Tarinankertoja
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Ja sitten tuosta havaittavuudesta: Olet aika ohuella tiellä, jos esität että jokin potentiaalisesti omnipotentti ei voisi ohittaa ihmisen kykyä havaita, muistaa, jne.
Yksilön, ja ihmisen, mutta EI sen vaikutusta. Jos vaikutusta ei voi havaita, mitään ei ole tapahtunut. Jos sen voi havaita, sitä voi tutkia.
Siis esität, että vain ja ainoastaan mitattavilla ja havaittavilla asioilla on vaikutus ihmisen elämään?
En millään. Mutta jos vaikutusta on, se vaikutus voidaan havaita. Eli vaikka vaikuttava tekijä ei olisi mitattavissa, sen vaikutus on. Jos nyt sattumalta vaikka yhdessä yössä oppisit laulamaan, niin syytä miksi opit, ei ehkä pystytä mittaamana, mutta voidaan havaita, että opit.
No jos opit ilman, että sitä voidaan selittää miksi, ollaan ihmeen äärellä, eli havaitsemattoman voiman vaikutuksen äärellä.
Jos se voidaan osittaa olevan ihan normitapahtuma, ei ihmettä ole tapahtunut
Ja ihmeitä ei ole tässä puoleenvuosisataan saatu "kiinni"
mutta eikö tuo mahdollisuus tarkoita sitä, ettemme voi sanoa absoluuttisen varmasti että jumalaa ei ole olemassa koska meillä ei ole hänestä mitään havaintoa?
Tarkoittaa. Olematonta ei voi todistaa olemattomaksi, se voidaan todistaa vain olevaksi. Ja sitä ei ole todistettu olevaksi, ei edes viitteitä tästä ole näyttää.
Joten olemattomuuden muoto on täysin yksilön mielikuvituksen varassa, jolloin mikä tahansa päähän putkahtanut ajatus olemattomasta jumalasta on tasan yhtä oikea kuin toinen. Siinä mielessä spagettimonsteri, tai Haidan korppi, on täysin yhtä todennäköinen kuin Jahve. Se että ei tiedetä, ei toista minään vaihtoehdon puolesta. Vata todiste jonkin olemassaolosta todista ajonkin puolesta
en vain halua sanoa, että se olisi täysin mahdotonta. Onko tämä nyt niin suuri synti?
No jos se ei ole mahdotonta, sitä tapahtuu, ja se on havaittavissa. Eip oo näkynnä. Randikin on odottelu miljoonansa kanssa aika kauan…