Amerikka on itse harrastanut informaatiovaikuttamista maailmalla, niin ei kai se haittaa jos muut harrastaa sitä samaa Amerikassa? Ei sellaisesta voi muita moittia, kun itse tekee samaa. Vuoden 1948 Italian parlamenttivaalit olivat oikein hyvä esimerkki Amerikan informaatiovaikuttamisesta eikä sitä silloin nähty yhtään pahana asiana.
Niin että nytkö sitä informaatiovaikutusta onkin harrastettu? Siinä vilahti maalitolppa valoa nopeammin ja takki kääntyy siihen malliin että sen kun saisi turbiiniin kiinni niin olisi ilmaista energiaa rajattomasti tarjolla.
Toki tämähän on täysin Trumpin fraasikirjasta kun ensin "NO COLLUSION!" ja vähän että mitä muka, koskaan kuullu koko termiä. Sitten hieman myöhemmin että kyllä kolluusio mutta ei ole laitonta ja etenkin että mutku kyllä muut eka kolluusio ja sitten vaan vähän jos itse kolluusio vaikka EI KYLLÄ ITE ja joka tapauksessa ei oo laitonta!
Mutta tosiaan jos et olisi agendalla liikenteessä ja oikeasti sinua aiheeseen kiinostaisi tutustua, niin esimerkiksi Cambridge Analytica olisi tutustumisen arvoinen putiikki. Tieteellisin metodein myytiin kansankiihotuspalvelua, mikä koeponnistettiin ensin Myanmarissa auttamalla kansanmurhan masinoinnissa ja sitten hyvillä opeilla vaikuttamaan Trumpin pressaksivalintaan ja Brexitin toteutumiseen. Harmillisesti FB ja muut alustat saivat tuosta niin paljon paskaa niskaan että kehittivät metodit ilmiselvimpien somekampanjoiden estämiseksi, pääasiassa tämän feikkitilien automaattisen blokkaamisen. Toki esim. FB:ssä algoritmit suosivat edelleen samanmielisten kiihotusta, koska mainostuloja saa sitä enemmän mitä innokkaammin ihmiset somettavat ja ihmiset somettavat sitä innokkaammin mitä tiiviimmin ovat siinä omassa samanmielisten kuplassa, mutta nykyisellään tuollainen -16 vaalien tyylinen vaikutuskampanja olisi sekä työläs että helvetin kallis järjestää ja samassa mittakaavassa käytännössä täysin mahdoton.