6000 hengen yleisötapahtumassa on vain pakko hyväksyä tosiasia mahdollisestia ruuhkasta. Jos on pakko tulla omalla autolla, niin täytyy myös pystyä pitämään hermonsa kurissa ja jonottamaan hetken. Aina kaikki ovat kotiinsa päässeet. Onko kukaan muuten mitannut "läpiajoaikoja"?
Ei ole pakko hyväksyä. Asialle on tehtävissä paljonkin, jos halua on. Toistaiseksi sitä ei ole löytynyt. Vain rahankeruu olemattomasta palvelusta on kiinnostanut.
Olen mitannut läpiajoaikoja. Viime kauden kotiavauksessa (katsojia noin 10000?) kesti pääparkkipaikalta ulos 22 minuuttia. Olin toki lähes viimeinen ulospäässyt, koska minulla ei ollut kiirettä etuilla. Mistään änärihallista en ole jonottanut yli 15 minuuttia. Yleensä selviää alle 10 minuutin. Katsojia siellä yleensä 15000-20000 ja lähes kaikki omilla autoilla.
Ei tämä ole suuri ongelma ollut viime vuosina, ainakaan loppukaudesta.
Hallialueen ulkopuoliselle liikenteelle tuskin kauheasti voi tehdä. Mutta sekin voisi auttaa, jos väen saisi pysäköimään autonsa poistumisen kannalta "optimaalisempiin" paikkoihin, mitä ne sitten ikinä olisivatkaan. Mutta jos menee/lähtee Suikkilantietä pohjoiseen, ohje siitä mihin kannattaa yrittää autonsa jättää, jos taas etelään, mihin silloin jne. Eihän nämä tietenkään mitään ehdottomia totuuksia ole, mutta ainakin yrityksiä palvella paremmin. Areenan sivuilla voisi olla ehkä laajempi kartta ohjeineen siitä, mistä kaikkialta hallin vaikutuspiiristä pääsee ulos, jolloin paine ei kohdistu hallin porteillekaan asti enää samalla tavalla. Ja tätä tietoisuutta voisi levittää vaikka parkkilippua myytäessä. Suurimmat jonot tuppaavat olemaan Suikkilantien risteyksissä, ovatko ne ainoat paikat lähteä pois? Ja jos eivät, niin voisiko asiaa viestiä tehokkaammin?
Voi tehdä, mutta onko viranomaisilla siihen myötämielisyyttä?
Nuo ehdotuksesi ovat hyvä alku ja auttaisivat jo paljon. Ruuhkaa vähentäisi tuntuvasti muutamat toimenpiteet ottelun loputtua:
1. Artukaistentie ja Messukentänkatu yksisuuntaisiksi siten, että Artukaistentie pääportilta yksisuuntainen vain länteen Länsikaaren suuntaan kaksikaistaisena. Kaupungin ilmaiselta, SPONS, VIP ja HUOLTO ym. parkkipaikoilta kulku yksisuuntaisena vain itään Suikkilantien suuntaan. Messukentänkatu yksisuuntaiseksi siten, että Kirjaltajankadun risteyksestä saisi kääntyä vain Länsikaaren suuntaan ja Artukaisten kiitotien risteyksestä Suikkilantien suuntaan. Kaksi kaistaa siis käytössä kaikkiin suuntiin.
2. Messukentänkadun ja Länsikaaren kiertoliittymästä ei saisi kääntyä pohjoiseen Ihalan liittymän suuntaan.
3. Messukentänkadun ja Suikkilantien risteyksestä saisi kääntyä vain etelään Pansiontien suuntaan. Risteyksen liikennevalot keltaisella ja poliisi ohjaamaan risteykseen liikennettä.
4. Artukaistentien ja Länsikaaren risteyksestä ei saisi kääntyä etelään Pansiontien suuntaan.
5. Artukaistentien ja Suikkilantien risteyksestä saisi kääntyä vain pohjoiseen Naantalin pikatien suuntaan. Valot tässäkin risteyksessä keltaiselle ja poliisi ohjaamaan liikennettä.
Näihin toimenpiteisiin tarvittaisiin muutama liikennemerkki, kaksi poliisia ja muutama liikenteenohjaaja. Hallin piha olisi tyhjä alle 10 minuutissa kaikissa tilanteissa. Tämä siksi, että silloin Suikkilantien, Naantalin pikatien, Pernontien ja Pansiontien liikenteenvälityskapasiteetti käytettäisiin paremmin hyväksi eikä sitä hidastavaa ristiinajoa tapahtuisi kuten nykyään. Nythän on tapana esim, että jotkut ajavat Messukentänkadun kautta Länsikaarta pohjoiseen Naantalin pikatielle, jolloin Artukaistentie seisoo.
Aikasäästö keskimäärin ehkä 5 min x 6000 = 30000 minuuttia. Säästyisi siis noin 500 tuntia jonotusta. Ehkä siihen kannattaisi jotain satsata?