Ohessa terveiset Turkuhallin Palvelu Oy:n ravintolatoimenpäälliköltä:
"On ollut erittäin mukavaa lukea asiakkaidemme mielipiteitä Jatkoajan keskustelupalstalla. Hienoa että asiakkaat itse lähtevät mukaan parantamaan toimintaa ja näkevät sen vaivan että kirjoittavat avoimesti parannusehdotuksiaan. Kun sellainen mahdollisuus on, niin tietysti siihen tartutaan ja jokainen ehdotus otetaan mieluusti vastaan.
Haluan kuitenkin hiukan selittää miksi tiettyjä ratkaisuja joudutaan tekemään hallissa. Kyse ei ole siitä, etteikö katsojia arvostettaisi tai haluttaisi palvella paremmin, vaan aika pitkälti siitä, että suomalainen ravintoloitsija toimii alati kasvavan sääntöviidakon keskellä. Sen enempää avautumatta siitä, mitä mieltä allekirjoittanut on alkoholilainsäädännöstä, mainonnan tiukentumisesta ja muista älyttömyyksistä, kerron tässä hiukan miksi tiettyjä ratkaisuja on tehty.
Oluen katsomomyynnistä:
Tässä suora lainaus Valviran tekstistä:
Anniskelualueen rajaamista koskeva suunnitelma tulee tehdä erityisen huolellisesti esimerkiksi silloin, kun anniskelupaikka sijaitsee urheilu- ja liikuntahallin tai teatteri- ja konserttitalon taikka muun viihde- ja kulttuurilaitoksen yhteydessä.
Laki kieltää tällaisissa paikoissa hyväksymästä anniskelualueeksi yleistä katsomotilaa.
Siitä ei varmaankaan tarvitse kertoa sen enempää. Näillä mennään.
Kahvikärryistä:
Kissat tosiaan aikaisemmilla kausilla hoitivat kahvikärryjä erätauoilla ja tämä toimikin kohtuullisen hyvin. Vuoden alusta voimaan astunut kuittipakko on jarruttanut kärrymyyntiä, sillä kassakonetta ei voi laittaa kulkemaan kärryihin. Tämäkin ongelma toki onnistutaan ratkaisemaan ja kahvikärryt ovat palaamassa takaisin.
Harmaata taloutta torjumaan säädetty kuitinantolaki tulee voimaan 1.1.2014. Laki edellyttää, että yrityksen on tarjottava tavaran tai palvelun ostajalle maksusuorituksesta laadittu kuitti, jos maksu suoritetaan käteisellä rahalla tai siihen rinnastettavalla maksutavalla.
Kuitissa tulee olla elinkeinoharjoittajan nimi, yhteystiedot ja y-tynnus, kuitin antamispäivämäärä ja tunnistenumero, myytyjen tavaroiden määrä ja laji sekä palvelujen laji sekä tavaroista tai palveluista suoritettu maksu arvonlisäveroineen ja verokantoineen. (
www.vero.fi)
Tuopeista / pullomyynnistä:
Suora lainaus SM-liigan turvallisuusmääräyksistä:
Mikäli ottelussa anniskellaan alkoholia, siitä ei saa aiheutua häiriötä ottelutapahtumalle. Lisäksi on valvottava, ettei anniskeltua alkoholia viedä anniskelualueen ulkopuolelle.
Kaikki myytävät juomat on kaadettava avonaisiin pahvisiin tai muovisiin mukeihin.
Pestävät, kovamuoviset tuopit olisivat erittäin hyvä ja ekologinen vaihtoehto, mikäli niiden peseminen olisi myös mahdollista hallissa. Välimatkat hallissa ovat erittäin pitkät ja jokaiseen ravintolaan ei ole mahdollista asentaa astianpesukonetta ilmanvaihdon takia. Eviran lainaus:
”Myös astianpesukoneen yläpuolella tulee olla poistolla varustettu huuva… ”
Kioskipalvelujen eriyttämisestä:
Viidennen kerroksen pääoven puoleisessa aulassa on nyt yritetty hiukan erotella eri tuotteita eri kioskeihin. Vasemmanpuoleisimmasta kioskista saa popparit, erikoiskahvit ja jäähilejuomat mutta ei olutta. Oikeanpuoleisesta kioskista saa HK:n tuotteet ja piirakat. Kahdesta keskimmäisestä kioskista saa toisesta pizzaa, toisesta burgereita. Viime kaudella kioskeja oli tässä aulassa auki yleensä kaksi kappaletta, nyt niitä on vähintään neljä ja kiireisemmissä matseissa kuusi. Tällä on ollut tarkoitus helpottaa myös A-katsomon puoleisten kioskien jonoja. Mielelläni kuulen mielipiteitä siitä että miten viidennen kerroksen kioskit ovat toimineet teidän mielestänne! Ja jatkakaa mielipiteiden ja parannusehdotusta kirjoittamista, täällä kyllä luetaan niitä erittäin mielellään!
Terveisin,
Sanna Kiviranta, ravintolatoimenpäällikkö, Turkuhallin Palvelu Oy"