Uskotko Jumalaan?

  • 1 348 390
  • 14 406

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Kohtuullisen käsittämätöntä, että kun Tarinankertoja kirjoittaa ketjun ansiokkaimman viestin pitkään aikaan, niin kaksikin eri nimimerkkiä toteaa sen olevan paskaa. Ja tietenkin siten, että ei korjaa epäkohtia, vaan toteaa yleistäen vain, että paskaa. Ja suunnilleen samanmoista kohtelua on saanut osakseen toinen tässä asiassa ansioitunut nimimerkki floikkari. Kyllähän tämä kertoo kaiken oleellisen näistä änkyröivistä persuista ja kypäräpappikokoomuslaisista. Ei heidän kanssaan voi tolkullisesti keskustella tästä aiheesta.

Tuollaisen sepustelun ilman linkkejä lähteisiin voi huoltetta kuitata potaskaksi.
Persuista ja kypäräpappikokoomuslaisista en tiedä, mutta eipä tuo juttu tällaista vannoutunutta demariakaan pahemmin hetkauta.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tähän listaus niistä uusista laeista, jotka ovat kohdistuneet hautaukseen. Muilla muutoksilla ei ole merkitystä.

Kyllä Tarinankertoja ne tietää jos on kerran niin viisas kuin väittää. Samoin sinä tiedät ne jos olet niin viisas kuin väität. Odottelen Tarinankertojan viestiä.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Kuinka suuren osan siitä kaikkien kansalaisten hautauskulujen laskennallisesta kaksinkertaistumisesta tämä merkittävä muutos tietojesi mukaan kattaa?

Mistä helvetistä minä sen voin tietää? Sinä nokkelana poikana kirjoitit:

Tähän listaus niistä uusista laeista, jotka ovat kohdistuneet hautaukseen. Muilla muutoksilla ei ole merkitystä.

Oliko tämä uusi laki vai ei? Muilla vastauksilla ei ole merkitystä.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kohtuullisen käsittämätöntä, että kun Tarinankertoja kirjoittaa ketjun ansiokkaimman viestin pitkään aikaan, niin kaksikin eri nimimerkkiä toteaa sen olevan paskaa. Ja tietenkin siten, että ei korjaa epäkohtia, vaan toteaa yleistäen vain, että paskaa. Ja suunnilleen samanmoista kohtelua on saanut osakseen toinen tässä asiassa ansioitunut nimimerkki floikkari. Kyllähän tämä kertoo kaiken oleellisen näistä änkyröivistä persuista ja kypäräpappikokoomuslaisista. Ei heidän kanssaan voi tolkullisesti keskustella tästä aiheesta.

Tarinankertoja esiintyy kuin tietäisi kaiken nykyisestä Suomen ev.lut.kirkosta, valtiokirkosta ja kristinuskosta ylipäätään. Sen takia kun hän sitten kirjoittaa tuollaista paskaa kuten nyt teki, on se ihan aiheellista kyseenalaistaa kovalla kädellä.

Tuollaisen sepustelun ilman linkkejä lähteisiin voi huoltetta kuitata potaskaksi.
Persuista ja kypäräpappikokoomuslaisista en tiedä, mutta eipä tuo juttu tällaista vannoutunutta demariakaan pahemmin hetkauta.

Vaikka ei ketjun aihe olekaan, niin pakko kysyä Geezer, että miksi olet demari? Ihan mielenkiinnosta. Vaikka yksityisviestinä, jos ei muuten.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Kyllä Tarinankertoja ne tietää jos on kerran niin viisas kuin väittää. Samoin sinä tiedät ne jos olet niin viisas kuin väität. Odottelen Tarinankertojan viestiä.

Saatta olla, että joudut odottelmaan pitkäänkin. Hän kun on tahtoo mieluummin nostaa kytkintä keskustelusta, kuin vastata hankalaan kysymykseen.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Vaikka ei ketjun aihe olekaan, niin pakko kysyä Geezer, että miksi olet demari? Ihan mielenkiinnosta. Vaikka yksityisviestinä, jos ei muuten.

