Uskotko Jumalaan?

  • 1 336 416
  • 14 406

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti PeteX

Mitään uutta asiasta ei ole juuri sanottavana.

Paitsi että nimim. Ck ilmeisesti pitää Skeletoria hieman "yksinkertaisena" kun noin monta kerta piti postata yksi ja sama mitäänsanomaton vastaus.

Herra on suuri. Nii ja ihmeellinen, kun saa tuolla tavalla netissäkin ihmisen tuputtamaan.
 

Cube

Jäsen
Viestin lähetti JanJ
Minua ei ole kastettu. Kuten ei ole siskoani eikä veljeäni. Eikä vanhempiani. Eikä heidän vanhempiaan. Luonnollisesti
myöskään lapsiani ei ole kastettu.
Olet muistaakseni maininnut tästä aikaisemminkin.. Ja saatoin kommentoida asiaa silloinkin, mutta otetaan varmuuden vuoksi vielä kerran. Eli tuostahan saa sellaisen kuvan, että ajatusmaailmasi on enemmän kasvatuksen ja sosialisaation kuin oman ajattelun tulosta. Joten muissa ketjuissasi heittämä kritiikki uskovaisia kohtaan tuntuu tässä kontekstissa hieman ristiriitaiselta. No, eivätköhän mielipiteesi ole kuitenkin pohjimmiltaan ihan itse muodostettuja, vaikka lähtökohdat aika uskonnon poissulkevia ovatkin. Kunhan kerroin miltä kommentointisi sinua tuntemattoman silmissä vaikuttaa.

Mutta alkuperäiseen kysymykseen vastaten: en tiedä. Itse asiassa, JanJ:n tavoin minuakaan ei ole kastettu, enkä päivääkään elämästäni ole kirkon alaisuudessa viettänyt. Silti en misään nimessä ole täysin valmis sulkemaan pois mahdollisuutta siitä, että jokin korkeampi voima voisi olemassa olla. Jos on jumaluuteen perustuvissa uskonnoissa ristiriitaisuuksia yms., niin on niitä tosiaan myös ateismissa. Eli ilmeisesti olen agnostikko? Mene ja tiedä. Sen kuitenkin tiedän, että maailma on liian monimutkainen paikka minun ymmärrettäväksi. Missään ei tunnu olevan mitään järkeä, kun sitä vähän enemmän ajattelee. Ja onhan se jo historiastakin nähty, että absoluuttiset totuudet ovat useimmiten kaikkea muuta kuin absoluuttisia. Nykytiede saattaa toki tällä hetkellä vaikuttaa tieltä valoon, mutta saattaa sitäkin tulevaisuudessa jokunen yllätys odottaa..

Eli suvaitsevuutta ja avoinmielisyyttä painotan ilmeisesti tässä(kin) asiassa.
 

Cube

Jäsen
Viestin lähetti Predator
Otetaans esimerkiksi islam ja varsinkin nämä pyhän sodan nimissä itsemurhapommiattentaatteja tekevät ihmiset. Käsittääkseni tuollaisen "tempun" tehneille miehille heidän uskontonsa lupaa ikuisen elämän paratiisin tyylisessä taivaassa ja heille tämä samainen uskonto lupaa käytettäväksi omien himojensa tyydättämiseksi kymmeniä neitsyitä naisia - siis siellä paratiisissa. Miten tämä asia mahdetaan selittää noissa islamilaisissa maissa naisille? Opettavatko äidit siellä pikkutytöille, että tämän maallisen elämän aikana joudut kulkemaan täällä maan pinnalla miesten mielivallan alla, et saa vilauttaa kropastasi julkisella paikalla kuin ehkä varpaat - kun menet naimisiin, niin olet miehesi seksilelu jolla ei ole sananvaltaa mihinkään asiaan. MUTTA, kun kuolet niin pääset paratiisiin. Siellä sitten olet itsemurhaiskuissa kuolleiden marttyyrien seksiorjana ikuisesti (ei kai niitä neitsyitä voi ikuisesti riittää nussittavaksi, joten kuolleet kotirouvatkin kelpaavat hommaan jossakin vaiheessa kuolemansa jälkeen, heillä on ainakin kokemusta miehen tyydyttämisen jalossa taidossa). Ihmettelen vaan.
Viestin lähetti Predator
Paitsi että nimim. Ck ilmeisesti pitää Skeletoria hieman "yksinkertaisena" kun noin monta kerta piti postata yksi ja sama mitäänsanomaton vastaus.
Ja nimim. Predator ilmeisesti pitää muita jatkoaikalaisia hieman "yksinkertaisena", kun sattuu tänne omissa nimissään kirjoittamaan erään kuuluisan stand up -koomikon vitsin lähes identtisellä tavalla kerrotuna.

