Amerikanihme
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Menee vähän kysymyksieni ulkopuolelle, mutta pohjimmiltaanhan tämä tulee siihen kysymykseen, että miksi yleensä Jumala olisi luonut meidät ja antanut pahan jauhaa enemmän tai vähemmän vapaasti, kaikkivaltias jos Jumala on? No, jos Hän on kaikkivaltias, niin varmaan Hän tietää paljon paremmin mitä tekee kuin me vajavaiset aivojen kahlitsemat oliot. Omana veikkauksena kysymykseesi sanoisin, että jos Jumala tekisi näitä vastaansanomattomia ihmeitä koko ajan ja kaikkialla, niin uskoahan ei enää olisi, vaan kaikki olisi vastaansanomatonta tietoa. Eli sinun olisi uskottava Jumalaan tai ainakin johonkin ihmeidentekijään, jos sinulla nyt mitään logiikkaa päässäsi olisi. Sellainen maailma olisi varmaan täysin toisenkaltainen olemukseltaan kuin tämä nykyinen, joten koska meillä nyt on tämä nykyinen, niin siihen varmaan on oma syynsä (helppo vastaushan on sanoa että siihen ei ole mitään syytä eikä Jumalaa tai jumalia ole olemassa).Miksi ihmeessä Jumala askartelisi havaijilaisen ikonin tihkumaan mirhaa, kun hän kykenisi kaikkivaltiaana helpostikin vastaansanomattomaan ihmeeseen, esimerkiksi nälänhädän poistamiseen?
Itse tunnen kyllä täysin päinvastoin tästä asiasta. Ennemmin luotan johonkuhun koko elämänsä Raamatun tutkinnalle ja Jumalan etsimiselle pyhittäneeseen ihmiseen kuin omiin, satunnaisesti Raamattua vilkaisseen tulkintoihin. Tietenkin nuo pyhien tulkinnat pitää heijastaa muiden pyhien tulkintaa vastaan, ettei lähde seuraamaan yhtä, mahdollisesti seonnutta yksilöä, mutta jos näkee niissä sen selvän allaolevan saman sanoman ja tulkinnan (joskin informaation määrä vaihtelee), niin mieluummin minä sitten sellaista seuraan kuin omia satunnaisaivoituksiani.Stonewall kirjoitti:Itseäni ihmetyttää lähinnä se, että miksi ortodoksit ylipäätään nojautuvat Raamattuun, jos se kerran ei kuitenkaan riitä, vaan tarvitaan lisäksi jotain "pyhiä" kertomaan miten ihmisen pitää elää? Pitäisin äärimmäisen riskaabelina lähteä luottamaan mihinkään ihmisiin, jotka väittävät ymmärtävänsä Jumalaa. Pitäisin myös erittäin riskialttiina ylipäätään väittää, että on ollut tai on jotain ihmisiä, jotka aidosti ymmärtävät Jumalaa.
Jaaha, ja missäs kohtaa väitin jotain tuollaista? Tuollainen ei tosiaankaan sisälly ortodoksis-kristilliseen ajatteluun, vaan päinvastoin, siitä varoitetaan toistuvasti ja hyvin tiukasti.Stonewall kirjoitti:Kaikkein ihmeellisimpänä pidän ajatusta, että joku kristittynä itseeän pitävä henkilö voisi olettaa johonkin esineeseen itseensä sisältyvän jotain pyhyyttä tai ihmeitä tekevää voimaa.
No tämä oli juuri kysymykseni. Opetuslapset tarinan mukaan tunsivat Jeesuksen henkilökohtaisesti ja näkivät hänen tekonsa. Eli hekö olivat ne tarinoidenkertojat ja tempasivat tuulesta kaikki tarinat Jeesuksen teoista ja olemuksista ja näin saattoivat liikkeelle Kristinuskon? Vaiko opetuslasten vihkimät piispat ja seurakunnat? Olivatko nämä tuon Kristinuskon tarinan luojia? Vai ketkä? Vai kaikki Jeesuksen ajoista näihin päiviimme asti?olkikuukkeli kirjoitti:Mielestäni "väärille urille" lähdettiin siinä vaiheessa kuin juutalaisuus alkoi muodostumaan - maailmanselitysmielessä. Jeesus oli nykyisten tietojen perusteella olemassa, mutta hänen elämästään ei varmuudella tiedetä oikeastaan mitään. Tarjolla on vain pahasti korruptoituneita lähteitä, joiden tarkoitus on saada lukija uskomaan.
Käsittääkseni nämä ovat säilyneet niin muuttumattomina kuin mahdollista alkukirkon ajoista meidän päiviimme asti ortodoksisessa kirkossa. On olemassa lukuisia naispyhiä, ja kaikkein eniten kunnioitettu henkilö heti Jeesuksen jälkeen on nainen, Neitsyt Maria, ortodoksikirkossa.olkikuukkeli kirjoitti:"Radikaalit piirteet", kuten tasa-arvoisuus ja naisen parantunut asema saivat hyvin pian väistyä valtaideologian käytännöllisempien asetusten tieltä.
OK, mutta kysymykseni oli, mistä tuo myytti Kristuksesta jne. sitten tulee? Opetuslapsetko sen tekivät? Vai eikö Jeesusta ollut olemassakaan? Kuka Hänet sitten keksi?olkikuukkeli kirjoitti:Omasta mielestäni kristinuskossa ei koskaan ole ollut sen enempää totuutta kuin Gilgameksessa tai Veda-kirjoissakaan.
Käsittääkseni näitä mirhaa vuotavia ikoneita on annettukin tutkittavaksi, mutta en ole löytänyt tuloksista muuta kuin että kemialliselta koostumukseltaan aine muistutti oliiviöljyä. Enkä nyt kovin suurta luottamusta tuohonkaan tulokseen laittaisi. Voipi olla, että ikonin huostassapitäjä sitten voitelee sen jollakin ruusuvoiteella tai vastaavalla, mutta luulisin kyllä, että hän jäisi kiinni ennenpitkää. Ja näitä tuoksuvia ikoneita on tietääkseni ollut ja on aika monta (ehkä Googlella löytyy esimerkkejä enemmänkin).olkikuukkeli kirjoitti:Huijauksia ne ovat lähes kaikki tyynni, muutenhan paikalle varmasti tuotaisiin joku tutkimusryhmä vahvistamaan tapaus.
No joo, kuten sanoin yllä, ei olisi enää sijaa maailmassa uskolle ja uskonnoille, jos kiistättömiä ihmeitä esiteltäisiin joka päivä. Joten Kristinuskon argumentti mennee jotenkin niin, että "autuas on se, joka uskoo, vaikka ei näe/kuule/haista/tunne jne". Joten siinä mielessä tuo on taitavasti, itseään suojellen rakennettu kokoelma uskomuksia, jos nyt niin haluaa Kristinuskon nähdä. Ja taaskin, se helppo tie ulos on se, että sanoo, että mitään ihmeitä ei koskaan ollutkaan ja uskosta ei ole mitään hyötyä itselle.Vintsukka kirjoitti:Eli niitä ihmeitä esitellään vain niille, jotka jo valmiiksi uskovat. Eikö niitä Jeesuksen sanoja "Menkää siis ja tehkää jne." olisi aika helppokin noudattaa esittelemällä noita ihmetekoja laajemminkin? Varmasti opetuslapsia löytyisi lisää, kun pyhällä miehellä olisi esittää kiistaton ihme.
Ja mistä olet näin päätellyt ortodoksiuskossa olevan? Kuten yllä kirjoitin, nimenomaan painotetaan, että ikoneita ei saa palvoa. Ne ovat "ikkunoita taivaaseen" ja niille kunnioitusta osoitettaessa osoitetaan kunnioitusta ikonissa esitetylle henkilölle, ei tietenkään itse ikonille, joka on puusta tai mistä nyt onkin tehty pelkkä esine.Steonewall kirjoitti:Itse en ymmärrä miten (kristittyyn) Jumalaan uskova voisi jakaa kunnioitustaan jollekin ihmisen tekemälle objektille. Oletettakoon nyt argumentin vuoksi, että ikoni todella aidosti selittämättömästi tihkuu mirhaa. Miten ihmeessä tuon ikonin palvonta eroaa Raamatussa varsin selvästi kielletystä itsetehtyjen kuvien/patsaiden palvomisesta? Käsittääkseni ei mitenkään. Jos ortodoksisuudessa pääasiana on tehtailla "ihmeitä" tekeviä objekteja, joita voidaan rukoilla, niin mihin ylipäätään tarvitaan Jumalaa?
Kiitos näistä mielipiteistä. Olisin erittäin kiinnostunut myös ketjun filosofista puolta edustavien mielipiteistä, joten Peeveli, weean, HN, mjr, Rike.K, Viljuri jne., olisi hienoa lukea teidän filosofisia ajatuksia Kristinuskon "totuuden" synnystä/muuttumisesta. Vai eikö siitä saa oikein väännettyä mitään filosofista pohdintaa?