Mitään varsinaisia Rooman/Kreikan/Egyptin/Heprean aikalaistodistuksia/tallenteita Jeesuksesta ei todellakaan ole olemassa.
Näistä nimenomaan Roomalaisten arkistotiedon puute on häiritsevin. Kun lähteenä käytetään raamatuntekstejä ja muita aiheeseen liittyvää, voidaan tosiaan haarukoida ristiinnaulitseminen Pilatuksen aikaan, mutta tuon ajan arkistosta tätä tapausta ei löydy.
Toisaalta kirjoituksia Jeesuksesta on niin paljon ja niin laajalta alueelta, että puhtaasta myytistä tuskin on kyse.
Tekstien raamattuun valikoituminen on sitten erilainen tarina ja Nikean kirkolliskokous paalutti evankeliumit. Ajan hengen mukaisesti ne nimettiin apostolien kirjoittamiksi, vaikka tuolloin jo toki tiedettiin, että näin ei ollut. Samoin ajan naisten asemaan ja ennen kaikkea muun raamatun kanssa ristiriidaksi asettuvaa, sinänsä täydellistää Magdalan evankeliumia ei kaanoniin otettu.
Magdalan evankeliumissa sielun ja erilaisten demonien keskustelu muistuttaa tiibetiläisen "Kuolleiden kirjan", Bardo Thötrölin, kaavaa: Neuvoja sielulle elämän ja kuoleman välitilan läpi selviämiseen, ja vaarojen välttämiseen. Kun sielu tietää oikeat vastaukset, demonit väistyvät.. eli tuosta Intia yhteydestä on siis myös kirjoituksissa jälkiä
(ellei sitten halua pitäytyä vain kaanoniin hyväksytyissä kirjotukissa ja näin antaa Nikean kirkolliskotukselle jumalaisen aseman)
Magdalan evankeliumin mukaan Vapahtajan lähdön jälkeen Maria toimii kirkon ylimpänä auktoriteettina, tämä kristillinen lahko on katsonut Marian olleen lahkon perustaja ja on arvostanut Mariaa enemmän kuin muita apostoleja. Miesopetuslapset eivät kuitenkaan hyväksy tätä ja Andreas kysyy: "
Mitä mieltä te olette Marian puheista? Minä en ainakaan usko, että Vapahtaja puhui näin. Tämä oli todella outoa opetusta". Pietari puolestaan kysyy:
"Puhuiko Vapahtaja todella salaa, meidän tietämättämme, naisen kanssa? Pitikö Vapahtaja häntä meitä parempana?"
Kirjoituksen lopussa Maria esitetään Vapahtajan suosikkioppilaana, jota hän rakasti enemmän kuin muita oppilaita. Kirjoitusta on käytetty eräiden muiden gnostilaisten kirjoitusten kanssa tukemaan teoriaa, jonka mukaan Jeesus ja Maria olisivat olleet naimisissa.
Samanlainen vastakkainasettelu Marian ja muiden opetuslasten välillä esiintyy myös Tuomaan evankeliumissa, Pistis Sofiassa ja Koptilaisessa egyptiläisten evankeliumissa.
enivei.. Pääsyy siihen, että Gnostilaiset evankeliumit siivottiin pois, oli se, että gnostilaisuuteen kuului se alkukristillinen periaate, että KAIKKI ovat yhtä lähellä jumalaa, joten pyhää byrokratiaa rakenteleville papeille ja piispoille tämä oli kauhistus.
Silloin Maria itki ja sanoi Pietarille, "Veljeni Pietari, mitä sinä ajattelet? Luuletko sinä, että minä keksin tämän itse sydämessäni, tai että olen valehdellut Vapahtajasta?" Leevi vastasi ja sanoi Pietarille, "Pietari, sinä olet aina ollut kuumaluonteinen. Nyt näen sinut kiistelemässä naisen kanssa kuten kiistakumppanit. Jos Vapahtaja teki hänestä kunnioitetun, aiotko tosiaan hyljeksiä häntä? Vapahtaja tunsi hänet perinpohjin (myös Luukas 10:38-42). Siksi Hän rakasti häntä enemmän kuin meitä (myös Johannes 11:5). Olkaamme mieluummin häpeissämme ja hankkikaamme Hänet itsellemme johtamaan meitä, ja levittäkäämme evankeliumia, älkäämme manatko pois toisia ohjeita ja toisia lakeja (jotka ovat) Vapahtajan sanojen takana." ... ja he tulivat esiin ja julistivat evankeliumia.
-Magdalan evankeliumi-