Nooh, vahinkoja sattuu. Joillekin tuntuu vain sattuvan vähän enemmän kuin muille..
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Cube
Ja nimim. Predator ilmeisesti pitää muita jatkoaikalaisia hieman "yksinkertaisena", kun sattuu tänne omissa nimissään kirjoittamaan erään kuuluisan stand up -koomikon vitsin lähes identtisellä tavalla kerrotuna.

Nooh, vahinkoja sattuu. Joillekin tuntuu vain sattuvan vähän enemmän kuin muille..

Ai sattuu vai? No miksei kukaan vastaa tuon koomikon esittämään kysymykseen? Minä en ainakaan näe tuossa mitään nauramisen aihetta. Ja kukas tämä kyseinen koomikko on? Minä sain tuon kirjoittamani ihmettelyn erään duunikaverin lähettämänä sähköpostiini - mistäs minä tiedän jutun alkuperän? Sitä kun ei siinä e-mailissa mainittu. Olisko minun pitänyt kirjoittaa että "lähde tuntematon"? En minä ehdi kaikkia maailman vitsisivustoja tutkia. Perkele.
Miksi kaikista tämänkin palstan vitsiketjujen vitseistä puutuu alkuperäisen vitsin lähteen maininta?
 

Tumba

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK
Laiska timpuri

En usko. Hyvin selväksi on käynyt myös se, ettei jumala usko minuun. Ei ole koskaan uskonut. Toisaalta miten jumala voisi minuun uskoa, kun sitä ei ole. Tai siis ainakaan minä en usko, että jumalaa on. Jumalattaria sen sijaan näkyy siellä täällä, varsinkin näin kevätsäällä. Vielä vähemmän niillä voisi olla päällä. Kirkosta olen eronnut, eikä kostoa ole vielä näkynyt. Kastettu minut on, mutta ei omasta pyynnöstäni. Seuraavan kerran kun minut napataan emoalukseen, otan asian esille, ja kerron lopullisen totuuden teillekin.
 

Filosofem

Jäsen
Preda, hyvä pointti. Löytyyhän noita ristiriitaisuuksia vähän jokaisesta uskonnosta, meidän uljas kristinuskomme on julistanut naisen sieluttomaksi, langettanut naapurikirkolle kirouksia, rahastanut hyödyttömillä aneille and so on. Juutalaisilla on sellainen mukava pyhäkirja kuin Talmud, joka sisältää tekstiä juutalaisten ylivallan ottamisesta, kristittyjen tappamisesta ja yleensäkin raakaa materiaalia. Buddhalaiset eivät suoraan usko mihinkään, mutta palvovat kaikkia jumalia. Hindulaisten jumalat eivät oikeasti ole jumalia, vaan jumaluuden esikuvia, mutta silti niitäkin patsaita palvovat sadat miljoonat ihmiset. Jehovan todistajat ovat täysin oma uskonlahkonsa, mutta käyttävät kristinoppeja, joita tosin muokkaavat siitä irrallisiksi. Puhumattakaan kaikista konservatiivisista äärijärjeistöistä eri uskonnoissa. Väittäisin, että maailman uskovaisista ainakin 70% (n. 4 miljardia?) ei allekirjoittaisi Ck:n julistusta, koska se olisi heidän mielestään väärä. Mutta ei mitään, uskonnot ovat ja jylläävät, vaikka uskontojen sisäisetkin asiat jo mielestäni syövät toisensa. Se uskottavuus olikaan?

