtunut. Samanlaisia kaavojen väkisin sovellutuksia näkee paljon muissakin asioissa alallani. Ehkä niissä on totuuden häivä, ehkä ei, vaikea sanoa.Itse tarkoitan esimerkkiesi takia esim. kappaleiden etäisyyksiä ja massoja. Näitähän ei voi suorantaisesti mitata. Jos näihin uskot, niin silloin sinun on hyväksyttävä tieteen hyödyllisyys tai tarkoitus etsiä oikeita vastauksia eri mieltä pohtiviin kysymyksiin.
No on noissakin vielä varmaan paljon epävarmuutta ja ennen kuin esim. pimeän massan ja pimeän energian luonne selviää paremmin on ehkä syytä olla jossain määrin epäileväinen nykyisin esitettyjen numeroiden suhteen. Mutta näillä mennään nyt. En kuitenkaan täysin sulje pois aika totaalisen tieteellisen vallankumouksen mahdollisuutta ymmärryksessämme.IJos taas pidät tiedettä epätarkkana hömpötyksenä, koska arvioimme esim. linnunradan kokoa sekä massaa joidenkin havaittujen kappaleiden arvioitujen massojen ja nopeuksien perusteella, niin otan osaa. Itse hyväksyn, että vielä ei saada tarkasti noitakaan asioita selville ja havaintojen sekä varmuuksien kautta saamme noita tarkemmiksi vuosi vuodelta.
Pahoittelen myöhästynyttä vastausta. Tätä juuri hainkin eli olen täysin samaa mieltä siitä, että uskovan esittämät kannat eivät ole faktuaalisia. Olen vain kohdannut paljon uskovia, jotka eivät itse ole tätä mieltä (myös tällä palstalla). Ja esim. Islamissa käsittääkseni asiat esitetään hyvin vahvasti nimenomaan faktoina ja absoluuttisina totuuksina. Jos näin kuitenkin ortodoksikristillisyydessä ajatellaan, se on mielestäni kunnioitettava asia. Minunkaan mielestäni todistustaakkaa ei ole, jos suoraan myönnetään, että kyse on puhtaasti siitä, mihin uskoo eikä pyritä esittämään totuusväitteitä.Ehkä avainsana yllä olevassa viestissäsi oli "faktuaalisena esitetty kanta". Onko uskovan esittämä kanta "faktuaalinen"? Kallistuisin sen puolelle, ettei se ole, se on vain usko. Eli voi esittää sen, mihin uskoo. "Faktatkin" ovat sitten enemmän tai vähemmän uskonasioita, esim. ortodoksikristillisyydessä suunnilleen yhtä paljon laitetaan painoarvoa Raamatun tulkinnalle Pyhien Isien ja Äitien mukaan, ja toisaalta sitten perintötiedolle, jonka uskotaan välitetyn muuttumattomana Jeesuksen ajoista nykypäivään asti sukupolvelta toiselle (ja tietenkin mahdolliset erilaisuudet on sovitettu yhteen esim. aikaisemmissa kirkolliskokouksissa jne.). Joten mitään tieteellistä todistustaakkaa ei mielestäni ole, koska asioita ei pitäisi esittää faktoina, vaan asioina, joihin uskotaan. Se, että jotkut (tai useat) mukauskovaiset sitten esittävät asioita absoluuttisena muuttumattomana totuutena on minun ymmärrykseni mukaan vastoin ortodoksikristillisyyden oppeja.
Täysin samaa mieltä siitä, että joskus julkaistaessa (tai viimeistään uutisoidessa) tehdään liikaa johtopäätöksiä liian heikoilla tuloksilla. Tässä varmaan taustalla ainakin jonkinlainen halu saada oma tutkimus julkaistua mahdollisimman laajalla, rahoittajien mahdolliset ehdot ja osittain varmaan myös ihan tavallinen yksittäisten ihmisten erehtyvyys.No tuohon on hyvä juttu sinulle. Tavallaan olen vähän kateellinen, sillä oma tilastotiedetaustani jäi vähän vajavaiseksi, joten ehkä pystyt paremmin hahmottamaan kuin minä, miten paljon luottoa laittaa tiettyihin tuloksiin. Minä tukeudun vain oman alani kokemuksiin, esim. Hubblen vakion arvoksi ehdotettiin vielä muutamia kymmeniä vuosia sitten 50 km/s/Mpc ja 100 km/s/Mpc ja varmaankin virherajat sulkivat toisensa pois, kun nyt se on asettunut sinne noin 70 km/s/Mpc paikkeille. Ei ehkä statistinen homma, mutta mitä olen huomannut, niin monet tutkijat vaan ottavat jonkun kaavan ja arvelevat sitten jotain olettamuksia tiettyjen parametrien arvoille esim. perustuen mitä Linnunradan jossain osassa on havaittu, ja laskevat sitten jonkun suureen (tiheys, paine, jne.) jossain toisessa galaksissa näihin arvioihin perustuen. En osaa oikein itse hirveästi luottaa noihin tuloksiin, mutta ehkä olen väärässä. Mielestäni olisi ihan OK vain julkaista havaintojen tulokset yrittämättä päätellä niistä jotain "fantasiajuttuja" joita lukiessa minun luottamukseni horjuu kyllä aika nopeastikin. Voivathan ne olla totuuden jäljillä, mutta en pysty kyllä millään hahmottamaan, miten luotettavia moiset tulokset ovat.
En vain saa päähäni mahdutettua tilannetta, jossa ei tehdä totuusväitteitä eikä kantoja esitetä faktuaalisina, mutta silti voi olla helpostikin väärässä. Puhutaan puhtaasti, siitä mihin kukin itse uskoo, mutta yhden usko voi olla väärässä ja toisen oikeassa? Yritän parhaani mukaan ymmärtää, miten tämä toimisi, mutta en ole vielä saanut kunnolla otetta ajatuksesta. Mainittu väitteenihän oli siis: "Uskonnossahan on se hyvä puoli, että et voi olla väärässä."Häh? Miksi tällaisia väitteitä laitetaan uskovaisten suuhun? Oma käsitykseni on ainakin, että uskovainen voi olla hyvinkin väärässä. Mistä minä tiedän varmaksi, mikä totuus on missäkin asiassa. Voin vain uskoa. Tietenkin joistain asioista on enemmän näyttöä kuin toisista, mutta kavahdan minkään asian ehdottamisesta absoluuttisena totuutena. Kuten on monesti todettu tässäkin ketjussa, niin tiedekin voi vain pystyä totuuden approksimointiin.
Kiitos samoin, täysin samaa mieltä.Kiitos miellyttävästä keskustelusta, kanssasi on ollut valaisevaa keskustella näistä asioista, ja ainakin suurelta osin kiihkottomasti.
Millä perusteella väität noin? Onko sinulla käytännön kokemusta tieteen teosta viimeisen 50 vuoden aikana? En ainakaan omalla alallani ole moista silmien aukaisemista nähnyt. Esimerkkinä nyt vaikka tuo Lambda Cold Dark Matter -teoria. Siihen tuntuvat lähestulkoon kaikki tuloksensa yhdistävän ja kaikenmaailman Warm Dark Matterille ja kaikenlaisille vaihtoehtoisten gravitaatioteorioiden (esim. etäisyysskaalasta riippuvat teoriat) lähinnä naureskellaan, ainakin galaksien tai galaksiryhmien tasolla. Tai ehkä en sitten ole lukenut tarpeeksi kirjallisuutta.
Minä tarkoitin taas vähän erilaisia asioita, esimerkiksi radioastronomiassa käytettävän rotaatiomitan (Rotation Measure) arviointia. Siihen tarvitaan esim. magneettikentän voimakkuus ja paikallinen elektronitiheys ja jos ei ole hyviä mittauksia näistä olemassa, tehdään ns. "educated guess" eli arvataan joku arvo, ja sitten jatketaan ikään kuin mitään ei olisi tapahtunut. Samanlaisia kaavojen väkisin sovellutuksia näkee paljon muissakin asioissa alallani. Ehkä niissä on totuuden häivä, ehkä ei, vaikea sanoa.
No on noissakin vielä varmaan paljon epävarmuutta ja ennen kuin esim. pimeän massan ja pimeän energian luonne selviää paremmin on ehkä syytä olla jossain määrin epäileväinen nykyisin esitettyjen numeroiden suhteen. Mutta näillä mennään nyt. En kuitenkaan täysin sulje pois aika totaalisen tieteellisen vallankumouksen mahdollisuutta ymmärryksessämme.
Uskovaiset uskovat eri tavoilla, joten hyvinkin siis voi toinen olla oikeassa ja toinen väärässä, tai hyvinkin tuo vaihtoehto, josta kaikki ei-uskovaiset tuntuvat olevan yhtä mieltä, että kaikki uskovaiset ovat väärässä, voi olla se oikea vaihtoehto. Ehkä en ymmärtänyt oikein, mistä asiasta olet hämilläsi?En vain saa päähäni mahdutettua tilannetta, jossa ei tehdä totuusväitteitä eikä kantoja esitetä faktuaalisina, mutta silti voi olla helpostikin väärässä. Puhutaan puhtaasti, siitä mihin kukin itse uskoo, mutta yhden usko voi olla väärässä ja toisen oikeassa? Yritän parhaani mukaan ymmärtää, miten tämä toimisi, mutta en ole vielä saanut kunnolla otetta ajatuksesta. Mainittu väitteenihän oli siis: "Uskonnossahan on se hyvä puoli, että et voi olla väärässä."
Tuossa voi olla se ongelma, että "maallikon" lukiessa tutkimuksia tai sellaiseksi väitettyjä netistä ei oikein saa ehkä hyvää käsitystä siitä, miten tiedeyhteisön enemmistö suhtautuu noihin tutkimuksiin. Paljon roskaa julkaistaan esim. niin sanotussa astro-ph preprint-arkistossa, johon voi lähettää tutkimuksiaan ilman mitään referointia eli asiantuntijan lausuntoa. Minulle on jäänyt sellainen kuva, että valtaosa tiedeyhteisöstä ainakin omalla alallani on tavallaan sitoutunut tuohon vallitsevaan teoriaan ja vaihtoehtoteorioita ei kovin todesta oteta.Pula-ajan Tretjak kirjoitti:Ihan lukemalla netistä mitä käsiin saa ja kaivamalla eri dokumentteja katsottavaksi, ihan vain ajankuluksi. Eri kautta ajateltuja tutkimuksia on todella paljon yksittäisiinkin asioihin, että väistämättäkin joudun uskomaan ettei enää pelätä erilaisuutta. Jostain nuokin arhoituksena aina saa. Oletan, että jokaisen "ei hyväksytyn" teorian todistaminen vie tiedeyhteisöä avoimempaan suuntaan muutenkin. Kauas on tultu ajoista, kun teoriat hyväksyttiin pelkällä auktoriteetilla.
Kuka sen sitten määrittelee vai määritteleekö kukaan? Mainitsit aiemmin esimerkiksi kirkolliskokoukset. Voidaanko siis uskonasioista puhuessa sanoa vaikkapa, että olet väärässä, jos olet eri mieltä kirkolliskokouksessa päätettyjen kantojen kanssa? Vai tarkoitatko, että jonkinlainen totuus on olemassa jossakin, vaikka sitä ei vielä tiedetä, mutta joskus se saattaa löytyä ja silloin selviää, mikä kanta oli oikea ja mikä väärä?Uskovaiset uskovat eri tavoilla, joten hyvinkin siis voi toinen olla oikeassa ja toinen väärässä, tai hyvinkin tuo vaihtoehto, josta kaikki ei-uskovaiset tuntuvat olevan yhtä mieltä, että kaikki uskovaiset ovat väärässä, voi olla se oikea vaihtoehto. Ehkä en ymmärtänyt oikein, mistä asiasta olet hämilläsi?
Ketjun otsikko kysyy: "Uskotko jumalaan?"
No, mihin niistä? Siitä vaan valitsemaan itselle sopiva: A big list of Gods (but nowhere near all of them) | The Rational Response Squad
....
Varmaan vähän kumpaakin tarkoitin, mutta lähinnä kai tarkoitin, että ehkä jonain päivänä selviää kuka oli oikeassa ja kuka ei.Kuka sen sitten määrittelee vai määritteleekö kukaan? Mainitsit aiemmin esimerkiksi kirkolliskokoukset. Voidaanko siis uskonasioista puhuessa sanoa vaikkapa, että olet väärässä, jos olet eri mieltä kirkolliskokouksessa päätettyjen kantojen kanssa? Vai tarkoitatko, että jonkinlainen totuus on olemassa jossakin, vaikka sitä ei vielä tiedetä, mutta joskus se saattaa löytyä ja silloin selviää, mikä kanta oli oikea ja mikä väärä?
Kaikki tieteelliset teoriat ovat olleet alunalkaen humpuukia.
Kenties olet jo samanlaiseen kommenttiin vastannut, jolloin voit jättää viestini huomiotta, mutta jälkijunassa ketjua lukiessa nousee mieleen yksi juttu. On fundamentaalinen ero tieteellisten teorioiden ja kaikenlaisten huuhaauskomusten välillä. Tiede tarkentuu. Esim. Newton ei ollut yksinkertaisesti väärässä ja hänen teoriansa humpuukia, vaan hän kykeni mm. tekemään uskomattoman tarkkoja päätelmiä ja ennusteita painovoimasta ja taivaankappaleiden liikkeestä aurinkokunnassamme. Hänen tuloksiaan hyödynnetään yhä runsaasti, sillä ne ovat riittävän tarkkoja moneen. Lisäksi Newton oli merkittävä differentiaali- ja integraalilaskennan (jonka sovelluksia on maailma täynnä) kehittäjä. Hän siis harjoitti deduktiivista päättelyä luoden teorian, joka kykenee tuottamaan ennusteita. Jos nämä ennusteet eivät olisi vastanneet todellisuutta, ei hänen teoriansa olisi ollut minkään arvoinen.
Sittemmin on toki huomattu, että nämä ennusteet ovat lähinnä tietyissä olosuhteissa todellisuuden likiarvo, ja sellaisena hyödyllinen. Huomattavaa tarkennusta on saatu suhteellisuusteorian myötä. On ihan totaalisen eri asia luoda loogisesti koherentti teoria todellisuuden luonteesta, ja koetella tätä havainnoin ollen valmis hyväksymään parempi selitys sellaisen ilmetessä, kuin luoda falsifioinnin tavoittamattomissa oleva uskomus. Kaikki tieteelliset teoriat eivät todellakaan ole alunalkaen olleet humpuukia.
Sitten esimerkiksi sosiaalitieteet ovat monelta osin melkoista humpuukia, mikä näkyykin siinä etteivät niiden tekemät ennusteet juuri tarkennu tai teoria selkeästi yhtenäisty, vaan ennusteet (toki tähän on monia syitä) ovat huonoja ja jopa perusasioiden suhteen on erinäisiä koulukuntia.
Jos haluaa tutustua tieteen historiaan, kannattaa lukea Paolo Rossin teos Modernin tieteen synty Euroopassa. Mielenkiintoinen teos, jossa kuvataan miten eri alojen tiede kehittyi. Newton oli muuten erittäin kiinnostunut alkemiasta, häneltä muistaakseni löytyi tuhansia sivuja aihetta käsittelevää aiheistoa. Tämä oli aikanaan nolo aihe tiedeyhteisölle ja nämä kirjoitukset taidettiin salata pitkään.
Erittäin älykkäänä pitämäni ihminen totesi taannoin olevansa agnostikko. On kuitenkin hyvin käytännöllinen, ihmisyyttä tarkoin luotaava ja kiinnostunut kaikista asioista saadakseen tietoa, jota käyttää ymmärtääkseen mitä, missä ja miksi.
En oikein ymmärrä ateistin ja agnostikon eroa kunnolla, sillä ateistikin voi sanoa olevansa epäilevällä kannalla, lähinnä odottaakseen todisteita asioista. Agnostikossa taas lienee väistämättä enempi uskovaisen kuin ateistin siementä, sillä vaikka agnostikko ei tee eroa uskovaisuuden tai ateismin välille, jättää hän takaportin aina auki asioille joita ei ymmärrä, toisin sanoen Jumalalle.
Ja minä taas en psykologiaan hurahtaneena ymmärrä miksi ihmisen ymmärtämättömyyttä ja mielikuvitusta pitää palvoa. Agnostismi on ehkä eniten hämärän peitossa, koska se jopa nihilistisesti katsoen kieltää vähän kaiken ymmärtämisen, vaikka kyse olisi fysiikasta ja matematiikasta, jotka käsitykseni mukaan parhaiten selittävät maailman ja universumin toimintaa. Olenko siis agnostikko, jos ajattelen, ettei ihminen voi koskaan ymmärtää kaikkea, mutta pidän jumaluuksia vain mielikuvituksen tuotteena?
Laskettakoon tämäkin nyt urheiluksi.. Jo tuo kuvauksesi paljastaa ajattelusi lähtökohtaa. Eikö älykkään agnostikon luulisikin nykyään olevan kuvaamasi kaltainen? Jopa monet uskovaiset ovat.
Tätä olen yrittänyt tarkentaa aiemminkin, siis että tunnut näkevän asiat vain toiseen suuntaan - mikä tyypillistä. Eikös se "takaportti" ole agnostisella auki myös siihen ettei ole mitään suurempaa voimaa siellä takana?
Ateisti sanoo ettei Jumalaa ole mutta agnostikko ei. Selvä ero.
Onpa leimaava ilmaus suoraan sanottuna. Mikä ihmisen ymmärtämättömyydessä ei ole totta? Jo Sokrates totesi asiasta isosti. Mikä vika taas on mielikuvituksessa, paitsi ettei se ole tieteellistä ja on niin kovin lapsellista... vai arvaanko väärin että haet tuollaista. Eihän mielikuvitus mitään taikatempun tekemistä ole, kuten luullaan. Jos olet kerran psykologiaan perehtynyt, tietänet kyllä paremmin.
Miksi haluat kärjistää agnostismin jotenkin huonommaksi? Eikä se kyllä suinkaan kiellä tietoa ja sen saavutuksia sinänsä, vaan koittaa asettaa sille jonkinlaiset realistiset kehykset. On vain yksinkertaisesti todennäköinen kategoriavirhe olettaa kaiken olevan vain matemaattista.
Nämä on aina vähän hankalia keskusteluja, koska ihmiset tarkoittavat nykyään eri asioita ateistilla ja agnostikolla.En oikein ymmärrä ateistin ja agnostikon eroa kunnolla, sillä ateistikin voi sanoa olevansa epäilevällä kannalla, lähinnä odottaakseen todisteita asioista. Agnostikossa taas lienee väistämättä enempi uskovaisen kuin ateistin siementä, sillä vaikka agnostikko ei tee eroa uskovaisuuden tai ateismin välille, jättää hän takaportin aina auki asioille joita ei ymmärrä, toisin sanoen Jumalalle.
