Mun mielestä on kuitenkin ihan kiva, että heti syntyessään ei liitetä jonkun ammattiliiton jäseneksi (vaikka sen mukaan mihin vanhemmat kuuluvat) vaan sen saa sitten itse aikanaan valita.
No se on kyllä kieltämättä hyvä juttu. ;)
Tarkoitus oli kuitenkin osoittaa tuota kirkkoon kuulumisen taloudellista merkitystä (joka varjon mielestä oli se ongelma), ei vakaumuksellista merkitystä joten siinä mielessä rinnastus on ihan käypä, vaikka ei muuten sovikaan.
Pelkäätkö että moni ei valitsisi ev.luttia uskokseen mikäli lapsia ei kastettaisi heti syntymän jälkeen ja kouluissa ei ala-asteella aloitettaisi uskonnon opetusta ja jatkettaisi sitä läpi koulun?
En "pelkää" tilanteessa mitään, vaan mielestäni on lapsen oikeus myös kuulla hengellisistä asioista vaikka vanhemmat olisivatkin kivenkovia ateisteja. Kuten myös palavasieluisten uskovien lasten oikeus on kuulla, että kaikki eivät jaa tätä vakaumusta. Kirkkoon kuulumisesta ja siihen syntymässä liittymisestä kun ei mitään merkittävää haittaakaan ole, niin tältä pohjalta en vain ymmärrä sitä asenteellisuutta miksei voisi kuulua kirkkoon?
Suurin osa meistä tavallisista ihmisistä kuitenkin suhtautuu uskontoon ns. harmaana alueena; ei ole 100% mielipidettä suuntaan eikä toiseen. Tavallinen ihminen ei ole täysin ateisti, eikä sokeasti uskova. Omille lapsille tavallinen ihminen haluaa välittää monipuolista tietoa samoista asioista; on olemassa vakaumuksellinen näkökulma ja vakaumukseton näkökulma. Minun mielestäni kun lapsi saa tutustua ilman kiihkomielistä suhtautumista kumpaankin näkökulmaan, ollaan oikeilla jäljillä. Itse ainakin haluan että lapseni saavat kokemuksia myös uskonnollisista tapahtumista siinä missä täysin maallisistakin seremonioista ja esimerkiksi osallistuminen rippikouluun on monelle nuorelle muussakin kuin uskonnollisessa mielessä merkittävä tapahtuma. Itse ainakin solmin tuolla ystävyyssuhteita jotka kantoivat pitkiä aikoja, joskin ovat nykyään jo hiipuneet. Mitään uskonnollista herätystä tai muuta vastaavaa (paitsi muutamia aika mielenkiintoisia opillisia keskusteluita, tosin oma rooli keskustelussa oli tuolloin hyvin erilainen) en kokenut, mutta kokemus silti itsessään oli oikein mukava.
Mielestäni myös vaikkapa kaste tapahtumana ei ole vain uskontoon liittämis-seremonia, vaan kyllä se minun mielessäni liittyy voimakkaimmin nimenomaan tähän meidän suomalaiseen kulttuuriin ja tapoihin. Papin puheista joka ei meitä sen kummemmin edes ihmisinä tunne, en ole juurikaan välittänyt mutta minulle itselleni ristiäiset ovat olleet mukava ja aika luonnollinen tapahtuma valittavaksi nimenantoa varten, siinä missä oli myös kirkkohäät, todennäköisesti tulevaisuudessa kirkolliset hautajaiset, rippikoulu ja niin edespäin. Se että näissä tapahtumissa on uskonnollisia piirteitä, ei minun mielestäni ole mitenkään häiritsevää ja tuo koko tapahtumille tietynlaista ominaispiirrettään.
Mutta sellaistahan se kai nykypäivä on. Joudut usein perustelemaan ihmisille sitä mikset juurikaan käytä alkoholia sekä sitä että uskot Jumalaan. Kummallista että täytyy, koska eihän alkoholin käyttöäkään usein tarvitse perustella, kuten ei myöskään sitä ettei usko Jumalaan.