Viestin lähetti Carlos
Minä uskon, että ihminen pystyy "tuntemaan" minkä tahansa tahon, johon uskoo tarpeeksi. Itsesuggestio on voimakas, olen itse kokenut sen useammassakin asiassa.

Näin minäkin uskon. Ihmismieli on siitä ovela, että sitä ei tarvitse edes muiden aivopestä - riittää kun jotain asiaa riittävän kauan tietyissä oloissa itse uskottelee itselleen. Tämähän on tietenkin osa tuota ensimmäisessä viestissäni mainitsemaa psykososiaalista kanssakäymistä, jota toki jokaiselle tapahtuu. Kun haluat uskoa johonkin, sinä todella joskus voit tosissasi uskoa siihen. Varsinkin, jos elämäntilanteesi antaa myötä.

Hyvää läppää Tumbalta!

edit. Prosentit kohdalleen.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Raamattuun en usko, kuten on tullut varmasti selväksi näistä Jagr-keskusteluista Jatkoajan historian aikana. Uskonko sitten Jumalaan? En ainakaan sellaiseen Jumalaan, mistä Raamattu meille kertoo. Uskon alkuräjähdykseen ja evoluutioon ja ylipäätään siihen, minkä kansainvälinen tiede on todistanut. Onko alkuräjähdyksen, evoluution ja luonnonlakien takana sitten joku korkeampi voima? Ehkä on, ehkä ei. Todennäköisesti ei. Tästä emme voi saada selvyyttä koskaan. Jos tämä korkeampi voima on kuitenkin tuolla taustalla, on hänen oltava erilainen, kuin Raamatun Jumalan. Näin minä ainakin tulkitsen. Siksi Raamatun käsitykset siitä, "kuka pääsee taivaaseen" ja "mikä on syntiä" eivät päde tämän mahdollisen Jumalan kohdalla.

Kuulunko kirkkoon? Kyllä. Minut on siihen liitetty kasteessa, kun olen ollut sylilapsi. Olenko käynyt rippikoulun? Kyllä. Se oli osa normaalia 'aikuistumista', vaikken asiasta niin pitänytkään. Näitä Promethus-leirejä ei vielä tuohon aikaan niin paljoa ollut, ja maaseudulla vielä vähemmän. Ja 15-vuotiaalla ei ole vielä niin paljoa auktoriteettia, että uskaltaisi jäädä pois tuollaisesta tapahtumasta, jota koko suku odottaa.

Miksi sitten kuulun kirkkoon, jos en usko Raamattuun ja Raamatun Jumalaan? Paha kysymys, jota olen miettinyt usein itsekin. Ehkä pelkään alitajuisesti sitä, miten sukulaiseni suhtautuisivat asiaan; pakanoita kun meidän suvussa ei ole - joskaan ei myöskään tosi-uskovaisia, poislukien tätini. Jos pääsen joskus naimisiin, perinteitä kunnioittavana ihmisenä pidän kirkkohäitä jotenkin kivempana vaihtoehtona. Minulla on myös kaveripiirissäni henkilöitä, jotka ovat jollain tapaa uskovaisia. Tämä ei häiritse mitenkään minua, joten en usko, että minulle olisi ongelma mahdollisen tulevan vaimonikaan 'lievä' uskovaisuus. Sen sijaan häntä saattaisi häiritä melkoisesti se, että olisin avoimesti pakana, joka ei kuulu kirkkoon. 'Kunnolla' uskovaista vaimoa tuskin pystyisin ottamaan. Vaikka usko ja epäusko onkin jokaisen henkilökohtainen juttu, parisuhteessa ne heijastuisivat väkisinkin toisen elämään ja siksi tosi-uskovaisen ja pakanan parisuhteet eivät tulisi kovinkaan helposti toimimaan.

Kirkosta eroaminen olisi ehkäpä ajankohtaista kohdallani sitten, kun tuleva elämänkumppani löytyy, mikäli hänellä itselläänkin olisi samankaltaisia käsityksiä.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Viestin lähetti Predator
Paitsi että nimim. Ck ilmeisesti pitää Skeletoria hieman "yksinkertaisena" kun noin monta kerta piti postata yksi ja sama mitäänsanomaton vastaus.

Herra on suuri. Nii ja ihmeellinen, kun saa tuolla tavalla netissäkin ihmisen tuputtamaan.

Tsori, mulla tilttas tää jotenkin ja luulin ettei se lähettänyt mitään, mutta näköjään se lähetti saman viestin monta kertaa. Taidan siis itse olla se yksinkertainen.. ;)
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Sille, että en usko ns. korkeampiin voimiin, on erittäin kouriintuntuvat perustelut: kerran kauan sitten kansakoulun I luokalla ryhdyttiin virkkaamaan pannulappua. Kun opettaja oli tehnyt n. 37 mallisilmukkaa enkä itse ollut saanut aikaan vielä yhtäkään, päätin rukoilla apua ongelmaani taivahasta. Ei tullut apua ei, mutta vähitellen, erityisesti äidin antaman kotiopetuksen turvin, sain patalapun valmiiksi. Myöhemmin keväällä vielä pölyrätinkin.

Usko Jumalaan lopahti kuitenkin samoin tein ja pysyvästi. Hyväksyn täysin ajatuksen siitä, että kuolema tarkoittaa syvää pimeää unta, josta ei koskaan herää.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Uskonto ei ainakaan ole HMV!

On kyllä melko hassua, että tällainen asia kuin johonkin, mitä ei ole millään muotoa todistettu edes olevaksi, uskominen herättää näin paljon(tämänkin ketjun perusteella) tunteita sekä uskovaisten että "pakanoiden" keskuudessa jopa täällä kylmässä Pohjolassa.

Mitä sitten tuohon itse kysymykseen tulee, niin omalta kohdaltani en tiedä uskonko Jumalaan ts. johonkin korkeampaan voimaan. Omakohtaisesti olen tullut siihen tulokseen, ettei jumala ainakaan vaikuta yksittäisten ihmisten tekemisiin tai kohtaloihin. Sen sijaan maailmankaikkeus voi hyvinkin olla yksi helvetin oravanpyörä ja koko hommaa pyörittää jättiläismäinen kurre. Sitä en sitten tiedä viitsisinkö tuota sitkeää otusta sitten jumalaksi kutsua, toisaalta olisi sillä luultavasti ainakin isommat jalkalihakset kuin Söderholmilla.

Maanpäällä uskonto on esiintynyt ainoastaan ihmisten valtataisteluissa. Olen sen tänne ennenkin kirjoittanut, mutta kertaus on opintojen äiti, ja rakas ruotsinkielenopettajanikin käski toistaa kolmeen kertaan pieneen ääneen - egentligen.

Uskonto on maailmanhistorian ylivoimaisesti paras joukkojenhallintaväline. Valloittajien ja valloitettujen kansojen välissä on aina oltava jokin yhdistävä tekijä kansanousun riskin pienentämiseksi ja jopa sen eliminoimiseksi. Yhteisen kielen opettamiseen menisi sukupolvia, eikä nationalistisia tunteita saa kovin helposti siirrettyä valloittetuille kansoille. Sen sijaan ristin merkin tekemisen opettamiseen ei pitäisi kovin kauaa kulua.

Joku saivartelija voi tietenkin kysyä, miksi valloitettuja kansoja ei tuhota vaan pyritään hallitsemaan. No siksi, että tällainen yltiöpäinen tuhoaminen aiheuttaisi muiden valtioiden liitoutumisia pelätessään samanlaista kohtaloa, ja vähän ajan päästä tällainen tuhoaja joutuisi taistelemaan koko loppu maailmaa vastaan...

Hymiöt on perseestä.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti Sistis
Miksi sitten kuulun kirkkoon, jos en usko Raamattuun ja Raamatun Jumalaan? Paha kysymys, jota olen miettinyt usein itsekin.


Kuulut siis suurimpaan suomalaiseen uskontoryhmittymään: tapakristityt. He maksavat kiltisti kirkollisveronsa, ja tarvitsevat kirkon palveluksia yleensä kasteessa, häissä ja hautajaisissa. Mikäpä siinä. Kirkolliset seremoniat ovat todella vaikuttavammat kuin nimenantojuhlat, avioliiton vahvistaminen maistraatissa tai hiljaiset polttohautaukset. On perin ikävää, ettei kirkolle ole (vielä) kehittynyt kilpailevaa järjestelmää näiden juhlien järjestämistä varten. Sillä näistä juhlistahan ne jumalat on alunperinkin luotu jo kauan sitten, kun en emme edes tulta saaneet omillamme aikaan. Vapaakirkosta lienee saatavissa puhujia tunnustuksettomiin perhetapahtumiin, mutta kirkonmies tai -nainen lienee helpommin tavoitettavissa. Seremoniat ja elämään kuuluvat riitit eivät saa olla kirkon yksinoikeus.

Tiedoksesi Sistis, että jos kirkkohäät ovat ne ainoa kirkossa kiinni pitävä voima, niin häät voidaan pitää kirkossa myös siinä tapauksessa että vain toinen kuuluu kirkkoon. Ja hautaan pääsee nykyään samalla hinnalla kuin jäsenetkin ihan siihen samaan multaan (niinkuin oikein onkin, kun valtio sen kirkolle tuplasti korvaa).

Ck:n tekstejä lukiessa kävi mielessä muutama asia. Ensinnäkin, hyvä, että ilmeisesti varsin pahatapainen kaveri on saanut tunnontuskia käyttäytymisestään ja ystävän tuella selviytynyt kuivemmalle maalle. Jos uskonnolliset liturgiat auttavat siinä, niin hienoa, ei tarvita rankkaa kierrosta päihdehuollon piirissä ja useiden vuosien terapiaa. Tällaisessa toiminnassa kirkko lienee parhaimmillaan. Toki minä itse en ainakaan ole noin "syntinen" tai pahoille tavoille oppinut, joten nuo opit ja toivotukset menevät kyllä hukkaan. Me emme suinkaan ole kaikki yhtä syntisiä, Ck. Toiset ovat eläneet puhtaammin kuin toiset - ehkä koko elämänsä ja ihan ilman nasaretilaista.

Toinen havainto, joka jälleen vahvistui tämän lukuelämyksen kautta, on että vaikka olen toiminut (työssä siis) mielisairaalassa, on minun hieman vaikea erottaa näitä uskoon tulleiden verbaalipäästöjä lievästi psykoottisten potilaiden vuodatuksista. Sama poljento, sama suggestiivisuus, sama "jalat irti todellisuudesta" -tyyli. Samaan koriin nuo joutuvat kyllä edelleenkin. Keskustelen usein mielellään eri uskovaisten kanssa ja saamani kuva heistä on yleensä vähemmän mairitteleva: hyväntahtoisia sinisilmäisiä pikkaisen yksinkertaisia tyyppejä, lukuunottamatta yhtä vankilassa murhasta istuessaan herätyksen kokenut kaveri, joka ei ollut saanut järjestelmää oikein selkeäksi päässään ja joutui hätään keskustelun aikana - jonka jälkeen minä jouduin pelastukselliseen hätään. Ystäväpiiriini kuuluu useampikin pappi ja heidän kanssaan keskustelu on usein antoisampaa, heillä kun järki ja kokonaisuuden ymmärtäminen on paremmalla tolalla. Aika moni heistä myöntää kirkon perusopitkin hatariksi, ellei peräti vääriksi.

Alkuperäisen otsikon kanssa tällä oli taas yhtä vähän tekemistä kuin Ilveksen viime päivien toimilla liigatason kiekkojoukkueena.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Yläpesä
Tiedoksesi Sistis, että jos kirkkohäät ovat ne ainoa kirkossa kiinni pitävä voima, niin häät voidaan pitää kirkossa myös siinä tapauksessa että vain toinen kuuluu kirkkoon. Ja hautaan pääsee nykyään samalla hinnalla kuin jäsenetkin ihan siihen samaan multaan (niinkuin oikein onkin, kun valtio sen kirkolle tuplasti korvaa).

Jaahas, hyvä tietää tuo häiden juttu. Hautaan pääsyn hinnoittelun tiesinkin jo ennestään.

Noh... tapakristitty minä kaiketi olen. Ja suurin syy kirkossa pysymiseen on kaiketi juuri tuo pelko siitä, miten lähipiirini reagoisi päätökseen, vaikka suurin osa suvustani onkin vain tapakristittyjä... kavereissa on niin monta ei-kirkkoon-kuuluvaa, että heidän reaktioitaan ei tarvitsisi pelätä.
 
Suosikkijoukkue
Espoon Tennisseura, Fc Könsikäs
Iltamme iloksi lainaus edesmenneeltä John F. Kennedyltä:

"maailmassa on varmasti vain kolme asiaa: Jumala, nauru ja ihmisten mielettömyys"
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Milhouse Nixon
Iltamme iloksi lainaus edesmenneeltä John F. Kennedyltä:

"maailmassa on varmasti vain kolme asiaa: Jumala, nauru ja ihmisten mielettömyys"

Iltamme iloksi lainaus vielä hengittävältä George W Bushilta: "Suurin osa tuontitavaroistamme tulee ulkomailta"

JFK ja GWB ovat molemmat Amerikan presidenttejä.
 
Suosikkijoukkue
Espoon Tennisseura, Fc Könsikäs
Viestin lähetti Sistis
Iltamme iloksi lainaus vielä hengittävältä George W Bushilta: "Suurin osa tuontitavaroistamme tulee ulkomailta"

JFK ja GWB ovat molemmat Amerikan presidenttejä.

No eivät kyllä ole menneet MBA-opinnot hukkaan herralta. [m.o.t]
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Itse olen uskonnolliselta vakaumukseltani agnostikko, eli uskon siihen mikä todistetaan. Tällä hetkellä uskon siis melkoisen vakaasti tieteeseen, enkä koe elämääni minkään suuremman voiman ohjastelevan.

Markkinointi on nousemassa kyllä aika kovaa vauhtia toiseksi "jumalakseni".
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti Cube
Olet muistaakseni maininnut tästä aikaisemminkin.. Ja saatoin kommentoida asiaa silloinkin, mutta otetaan varmuuden vuoksi vielä kerran. Eli tuostahan saa sellaisen kuvan, että ajatusmaailmasi on enemmän kasvatuksen ja sosialisaation kuin oman ajattelun tulosta.
Tuohon ei voi muuta kuin sanoa että olet todella hyvin aivopesty mielisairauteen nimeltä uskonto.

Jos minulle, suvulleni ja lapsilleni on annettu mahdollisuus päättää nämä asiat itse eikä tuputettu syntymästä asti ja koko kouluiän samaa uskontoa ja siitä tuloksena "olen kasvatettu ajattelumaailmaan" niin hallelujaa sinullekin. Jos uskoisin, niin uskoisin. Valintani oli vaan vapaa, sinulle ei ilmeisesti ollut vaan kotona on isi juntannut kaaliin että jumalaan vittu uskotaan.

Lääkäri löytänee lääkityksen sinullekin. Tai sitten ei.

Disclaimer: Lyön takaisin vaan kahta kovemmin

EDIT: Ai niin Cube, ja muutkin, teille on apua.
 
Viimeksi muokattu:

Cube

Jäsen
Viestin lähetti JanJ
Tuohon ei voi muuta kuin sanoa että olet todella hyvin aivopesty mielisairauteen nimeltä uskonto.

Jos minulle, suvulleni ja lapsilleni on annettu mahdollisuus päättää nämä asiat itse eikä tuputettu syntymästä asti ja koko kouluiän samaa uskontoa ja siitä tuloksena "olen kasvatettu ajattelumaailmaan" niin hallelujaa sinullekin. Jos uskoisin, niin uskoisin. Valintani oli vaan vapaa, sinulle ei ilmeisesti ollut vaan kotona on isi juntannut kaaliin että jumalaan vittu uskotaan.

