Tarinankertoja
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Ipa, ipa, ipa, ipaa...
E Silti olen havaitsevani hänessä vihaa nimenomaan uskontoja kohtaan. ?
Jumalharhan perutelle täytyy olla samaa mieltä. Dawkins suoraan kehottaa olematta sietämättä uskovaisia.
E Silti olen havaitsevani hänessä vihaa nimenomaan uskontoja kohtaan. ?
Kiitos tiedosta. Itse en ole asiaa huomannut, vaan olen olettanut suhdanteiden olevan menossa merkittävästi ylöspäin länsimaista lähinnä Yhdysvalloissa.
Maailmassa on asioita, joita ei millään tieteellisin menetelmin voida toteen näyttää. Sen vuoksi myös uskontoa ei voi sivuuttaa tältäkään osin.
En millään. Mutta jos vaikutusta on, se vaikutus voidaan havaita. Eli vaikka vaikuttava tekijä ei olisi mitattavissa, sen vaikutus on. Jos nyt sattumalta vaikka yhdessä yössä oppisit laulamaan, niin syytä miksi opit, ei ehkä pystytä mittaamana, mutta voidaan havaita, että opit.
No jos opit ilman, että sitä voidaan selittää miksi, ollaan ihmeen äärellä, eli havaitsemattoman voiman vaikutuksen äärellä.
Jos se voidaan osittaa olevan ihan normitapahtuma, ei ihmettä ole tapahtunut
Ja ihmeitä ei ole tässä puoleenvuosisataan saatu "kiinni"
Tässä kysymyksiä eniten nostattaa käsitys, että olisi mahdollista ymmärtää Jumalaa niin hyvin, että voidaan määrittää minkä uskon Jumala on ihmisille antanut. Asia olisi simppeli, jos voitaisiin olla varmoja että Raamattu on otettava kirjaimellisesti. Epävarmuutta aiheuttaa mm. se, että Raamatun mukaan Jumala käyttää vertauskuvia, jotta ihmiset paremmin ymmärtäisivät asiat. Jos taas päädytään siihen (kuten kirkot ovat päätyneet), että monet asiat ovat niin vaikeita, että niistä on kirjoitettu vertauskuvin, niin tulkinnalla on aika vaikeaa nähdä olevan rajoja.
Käsitys Jumalasta onkin todellisuudessa muuttunut suuresti Raamatun kirjoittamisen aikana, ja tekee sitä varmasti edelleen.
Tälläinen näkemys on varmasti yleinen. Luterilainen käsitys kuitenkin on nimenomaan, että jokaisen on itse uskottava, ja osin itse tulkittava Raamattunsa. Yksilön ja Jumalan välissä ei voi olla välimiehiä, jotka sanovat mitä on uskottava. Yksilö itse kantaa vastuunsa Jumalansa edessä, ja joutuu siksi itse Raamattunsa tulkitsemaan.
ei, vaan tiede. sitä tekevät toki ihmiset, mutta teito korjaa itseään, se on koko ajan alttiina kaikelle uudelle väitteelle ja havainnolle. Ihmiset tekevät tiedetää, mutta tieteen ominasuus on itsensä krojaaminen,..
Joku tuolla aiemmin taisikin kirjoittaa, että tiede itsessään ei korjaa mitään vaan ihmiset tieteen takana.
Totta kai on. uskonnot ovat vaikuttanet yhteiskuntien kehitykseen voimakkaasti, ja niiden asema historiassa on vahva. Se on kuitenkin eri asia, onko uskonto ”totta” faktisesti. Sen vaikutukset ovat totta. Eli pelkkien vaikutusten perustella voimme todista uskonnon olevaksi, aivan kuten voisimme todistaa jumalan olevaksi. Vaikutukset ovat näkyvissä ja mitattavissa.Unohdat uskonnosta mm. historiallisen näkökulman kokonaan. Kyllähän sillekin jotain painoarvoa myös tieteellisesti on annettava sinunkin.
Ei, evoluutioteoria ei ole koskaan edes pyrkinyt vastamaan elämän synny kysymykseen. Vain siihen, miten se on tuosta ensimmäisestä arkista kehittynyt eteenpäin. Ja sen se tekeekin sitten aika aukottomasti..
Evoluutio ei ota elämän syntymiseen kantaa, kun ei pysty. Siitähän kaiken kuitenkin tieteellisestikin pitäisi lähteä.Alusta.Eikö totta?
.