Koska elän edelleen siinä harhakuvitelmassa, että SDP olisi duunarin asialla ja puolueen nyt harrastama unelmahöttöhyysäystasapäistämismokotuspolitiikka on pelkkää pahaa unta.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Saatta olla, että joudut odottelmaan pitkäänkin. Hän kun on tahtoo mieluummin nostaa kytkintä keskustelusta, kuin vastata hankalaan kysymykseen.

Itse arvelisin asian laidan olevan ennemmin niin, että Tarinankertoja ei jaksa aina vääntää onelinereita viljelevien konservatiiviänkyröiden kanssa.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itse arvelisin asian laidan olevan ennemmin niin, että Tarinankertoja ei jaksa aina vääntää onelinereita viljelevien konservatiiviänkyröiden kanssa.

Tai Cartman-kaksosten.

Kyseisellä lakimuutoksella ei ole käytännössä mitään merkitystä hautauskustannuksiin. Varsinainen pihvi, eli kirkon häpeämätön huijausyritys piilottaa omia muita yleismenojaan näennäisesti hautausmomentin alle, ei sen sijaan näytä huolestuttavan. Ja faktisesti samanlaista taloudenpitoa kirkko on täynnä. Tulisi joku ja kaataisi näiden rahanpelaajien pöydät kirkkosalista.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Itse arvelisin asian laidan olevan ennemmin niin, että Tarinankertoja ei jaksa aina vääntää onelinereita viljelevien konservatiiviänkyröiden kanssa.

Arvele vaan, mutta minun käsitykseni on toinen.

Heppu jäi aikanaan kiinni palturista väittäessään, ettei kirkonkirjoissa ole mitään sellaista tietoa, jota ei löytyisi väestötietojärjestelmästä. Löin faktat pöytään, minkä seurauksena veijari katosi ketjusta kahdeksi kuukaudeksi. Olen pyytänyt häneltä kommenttia noihin esittämiin tietoihini vielä tuon jälkeen - ei palautetta, vain syvä hiljaisuus.

Ehkä se on silkkaa sattumaa, ehkä ei.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itse arvelisin asian laidan olevan ennemmin niin, että Tarinankertoja ei jaksa aina vääntää onelinereita viljelevien konservatiiviänkyröiden kanssa.

Onelinereita? Ketäs tarkoitat?

Koska elän edelleen siinä harhakuvitelmassa, että SDP olisi duunarin asialla ja puolueen nyt harrastama unelmahöttöhyysäystasapäistämismokotuspolitiikka on pelkkää pahaa unta.

SDP on periaatteessa duunarin asialla, jos siitä on niille itselleen hyötyä. Jos duunarien asian sivuuttaminen auttaa saamaan heille itselleen lisää valtaa, niin duunarit unohdetaan tyystin. Ehkä sitten kun Urpilainen heitetään hiuksista vittuun demarien johdosta (todennäköisesti muuten jo ennen ensi eduskuntavaaleja) voi demarit taas palata oman asiansa äärelle. Mutta tästä enemmän demariketjussa, jos on haluja.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Tai Cartman-kaksosten.

Kyseisellä lakimuutoksella ei ole käytännössä mitään merkitystä hautauskustannuksiin. Varsinainen pihvi, eli kirkon häpeämätön huijausyritys piilottaa omia muita yleismenojaan näennäisesti hautausmomentin alle, ei sen sijaan näytä huolestuttavan. Ja faktisesti samanlaista taloudenpitoa kirkko on täynnä. Tulisi joku ja kaataisi näiden rahanpelaajien pöydät kirkkosalista.

Laita nyt itse niitä lukuja ja taustoja pöytään. Vai oletatko kenties itseäsi pidettävän auktoriteettina, jonka mutu on otettava mukisematta vastaan faktana?
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Heppu jäi aikanaan kiinni palturista väittäessään, ettei kirkonkirjoissa ole mitään sellaista tietoa, jota ei löytyisi väestötietojärjestelmästä. Löin faktat pöytään, minkä seurauksena veijari katosi ketjusta kahdeksi kuukaudeksi. Olen pyytänyt häneltä kommenttia noihin esittämiin tietoihini vielä tuon jälkeen - ei palautetta, vain syvä hiljaisuus.

Tarinankertoja on erittäin tunnettu siitä, että katoaa jäljettömiin kun tulee itselleen vaikea paikka. Kuten kävi Hautalan skandaalien aikana, taisi olla ensin sen veroskandaalin aikaan reilun kuukauden poissa ja sitten Hautalan eron aikoihin reilut pari kuukautta. Tämän lisäksi aina, kun huomaa että jää kiinni paskanpuhumisesta, häviää hän jäljettömiin. Mutta eipä siinä, jokainen tyylillään. Itse en vaan tuollaista kehtaisi.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Koska elän edelleen siinä harhakuvitelmassa, että SDP olisi duunarin asialla ja puolueen nyt harrastama unelmahöttöhyysäystasapäistämismokotuspolitiikka on pelkkää pahaa unta.

Ei pitäisi veikkailla, mutta pelkäänpä pahoin, että tulevaisuus tulee jatkumaan vielä kovinkin pitkään tällaisena ja unelmahöttö on se mille puolue perustaa tulevaisuutensa, samalla unohtaen ne raskaan työn raatajat, jotka aiempina vuosikymmeninä ovat olleet se puolueen tuki ja turva. Mutta toivon sydämestäni, että elinpäiviesi aikana duunarit näyttävät ovea höttöistyneille hössöttäjille ja puolue palaa juurilleen.

Vaikka Vihreät - joita olen aiemmin äänestänyt - onkin jo lähtökohtaisesti arvoliberaalimpi puolue ja syleilee maailmoja, ovat minulle puolueen arvot käyneet vieraiksi viimeisimpien vuosien aikana ja niinpä olen nostanut kytkintä kaikissa muissa tapauksissa paitsi edellisissä presidentinvaaleissa. Kenties palaan Vihreiden purteen mikäli tolkku ottaa vallan ja haihattelu unohdetaan edes hetkeksi ja kohdistetaan ne katseet todellisiin ongelmiin.

Kumpi meistä herää ensinnä painajaisestaan?

vlad.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Ei pitäisi veikkailla, mutta pelkäänpä pahoin, että tulevaisuus tulee jatkumaan vielä kovinkin pitkään tällaisena ja unelmahöttö on se mille puolue perustaa tulevaisuutensa, samalla unohtaen ne raskaan työn raatajat, jotka aiempina vuosikymmeninä ovat olleet se puolueen tuki ja turva. Mutta toivon sydämestäni, että elinpäiviesi aikana duunarit näyttävät ovea höttöistyneille hössöttäjille ja puolue palaa juurilleen.

Vaikka Vihreät - joita olen aiemmin äänestänyt - onkin jo lähtökohtaisesti arvoliberaalimpi puolue ja syleilee maailmoja, ovat minulle puolueen arvot käyneet vieraiksi viimeisimpien vuosien aikana ja niinpä olen nostanut kytkintä kaikissa muissa tapauksissa paitsi edellisissä presidentinvaaleissa. Kenties palaan Vihreiden purteen mikäli tolkku ottaa vallan ja haihattelu unohdetaan edes hetkeksi ja kohdistetaan ne katseet todellisiin ongelmiin.

Kumpi meistä herää ensinnä painajaisestaan?

vlad.


Minulla lienee jo toinen silmä auki, koska olen äänestänyt jo kohta kaksikymmentä vuotta henkilöitä yli puoluerajojen. Vain Vihreät ja Vasemmistoliitto ovat välttyneet ääniltäni, niin tulee käymään jatkossakin.
 

Baroni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, sympatiaa Lukolle
Pitkästä aikaa kirjoittelen tänne. Ajattelin kysellä, että onko muille kirjoittajille tuttu saksalainen filosofi Gottfried Wilhelm Leibniz?
Linkki wikipediaan: Gottfried Leibniz – Wikipedia

Hän oli aikansa yleisnero, mutta eniten kiinnostaa hänen ajatuksensa Jumalasta ja luomisesta. Hänen ajatuksistaan on tehty ns Leibnizin premissit. Tässä kömpelö suomennos ja englanniksi sama:

1.Kaiken olemassaololle on oltava jokin selitys
(Every existing thing has an explanation of its existence, either in the necessity of its own nature or in an external cause.)
2.Jos maailmankaikkeudelle on oltava selitys, sen on oltava Jumala
(If the universe has an explanation of its existence, that explanation is God.)
3.Maailmankaikkeus on olemassa.
The universe exists.)

Olisi mukava saada aikaan keskustelua aiheesta.
 

ämjiijii

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Suomen maajoukkue, Sharks bandwagon 2016
1.Kaiken olemassaololle on oltava jokin selitys
(Every existing thing has an explanation of its existence, either in the necessity of its own nature or in an external cause.)
2.Jos maailmankaikkeudelle on oltava selitys, sen on oltava Jumala
(If the universe has an explanation of its existence, that explanation is God.)
3.Maailmankaikkeus on olemassa.
The universe exists.)

Olisi mukava saada aikaan keskustelua aiheesta.

Ihan perinteistä deduktiivista päättelyähän tuo on. Minua jäi kiinnostamaan että mistä kyseinen filosofi johti tuon kakkoslähtökohdan? Artikkelissa ei ollut mainintaa tuosta, tiedätkö sinä asiasta enempää?

Minulle tuli Leibnizistä mieleen toinen filosofi, Descartes, joka myös "todisti" Jumalan olemassa olon, joskin melkoisella kehäpäätelmällä.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olisi mukava saada aikaan keskustelua aiheesta.

Ensimmäiseksi mieleen tulee tietysti, että jos ostan tuon, niin mistäs se jumala sitten on tullut. Pitäähän sillekin jokin selitys olla. Loogisesti samaa systeemiä käyttäen sen takana pitää sitten olla toinen jumala ja sen takana puolestaan kokonainen pino jumalia "alas asti".

Käsittääkseni jumala-miesten vastaus on, että jumalaan ei logiikka päde, sillä kyse on jostain kaikesta muusta täysin irrallaan olevasta jutusta. Okei.

Pidän hieman erikoisena, että universumin olemassaololle on ehdottomasti oltava jonkinlainen identifioitavissa oleva syy ja aiheuttaja, mutta jumalalle tämmöistä vaatimusta ei ole. Itse laittaisin ne samalle viivalle. Filosofisessa mielessä laittaisin tismalleen samalle viivalle myös kysymykset "miksi jotain on olemassa" sekä "miksi kaikkea mahdollista ei olisi olemassa". Mitä olen koittanut fyysikoiden touhuista pysyä kärryillä, niin teoriat tuntuvat hivuttautuvan aina vain lähemmäs jälkimmäistä kysymystä.

Tieteellisesti asiaa käsittelevät noin muutenkin kai nostelevat unibrowejaan viimeistään siinä vaiheessa kun painutaan sinne alkurajähdyksen hetkeen ja jopa "taakse" kausaliteettivaatimukset kainalossa.
 
Viimeksi muokattu:

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Pitkästä aikaa kirjoittelen tänne. Ajattelin kysellä, että onko muille kirjoittajille tuttu saksalainen filosofi Gottfried Wilhelm Leibniz?
Linkki wikipediaan: Gottfried Leibniz – Wikipedia

Hän oli aikansa yleisnero, mutta eniten kiinnostaa hänen ajatuksensa Jumalasta ja luomisesta. Hänen ajatuksistaan on tehty ns Leibnizin premissit. Tässä kömpelö suomennos ja englanniksi sama:

1.Kaiken olemassaololle on oltava jokin selitys
(Every existing thing has an explanation of its existence, either in the necessity of its own nature or in an external cause.)

Olisi mukava saada aikaan keskustelua aiheesta.