Lääkäri löytänee lääkityksen sinullekin. Tai sitten ei.

Disclaimer: Lyön takaisin vaan kahta kovemmin

EDIT: Ai niin Cube, ja muutkin, teille on apua.
Ööh.. Mitä helvettiä? Luitko edes viestiäni? Vai kävikö himo päästä kiihkoilemaan vaahto suupielestä lentäen heti ekan kappaleen jälkeen ylitsepääsemättömän suureksi?

Mene takasin miettimään niitä Ässien hankintoja. Ei taida pää kestää muuta, kun pikku provostani tuollaiseen itkupotkuraivariin intouduit.
 

Sininen Lanka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti Yläpesä

... ja saamani kuva heistä on yleensä vähemmän mairitteleva: hyväntahtoisia sinisilmäisiä pikkaisen yksinkertaisia tyyppejä, .

Vähän kuin noi verkostomarkkinoijat.

By the way, eiköhän monet kristinuskoa kritisoivat kirjoittajat kuitenkin kasvata omia lapsiaan kymmenen käskyn ohjeiden perusteella.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se mikä näissä keskusteluissa usein unohdetaan on se, että Jumalaan (tai johonkin) uskomisella ei välttämättä ole mitään tekemistä uskontojen kanssa. Uskominenhan voi olla täysin kirkkokunnista riippumatonta, ja korkeimpia voimia voi pakanakin ajatella olevan vaikka vuoren huipulta kaukaisuteen tuijottaessaan.

Vaimoni, joka on katolinen uskoo myös vahvasti Etelä-Amerikan alkuperäiskansojen, lähinnä inkojen, juttuihin. Näissähän palvottiin mm. aurinkoa, äiti maata ja vuorten jumalia. Vaimoni ei näe kumpaankin hommaan uskomisessa mitään ristiriitaa, päinvastoin hän on sitä mieltä, että kyseessä on tavallaan sama Jumala, vaikka uskonnot näennäisesti ovat melko kaukana toisistaan.

Itseäni ei ole kastettu, kuten ei lastanikaan. Vaikea silti välillä on sulkea pois ajatusta, jostain korkeammasta voimasta. Ajatus on satunnainen eikä mitenkään elämääni hallitseva, mutta silloin tällöin tällainen päätön ajatus tulee mieleen. Lähimmäksi omaa ajatusmaailmaani pääsevät jotkut luonnonuskonnot, joihin olen juuri Etelä-Amerikassa jonkin verran tutustunut. Kiehtovia asioita.
 
Tämä "jumala", jos sellaista nyt on, on näyttänyt minulle lyhyen elämäni aikana niin monta kertaa persettä, että usko on kyllä jonkin verran mennyt.
Silti huomasin, esim, tänään, kovan panoksen pokerimatsissa, rukoilevani Jumalaa johdattavan minut voitoon, ei johdattanut, joten viimeinenkin usko meni, enää ei uutta uskoa löydy.
Eli moro "jumala" sua ei oo olemassa.
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Uskon jumalaan, mutta kristittyjen ja muiden kuntien mukaan en usko mihinkään, samoin tieteen näkökunnasta olen tyhmä ja aivoton, en siis kuulu mihinkäöän absoluuttisen oikeaan tai viisaaseen ja "oikeaan" ryhmään.

Uskon asioihin, joista en avaudu, silti en palvo asioita, joita ymmärrätte. Uskon voimaan, jota en tajua, mutta en osaa plokata sitä mihinkään kaavoihin, mitä meillä on tiedossa/hallussa.
Tämä mailma uskonto tieteineen on vain mahdoton käsittää, sitä eivät myöskään selitä uskonnot...uskon kai itseeni? Se in ainoa, johon voin vilpittömästi uskoa.

Joulupukkiin uskon, ennekuin kysytään.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös