Uskotko Jumalaan?

  • 1 333 573
  • 14 406

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Sininen Lanka
By the way, eiköhän monet kristinuskoa kritisoivat kirjoittajat kuitenkin kasvata omia lapsiaan kymmenen käskyn ohjeiden perusteella.

Pohjautuvatko kymmenen käskyä länsimaiseen moraalikäsitykseen, vai pohjautuuko länsimainen moraalikäsitys kymmeneen käskyyn? Sitä voi jokainen mielessään pohtia...
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti Cube
Ööh.. Mitä helvettiä? Luitko edes viestiäni?
En vaan kännipäissäni pärähdin heti ekoista lauseista.
Anteeksi.

Mutta perussisältö pätee. Ei tosin sinua kohtaan.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Viestin lähetti Sistis
Jaahas, hyvä tietää tuo häiden juttu. Hautaan pääsyn hinnoittelun tiesinkin jo ennestään.

Se ei ihan noin mene kuin Sistikselle väitettiin. Jos toinen parista ei kuulu kirkkoon, heidät vihitään maistraatissa, mutta heidät voidaan siunata kirkossa.

Olen ollut kirkossa tällaisessa tapahtumassa ja eipä siinä käytännössä mitään eroa huomannut. Jos en olisi tiennyt parin olevan ns. oikeasti vihitty jo edellisenä päivänä, olisin tuskin huomannut mitään eroa toimituksessa.

Vastauksena kysymykseen: En usko. Ja olen eronnut kirkosta.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Kristitty ihminen törmää jossain vaiheessa elämäänsä nk. Teodikean ongelmaan: Jos on olemassa rakastava, täydellinen Jumala, niin miksi maailmassa voi olla pahaa? Tähän kysymykseen on vaikea löytää - niin monien muidenkin uskonnollisten kysymysten tapaan - hyvää vastausta. Ollaan perimmäisten kysymysten äärellä. Uskomisen jumalaan voisi periaatteessa tiivistää kysymykseen "oletko löytänyt varmuuden perimmäisiin kysymyksiin"? Koska uskonnon pitäisi antaa perimmäisiin kysymyksiin jonkinlainen vastaus ja varmuus, niin kieltämättä aika moni uskonto on epäonnistunut tehtävässään.

Kieltämättä järjen perusteella uskonnon voisi julistaa humpuukiksi, sillä useampi uskonto vain synnyttää enemmän kysymyksiä, kuin antaa niihin vastauksia. Kiva try-out, mutta ensi vuonna uusiksi, eiksjuu. Käsikirjoitus ihan OK, mutta toteutuspuoli vaatisi vähän viilausta. Järjestä ja uskosta olisi mukava kirjoitella enemmänkin, mutta sitten teksti lipeää jo liian pitkäksi.

Jokin todennäköisyysmatemaatikko yritti laskea todennäköisyyden jumalan olemassaoloon, ja laskea onko uskominen jumalaan kannattavaa? Hänen ratkaisunsa oli, että jumalaan kannattaa uskoa, sillä vaikka todennäköisyys jumalan olemassaoloon on äärimmäisen pieni, niin uskomisesta saatava potentiaalinen hyöty on kuoleman jälkeen suurempi kuin ateistina kuolemisesta saatava hyöty. Tosin asiaan varmasti vaikutti henkilön oma vakaumus. Todennäköisyysmatematiikalla oli muuten yllättävän suuri osuus ihmisten maailmankuvan maallistumisessa, kun pystyttiin tilastojen valossa arvioimaan todennäköisyyksiä eri tapahtumille, joiden kuviteltiin olevan lähtöisin jumalan kädestä (Diego, et sinä). Asiasta kiinnostuneille suosittelen Peter L. Bernsteinin kirjaa "Against The Gods - The Remarkable Story of Risk".

Itse kysymykseen: en usko. Oma näkemykseni menee pitkälti niin, että tätäkin näppäimistöä hutkii jonkinlainen nisäkäs, jolle on (ilmeisesti) evoluution tarpeesta kehittynyt tarve kirjoitella jääkiekosta ja elämän muista tärkeistä asioista tietokoneen välityksellä keskustelupalstalle. Oikeastaan kun tuota kehityskaarta miettii tarkemmin, niin eipä ihme että jotkut nähdessään moisen Gordionin solmun tempaisevat miekan esiin ja ratkaisevat vaikeat kysymykset ja asiat vetämällä RY...eikun jumalakortin esiin.

Mutta silti näen paremmaksi, että ihmisellä olisi jotain pysyvää, mihin uskoa, kuin kulkea virran vietävänä. Vaikka uskosta saatu varmuus olisikin silmissäni haurasta, niin jollekin toiselle ihmiselle uskosta saatu elämänusko ja tahto elää ovat parempi kuin kulkeminen päivästä päivään "ilman maalia". Esimerkiksi vanhemmille ihmisille on turhaa mennä julistamaan omaa näkemystään ateismin autuudesta. Vähän kun lähtisi käännyttämään HIFK:n fania narrinuttulaiseksi (There's only one Pena). Loppujen lopuksi sillä ei ole väliä, mihin uskoo ja miten uskoo, kunhan homma toimii ja elämä rullaa.

Aiemmin kirjoituksissa mainittu omantunnon mukaan eläminen on pätevä ohje. Tai ainakin itse olen pyrkinyt noudattamaan sitä. Mutta kukin uskoo tyylillään, ja se on se maalivahdin alue, jonne muilla ei pitäisi olla asiaa tulla norkoilemaan. Korkeintaan joku voisi tulla iskemään mailalla pari kertaa patjoihin ja tsempata eteenpäin ja ottaa kaikki kiinni ja pitää oma pää puhtaana...

EDIT: Ai niin, pistetään erään JYP-fanin inspiroimana Isä Meidän-rukous uuteen uskoon:
Eric Perrin, joka olet Hersheyssa. Ylistetty olkoon nimesi. Tullos takaisiin valtakuntaasi. Tapahtukoon sinun tahtosi niin NHL:ssä kuin SM-liigassa. Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen lätkämme. Ja anna meille meidän kahvamme anteeksi, niin kuin mekin anteeksiannamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet. Äläkä saata meitä Mestikseen, vaan päästä meidät Pahasta. Sillä sinun on Hippos ja Poika ja kunnia iankaikkisesti. Aamen.
 
Viimeksi muokattu:

Filosofem

Jäsen
Viestin lähetti Snakster
Uskominenhan voi olla täysin kirkkokunnista riippumatonta, ja korkeimpia voimia voi pakanakin ajatella olevan vaikka vuoren huipulta kaukaisuteen tuijottaessaan.
Tätä minä olen ihmetellyt, kun jotkut ovat tässä ketjussa mieltäneet itsensä pakanoiksi, kun eivät usko Jumalaan, vaikka nimenomaan pakanahan uskoo jumaluuteen. Alkuperäiskansoilla se juuri ilmenee (kuten kerroitkin) luonnon palvomisena. Ennen kuin kukaan oli keksinytkään sanaa 'JHWE', kansat uskoivat Gaiaan (nimi tälle annettu vasta viime vuosisadalla), eli Äiti Maahan, eli luonnossa esiintyvään (naispuoliseen) jumaluuteen. Aivan kuten nykyäänkin "oikeat" pakanat eivät ole mitään ateisteja, vaan uskovat luonnon voimiin (meillä Ahti, Tapio yms.) ja pitävät näitä pyhinä asioina ts. jumaluutena. Yksi tällainen hengissäoleva pakanalahko on wiccat eli 'noidat'. Ai miten niin off-topicia?

Sistikselle vielä sellainen juttu, että Suomessa on myös hautausmaita, jotka eivät ole kristillisiä tai muutenkaan sidonnaisia mihinkään uskontoon. Ainakin Tampereella taisi olla tällainen. Tosin en kuitenkaan suosittele tällaista ainakaan vielä, koska maksut tällaiselle oli vielä toistaiseksi luokkaa suuremmat kuin kirkon vastaavat. Saattoi olla vielä jotain muutakin häikkää, en muista, kun en ole perehtynyt tähän oikeastaan yhtään. Unohda.
Viestin lähetti Sininen Lanka
By the way, eiköhän monet kristinuskoa kritisoivat kirjoittajat kuitenkin kasvata omia lapsiaan kymmenen käskyn ohjeiden perusteella.
Pointti oli? Kymmenen käskyä sisältää hyviä perusasioita, varsinkin kun jättää ne pari ensimmäistä käskyä pois. Kuitenkin, onko esimerkiksi varastamisen kieltäminen joku kristinuskon oma juttu tai sitten en ymmärtänyt ollenkaan mitä tuolla hait?

EDIT. Jatkan totaalista off-topicia. Onko kukaan kuullut miehestä nimeltä Riku Rinne? Niin se Jumala vaan juttelee kesken illan ihmisille, pitäisikö tämä kategoroida uskovaiseksi vai vainoharhaiseksi?
 
Viimeksi muokattu:

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Parturi tarina

Eräs mies meni parturiin leikkauttamaan tukkansa ja siistimään partansa.
Parturi ja asiakas juttelivat tapansa mukaan monista eri asioista. Kun
keskustelu kääntyi uskontoon, parturi sanoi: “En usko, että Jumala on
olemassa”.

”Miksi sanot niin, ettei Jumalaa ole?” kysyi asiakas.

“Sinun ei tarvitse tehdä muuta kuin mennä ulos kadulle ja todeta, että
Jumala ei ole olemassa. Sanopa, jos Jumala on olemassa, niin miksi
maailmassa on niin paljon sairaita ja onnettomia ihmisiä? Miksi lapset
joutuvat kärsimään? Jos Jumala olisi olemassa, ei maailmassa olisi
kärsimystä ja hätää. En voi kuvitella, että rakastava Jumala sallisi
ihmisten kärsivän näin paljon.” parturi selitti.

Asiakas mietti asiaa hetken, muttei vastannut mitään koska hän ei
halunnut ryhtyä väittelemään asiasta. Parturi viimeisteli työnsä ja
asiakas lähti pois. Välittömästi astuttuaan ulos parturiliikkeestä
asiakas näki kadulla miehen, jolla oli pitkä, takkuinen ja likainen
tukka sekä hoitamaton, pitkä parta. Mies oli siivottoman näköinen.

Asiakas palasi takaisin parturiliikkeeseen ja sanoi parturille:
“Tiedätkö, että partureita ei ole olemassa?”

“Miten voit väittää niin?” parturi kysyi yllättyneenä. ”Minähän juuri
leikkasin hiuksesi ja siistin partasi, minähän olen olemassa!”

”Ei, partureita ei ole olemassa, koska jos olisi, ei kaduilla olisi
ihmisiä, joilla on pitkät, likaiset hiukset ja siivoton parta, niin kuin
täällä näkyy olevan” asiakas totesi ja kurkisti ulos ovesta.

“No mutta, parturit ovat olemassa! Minähän en voi sille mitään, jos
jotkut eivät tule minun luokseni leikkauttamaan hiuksiaan ja siistimään
partaansa” parturi huudahti.

“Juuri niin! Sinäpä sen sanoit! Kyllä Jumala on olemassa mutta ihmiset
eivät halua tuntea Häntä ja tulla hänen luokseen. Ihmiset eivät etsi
Häntä. Siksi maailmassa on niin paljon kärsimystä ja hätää” asiakas
todisti parturille ja lähti jatkamaan matkaansa.

Siunattua päivää tänäänkin!
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hieno kirjoitus jälleen Ck:lta.

Kuten olen jo aikaisemmin kirjoittanut, itse en jumalaan usko, vaan ainakin tällä hetkellä tuntuu siltä, että loistavasti tässä pärjäillään ilmankin. Joka tapauksessa keskustelu tässä ketjussa on ollut harvinaisen asiallista, jatketaan samaan malliin. Hieno asia, että tällaisistakin aiheista pystytään keskustelemaan.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Viestin lähetti Filosofem
EDIT. Jatkan totaalista off-topicia. Onko kukaan kuullut miehestä nimeltä Riku Rinne? Niin se Jumala vaan juttelee kesken illan ihmisille, pitäisikö tämä kategoroida uskovaiseksi vai vainoharhaiseksi?

En lukenut tuota juttua Riku Rinteestä joten en nyt halua ottaa tästä ihmisestä kantaa. Mutta jos uskot Jeesukseen ja raamatun sana on sinulle totuus, niin silloin uskot ja tiedät että Jumala myös puhuu sinulle monin eri tavoin. Tämä puhuminen ei ole välttämättä sitä että Jumala puhuisi sinulle kasvotusten vaan se voi olla, että Hän puhuu sinulle esimerkiksi raamatun sanan kautta.

Kyllä raamattu puhuu myös tästä hulluus jutussa.

1. kirje korinttilaisille - 2. luku

14. Ihminen ei luonnostaan ota vastaan Jumalan Hengen puhetta, sillä se on hänen mielestään hulluutta. Hän ei pysty tajuamaan sitä koska sitä on tutkittava Hengen avulla.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Viestin lähetti bozik
Hieno kirjoitus jälleen Ck:lta.

Kuten olen jo aikaisemmin kirjoittanut, itse en jumalaan usko, vaan ainakin tällä hetkellä tuntuu siltä, että loistavasti tässä pärjäillään ilmankin. Joka tapauksessa keskustelu tässä ketjussa on ollut harvinaisen asiallista, jatketaan samaan malliin. Hieno asia, että tällaisistakin aiheista pystytään keskustelemaan.

Itse asiassa tuo kirjoitus tuli itselleni sähköpostilla, mutta se oli mielestäni niin hyvä, että ajattelin laittaa tänne... :)

Minustakin on mukavampi vaan jutella näistä asioista sävyisästi ja jokainen voi kertoa omia kokemuksiaan. Minä en ainakaan halua ruveta väittelemään kenenkään kanssa vaan haluan kertoa omia mielipiteitäni asioista niin kuin ne näen ja koen oikeaksi.
 

Filosofem

Jäsen
Viestin lähetti Ck
Hän puhuu sinulle esimerkiksi raamatun sanan kautta.
Kyllä raamattu puhuu myös tästä hulluus jutussa.
Okei, tämä on sitten asia, joka ei voi aueta minulle. Ensimmäisessä viestissäni sanoin, että en pidä lainauksia Raamatusta minkäänlaisina perusteluina, joten tämä tästä.

Tuohon kärsimyksen ongelmaan vielä sen verran, että toinen yleinen vastaus on se, että Jumala tarkoituksella koettelee ihmisiä. Kuten kuulemma muuan Jobiakin. Myös on väitetty, että Saatana rellestää maailmalla vapaana, mutta hän voi tuottaa vain vahinkoa konkreettisessa muodossa eli ei voi koskea sieluun. Joku taas sanoo, että Jumala antoi ihmisille lahjana vapaan tahdon, jotta ihminen voisi toteuttaa omatoimisesti hyvää, mutta jotkut käyttävät vapaata tahtoa myös pahaan, mistä johtuvat kärsimykset. Yksi tulkinta on myös, että Jumala on armelias kaikille, oli sitten uskovainen tai ei. "Parturitarinoita" riittää kyllä monessa muodossa ja eri sanomalla.
 

Hielo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Calgary Flames, Espoo Blues, HIFK
Hmm.. taas tarina, joka päällisin puolin on oikein kiva ja karamellinen, mutta kun siihen edes hieman ajatusta uhraa, niin varsinaisessa asiassa se ei taas kanna mihinkään. Päinvastoin, tyhjänpäiväiset sanahelinät vetävät mielestäni entistä enemmän mattoa alta niiltä faktoilta, joita jumaluuden taustalla mahdollisesti on.

Olen patalaiska ihminen, enkä yleensä jaksa tehdä asioita, joista en nauti tai joista en koe tarpeeksi hyötyväni. ”Jumala on olemassa, etsi!”, ”Blues pelaa hyvää peliä joka ottelussa, osta kausikortti!” Uskon, että Jumala voi olla olemassa. Uskon myös, että Blues voi pelata hyvin kaikissa peleissään. Kumpikin vaikuttaa pienessä mielessäni vaan kovin epätodennäköiseltä ja joka tapauksessa aiheuttaa kustannuksia minulle, jos haluan lähteä ottamaan asiasta selvää. Silti lopputulos voi olla puhdas nolla. Case Bluesissa saan tosin varmasti edes jonkin vastauksen.

Olen halukas löytämään Jumalan, mikäli sellainen on olemassa, mutten ole valmis tekemään asian eteen juuri mitään, koska en tiedä, onko tätä olemassa. Tässäpä tämä meikäläisen dilemma tiivistettynä. Miten toimia? Tällä hetkellä tunnen olevani umpikujassa, jonne Jumalalla ei pääsyä ole. Tässä ei edelleenkään ole pätkääkään halveksuntaa, vinoilua tms.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Viestin lähetti Filosofem
Okei, tämä on sitten asia, joka ei voi aueta minulle. Ensimmäisessä viestissäni sanoin, että en pidä lainauksia Raamatusta minkäänlaisina perusteluina, joten tämä tästä.

Joo, tarkoitukseni ei ole lyödä täällä ketään raamatatulla, mutta tuo raamatun kohta vain tuli mieleeni tuosta kirjoituksestasi. En myöskään muistanut, että olit tuollaista kirjoittanut joten haluan pyytää anteeksi, koska tarkoitukseni ei tosiaankaan ole saada ketään tuohduksiin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Parturitarinan voi helposti tulkita silläkin tavalla, että parturi on vain ihminen, eikä kaikkivaltias, eikä hänellä sen vuoksi ole valtaa saada kaikkia ihmisiä luokseen tukanleikkuuseen. Sen sijaan Jumala on kaikkivaltias, jolla olisi valta saada kaikki uskomaan.

Mutta minkäs sille mahtaa. Jumalan tahto on, että minä en usko Jumalaan.
 

Filosofem

Jäsen
Viestin lähetti Ck
Joo, tarkoitukseni ei ole lyödä täällä ketään raamatatulla, mutta tuo raamatun kohta vain tuli mieleeni tuosta kirjoituksestasi. En myöskään muistanut, että olit tuollaista kirjoittanut joten haluan pyytää anteeksi, koska tarkoitukseni ei tosiaankaan ole saada ketään tuohduksiin.
Joo, ei mitään hätää. Tässä mitään pahoitteluja tarvita, eikä täällä varmaan kukaan herneitä nenään näistä asioista ala vetämään. Mukavaa vain, kun saa keskustella.

Nyt tekemisenpuutteen vuoksi olisi muutama kysymys, jos sopii. Saattaa olla turhan tarkoituksellisesti kinkkisiä, joten pelkkä mielipide/pohdintakin riittää. Olisi kuitenkin mielenkiintoista kuulla mietteesi seuraavista:

Uskot kaiketi kristilliseen Jumalaan. Maailman väestöstä kuitenkaan 77% ei tunnusta tätä Jumalaa. Eivätkö he löydä oikeaa tietään, vai päätyvätkö he kuitenkin kristilliseen taivaaseen?

Pidätkö Talmudia tai Koraania pyhinä kirjoina?

Islam ja juutalaisuus tunnustaa Jeesuksen, mutta vain silloisena tavallisena profeettana. Tämä on myös selitetty heidän pyhissä kirjoissaan, painovirhe?

Miksi Jumala ei vaikuta niin vahvasti esimerkiksi arabimaissa tai Aasiassa? Eikö valta riitä niin pitkälle vai onko kristillinen Jumala salakavalasti ujuttautunut myös muiden uskontojen esikuvaksi?

Mikä tekee Raamatusta niin uskottavan, että sitä voi lainata vaikeisiin kysymyksiin tilanteissa kuin tilanteissa, vaikka sen sisältö oppeineen on oletettavasti muokkautunut ja värittynyt aikojen saatossa todella huomattavasti ennen kuin se saatiin paperille?

Voivatko ihmiset, jotka eivät koskaan elämässään kuulisi Jumalasta, eikä uskonnon opeista (ajatellaan jokin syrjäinen heimo), löytää silti hänet?

Ihminen puhuu Saatanana, ja hänet todetaan mielisairaaksi. Toinen ihminen puhuu Jeesuksena, ja muut toteavat Pyhän Hengen koskettaneen häntä. Ristiriitaista?

Miksi Raamatun 'epäilyttävät' kohdat todetaan kristittyjen keskuudessa tulkintakysymyksiksi, mutta muuten Raamattua voidaankin lainata tilanteessa kuin tilanteessa? Eikö koko kirja saattaisi olla täten virheellinen?
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Viestin lähetti Hielo
Olen halukas löytämään Jumalan, mikäli sellainen on olemassa, mutten ole valmis tekemään asian eteen juuri mitään, koska en tiedä, onko tätä olemassa. Tässäpä tämä meikäläisen dilemma tiivistettynä. Miten toimia? Tällä hetkellä tunnen olevani umpikujassa, jonne Jumalalla ei pääsyä ole. Tässä ei edelleenkään ole pätkääkään halveksuntaa, vinoilua tms.

Eipä siihen muuta tarvita kuin sitä, että pyydät Jeesusta tulemaan sinun sydämeesi Pyhän Henkensä kautta ja uskoa siihen, että Jeesus on kuollut ristillä sinun puolestasi ja Hän on pelastaja.

Tämän seuraavan tekstin on kirjoittanut Nicky Gumbel, koska tämä kertoo asian todella hyvin, niin kirjoitan sen tähän.

MITÄ MEIDÄN ON TEHTÄVÄ?

Uuden testamentin mukaan meidän on tehtävä jotain ottaaksemme vastaan lahja, jota Jumala tarjoaa. Kyse on uskon teosta. Johannes kirjoittaa "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä." (Joh. 3:16). Uskominen itsessään on uskon teko, joka perustuu siihen, mitä me tiedämme Jeesuksesta. Se ei ole sokeaa uskoa. Se on luottamista Henkilöön. Jollain tavoin se muistuttaa sitä uskon tekoa, jonka morsian tai sulhanen tekee vastatessaan hääpäivänä "Tahdon". Tavat, joilla ihmiset ottavat uskon askeleen vaihtelevat, mutta haluan seuraavaksi kuvailla yhden tavan, jolla voit sen tehdä juuri nyt. Yhteenvetona sen voi esittää kolmella sanalla:

a) Anteeksi

Sinun on pyydettävä Jumalaa antamaan anteeksi kaikki väärät teot, joita olet tehnyt, ja käännyttävä pois kaikesta siitä, minkä tiedät vääräksi elämässäsi. Tätä Raamattu tarkoittaa sanalla "parannus".

b) Kiitos

Me uskomme, että jeesus kuoli puolestamme ristillä. Sinun täytyy kiittää Häntä siitä, että Hän kuoli puolestasi ja tarjoaa sinulle ilmaiseksi anteeksiantamuksen lahjaa, vapautta ja Henkeään.

c) Tervetuloa

Jumala ei koskaan pakota meitä seuraamaan Hänen tahtoaan. Sinun täytyy ottaa vastaan Hänen lahjansa ja kutsua Häntä asumaan sinuun Henkensä kautta. Jos sinä haluat suhteen Jumalaan ja olet valmis tunnustamaan nuo kolme kohtaa, voit rukoilla tämän hyvin yksinkertaisen rukouksen ja aloittaa siten suhteesi Jumalan kanssa:

"Herra Jeesus Kristus, anna minulle anteeksi kaikki väärät teot ja synnit joita olen tehnyt elämässäni. (Voit käyttää tässä hetken ja pyytää anteeksiantamusta niihin tiettyihin asiohin, joita juuri tällä hetkellä on omallatunnollasi). Olen pahoillani näistä asioista. Käännyn nyt kaikesta siitä, minkä tiedän vääräksi. Kiitos, että kuolit puolestani ristillä, niin että minä voin saada anteeksiantamuksen ja vapauden. Kiitos, että tarjoat minulle anteeksiantamusta ja Henkesi lahjaa. Otan lahjan vastaan nyt. Tule minun elämääni Pyhän Henkesi kautta ollaksesi kanssani iankaikkisesti. Kiitos Herra Jeesus, Aamen."

MITÄ SEURAAVAKSI?

1. Kerro Jollekin.

On tärkeää, että kerrot päätöksestäsi jollekin vahvistaaksesi sitä. Usein käy niin, että asiasta tulee sinulle todellisuutta vasta, kun olet kertonut siitä jollekulle. On ehkä parasta aloittaa kertomalla henkilölle, jonka uskot ilahtuvan uutisista!

2. Lue Raamattua.

Kun olemme ottaneet Jeesuksen vastaan ja asettaneet luottamuksemme Häneen, eistä tulee Jumalan lapsia (Joh. 1:12). Hän on meidän taivaallinen Isämme. Kuten kuka tahansa isä Hänkin haluaa läheisen suhteen meidän kanssamme. Me kehitämme suhdetta kuuntelemalla Häntä (pääasiassa Raamatun kautta) ja puhumalla Hänelle rukouksissamme. Raamattu on Jumalan sanaa. Sinun on ehkä helpointa aloittaa lukemalla päivittäin muutamia jakeita Johanneksen evankeliumista. Pyydä Jumalaa puhumaan sinulle lukemasi kautta.

3. Puhu Jumalalle päivittäin (rukoile).

Seuraava lista on ollut minulle suureksi avuksi:

T- tule ylistäen Jumalan eteen, kiitä Häntä siitä, kuka Hän on ja mitä Hän on tehnyt.

E- esirukous, rukoile itsesi, ystäviesi ja muiden ihmisten puolesta.

O- ole kiitollinen terveydestä, ystävistä, perheestä jne.

T- tunnustus, pyydä Jumalalta anteeksiantamusta kaikesta, mitä olet tehnyt väärin.

4. Liity elävään seurakuntaan.

Seurakunta on ensisijaisesti joukko kristittyjä, jotka kokoontuvat yhdessä ylistämään Jumalaa, kuuntelemaan sitä, mitä Jumala haluaa heille sanoa, rohkaisemaan toisiaan ja ystävystymään. Seurakunnan tulisi olla mielenkiintoinen paikka käydä!

Elokuun 16. päivä vuonna 1974 rukoilin ensi kertaa elämässäni vastaavan rukouksen kuin sivulla 22. Se muutti elämäni. Se on paras ja tärkein koskaan tekemäni asia. Luotan, että se on sitä myös sinulle!

------------------------------------------------------------------------------------

Minä siis rukoilin vastaavan rukouksen Helmikuun 6 päivä vuonna 2004 ja se oli paras ja tärkein koskaan tekemäni asia.

