Kanada-malja
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- TPS, NYR, COL
G-Katsomoita ei näy edes tossa pohjakartassa. Mitä helvettiä?
Juuri tätä ihmettelin. Joku Kärpät-peli, eikö väkeä tule?
Juuri tätä ihmettelin. Joku Kärpät-peli, eikö väkeä tule?
Koko ideahan yläkatsomoiden sulkemisesta on perseestä, mutta onhan nämä "alakatsomosta ei nää peliä" huutelut nyt aivan naurettavia. Aivan hyvin sieltä näkee pelin.
Ai niin. Piti tännekin kirjoitella, mitä sain tietää torstaina ennen Düsselin peliä.
Odottelin hallin edessä kaveria. Kaverilla kesti, joten aikani kuluksi haastattelin toimeettomana seissyttä parkkirahastajaa. Kerroin tulleeni Linz-matsiinkin autolla, mutta sen verran myöhään, että jouduin ajamaan Areenan parkkiin. Yllättäen portilla ei ollutkaan ketään pyytämässä rahaa, vaan ihan rauhassa sai ajaa parkkiin. Vasta pääovien tuntumassa oli lipunmyyjiä. Maksoin sen pyydetyt 5€ kiltisti, mutta sitä parkkilappua ei kuulemma tarvitse viedä tuulilasiin, eikä sitä missään muussakaan vaiheessa kyselty. Düsselin peliin tulin niin ajoissa, että sain paikan sieltä ilmaisesta parkista. Seurailin kuitenkin sinne Areenan parkkiin tulleiden toimintaa, aikaa kun oli, ja aika harva sen lipun maksoi. Vielä viime kaudellahan parkkimaksu maksettiin heti, kun tultiin porteista sisään. Vähän tuli sellainen kutina, että aika vapaaehtoinen on tuo maksu tällä hetkellä. Rahastaja vähän empien vahvisti epäilyni, mutta sanoi tilanteen olevan väliaikainen. Tulossa on kuulemma tarkistuksia ja jossain vaiheessa Liiga-kauden alkua tuon pitäisi alkaa. Sakkoa siis tulee, jos ei ole parkkilippua. Eka kerta olisi kuulemma varoitus. Liputkin saataneen jatkossa jostain koneesta, joten palkkakuluja saadaan ainakin karsittua.
Niin ja ainakin viime matsissa oli liikenteenohjausta porteilla.
Aivan. Eiköhän se muutenkin jo olla Typhoonin elinaikana nähty, jotta tunnelmaa sinne saadaan, kun pelataan pleijareissa.Itse en ymmärrä, miten tunnelma saadaan hallissa paranemaan, jos ihmiset istuvat tiiviimmin? "Laitetaan ihmiset istumaan tiiviimmin, jolloin ne alkavat huutamaan"? Jos tunnelmaa halutaan luoda, tulisi panostaa esimerkiksi siihen, että saadaan porukkaa kannattajakatsomoon ja siihen, että joukkue pelaisi viihdyttävää ja voittavaa lätkää.
Mitä? Itse ainakin ajoin molempiin CHL-matseihin Areenan parkkiin ja ajattelin ettei pysäköinti maksanut, kun ei ketään ollut lippuja myymässä. Olisiko minun siis pitänyt ostaa siitä hallin edestä lippu ja viedä se takaisin autolleni? Ei jumalauta.
Mitä nyt itse C-katsomon alariveillä pelejä viime kaudella katselin muutaman, niin ei siitä uuden pleksin läpi omaan makuuni tarpeeksi hyvin peliä todellakaan näe, ainakaan jos yläkatsomoon vertaa. Ylempien rivien hinnat ovatkin sitten päälle 30 euron, minkä hinnalla saakin jo kuukaudeksi joka ikisen pelin töllöön. Ja useamman henkilön tunnen, jotka eivät matseihin aio saapua yläkatsomoiden ollessa kiinni, juurikin samasta syystä kuin itse. Naurettavaa on huudella muiden perusteluja naurettaviksi, jos oma mielipide asiasta on eri.
Miten mulla on paha aavistus, että Sakun paitakin nousisi Kerhoa vastaan kattoon? Paikalla reilut 5000 katsojaa ja Saku saisi puolivillaiset aplodit puolityhjältä hallilta. Itse pelin Tepsi häviäisi rumin lukemin 1-5 oltuaan kahden erän jälkeen tappiolla 0-4.
HPK-peliin on myyty 2832 istumapaikkaa. Lisäksi tietty vapaalippulaiset, jäsenkorttilaiset ja seisomapaikat, eli tämän hetkinen yleisömäärä luokkaa +3000. Vielä on jäljellä 1625 tyhjää penkkiä alakerrassa, joista yli 700 alemman hintakategorian istuimia. En näkisi siis mitään syytä avata vielä tässä vaiheessa yläkertaa. HK Areenan istumapaikkakapasiteetista on siis mennyt kuta kuinkin 1/3.
Tämä ei ole niin yksinkertaista. Hyvin monet tottuneet katsomaan peliä yläkerrasta (mistä se näyttää aivan erilaiselta kuin alhaalla). Yhtäkkinen muutos merkitsee monelle päätöstä jäädä kotiin.
HPK-peliin on myyty 2832 istumapaikkaa. Lisäksi tietty vapaalippulaiset, jäsenkorttilaiset ja seisomapaikat, eli tämän hetkinen yleisömäärä luokkaa +3000. Vielä on jäljellä 1625 tyhjää penkkiä alakerrassa, joista yli 700 alemman hintakategorian istuimia. En näkisi siis mitään syytä avata vielä tässä vaiheessa yläkertaa. HK Areenan istumapaikkakapasiteetista on siis mennyt kuta kuinkin 1/3.
Joskus se muutos on tehtävä, jos tilanne siltä näyttää. Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Kauas ollaan tultu ajoista, jolloin koko areenan kapasiteetti oli käytössä. Sitten oli pari kautta vain puolet yläkatsomosta. Nyt yläkerta avautunee vain tarvittaessa.
Jos TPS:lla on samansuuruinen yleisökeskiarvo kuin viime kaudella ja yläkerta on suljettu, niin täyttöprosentti on edelleen vain ~70 % luokkaa. Vertailuarvoksi Kärpillä ja HIFK:lla se olisi yhä korkeampi ja Tampereen joukkueilla samaa luokkaa. Kärpillä on muuten Tepsiä parempi yleisökeskiarvo ja Oulun jäähallin kapasiteetti on melko lähellä HK Areenan alakertaa.