Tarkoitat siis, että kaikki, mikä maailmassa vaikuttaa, pitäisi olla näkyvää? Eihän se näin mene. Tieteellisellä maailmalla on jatkuvasti "valkoisia läiskiä"kartallaan, joita ei tunneta, eikä kaikkia tulla edes tuntemaankaan. Se vain on teidänkin hyväksyttävä.
.
Kyllähän se on niin, että ainut totuus, jonka te hyväksytte on oma totuutenne ja virheitä, joita teette, korjaatte itse.
Se on sitä teidän itsestään korjaavaa tiedettä. Jotenkin tulee mieleen pukki kaalimaan vartijana:)
Epäilen erittäin suuresti väitteitä, että historia olisi ollut rauhallisempi ilman uskontoja. Sota ja väkivalta tulevat aina kuulumaan ihmisen keinovalikoimaan.
Mistä ihmeestä luulet noiden väitteiden nousevan?
.
Luterilainen käsitys kuitenkin on nimenomaan, että jokaisen on itse uskottava, ja osin itse tulkittava Raamattunsa.
Vertauskuvallisuus, jota Raamatusta toki löytyy mielin määrin lisää myös tulkinnallisuutta (siinä suurin ero edellisen viestin Taru Sormusten Herrasta -vertaukseeni). Kuitenkin siinä vaiheessa kun esimerkkinä käyttämästäni Luomisesta, tai itseasiassa Mooseksen Kirjoista ylipäätään aletaan kaivamaan vertauskuvia tai tulkintaa ollaan avannossa. Kyseessä ei ole enää mikään Jeesuksen sanailu. Tämä rikkoisi yksinkertaisesti liian montaa rajaa.
Omnipotentti voisi helposti järjestää asian niin, että hänen vaikutuksensa vaikuttaisi jonkun ihmisen tai selitettävissä olevan luonnonvoiman työltä.
Enpä tiedä, minusta juuri luomiskertomus on hyvin tyypillinen esimerkki myytinomaisesta kertomisesta - enemmän minua hämmästyttävät ne kristityt, jotka ottavat sen kirjaimellisesti.
Notta miten yksinkertainen sitä ihminen voi olla. Kristinuskossa kirkko-instituutio kautta aikain tulkinnut Raamattua hyvin itsenäisesti, mikä tietysti on ollut myös pakon sanelemaa, kysymyksessähän on hyvin sekalainen kokoelma kirjoituksia, joista osa kuuluu aika lailla suoraan toiseen uskontoon (eli juutalaisuuteen). Raamattu ei sisällä teologiaa tai kirkkojärjestystä juuri ollenkaan, ja jos evankeliumitkin tulkittaisiin kirjaimellisesti, tulisi hyvin omituisia mutkia Jeesuksen elämään (samat tapahtumat esitetään hieman eri yksityiskohdin ja osin kerrotaan aivan eri asioista). Ei tietenkään edes voi olla mitään "kirjaimellista" yksi-yhteen -tulkintaa, mutta yritäpä kertoa se fundamentalisteille (tai ehkä se pitäisi kertoa myös Dawkinsille, joka tuntuu ajattelevan, että fundamentalistinen tulkinta on se ainoa "oikea").
Täsmennätkö, että millaisia historiallisia näkökulmia tarkoitat.
Vaikka tällä hetkellä tieteellisellä maailmankartalla on "valkoisia läiskiä", on kuitenkin otettava huomioon se, että lähes jokainen päivä jokin näistä "valkoisista läiskistä" saadaan väritettyä ts. tieteellistä dataa kerättyä, jotta jokin kysymys on saanut vastauksen. Pystyykö staattinen uskonto tähän?.
Toisaalta, ei pidä olla liian itsevarma - sanoessasi, "eikä kaikkia tulla edes tuntemaankaan" voi olla liian itsevarma väittämä koska ihmiskunnalla, hyvässä lykyssä, on aikaa satoja miljoonia vuosia etsiä vastauksia vastaavasti huonossa lykyssä niin vähän, että niitä valkoisia läiskiä jää olemaan mutta se taasen ei tarkoita sitä, että uskonto antaisi vastaukset niihin läiskiin.
Ja mielenkiintoisia olis kuulla, mitä tapahtumaa, havaintoa, toimintaa tms. EI ole voitu tieteen keinoin näyttää toteen? Elämän syntyä, jep, sen ensimmäisen arkin tai bakteerin.. mutta niillähän ei taas ole minkään uskonnon luomiskertomuksen kanssa mitään tekemistä. Miksi se todistaisi uskontojen toidstetusti täysin väärien elämänsyntyteorioiden puolesta?
Jos ei vaikuta, sitä ei ole olemassa. tieteellä on valkoisia läiskiä joiden SYYTÄ ei tunneta, mutta eihän ne olisi valkoisia läikkä, jos sen valkoisen läikän vaikutusta ei olisi havaittu. Se on havaittu, eikä sitä ole pystytty toteamaan miksi.
Niinpä jumalankin vaikutus ihmiseen olisi havaittavissa, vaikka itse jumalaa ei olisikaan.
Ei näin. Vaan hyväksytään kenen tahansa esittämä väite, jos sen voi toteen näyttää. Ei ”me” itse mitään korjata, tiede korjaa, koska siihen voi ottaa osaa kuka tahansa. Ennakkosensuuria tai ennakkolähtökohtia ei ole. niinpä uskova tiedemies on täysin vapaa tutkimaan asioita sinä kuin uskonnotonkin.
Mielestäsi parempi vaihtoehto on ilmeisesti, että totuus on lukkoon lyöty, ja kaikki sen muutamista edeltävä t havainto ovat valaetta, salajuonia, saatanan houkutusta tai mts. ?
Tässä tullaankin siihen, että tieteellinen tutkimus ei kykene mittaamaan ihmisen hengellistä puolta ja sen aikaansaamia vaikutuksia. Esim. uskon kautta tehtävät hyvät työt, jopa paranemiset, lähimmäisenrakkaus...näille asioillehan te naureskelette, ettekä pidä tosina, koska eihän niitä tieteellisesti voi todistella. Kuitenkin niiden tekojen taustalla on monilla hengellinen herätys. Tästä on turha puhua pitempään, kun asia ei kuitenkaan aukene niille, jotka vaativat tällekin hengellisyyden ilmentymälle todisteita, jotka eivät sitten ole näitä tekoja heidän silmissään.
Mielestäni tieteenharjoittajat(nämä, jotka eivät jumaliin usko), ovat tietyllä tapaa lyöneet oman totuutensa lukkoon.
Lähinnä ihmettä mitä nyt olen itse nähnyt ja haistanut oli mirhaa tihkuva ikoni Havaijilta, josta lähti uskomaton ruusun tuoksu. Voi tietenkin olla, että ikonin huostassapitäjä jotenkin voitelee ikonin ja esittelee sitä sitten ihmeenä, mutta aika halpamainen temppuhan tuo olisi. Joten en oikein jaksa uskoa siihen.
Jolloin ollaan jälleen tilanteessa, että mitään ihmettä ei ole tapahtunut. Mikä saisi ihmisen uskomaan jumalalliseen väliintuloon, jos siitä ei ole havaintoa, vana kyse olisi vain "5 senttiä sivuun". Tällöinhän kaikki "viisi senttiä sivuun" olisivat mahdollisia jumalaisia väliintuloja, kuten vaikka hilterin epäonnistunut murhayritys 44 (Hitler kortti :-D)....
...”5 senttiä sivuun” on täysin fyysinen tapahtuma, ja sen seuraus ja syy suhteet ovat täysin selitettävissä. Niin täysin, että se selittämätönkin tulisi esiin prosessissa.
Koska täällä nyt on jonkin verran liikennettä, niin ajattelin kysäistä asiasta joka kiinnostaa minua. Nimittäin, esimerkiksi ortodoksikristillisessä kirkossa perinteellä on suuri merkitys. Ei ole pelkästään Raamattu, joka ohjaa kirkkoon kuuluvia ihmisiä, vaan on kaikki se perinne mitä uskovat, erityisesti pyhät, ovat vuosisatojen aikana kirkkoon tuoneet.
Joten kysymykseni on, että missä kohdassa tässä mentiin agnostikkojen ja ateistien mielestä väärille urille? Oliko Jeesus olemassa ja tekikö Hän niitä tekoja joita väitetään Hänen tehneen? Jos ei ollut, niin valehtelivatko Jeesuksen opetuslapset raa'asti ja johtivat kaikki heidän jälkeensä tulleet täysin väärille teille?
Jos eivät, niin tekivätkö erheen opetuslasten "voitelemat" piispat? ...
Muuttuiko totuus ratkaisevasti joka sukupolvelta seuraavalle siirtyessämme, vai oliko se kaikki vain alkuperäisen valheen kertomista seuraavalle sukupolvelle?
Temmaattinko näiden pyhien ja marttyrien nimet, syntymä- ja kuolinvuodet ja teot ihan täysin tuulesta?
Lähinnä ihmettä mitä nyt olen itse nähnyt ja haistanut oli mirhaa tihkuva ikoni Havaijilta, josta lähti uskomaton ruusun tuoksu.
Tarinankertoja kai ihmetteli, että miksei ihmeitä enää tapahdu näinä päivinä. Uskoisin, että ensinnäkin näitä suuria pyhiä ihmisiä on valitettavasti näinä päivinä yhä pienempi määrä jäljellä, ja ne jotka ovat jäljellä, eivät todellakaan halua laittaa pystyyn mitään sirkusta ja esitellä "ihmetemppujaan". Edellisillä vuosisadoilla näitä pyhiä oli enemmän, ja toisaalta taas uskoon kohdistuvaa ivaa ja skeptismiä käsittääkseni paljon vähemmän kuin tänä päivänä. Ihmeitä tapahtui näiden pyhien toimesta esim. ihmisten käydessä heidän luonaan tai sen jälkeen kun ihmiset olivat käyneet näiden pyhien luona.
Lähinnä ihmettä mitä nyt olen itse nähnyt ja haistanut oli mirhaa tihkuva ikoni Havaijilta, josta lähti uskomaton ruusun tuoksu. Voi tietenkin olla, että ikonin huostassapitäjä jotenkin voitelee ikonin ja esittelee sitä sitten ihmeenä, mutta aika halpamainen temppuhan tuo olisi. Joten en oikein jaksa uskoa siihen. Muuta selvää selitystä minulla ei ole siihen, miten vuosikymmeniä vanha puuikoni rupeaisi yhtäkkiä pysyvästi vuosien ajan tuottamaan mirhaa. Ehkä ketjua lukevat alan tiedemiehet pystyvät asian minulle selittämään.
Lähinnä ihmettä mitä nyt olen itse nähnyt ja haistanut oli mirhaa tihkuva ikoni Havaijilta, josta lähti uskomaton ruusun tuoksu. Voi tietenkin olla, että ikonin huostassapitäjä jotenkin voitelee ikonin ja esittelee sitä sitten ihmeenä, mutta aika halpamainen temppuhan tuo olisi.
Tai sitten ne ovat vilpittömiä dokumentteja tapahtuneista. Jos niiden tarkoitus olisi olla olevinaan jumalaista alkuperää, miksi niistä ei olisi tehty samantien vakuuttavan samankaltaisia? Nyt ne ovat selkeästi omia, persoonallisia kertomuksiaan Jeesuksen elämästä.Tarjolla on vain pahasti korruptoituneita lähteitä, joiden tarkoitus on saada lukija uskomaan.
Esim. UT:n neljä evankeliumia sisältävät paljon rinnakkaista aineistoa Jeesuksen elämänvaiheista ja niistä on kehitelty tekstikriittisiä metodeja, joilla historiallista Jeesusta tutkitaan. Tekstit sijoitetaan oikeaan kontekstiinsa. Kaikkeen ei vastauksia tulla saamaan, vaan on tyydyttävä siihen, että ne perustuvat hypoteeseihin, jotka tutkimushistorian kuluessa joko vahvistuvat tai kumoutuvat.
Toki tieteellä on ansionsa, mutta samalla kun se värittää tiettyjä alueita, se saattaa vuosikymmenten, satojen jälkeen todetakin, ettei juttu mennytkään niin. Ei pidä sokeasti luottaa tieteen tuloksiin. Joskus jopa uskottavuus on mielestäni kovasti koetuksella, kun tutkimustulokset vaihtelevat joissain asioissa niin kovasti. Niin suuri hehtaaripyssy ei kuitenkaan saisi olla käytössä tieteen tekemisessä.
Maailma on niin monitahoinen ja mutkikas, ettei syntyviin kysymyksiin ole lopullista vastausta meidän keinoin saatavissa, tämä on MINUN näkemykseni. Se, onko se mielestäsi liian itsevarmaa, ei ole oleellista, sehän on yhden ihmisen otanta.Muiden näkemyksiähän en voi todistella.
Uskonto tulee antamaan lopullisen vastauksen kuoleman jälkeen, mutta tässä ajassa on elettävä uskon ja oman empiirisen kokemuksen varassa.