Siinä ei hirveästi tarvitse tehdä kunhan vaan sydämestään uskossa rukoilee tuon rukouksen ääneen vaikka omassa sängyssään pimeässä huoneessa tai istualtaan siinä tietokoneen vieressä. Kun sitten ymmärrät sen, että Jumala on sinut armostaan pelastanut, niin tajuat myös, että olet tullut uskoon. Jumala alkaa muokkaamaan sinua pikkuhiljaa, eli kaikki ei välttämättä tapahdu hetkessä. Jatka rukoilemista ja raamatun lukemista, niin huomaat löytäväsi sieltä yhtäkkiä totuuden. Pyhä Henki sinussa tulee avaamaan sinulle tuota raamatun tekstiä.
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti Hielo
Olen halukas löytämään Jumalan, mikäli sellainen on olemassa, mutten ole valmis tekemään asian eteen juuri mitään, koska en tiedä, onko tätä olemassa. Tässäpä tämä meikäläisen dilemma tiivistettynä. Miten toimia? Tällä hetkellä tunnen olevani umpikujassa, jonne Jumalalla ei pääsyä ole. Tässä ei edelleenkään ole pätkääkään halveksuntaa, vinoilua tms.

Hielo menee suoraan päätä helvettiin, ei tässä sen enempää. Jumala on luonut meille vapaan tahdon ja ajattelukyvyn kai siksi että uskoisimme heti sokeasti satukokoelmaan, ja lähdemme etsimään herraa, ja päästämme hänet sydämeemme.

Ja edelleen, South Parkissa paljastettiin jo että oikea vastaus on mormoonit. Kaikki muut menevät siis armotta helvettiin, joten lopetetaan spennaaminen ja nautitaan elämästä.
 

Carlos

Jäsen
Heti pahoitteluni Ck:lle, mutta nyt on pakko hiukan kommentoida näitä ohjeita.


Viestin lähetti Ck

3. Puhu Jumalalle päivittäin (rukoile).

T- tule ylistäen Jumalan eteen, kiitä Häntä siitä, kuka Hän on ja mitä Hän on tehnyt.

*snäp*

O- ole kiitollinen terveydestä, ystävistä, perheestä jne.

T- tunnustus, pyydä Jumalalta anteeksiantamusta kaikesta, mitä olet tehnyt väärin.

Ensin tämä "T". Onko jumala todella näin omahyväinen ja itsekäs tyyppi, että häntä pitää palvoa ja nuolla varpaita? Miksi häntä pitää kiittää siitä mitä hän on, saiko hän itse valita mikä hänestä tulee, vai oliko kyseessä sattuma? Miten voimme kiittää häntä siitä mitä hän on tehnyt, kun oikeasti kenelläkään ei ole aiheesta tuon taivaallista hajua?

"O" Mitä jos terveyttä tai perhettä ei ole? Mitä jos on yksinäinen yhteiskunnan ulkopuolella kurjuudessa elävä? Kiitetäänkö sitten jumalaa siitä että hän kuitenkin (toivottavasti) ottaa paratiisiin?


"T vol. 2" Miksi vääriä tekoja pitää pyytää anteeksi jumalalta? Eikö ne hemmetin synnit nyt jo ole annettu anteeksi etukäteen, ja riittää kun vain uskoo? Olisikohan fiksumpaa vaikka käydä pyytämässä anteeksi ihmisiltä kenelle on tehnyt jotain pahaa? Ja mitä jos on tehnyt jotain pahaa, joka on samalla niin kivaa, että sitä ei kertakaikkiaan voi katua? Ja mitä jos ei tarvitse "herran" anteeksiantamusta? Itse ainakin kannan ihan itse omat "pahat tekoni", muistan ne, ja otan niistä tarvittaessa oppia. Joskus saatan jopa yrittää oikaista ne.



Viestin lähetti Ck


4. Liity elävään seurakuntaan.

Seurakunta on ensisijaisesti joukko kristittyjä, jotka kokoontuvat yhdessä ylistämään Jumalaa, kuuntelemaan sitä, mitä Jumala haluaa heille sanoa, rohkaisemaan toisiaan ja ystävystymään. Seurakunnan tulisi olla mielenkiintoinen paikka käydä!

Tämä on myöskin hyvä paikka aivopesuun, ei varmasti ala ajatella liikaa asoita. Ymmärrän kyllä kirkossa käymisen -yksin, toimitusten ulkopuolella, ne ovat hienoja rakennuksia ja hyviä paikkoja mietiskelyyn, mutta miksi sitä seurakuntaa tarvitaan uskomiseen? Eikö se usko pitäisi olla tasan ihmisen ja sen jumalan välinen asia? Onko usko sittenkin jotenkin vähän heikolla pohjalla, jos "rohkaisua" pitää hakea laumasta?


Viestin lähetti Ck


Kun sitten ymmärrät sen, että Jumala on sinut armostaan pelastanut, niin tajuat myös, että olet tullut uskoon. Jumala alkaa muokkaamaan sinua pikkuhiljaa, eli kaikki ei välttämättä tapahdu hetkessä. Jatka rukoilemista ja raamatun lukemista, niin huomaat löytäväsi sieltä yhtäkkiä totuuden. Pyhä Henki sinussa tulee avaamaan sinulle tuota raamatun tekstiä.

Jos kaikki tapahtuisikin hetkessä kuin salama kirkkaalta taivaalta, voisi jutussa olla enemmänkin perää, mutta juuri tämä pikkuhiljaa ajatusmaailman muokkaaminen rukoilemalla ja lukemalla yhtä kirjaa kuulostaa minusta hyvin paljon siltä kuuluisalta itsesuggestiolta.

Mutta ei siinä sen kummempaa, kuten sanoin, hienoa että olet onnellinen. Näissä kaikissa opetuksissa on kuitenkin niin monia norsunmentäviä aukkoja ja epäloogisuuksia, että itselleni ei putoa.


Ja pienenä sivuhuomautuksena muuten äitini tulee jonkun verran uskonnollisista taustoista, ja kävi pikkulikkana kirkossa ja kaikenmaailman seurakunnan riennoissa. Loppujen lopuksi hän alkoi olla jo niin "sekopää", että mummo kielsi häntä menemästä kirkkoon ja käski järkiintymään. Äiti sanoi että tämä itse asiassa avasi hänen maailmansa, ja hän ymmärsi ruveta ajattelmaan asioita itsenäisesti. Tänä päivänä, 40 vuotta myöhemmin hän on ihan täysi "maallikko" ja silminnähden erittäin onnellinen elämäänsä.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Viestin lähetti Filosofem
Uskot kaiketi kristilliseen Jumalaan. Maailman väestöstä kuitenkaan 77% ei tunnusta tätä Jumalaa. Eivätkö he löydä oikeaa tietään, vai päätyvätkö he kuitenkin kristilliseen taivaaseen?

Viestin lähetti Filosofem
Miksi Jumala ei vaikuta niin vahvasti esimerkiksi arabimaissa tai Aasiassa? Eikö valta riitä niin pitkälle vai onko kristillinen Jumala salakavalasti ujuttautunut myös muiden uskontojen esikuvaksi?

Uskon, että jokainen joka uskoo sydämestään, että Jeesus on Jumalan Poika ja että Hän on kuollut ristillä meidän syntiemme tähden ja että Hän on noussut kuolleista ja pystyy myös Jeesuksen suullan tunnustamaan Herraksi, niin hän pelastuu. Lähetyskäskyssään Jeesus sanoo meille, että menkää julistamaan evankeliumia Hänestä kaikkialle maailmaan. Tätä evankeliumin julistamista kristityt tekevät/yrittävät tehdä kaikkialla maailmassa. Ikävä kyllä monissa maissa kristityt ovat, niin vainon alaisina, että tämä on suhteellisen vaikeaa. Paholainen tekee kaikkensa, ettei ihmiset ottaisi Jeesusta vastaan pelastajana ja siksi ihmiset suuttuvat niin paljon jo pelkästä Jeesuksen nimestä, että tappavat. Se on kuitenkin todistettu tosiasia, että Jeesus on täällä maan päällä ollut. Jos joku julistaisi tämmöisessä maassa missä kristittyjä vainotaan niin Suomalaista heppua jonka nimi on "Pertti", niin tuskinpa häntä siitä syystä tapettaisiin. Tavoitteemme kristittynä on se, että Jeesuksen evankeliumi tavoittaisi kaikki ihmiset maailmalla. Minä en kuitenkaan näitä 77% ihmisistä voi tuomita joten en halua ottaa sen enempää kantaa.

Viestin lähetti Filosofem
Pidätkö Talmudia tai Koraania pyhinä kirjoina?

Minä pidän Raamattua Pyhänä kirjana ja Jumalan sanana. koraania en ole koskaan lukenut ja talmudista en ole koskaan kuullut. Sen mitä koraanista olen kuullut, niin pidän sitä paholaisen eksytyksenä.

Viestin lähetti Filosofem
Islam ja juutalaisuus tunnustaa Jeesuksen, mutta vain silloisena tavallisena profeettana. Tämä on myös selitetty heidän pyhissä kirjoissaan, painovirhe?

Tuossa hyvä esimerkki sille, että Jeesus on maanpäällä ollut. Minä uskon myös, että Hän selkeästi todisti elämällään, että on Jumalan poika.


Viestin lähetti Filosofem
Mikä tekee Raamatusta niin uskottavan, että sitä voi lainata vaikeisiin kysymyksiin tilanteissa kuin tilanteissa, vaikka sen sisältö oppeineen on oletettavasti muokkautunut ja värittynyt aikojen saatossa todella huomattavasti ennen kuin se saatiin paperille?

Viestin lähetti Filosofem
Miksi Raamatun 'epäilyttävät' kohdat todetaan kristittyjen keskuudessa tulkintakysymyksiksi, mutta muuten Raamattua voidaankin lainata tilanteessa kuin tilanteessa? Eikö koko kirja saattaisi olla täten virheellinen?

Kirtoitan tähän jutun joka kuvaa hyvin omaa ajatustani Raamatusta Jumalan sanana. Tämä ei kuitenkaan ole itseni kirjoittama alunperin vaan löysin sen jostain päin nettiä.

"Raamattu on Jumalan sanaa. Mistäpä muualta ihminen kaikessa viisaudessaan voisi saada tietoa Jumalasta. Sana kehoittaa ihmistä tuntemaan Isän ja sanassa Jumala on antanut tiettäväksi sen mitä tarvitsee Isästä maan päällä tietää. Raamatusta voi ajatella Myös niin, että Raamattu on puhdas Jumalan sana juuri siinä muodossa kuin sen on pitänyt ihmiselle tulla (tarkoittaen: ei sisällä kaikkea, mutta sisältää sen, minkä Jumala haluaa meidän tietävän). Tähän liittyy myös mielestäni ihmisen ajattelukyvyn rajallisuus.

Viestin lähetti Filosofem
Voivatko ihmiset, jotka eivät koskaan elämässään kuulisi Jumalasta, eikä uskonnon opeista (ajatellaan jokin syrjäinen heimo), löytää silti hänet?

Niin kuin tuossa lähetyskäskyssä sanotaan, niin meidän kristittyjen pitää mennä kaikkialle maailmaan kertomaan Jeesuksesta.

Viestin lähetti Filosofem
Ihminen puhuu Saatanana, ja hänet todetaan mielisairaaksi. Toinen ihminen puhuu Jeesuksena, ja muut toteavat Pyhän Hengen koskettaneen häntä. Ristiriitaista?

Tästä samasta Jeesuksesta lasketaan ajanlaskumme alkua. Tästä samasta Jeesuksesta on juuri tehty elokuva joka on kaikkialla maailmalla herättänyt suurta mielenkiintoa ja esim. Arabimaissa on kaikki muut elokuvat keskeytetty sen takia, että kaikki pääsisivät katsomaan tämän elokuvan. Näin se evankeliumi siis tavoittaa tällä hetkellä maailmalla ihmisiä ehkä enemmän kuin koskaan. Halleluja.

Toivottavasti nämä vastaukseni ovat edes jotenkin tyydyttäneet. Minä en todellakaan tiedä kaikkea, mutta minun uskoni mukainen Jumala kyllä tietää kaiken. Minä en siis voi antaa kaikkiin kysymyksiin vastausta. Minä olen kuitenkin ollut vasta sen 3 kuukautta uskossa joten en vielä hirveästi tiedä, mutta onneksi Jumala on Pyhän Henkensä kautta avannut minulle tekstiään ja voin täällä kertoa Jeesuksesta. Toivottavasti näistä ei myöskään kukaan tosiaan loukkaannu ja nämä ovat vain minun mielipiteitäni.
 
Viimeksi muokattu:

Filosofem

Jäsen
Selvä, kiitokset vastauksista. Mielenkiintoista kuitenkin, kuinka 77 prosentilla maailman väestöstä on täysin toisenlainen totuutensa, jota he pyrkivät levittämään ja pitävät kristinuskon sanomaa vääränä. Aivan kuten sinä toisin päin.

Viestin lähetti Ck
Tuossa hyvä esimerkki sille, että Jeesus on maanpäällä ollut. Minä uskon myös, että Hän selkeästi todisti elämällään, että on Jumalan poika.

Mitä Jeesukseen tulee, niin tuskin kukaan muuta väittäisikään, etteikö Jeesus olisi ollut olemassa. Historiallinen faktahan se on, joka ilmenee muistakin kuin uskonnollisista kirjoista. Oman jeesuskuvani kerroin ensimmäisessä viestissäni, nyt voin kertoa vähän laajemman. Saa suuttua:

Neitsyt Maria ei ollut neitsyt, koska hän sai lapsen. Ilmeisesti Josef oli impotentti tai hänen spermansa oli vain huonolaatuista, koska hän ei kyennyt saamaan lapsia Marian kanssa. Maria kävi vieraissa tai hänet raiskattiin, koska kuitenkin tuli raskaaksi. Mahdollista myös, että vihdoin ja viimein Josefin kanssa onnisti, kyllä varmasti seksi maistui tuolloin yhtä paljon kuin nykyäänkin. Syntyi lapsia, yhdelle niistä annettiin nimeksi Jeesus.

Jeesus jo nuorena poikana huomasi, että hänellä on hyvät puhujan lahjat. Hän kenties valehteli uskottavasti ja sai huomiota kaveripiirissään. Voi olla, että hän viimein tajusi, että hän saattaisi pystyä uskottelemaan suurellekin ihmisjoukolle asioita puhujanlahjoillaan. Ehkä aluksi kaikki alkoi vitsinä, kuten esiintyminen profeettana. Mutta hän nousi nopeasti kaikkien tietämäksi julkisuushahmoksi, mikä saattoi sokaista hänet. Ehkä hän alkoi luulemaan itseään siksi, mitä hän sanoi olevansa tai vaihtoehtoisesti Jeesus piti pokkansa aina viimeiseen asti (tätä en tosin usko, sillä itse olisin ainakin tunnustanut viimeistään ruoskittaessa). Hänen "ihmetekonsa" olivat yksittäisiä. Sana levisi tuolloin ihan niinkuin juorut tänäkin päivänä: ne värittyvät aina siirtyessään kertojalta toiselle. Varsinkin, kun tuohon aikaan suusta suuhun kerronta oli ainut informaation levittämistapa. Historiallisesti on todistettu, että Jeesus myös paransi huumekasveilla, mikä selittäisi parannettavien 'äkilliset parantumiset' ja 'hurmostilat'. Tuskin hän rampaa sai kävelemään tai sokeaa näkemään, mutta se riittää, että sana tällaisesta leviäisi, kuten levisikin.

Jeesuksella oli naisia, näistä Magdalena on tunnetuin. Voi olla, että Jeesus oli sittenkin Josefin perillinen, koska hänkin oli ilmeisesti kykenemätön saamaan lapsia. Impotentti? Kun Jeesus ristiinnaulittiin, hänen opetuslapsensa olivat niin vakuuttuneita hänen puheistaan, että he jatkoivat propagandan levittämistä. Kuten puheet avoinaisesta haudasta ja ylösnousemuksesta olisivat loistavia pointteja siihen, että Jeesus oli pyhä. Todisteita ei tarvita, pelkät kiertävät huhut riittää. Ehkä roomalaiset sotilaat olivat jo siirtäneet kiven ja kaupitelleet Jeesuksen raadon jollekin idästä tulleelle keräilijälle, hitostako minä tiedän. Onhan Elviksen hampaatkin nykyään suurta kauppatavaraa.

Kristinusko syntyi vasta vuosia Jeesuksen kuoleman jälkeen. Joulu, joka tunnetaan Jeesuksen syntymäpäivänä, on arvottu päivämäärä. Tai ei arvottu, vaan se on muinaisen auringonjumalan syntymäpäivä, jota silloiset pakanat palvoivat. Kristityt antoivat saman päivän Jeesukselle, jotta voisivat juhlia yhtä aikaa pakanoiden kanssa ja näin käännyttää heidät hiljalleen omaan uskoonsa. Joka tapauksessa pienestä paimentolaisheimon esikuvasta lipsahti vuosisatojen aikana maailman valtauskonto.

Tämä on oma jeesuskuvani, joka on syntynyt mm. lukiessani vuosia sitten Raamatun. Joka tapauksessa pidän Jeesusta maailmanhistorian yhtenä merkittävimmistä henkilöistä, koska hän pelkillä puheillaan ja karismallaan sai näin paljon aikaan. Helvetin ovela hän on ollut tai sitten vainoharhainen jo syntyessään - lopputulos on kuitenkin sama. Siinä jää Elvikset, Hitlerit ja Einsteinit kylmästi jämäsijoille.
 
Viimeksi muokattu:

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Viestin lähetti Carlos
Heti pahoitteluni Ck:lle, mutta nyt on pakko hiukan kommentoida näitä ohjeita.

Ensin tämä "T". Onko jumala todella näin omahyväinen ja itsekäs tyyppi, että häntä pitää palvoa ja nuolla varpaita? Miksi häntä pitää kiittää siitä mitä hän on, saiko hän itse valita mikä hänestä tulee, vai oliko kyseessä sattuma? Miten voimme kiittää häntä siitä mitä hän on tehnyt, kun oikeasti kenelläkään ei ole aiheesta tuon taivaallista hajua?

Ei tarvitse olla pahoillaan minulle. Minusta on ihan kiva vastailla näihin kysymyksiin. Ainut vaan, että tämän jälkeen en hirveästi enää ehdi kauheasti vastailla, koska pitäisi tehdä töitäkin ja sitten lähteä reissuun.

Niin kuin sanoin, että minä en tiedä kaikkea. Sen minä kuitenkin tiedän, että Jumala on muuttanut minun elämäni totaalisesti ja kaiken tämän hän on tehnyt rakkaudella. Ei tämä aina, niin helppoa ole uskossakaan olla, mutta kun tiedän Jumalan olevan vierelläni, niin minulla ei ole mitään hätää. Kiitän ja ylistän Jumalaa mielelläni siitä, että Hän on minut pelastanut.

Viestin lähetti Carlos
"O" Mitä jos terveyttä tai perhettä ei ole? Mitä jos on yksinäinen yhteiskunnan ulkopuolella kurjuudessa elävä? Kiitetäänkö sitten jumalaa siitä että hän kuitenkin (toivottavasti) ottaa paratiisiin?

Kun huomaat, että Jumala on sinut pelastanut, niin olet iloinen jopa kaikista kärsimyksistä mitä kohtaat. Kyllä, juuri siitä kiitetään, että Jumala on antanut iankaikkisen elämän. Minua ei tähän kuitenkaan kukaan pakota, mutta kun nyttenkin tunnen Jumalan voimakasta rakkautta kirjoittaessani Hänestä, niin mielelläni Hänestä iloitsen ja Häntä ylistän. Tottakai haluan antaa Jumalalleni vasta rakkautta.

Viestin lähetti Carlos
"T vol. 2" Miksi vääriä tekoja pitää pyytää anteeksi jumalalta? Eikö ne hemmetin synnit nyt jo ole annettu anteeksi etukäteen, ja riittää kun vain uskoo? Olisikohan fiksumpaa vaikka käydä pyytämässä anteeksi ihmisiltä kenelle on tehnyt jotain pahaa? Ja mitä jos on tehnyt jotain pahaa, joka on samalla niin kivaa, että sitä ei kertakaikkiaan voi katua? Ja mitä jos ei tarvitse "herran" anteeksiantamusta? Itse ainakin kannan ihan itse omat "pahat tekoni", muistan ne, ja otan niistä tarvittaessa oppia. Joskus saatan jopa yrittää oikaista ne.

Jeesus kyllä kuoli meidän syntiemme tähden, mutta ottaaksesi vastaan pelastuksen, niin sinun pitää katua näitä syntejä. Sinun pitää siis vastaan ottaa tämä Jumalan pelastus suunnitelma ihmiselle. Jumalan pelastus suunnitelma ihmiselle on siis Jeesus. Ja kun otat Jeesuksen vastaan olet pelastunut. Jeesus on siis meidän pelastuksen arkkimme.

Viestin lähetti Carlos
Tämä on myöskin hyvä paikka aivopesuun, ei varmasti ala ajatella liikaa asoita. Ymmärrän kyllä kirkossa käymisen -yksin, toimitusten ulkopuolella, ne ovat hienoja rakennuksia ja hyviä paikkoja mietiskelyyn, mutta miksi sitä seurakuntaa tarvitaan uskomiseen? Eikö se usko pitäisi olla tasan ihmisen ja sen jumalan välinen asia? Onko usko sittenkin jotenkin vähän heikolla pohjalla, jos "rohkaisua" pitää hakea laumasta?

Olet itseasiassa täysin oikeassa siinä, että usko Jumalaan on henkilökohtainen asia. Sinun pitää ottaa ensin Jeesus vastaan ja silloin olet pelastettu. Me ihmiset olemme Jumalan seurakunta sillä talon muodolla tai hienoudella missä Jumalaa palvomme ei ole sinänsä mitään väliä. Ihminen on Pyhän Hengen temppeli ja siksi emme saisi turmella sitä tekemällä syntiä.

Jos sinä olisit autiolla saarella ja sinulla olisi vain Raamattu. Et pääsisi sieltä ikinä pois vaan joutuisit elämään siellä muista ihmisistä eristyksissä koko elämäsi. Päättäisit siiten ottaa Jeesuksen vastaan pelastajanasi, niin silloin olisit pelastettu vaikka et koskaan näkisi muita ihmisiä. Ei sinun tarvitsisi sieltä lähteä joka sunnuntai Helsingin tuomiokirkkoon.

Kuitenkin tämmöinen seurakunta yhteys on hyvä olla, koska sieltä saa tukea ja ystäviä. Siellä voidaan kokoontua Jumalan nimissä ja jokainen voi olla oma itsensä. Kun tulet uskoon, niin tämä seurakunnassa käynti tulee yleensä sinulle itsellesi välttämättömäksi ei sinua sinne kukaan pakota. Niin kuin itsekin kerroin entisestä elämästäni, niin minua ei saanut ennen kirkkoon kirveelläkään. Nyt menen sinne ilomielin, koska siellä on oikeasti paljon kivempaa kuin missään muualla.

Viestin lähetti Carlos
Jos kaikki tapahtuisikin hetkessä kuin salama kirkkaalta taivaalta, voisi jutussa olla enemmänkin perää, mutta juuri tämä pikkuhiljaa ajatusmaailman muokkaaminen rukoilemalla ja lukemalla yhtä kirjaa kuulostaa minusta hyvin paljon siltä kuuluisalta itsesuggestiolta.

Minulle tämä on itseasiassa tullut kuin salama kirkkaalta taivaalta. Vaikka minua ei salama iskenyt päähän, niin se rakkaus jota tunsin kun Jumala minua kosketti oli niin mieletöntä, ettei sitä voi saada aikaan mikään maallinen eikä sitä myöskään pysty sanoin kuvailemaan. Nyt pitää alkaa pakkaamaan, mutta siunattua viikonloppua koko Jatkoajan porukalle. Suomelle tsemppiä MM-kisoihin ja kannustetaan Suomi voittoon.
 
Viimeksi muokattu:

Sininen Lanka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti Sistis
Pohjautuvatko kymmenen käskyä länsimaiseen moraalikäsitykseen, vai pohjautuuko länsimainen moraalikäsitys kymmeneen käskyyn? Sitä voi jokainen mielessään pohtia...


Varmasti. Mutta eikö ole hyvä että tuollainen lista on kirjoitettu? Tarkoitus oli sanoa, että raamatun perusalgoritmit ovat ihan asiallista tavaraa.

Ainakin minun tuntemani "uskovaiset" ovat ihan hyviä tyyppejä. Ero on, että he kiroilevat ja juopottelevat vähemmän. Tosin minulla ei ole tapana lokeroida ihmisiä sen mukaan mihin he uskovat.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Viestin lähetti Sininen Lanka
Ainakin minun tuntemani "uskovaiset" ovat ihan hyviä tyyppejä. Ero on, että he kiroilevat ja juopottelevat vähemmän.

Kaikkein pahimpia ja peloittavampia ihmisiä tällä planeetalla. Jos ns. kunnon uskovaiset saisivat vallan, niin meikäläinen poltettaisiin ensimmäisenä. Nämä hirviöt naamioituvat hymyilevän uskonnon taakse, mutta oikeasti he ajattelevat kuten muslimiterroristit. Euroopassa sivistys ja valistus ovat vieneet heiltä vallan, mutta esim. Jenkeissä ja lähi-idässä he pääsevat vapaasti toteuttamaan ideologiaansa, joka on toisinajattelijoiden eliminoiminen tavalla tai toisella. Keskiajan inkvisitioon verratuna Hitlerin hirmuteot olivat nappikauppaa.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti dude
Se ei ihan noin mene kuin Sistikselle väitettiin. Jos toinen parista ei kuulu kirkkoon, heidät vihitään maistraatissa, mutta heidät voidaan siunata kirkossa.

Öööö... what´s the point? Puhuin kirkkohäistä. Jos haluaa kirkkohäät eli kirkossa pidettävät naimisjuhlat niin onko väliä onko kyse vihkimisestä vai siunaamisesta? Siinä papin liturgiassa muuttuu muistaakseni tasan yksi lause tämän johdosta /ei "julistan teidät mieheksi ja vaimoksi" vaan "siunaan tämän avioliiton jne").
Juu, onhan se varmaan TOSI merkitsevää, ja sen vuoksi kannattaa ensin liittyä kirkkoon ja häiden jälkeen erota kirkosta, niinkuin eräs tuttava teki. Tapparalainen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös