Minulla on ollut unihalvauksia jostain syystä tänä vuonna pari kolme. Unihalvauksiin liittyy kohdallani vielä yllätysbonuksena karmaisevia painajaisia ja sen mukainen ahdistus. Viimeksi oli Freddy Krueger -henkinen skenaario, jossa makasin omassa sängyssäni kykenemättä liikkumaan tai huutamaan, kun puolimädäntynyt, demoninen naishahmo kuristi minua ja kähisi tyyliin "I am your mother now". Jollain käsittämättömällä tahdonvoiman ponnistuksella sain käsiä vähän ylös ja soperrettua "painu vittuun siitä". Hahmo sitten erkaantui ja lopetti kuristamisen. Vähin erin sitten tokenin, pystyin taas liikkumaan ja havahduin kunnolla, kylmä hiki otsallani.
Pari kuukautta aikaisemminkin oli joku kuristamassa. Minulla on tänä vuonna ollut tavallista enemmän hengitystieongelmia, kroonista tukkoisuutta ja eri sortin flunssia yms, ja sen myötä sitkeää limaa nielussa ja kurkunpäässä. Oletan, että unihalvaukset ja kuristamisepisodit liittyvät alitajuisesti jotenkin siihen tunteeseen, että hengitys ei kulje öisin sataprosenttisesti ja kurkussa/nielussa on sitkeää limaa.
Toki aina joskus sitä muutenkin herää siihen, että edellä mainittu lima tms. valuu sopivasti henkitorveen eikä sen jälkeen saakaan hengitettyä ollenkaan suun kautta - eli hengittäessä koittaa ns. tyhjä arpa. Sitten täytyy vain ponkaista pystyasentoon ja toivoa, ettei nenä ole niin tukossa, ettei saa imaistua ilmaa nenän kautta. Jos näin joskus olisi, niin sittenhän loppuisi hengitys tykkänään ja Jatkoaikaa pitäisi seurata pilven reunalta. Herääminen tukehtumisen tunteeseen tuottaa aina myös järkyttävän adrenaliiniryöpyn elimistöön, jonka jälkeen ei enää unen päästä saakaan vähään aikaan. Kyllä yöaika on ihmisen parasta aikaa!
Mutta takaisin unihalvauksiin ja erityisesti niiden aikaisiin painajaisiin. En kyllä yhtään ihmettele, että ennen vanhaan (ja katolisissa maissa jossain vieläkin) ihmiset ovat tulleet siihen lopputulokseen, että heitä vainoavat demonit ynnä muut yliluonnolliset olennot. Onhan se nyt jumalauta karmea kokemus herätä siihen, että joku corpse kuristaa yöllä eikä itse pysty liikkumaan maatessaan ikiomassa sängyssään. Isä Merriniä siinä tekisi mieli huutaa avuksi, jos olisi uskovaisuuteen taipuvainen.