Niin, taitavatpa ehkä kuitenkin liittyä. Poliittisen prosessin mädäntyneisyys kun "money is free speech" (t. Korkein oikeus), keskiluokan polkeminen paikallaan ja alemman keskiluokan yhä karumpi tilanne. Puhumattakaan töitä tekevistä köyhistä, joiden asema suomalaisesta näkökulmasta on käsittämättömän karu. Samalla kun maassa on yhä enemmän biljardöörejä, yhä enemmän pääoman järkyttäviä keskittymiä, kun jopa helvetin pörssikurssit nousevat tilanteessa, jossa reaalitalous on about eniten romahtanut ikinä. Notta olisiko, hyvä ystäväni, näillä asioilla kuitenkin jotakin tekemistä keskenään?
Katsotaan noita kohta kohdalta.
Pörssikurssien nousun syynä on keskuspankin harjoittama rahan pumppaaminen markkinoille. Onko se miljardöörien vika? toki siinä maailmassa, jossa kaikki on heidän vikansa. Olisiko ilman miljardöörejä valtioiden talouden tasapainossa, velat hallinnassa ja budjeteissa olisi puskureita häiriöiden varalle. Kun katsoo Suomea, niin ei helvetissä.
Onko kaikki muutkaan yhdysvaltojen kiistattomat ongelmat, esim kansakunnan jakautuminen rikkaiden vika? Varmasti joltain pieneltä osalta, mutta vaikka maassa miten olisi avoin koulutus tai ilmainen terveydenhuolto, niin minä en jaksa olla optimistinen että pelikenttä esim viidessä sukupolvessa tasaantuisi. Silloin on vaikea syyttää koululaitosta tms ongelmistakaan. Heillä on oma perustuslakinsa ja ihmisistä iso osa näkee sen mallin oikeudenmukaisena. Me voimme olla eri mieltä, mutta historia ei ole osoittanut että valtiot olisivat totaliristisesti saaneet pakotettua ihmisten elämät paremmiksi vastoin heidän tahtoaan.
Köyhyys on seurausta heikosta koulutuksesta ja tästä syytän valtiota. Yhdysvaltojen valtioilla olisi varaa parempaankin. Toki voidaan taas syyttää miljardöörejä, jos kaikki asiat halutaan heidän viakseen laittaa, mutta yhtä hyvin voitaiisin syyttää demokratiaa tai kansaa.
Samaten media on ongelma. Olen Suomessa tuonut esiin, että tuen Ylen vahvahkoa roolia nimenomaan puolueettoman tiedonvälityksen takaajana. Yhdysvalloissa median keskittyminen näyttäytyy minun kuplaani ongelmalta ja olen pohtinut, että voisiko siihen esim kilpailuviranomaisten toimesta puuttua. Kuitenkin maassa on myös erittäin laadukasta journalismia mm New York Timesin ja Washington Postin muodosta, joten ongelma ei ole niinkään siinä, että tarjontaa ei olisi, vaan siinä, että ihmiset eivät halua niihin tarttua. Tämä on ongelmana ehkä kaikkein monisyisin ja "syyllisen" valinta kaikkein tulkinnallisin.