Agnostismi tässä sanan nykyisessä arkimerkityksessä (ei ateisti eikä teisti) voi olla mielestäni joko suht loogista tai sitten melko järjetöntä eikä loppuun asti ajateltua. Loogista sen on silloin, jos sitä sovelletaan kaikkeen, mistä ei voi olla täydellisen sataprosenttisen varma.Erittäin älykkäänä pitämäni ihminen totesi taannoin olevansa agnostikko. On kuitenkin hyvin käytännöllinen, ihmisyyttä tarkoin luotaava ja kiinnostunut kaikista asioista saadakseen tietoa, jota käyttää ymmärtääkseen mitä, missä ja miksi. En oikein ymmärrä ateistin ja agnostikon eroa kunnolla, sillä ateistikin voi sanoa olevansa epäilevällä kannalla, lähinnä odottaakseen todisteita asioista. Agnostikossa taas lienee väistämättä enempi uskovaisen kuin ateistin siementä, sillä vaikka agnostikko ei tee eroa uskovaisuuden tai ateismin välille, jättää hän takaportin aina auki asioille joita ei ymmärrä, toisin sanoen Jumalalle. Ja minä taas en psykologiaan hurahtaneena ymmärrä miksi ihmisen ymmärtämättömyyttä ja mielikuvitusta pitää palvoa. Agnostismi on ehkä eniten hämärän peitossa, koska se jopa nihilistisesti katsoen kieltää vähän kaiken ymmärtämisen, vaikka kyse olisi fysiikasta ja matematiikasta, jotka käsitykseni mukaan parhaiten selittävät maailman ja universumin toimintaa. Olenko siis agnostikko, jos ajattelen, ettei ihminen voi koskaan ymmärtää kaikkea, mutta pidän jumaluuksia vain mielikuvituksen tuotteena?
Tässä erittäin hyvin kiteytettynä tämä agnostismia usein koskeva sekaannus. Agnostismille taitaa kaiken lisäksi löytyä useampikin merkitys. Käsittääkseni agnostismin mukaan tietoa jumaluuksista ei ole, mutta sen löytäminen on mahdollista tai vaihtoehtoisesti tietoa ei ole eikä sitä koskaan voida myöskään saada. Suuri osa agnostikoistakin on kuitenkin varsinaisten määritelmien mukaan ateisteja ja loput teistejä, kuten mainitsitkin.Nämä on aina vähän hankalia keskusteluja, koska ihmiset tarkoittavat nykyään eri asioita ateistilla ja agnostikolla.
Klassisen määritelmän mukaan ateismi ja agnostismi koskettavat ihan eri asioita, eivätkä ole toisensa poissulkevia. Ateismi liittyy uskoon ja agnostismi tietoon. Teistillä on jumalusko, ateistilla ei. Jokainen ajatteluun kykenevä ihminen on joko teisti tai ateisti, joko jumalusko on tai sitä ei ole, välimuotoja ei ole. Agnostismin mukaan tietoa mahdollisesta jumaluudesta ei ole eikä sitä ole mahdollista saavuttaa, gnostikko taas sanoo joko sitä olevan tai sen olevan mahdollista. Jokainen ajatteluun kykenevä ihminen on joko gnostikko tai agnostikko.
Nämä siis termien alkuperäisten määritelmien mukaan, nykyään arkipuheessa nuo menevät iloisesti sekaisin.
Minkä määritelmän mukaista agnostismia olet @godspeed alkanut pitämään järjellisenä toimintana? Tietoa koskevaa vai tätä nykyään usein käytettyä sekä jumaluskosta että sen puutteesta irtisanoutumista?
Olen siis ateisti, agnostikko ja asosiaalinen. Paras A-ryhmä!
Ei rimmannut.Mihin unohdit realistin?