Lähinnähän homma kaatuu jo ykköskohtaan, Leibnitz eli aikana jolloin kvanttimekaniikan operaatiot olivat ihan fantasiaa ja tietenkin kun kaveri vielä puuhasteli aktiivisesti "newtonilaisen mekaniikan" (niin, voisi hyvin sanoa Leibniziläisen mekaniikan parissa mutta mitäs hävisi skaban) parissa niin on selvää että tuo syy-seuraus-ajattelumalli nähtiin ehdottomana totuutena, tämä taas varsinaisesti ei ole enää perusteltavissa nykytiedon valossa. Sikäli ymmärtääkseni Leibniz vielä kaikenlisäksi puhui juurikin syystä, ei selityksestä, eli hän kuten muutkin aikalaisensa ajattelivat että asioilla täytyy olla syy.
 
Viimeksi muokattu:

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Olisi mukava saada aikaan keskustelua aiheesta.

Olinkin lähes kokonaan unohtanut Leibnizin. Kyseiseen henkilöön "törmäsin" opiskeluaikanani. Mitä tulee tuohon perusteluun Jumalan olemassaolosta, niin mielestäni kyseessä on Aristoteleen-Tuomas Akvinolaisen (+ skolastikkojen) alkuperäistä ideaa (liikkumaton liikuttaja) hiukan pidemmälle viety ajatus/todistus Jumalan olemassaolosta.

Kiinnostus Leibnizin oppeihin lopahti allekirjoittaneella viimeistään siinä vaiheessa, kun jouduin tarkemmin perehtymään herran keksimään monadioppiin...
 

Morgoth

Jäsen
Pidän hieman erikoisena, että universumin olemassaololle on ehdottomasti oltava jonkinlainen identifioitavissa oleva syy ja aiheuttaja, mutta jumalalle tämmöistä vaatimusta ei ole.

Mielestäni ihan hauska ajatusleikki on, että jos poistaisimme universumista kaiken meille tutun aineen niin eihän sen rakenne edes mitenkään merkittävästi muuttuisi. Toki valot, tähdet ja planeetat katoaisivat mutta eiväthän ne ole kuin 5 % kaikesta aineesta. "Newtonilaisen maailmankuvaan" perustuvat pohdinnat ovat aikansa eläneitä, koska tuo ei selvästikään kuvaa maailmankaikkeuden perusluonnetta kovinkaan hyvin.
 

Baroni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, sympatiaa Lukolle
Leibniz on yllättävän tuntematon monelle suomalaiselle. Hänen teologisia ajatuksiaan löytyy kyllä englanniksi ja saksaksi netistä... suomeksi tietoa saa parhaiten yliopistojen kirjastoista.

Heti alkuun totean, että olen Jumalaan uskova ja vastaukseni ja argumentit tulevat kristilliseltä pohjalta.

Kohta 1: Kaiken olemassaololle on oltava jokin selitys

Nimimerkit varjo ja floikkari puuttuivat jo tähän. Leibniz on samaa mieltä kanssanne; Jumalan olemassaololle on oltava selitys. Jumalalle ei voi olla ulkopuolista selitystä, koska silloihan se olisi itse Jumala. Eikö? Jumalan olemassaololle ei voi löytyä ulkopuolista aiheuttajaa, koska tuo ulkopuolinen aiheuttaja olisi silloin Jumala.
Mielestäni on looginen päätelmä, että asioille on selitys. Mittasuhteet eivät poista selityksen tarvetta. Esim. Jos löydät nuppineulan sohvaltasi, niin ajattelet varmasti ettei se ole itsestään sinne päätynyt. Jos nuppineula on 2 metriä pitkä niin selitys tarvitaan silloinkin. Jos nuppineula olisi maapallon tai jopa universumin kokoinen niin selitys pitää olla olemassa.

Kohta 2. Jos maailmankaikkeudelle on oltava selitys, sen on oltava Jumala

Nimerkki ämjiijii kyseli tästä. Tästä kohdasta Leibniz ajatteli, että todennäköisyys osoittaa tämän todeksi. Maailmankaikkeus sisältää ajan ja tilan sekä koostuu niiden sisällöstä. Siksi sen selitykseksi kelpaa vain Jumala joka on ajan ja tilan ulkopuolella. Leibniz pohti, että vain aineeton ja ajaton kelpaa selitykseksi koska syyn pitää löytyä maailmankaikkeuden ulkopuolelta. Mielestäni nykytiede puhuu tämän puolesta. Maailmankaikkeus laajenee joten myös sillä on alkusyy. Uskon, että tämä alkusyy on Jumala. Universumin luonne ja kysymys, että miksi universumi on juuri tälläinen on myös kiinnostava, mutta tehdään siitä oma keskustelu myöhemmin
Mitään ei synny tyhjästä vaan kaikelle on alkusyy, myös maailmankaikkeudelle

Kohtaa 3 ei varmasti tarvitse käydä läpi? =)
 

Baroni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, sympatiaa Lukolle
Harmittaa, että nuorempana en ollut kiinnostunut tieteellisestä filosofiasta. Pidin sitä ajanhukkana. Kun uskoni Jumalaan heräsi aloin heti etsimään vastauksia kysymyksiini ja hakeminen alkoi tieteestä Raamatun ohella. Makroevoluutio ja solubiologia saavat aikaan hyviä keskusteluita jotka päättyvät yleensä lentävään spagettihirviöön ja olkinukke-heittoihin. Onneksi ystäväpiiristä löytyy kavereita jotka pystyvät keskustelemaan myös evoluutioteoriasta ilman kiihkoa. Nyt kiinnostus on enemmän avaruudessa ja maailmankaikkeudessa. Mielestäni maailmankaikkeuden selitys on monesti selitys ihmisen elämänkatsomukselle. Kun sitä ymmärtää jotain suuresta kokonaisuudesta niin pienet yksityiskohdat tuntuvat avautuvan helpommin.

Leibnizin ajatuksiin törmäsin ensin matematiikassa, mutta vasta vähän aikaa sitten huomasin miehen olleen myös hyvä kristillinen filosofi.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Leibnizin ajatuksiin törmäsin ensin matematiikassa, mutta vasta vähän aikaa sitten huomasin miehen olleen myös hyvä kristillinen filosofi.

Olet epäilemättä tutustunut häneen paljon minua paremmin, joten esitän kysymyksen sinulle:

Leibniz oli kristillinen filosofi, mutta haastoiko hän koskaan itse omia teesejään pyrkimällä asettumaan kristillispohjaisen ajattelun ulkopuolelle vai oliko hänen lähtöajatuksensa lopputulema jo alkujaan se, että vastauksen kysymykseen on oltava Jumala, joten hän jätti tarkastelun muilta näkökannoilta suppeaksi tai jopa olemattomaksi? Lyhyesti siis, kuinka hyvin hän haastoi itse itsensä ja kyseenalaisti omat teesinsä?

Itseasiassa kysymyksiä onkin kaksi, mutta suonet tämän anteeksi.

vlad.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Mitään ei synny tyhjästä vaan kaikelle on alkusyy, myös maailmankaikkeudelle

Mikä siis Jumalan mielestäsi laittaa eri asemaan tämän kysymyksen suhteen verrattuna universumiin. Ja miksi "alkuliikuttaja" olisi nimenomaan kristittyjen Jumala?

Kyllähän kvanttifysiikassa - ainakin Stephen Hawkingin mukaan - tyhjästä voi syntyä jotain. Tämä jo yksinään vie pohjan tuolta järkeilyltä, josta löytyy kyllä muutakin koputtamista, kuten jo huomattiin.

Makroevoluutio ja solubiologia saavat aikaan hyviä keskusteluita jotka päättyvät yleensä lentävään spagettihirviöön ja olkinukke-heittoihin. Onneksi ystäväpiiristä löytyy kavereita jotka pystyvät keskustelemaan myös evoluutioteoriasta ilman kiihkoa.

Varmaan helluntalaisia kavereita? Makroevoluutio on termi, jota kreationistit väärinkäyttävät ja jolla he ratsastavat huomatessaan, ettei evoluutiota luonnonilmiönä voikaan kiistää. Oikeasti mikro- ja makroevoluutiossa on kyse täsmälleen samasta ilmiöstä, mutta aikaskaala vain on eri.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös