Yläkerran kahviloissa voisi yrittää vähän pientä tsemppaamista - - -
Muutenkin tuolla voisi yrittää laittaa niitä nauhoja jonotuksen selventämiseksi, vaikka yleisöryntäyksiä tuskin on enää tälle kaudelle tulossa.
Kiitos tästä. Pistän terveiset eteenpäin.
Minä en vain lähde Artukaisiin katsomaan virkamiesjoukkuetta, tyhjää hallia ja juomaan muovituopista väljähtynyttä 6,5€:n olutta jonka saattaa saada käteensä erätauon lopulla mikäli katsojamäärä sattuu ylittämään 5500 "maksanutta" silmäparia.
Mitenköhän eilinen matsi mahtoi mennä noin niin kuin tapahtumanjärjestäjän kannalta? Vittu, meni hienosti vai?
Täälläkin on ollut jo puhetta siitä, että Länsikeskuksen CityMarketilta hallille ajo kesti noin 50min. OK, nämähän ovat osin tapahtumanjärjestäjästä riippumattomia asioita. Itse istuskelin bussissa nro 61, joka lähti Kauppatorilta 17:45. Matka Göteborginkadun risteyksestä (18:01) Härkämäen pysäkille (18:26) kesti siis noin 25min. Tässä vaiheessa hyppäsin itse bussista ulos ja päätin kävellä loppumatkan hallille. Olin hallin pihalla, kun HPK:n Joona Monto sai rangaistuksen ajassa 06:29. Katsomossa olin kun ekaa erää oli pelattu noin yhdeksän minuuttia. Ei niin hirvittävän huonosti, kun sentään tuli varattua matkaan Kauppatorilta hallille julkisia liikennevälineitä käyttäen 45min. Osittain tietysti omaakin mokaani, mutta ei siellä vissiin tapahtumanjärjestäjän puolelta parkkijärjestelytkään menneet kuin Strömsössä.
Vastaavasti kaverini tuli omalla autolla Ruissalon suunnasta. Vielä kuuden jälkeenkin pääsi kuulemma ihan suoraan ajamaan hallille asti ilman liikenneruuhkia. Ongelmat alkoivat vasta hallin kulmilla. Mitään suurempaa liikenteenohjausta ei ollut, joten hänenkin piti pari kertaa ihan tosissaan miettiä mihin autonsa laittaisi. Lopulta hän löysi sopivan raon Messukeskuksen parkkialueelta. Matsin jälkeen poislähtiessä minäkin lähdin sitten autokyydillä. Messukeskuksen parkkialueelta meidän kohdaltamme lähti kaksikin autojonoa Kirjaltajankadun porttia kohden.
Oltiin toisessa jonossa seisty sitten jo 15-20min, kun tajuttiin, että ei saatana eihän nämä jonot mene mistään virallisesta reiästä ulos. Siitä mentiin vain tällaisen viheristutusalueen ja jalkakäytävän ylitse. Siitä oli ennen meitä mennyt varmaan toistasataa autoa, joten samassa rytäkässä mekin sieltä painettiin menemään. Eihän noilla parkkialueilla ole minkäänlaista liikenteenohjausta, käytännössä ei minkäänlaista valaistusta eikä minkäänlaisia kunnon opastekylttejä tai vaikka aitoja ohjaamaan oikeaan ajosuuntaan. Kyseisen kaverini kanssa ollaan käyty hallilla noin 25 vuotta, joten emme koe olevamme minkäänlaisia noviiseja asiassa. Voin vain kuvitella miltä tuntuu poistua hallilta ulkopaikkakuntalaisena ja/tai ensikertalaisena.
Helppo neuvohan tähän on tietysti se, että asiakkaan pitäisi jäädä hallille vaikka puoleksi tunniksi matsin päättymisen jälkeen välttääkseen liikenneruuhkat. Sopivalla asiakkaan syyllistämisellä tämäkin ongelma ratkeaisi kuin itsestään. Noh, ei meilläkään ollut varsinaisesti mitään sitä liikenneruuhkassa istumista vastaan. Olemme molemmat ihan suht kokeneita matkailijoita ja tottuneita käymään vähän suuremmissakin urheilutapahtumissa sekä vuokra-autoilla että paikallisia julkisia liikennevälineitä käyttäen. Siinä autossa istuessamme naureskelimme molemmat, että nämä Turkuhallin poistumisjärjestelyt ovat kyllä ehdottomasti paskimmat mitä olemme nähneet missä tahansa 10.000+ hengen urheilutapahtumassa.
Turkuhallin ravintolamaailma oli jälleen aivan oma lukunsa. Esim. toiselle erätauolle lähdimme E-katsomoista noin minuutti ennen toisen erän päättymistä. Kaverini jäi jonottamaan onko se nyt "kymppikioskille" siihen E5-katsomon taakse, kun mä lähdin etupihalle tupakalle ja jauhamaan paskaa parin muun tuttuni kanssa. Mä tulin takaisin, kun toista erätaukoa oli jäljellä n.8min. Kaverini oli edennyt jonossa noin puolet siitä mihin hän oli alunperin jäänyt. Kioskista huudeltiin tasaisin väliajoin kuinka "
hodarit on loppu, lihikset on loppu, makkarat on loppu jne.". Erätaukoa oli jäljellä vajaat kolme minuuttia, kun pääsimme tiskille. Silloin oli tarjolla vielä pop corneja (takapöydällä oli iso läpinäkyvä muovisäkki täynnä niitä), virvoitusjuomista ainoastaan Spriteä sekä lähes lämmintä Karhu-olutta 0,33l tölkeissä. Siinä oli koko "kymppikioskin" tarjonta!
Kaikki juomathan pitää kaataa tuoppeihin. Minäkin sain olueni sellaisessa Cola-tuopissa. Sitten toinen tiskin takana olevista mimmeistä hokasi, että oluttahan ei saa myydä sellaisessa tuopissa, mutta kun kirkkaat muovituopit oli jo loppu. Toinen mimmeistä lähti sitten hakemaan lisää kirkkaita muovituoppeja toisesta (kiinni olleesta) kioskista. Kaverini valitettavasti sai oman oluensa jo kirkkaassa tuopissa. Muutenhan me oltaisiin lyöty niihin kannet päälle ja menty keskieurooppalaiseen tyyliin oluttuoppien kanssa katsomoon. Mä sanon ihan rehellisesti, että ihan ammattimaisesti ei tuonkaan kioskin myyntitoimintaa suoritettu. Jonotusnauhoja tai niitä -aitojahan ei tietenkään näkynyt mailla eikä halmeilla. Kenties siellä odotetaan vieläkin suurempaa yleisömäärää ennen kuin ne otetaan käyttöön, vai?
Jos mä nyt oikein näin, niin G-katsomon takana olevat kioskit olivat kaikki kiinni. Vastaavasti E-katsomoiden takana olevista kioskeista taisi olla kaksi auki. Sky Bar oli kiinni. Illan luku oli 10.620 - päätän vuodatukseni yhteen sanaan: MIKSI?
Miten ottelutapahtuman järjestäminen meni noin niin kuin tapahtumanjärjestäjän mielestä?