Unihalvaus

  • 201 836
  • 164
Suosikkijoukkue
Espoon Tennisseura, Fc Könsikäs
Kolme itselläni toimivaa tapaa välttää tämänlaisia tappotunteita:

1. Harrasta liikuntaa ja syö säännöllisesti
2. Ei missään nimessä päiväunia, vuorokausirytmi pidettävä kunnossa
3. Ole itsellesi armollinen (yritä edes)

Kuivilla jo seitsemän vuotta, armeijassa tapahtui viimeksi ja vapautushan siitä seurasi. Juuri ja juuri sen arvoinen.
 

pavenro8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Montreal Canadiens, Tottenham, Englanti.
Tunnustaudun joukkoon alati suurenevaan . Ei ole kyllä aikoihin lyönyt päälle, en edes muista koska viimeksi. Kohtauksiin ei ole kyllä mitään sen kummempia näkyjä kuulunut, tai en ainakaan muista. Ja päätellen noista näyistä tms mitä täällä on tullut esiin, niin varmaankin muistaisin, josko semmoisia olisin nähnyt.

Ensimmäisillä kerroilla pelotti kyllä aivan vitusti, mutta kohtausten tullessa yhä uudestaan opin jotenkin heräämään niistä paljon nopeammin eikä samankaltaista pakokauhua enää päässyt syntymään. Sillon näitä kohtauksia oli kun tuli vähän enemmän liidettyä yössä ja muutenkin epäsiveellistä elämää viettämässä. Lieneekö näillä sitten yhteyttä toisiinsa.

Eipä tässä viestissä yllättäen mitään uutta tullut esiin, kunhan tunnustin syntini. Ja pysykää perkele poissa.
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Milhouse Nixon
armeijassa tapahtui viimeksi ja vapautushan siitä seurasi.

Mitäh? Saako unihalvaukseen taipuvaisuudella todellakin vapautuksen? Vai olivatko sinun oireesi poikkeuksellisen rankkoja? (mikäli sallit hiukan henk.kohtaisemman kysymyksen)

TDM: Kyllähän tuo kuvailemasi on juurikin unihalvaus. Nuo hallusinaatiot ovat kaiketi tavallaisia, mutta eivät mitenkään "diagnoosin" ehtoja.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Oho. Enpä olisi uskonut tätä näin yleiseksi. Tai sitten jääkiekkojoukkueen kannattaminen (etenkin SaiPan?) altistaa unihalvaukselle...
 

Stonecold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Hurjaa hommaa kuvailtujen kokemuksien perusteella. Tuo tutkimus oli mielenkiintoinen myös, kaikenlaista sitä onkin...!

Itse en ole kokenut tämmöistä, tosin toisenlaisen pelottavan kokemuksen koin kolmisen vuotta sitten; heräsin aamuyöstä kun en saa henkeä. Heräsin siihen kun nousin sängystä ylös ja lähdin kait kävelemään. Haukoin useamman kerran kuin kala kuivalla maalla, koettaen hengittää mutta kun ei vain onnistunut. Paniikki iski, mutta sitten onneksi hengitys alkoi toimimaan.

Myöhemminkin on hengityksen katkeiluja ollut, usein nukahtamista ennen, mutta ei noin rajuna. Nukahtamisvaikeuksia oli kyllä sitten pitkään, eikä nokosien otosta meinannut tulla mitään. Kummasti se väijyi mielessä aina kun pään tyynyyn laski.

Stressin piikkiin laitoin tuon, sen jälkeen löysäsin tahtia aika reilusti ja homma on jäänyt toistaiseksi ainakin taka-alalle. Herkästi tällaiset asiat vain kuitenkin jäävät kummittelemaan mielen päälle.
 

JLand

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, NY Yankees, NY Giants
Avovaimollani oli tällaisia halvauksia, kunnes ne äkkiä loppuivat. Ne alkoivat aivan arvaamatta ja loppuivat samalla tavalla.

Kun hän yhtenä yönä herätti minut ja kertoi tapahtuneesta niin en oikein osannut suhtautua siihen mitenkään. Sanoin vain, että näit painajaista. Muutaman päivän kuluttua sama tapahtui uudestaan ja nyt aloin jo huolestua kun hän suorastaan tärisi shokissa ja kertoi kuinka oli tuntenut myös jonkun ("like something really evil") kuiskaavan hänelle jotain.

Sitten menimme seuraavan kohtauksen jälkeen lääkäriin ja siellä selitettiin mistä oli kyse. Näitä halvauksia tapahtui vielä muutama seuraavan kuukauden ajan, kunnes ne yhtäkkiä loppuivat ja nyt hän ei ole about vuoteen saanut niitä.

Ja nyt kun olen lukenut muiden kokemuksia tästä ketjusta niin en uskalla varmaan tänä yönä nukkua....

Scary stuff...
 
Suosikkijoukkue
Espoon Tennisseura, Fc Könsikäs
Viestin lähetti Andrej
Mitäh? Saako unihalvaukseen taipuvaisuudella todellakin vapautuksen? Vai olivatko sinun oireesi poikkeuksellisen rankkoja? (mikäli sallit hiukan henk.kohtaisemman kysymyksen)

Vapautuksen sain vasta tänä keväänä seurannan jälkeen. Eikä siinä tietenkään kaikki, sillä itselläni oli myös jonkinlainen unihalvauksen jatke. Jossain vaiheessa päivää kävi niin, että aivot toimivat, mutta ruumiseen ei ollut enää minkäänlaista käskytysvaltaa. Tätä ei onneksi kukaan muu huomannut, mutta itselläni oli tämän episodin aikana esimerkiksi sukat hanskojen tilalla kädessä. Jälkeenpäin ajateltuna tietysti aika hauska asia, mutta tapahtumahetkellä olin varma, että nyt tulee noutaja. Oli tietysti suhteellisen vaikeaa yrittää selittää tapahtunutta siinä "henkilökohtaisessa" ympäristössä. Tilkkaanhan siitä sitten kyyditettiin.
 

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vihdoinkin selitys.

En ollut koko ilmiöstä aiemmin kuullutkaan, vaikka kaksi kertaa olen tämän viimeisen vuoden aikana kokenut. Olen kuitenkin erehtynyt pitämään tapauksia vain hieman rankemmanpuoleisina painajaisina.

Molemmilla kerroilla olen havahtunut siihen, että sänkyni vieressä seisoo suuri tummanpuhuva mieshahmo, enkä itse pysty liikkumaan. Kokemus on kestänyt vain joitakin sekunteja, mutta silti se on aiheuttanut aivan järkyttävän, jotenkin alkukantaisen, kauhuntunteen. Missään muussa tilanteessa en ole tuollaista valtavaa pelkoa ja ahdistusta kokenut.

Nytpä tiedän sitten, mistä on kyse. Muutaman nettisivun ja tuon aiemmin mainitun tutkielman lukaistuani vaikuttaa tuo oma kokemus aika tyypilliseltä. Seuraavalla kerralla toivottavasti kauhuntunne on hieman lievempi. (Enemmän on tainnut kuitenkin molemmilla kerroilla pelästyä vaimo, kun mies on tällaisen "tripin" jälkeen tärissyt kuin pikkulapsi.)

-tt

edit:typot
 
Viimeksi muokattu:

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Pari karvaa ohi aiheen, mutta kun ketjussa on pariin otteeseen viitattu alkoholiin aktivoivana tekijänä, kerronpa minäkin toisenlaisesta säikäyttävästä kokemuksesta.

Olen kuullut käytettävän tästä kohtauksesta nimeä viinakramppi, mutta sille on kenties virallisempikin nimi. Ensimmäistä kertaa tutustuin viinakramppiin Span formulareissun 2001 jälkipoltoissa Saksan ja Ruotsin väliä seilaavalla lautalla.

Heräsin aamulla laivan lattialta portaiden alta ja kun olin saanut kammettua itseni konttausasentoon, alkoi saatanallinen vapina ja huojunta. Huojunnalla tarkoitan tässä koko kropan pakkoliikkeenomaista heilumista puolelta toiselle. Varsinkin pää sätkyi täysin holtittomana, enkä saanut mitenkään kontrolloitua itseäni. Kohtaus laantui noin minuutin päästä ja reissukaverien ilmeet olivat vähintään yhtä säikähtäneitä kuin omani.

Toisen kerran sain samaisen kohtauksen krapulasuihkussa. Lopputuloksena muksahdus kylpyhuoneen kaakelilattian syleilyyn ja vajaan minuutin sätky.

Uskoisin tämän olevan ainakin Jatkoajan viinamäen miesten keskuudessa tutumpi tapaus kuin unihalvaus. Perin paskamainen kokemus kuitenkin.

Lieneekö veren sokerilla jotain tekemistä asian kanssa?
 
Viestin lähetti tt
Vihdoinkin selitys.

Molemmilla kerroilla olen havahtunut siihen, että sänkyni vieressä seisoo suuri tummanpuhuva mieshahmo, enkä itse pysty liikkumaan. Kokemus on kestänyt vain joitakin sekunteja, mutta silti se on aiheuttanut aivan järkyttävän, jotenkin alkukantaisen, kauhuntunteen. Missään muussa tilanteessa en ole tuollaista valtavaa pelkoa ja ahdistusta kokenut.

Saman olen kokenut minäkin, yhden kerran.

Periaatteessa tiesin, ettei sänkyni vieressä ole ketään/mitään, mutta silmäni kertoivat toista. Näin hahmot vain seisovan siinä ja tuijottavan minua. Siitä tietenkin kauhuissani yritin paeta tilannetta, yritin huutaa ja huitoa käsilläni, nousta ylös ja juosta pakoon, mutta mitään en saanut aikaiseksi. Ja se oli nimenomaan sitä kauhuksikin kutsuttava olotila.

Mikä oudointa, muistan ajatelleeni tuona aikana vahvoilla ärräpäillä höystettyä "voi *******, mä en pääse hereille". Kun sitten yhtäkkiä säpsähdin hereille, huomasinkin olevani jo puoli-istuvassa asennossa. Nii'in, ei ole ihmismieli terve, ei.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Täällä kuvatunkaltaisia tapahtumasarjoja sattuu itselleni vähintään kerran kuussa.

Hyvin usein juonen periaate on esim tällainen: joku (murhaaja, hirviö, poliisi, jokin selittämätön paha) ajaa minua takaa, piileskelen ja henkeni on uhattuna. Sitten 'herään' ja huokaisen helpotuksesta että tämä olikin vain unta, mutta sitten tajuankin että ei - se olikin täysin totta, olen nyt hereillä ja tilanne on aivan sama.

Sitten jossain vaiheessa tajuan taas että olenkin vielä unessa ja yritän huutaa, joko että heräisin huutooni tai joku tulisi ravistelemaan minut hereille koska huudan unissani.

Itsensä herättäminen on joskus aika työn ja tuskan takana.

Myöskin sellaista että nukkuu mutta kuulee kaiken ympärillään tapahtuvan sattuu vähän väliä. Tällöinkin itsensä herättäminen on yleensä aika työlästä puuhaa.

En ole kyllä noista tapahtumista ottanut mitään isompaa stressiä. Olen aina nukkunut miten sattuu, missä sattuu, milloin sattuu ja yleensä aika vähän.
 

King

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Kyllähän noita on tullut pari kertaa vuodessa. Minulla ei ikinä ole ollut mitään muuta kuin, että tiedän olevani hereillä ja mitään en pysty tekemään. Nykyään ne kestää vaan muutamia sekunteja, sillä osaan jo repäistä itseni liikkeelle. Pienempänä taisi kohtaukset kestää hieman pitempään.

Nykyään kun halvaus tulee, niin ajattelen vain, että voi vittu taas tää ja sitten repäisen itseni jollain raivolla ylös.
 

Jamais Vu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ai tästä on näköjään..

..syntynyt ihan oma ketjukin. Pitää lukea koko ketju tuossa hieman myöhemmin läpi, mutta sleep paralysis vaikuttaa olevan monelle palstalaisellekin todella tuttu tapahtuma: moni tuntuu siitä todellakin kärsivän. Itse en onneksi ole kyseistä tapahtumaa vielä kokenut, en ainakaan yhtä selvänä kuin monet täällä.

Toisaalta kiinnostaisi kyseinen olotila kokea, toisaalta taas sen mahdollinen kokeminen ei tunnu kovin mukavalta ajtukselta.

Unihalvauksessahan kokee pahimmassa tapauksessa omat suurimmat pelkonsa. Moni on nähnyt unessa jonkun "pahan olion", joka on tullut esimekiksi rinnan päälle istumaan, yrittäen tukehduttaa tai kuristaa nukkujan hengiltä, näin ainakin kuvitteellisesti on tapahtumassa.

Tämäkin on niin laaja alue tutkittavaksi, lisäksi sitä voi katsoa niin monelta kantilta, että mielenkiinto sitä kohtaan vain kasvaa jokaisen uuden tiedonpalasen jälkeen.
 

NHL

Jäsen
Viestin lähetti Europoli
Tyypillisesti näen todella pelottavan painajaisen, joka ei lopu vaikka avaan silmät.

Saan myös harhaisia näkö-, kuulo- ja tuntoaistimuksia. Esim. viimeksi olin varma, että käteeni laitettiin käsikranaatti josta sokka oli poistettu - tunsin selvästi kranaatin painon ja muodon ja metallin kylmyyden ja tiesin sen räjähtävän minä hetkenä .

Aluksi luin tätä ketjua lähinnä huvittuneena, sitten tajusin kokeneeni myös itse "unihalvaantumisen" tms.

Kerran pienenä, ehkä 6-vuotiaana luulin ihan tosissani, että hampaani lähtevät suusta. Tapanani oli tuolloin nukkua päiväunet. Ilmeisesti painajaisuni jatkui "herättyäni" ja äitini ja vaarini kauhistelivat ja luulivat minun tulleen hulluksi. Sitten lopulta tunne katosi. Olin tosissani aivan hysteerinen. En tiedä oliko kyseessä unihalvaantuminen.
 

lokki

Jäsen
Tänne on kirjoitettu unihalvauksista, mutta myös muista ilmiöistä.

Unihalvauksista aloin lukemaan muutaman kokemuksen jälkeen. Muistan kuinka 150kg voimailija kuvailee halvauksiaan elämänsä pelottavimmiksi ja hirvittävimmiksi kokemuksiksi kun asiasta tuli puhe jokin aika sitten. Otin tuon esimerkiksin esiin siksi, että kyse on täydellisestä kontrollin menettämisestä. Se on hirvittävä tilanne nuorelle hyväkuntoiselle miehelle, joka ei koe yleensä minkään uhkaavan itseään tässä maailmassa.

Viimeinen oma kohtaukseni:
"Herään" lähes pimeässä makuuhuoneessamme. Olen selälläni. Pääni on hieman vinossa vasemmalle ja katseeni siis ikäänkuin vasemmalle yläviistoon. Vaimo nukkuu oikealla. Oikealla sängyn päädyssä on tumma ihmismäinen hahmo. Näen sen kääntämällä silmiäni ääriasentoon oikealle, mutta näen sen huonosti, koska ollaan näkökentän äärilaidoilla. Ennenkaikkea tunnen sen läsnäolon. Mikään silmiä lukuunottamatta kehossani ei liiku. Vaikka yrittäisin.

Olento huokuu pahuutta ja siihen kiteytyy kaikki se helvetillisyys ja raastava saatanallisuus, mitä voi ikinä kuvitella. Kuvittele pelko, joka lamaannuttaa miehen sodassa. Tankki vyörymässä kohti 5m päässä, eikä paikkaa minne paeta. Ja kerro tuo pelko sadalla, sillä vastassa ei ole mitään ihmismäistä.

Siinä siis makaan. Olento liikkuu hitaasti ja on täysin selvää, että sen aikeet ovat hirvittävät. Pinnistelen lihaksiani ponnahtaakseni pystyyn kuin tykin suusta. Sitäkään en uskaltaisi tehdä, mutta vaimoni on välissämme. Tunnen pelon tärisyttävän kehoa useiden senttien verran suuntaan ja toiseen, mutta tiedän samalla, että liikettä ei tapahdu, koska en voi liikkua.

Yritän huutaa, pelosta ja varoituksesta vaimolle, mutta ääntä ei tule. Tunnen kuinka kuolaa valuu suupielestä ja silmät tuntuvat pullistuneen tuijottamisesta ja paineesta. Tajunta vaihtelee täydellisen pelosta lamaantumisen ja "vielä kerran! yritä nyt saatana vielä kerran!" ajatusten välillä. Kuin hukkuva pääsisi pintaan vielä yhden kerran, uudestaan ja uudestaan. Taistelen kovemmin kuin koskaan, ikinä lihakseni eivät ole saaneet vastaavia hätäkäskyjä. Tässä tilassa nostaisi penkistä +30kg omaan ennätykseen koska tahansa.

Ja kun halvaus on ohi niin räjähdän pystyyn ja kaikki lihakset ovat jännittyneet äärimmilleen. Tajuan tilanteen muutamien sekuntien aikana, mutta minun on pakko tarkastaa asunto ainakin summittaisesti. Veri kiertää kohisten ja tiedän, että uni ei tule pitkään aikaan.

Unihalvaus on jotain sellaista, joka jättää väistämättä jäljen mieleen. Ainakin minulla ja monilla, joiden kanssa olen keskustellut. Äärimmäiset kokemukset muokkaavat ihmistä. Niiden kärki taittuu järjellä, kun ymmärtää, että ne eivät ole "tosia". Silti tuntuu siltä, että nuo kokemukset jättävät jonkinlaisia arpia mieleen.

Kauhuelokuvat eivät tunnu enää miltään. Halvausta seuraavana päivänä juuri mikään ei tunnu miltään. On kuin usvassa. En liioittele, vaikka nyt ollaankin yön tunneilla.

Toivon todella, että ihmiset säästyvät näiltä. Onneksi näitä on sattunut minullekin vain muutaman kerran. Tuntuu varmalta, että herkän ihmisen tällainen kokemus voi suistaa jopa mielenhäiriöön.
 
Viimeksi muokattu:

Jamais Vu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Viestin lähetti lokki
...
.....
.......
........
.......
Toivon todella, että ihmiset säästyvät näiltä. Onneksi näitä on sattunut minullekin vain muutaman kerran. Tuntuu varmalta, että herkän ihmisen tällainen kokemus voi suistaa jopa mielenhäiriöön.
Mielenkiintoista tekstiä "lokilta", totta tosiaan.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Itse näen lähes aina painajaista kun nukun selälläni.
Jos käännyn vasta joskus aamulla selälleni, näen muuten
vaan vauhdikkaampaa unta.

Mikä helvata siinäkin voi olla, luulisi että se on nyt aika sama
missä asennossa ollaan jos kerran nukutaan.

Itsekin muistan että olen joku kerta herännyt sillälailla että ei ole
voinut liikutella muuta kuin silmiä.
Tai itse asiassa olen juurikin vaan heränyt näöltäni, muuten olin
vielä unessa. Mitään hirvittävää painajaista en kuitenkaan muista
liittyneen siihen tilaan. Siitä on kyllä jo aikaa.
Myös monia unia muistuu mieleen, joissa yrittää herättää
itsensä, ja joskus on onnistunutkin mutta onkin vielä yhä unessa.
Eli siis on herännyt vaan unessa.

Miksi ylipäätään ihminen on "rakennettu" tällälailla?
Eikö olisi tehokkaampaa kun ihminen tarvisi vain jotain noin 3h
unta vuorokaudessa. Senkin nukkuisi samanlailla kun akkua
lataisi. Ei mitään unia, vaan voimavarojen täyttö.

Ihminen on alkuversio lopullisesta.
 

Rolle

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Joskus nuorena näin elokuvan, jonka nimi oli muistaakseni Pelon Lähettiläät. Elokuva kertoi UFO sieppauksista, ja tämän jälkeen minulla alkoi unihalvaukset.
Heräsin yöllä, ja tuntui kuin olisin jonkinlaisessa säteessä ja kohta lähdettäisiin leijailemaan ylöspäin. En voinut liikkua, ja tilanne tuntui todella ahdistavalta. Kun sitten sain itseni "hereille", sydän hakkasi aivan vimmatusti, ja pelotti aivan helvetisti. Samanlaisia tilanteita tuli todella useasti, lähes joka yö. Nyt vuosia myöhemmin unihalvauksiin on jo tottunut, ja niitä tulee harvemmin.

Nykyään unihalvaus on ohi parissa sekunnissa, kunhan parin yrityksen jälkeen saan liikutettua itseni hereille. Jos jään vain makailemaan paikalleni, niin korvissa alkaa soida voimistuva sirisevä ääni. Ääni on niin vastenmielinen, että herääminen on pakko suorittaa. Sen olen huomannut, että unihalvaus tapahtuu monesti päiväunilla. Voin jopa tuntea sen, kun vaivun halvaustilaan. Tätä voi tapahtua 3-4 kertaa peräkkäin, ennekuin varsinaisesti nukahdan.

Ihmetyttää kyllä, että miksi moni näkee unihalvauksen aikana tämän tumman hahmon? Itse en muista nähneeni koskaan mitään hahmoja. Onko se vain sattumaa, että sama hahmo vierailee lähes jokaisen luona, vai onko unihalvauksissa jotain vieläkin mystisempää?
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nostetaanpas tämä ketju ylös...

Mulle tule eilen tuollainen unihalvaus, joskus aikaisemminkin olen moisen kammotuksen kokenut. Nukuin päiväunia ja näin kauheaa painajaista jostain ufoista. Heräsin siihen kun kissa nuuhkaisi jalkaani. Tai heräsin ja heräsin. Tiesin olevani hereillä, sain silmäni auki mutta muuten en voinut liikuttaa niitä, en siis pystynyt edes siirtämään katsettani. Mitkään ruumijäseneni eivät liikkuneet, tuijotin vaan sohvan selkänojaa ja yritin nousta ylös. Koitin ravistella jalkojani ja käsiäni mutta ei mitään vaikutusta. Laitoin silmät pariin otteeseen kiinni ja auki ja aikani venkslattua silmiäni onnistuin kunnolla heräämään. Hui, ihan hirveä kokemus.

Kaikki unihalvaukseni ovat muistaakseni tulleet päiväunien yhteydessä, sohvalla nukkuessani. Olen ollut todella väsynyt päikkäreille mennessäni ja ihan selvinpäin.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
En tiedä onko kyseessä unihalvauksen joku tyyppi tai jotain vastaavaa, mutta minulla on tullut n. vuoden verran 2-5 kertaa kuukaudessa, sellainen kun olen menossa nukkumaan, tajunta jotenkin pysähtyy mutta silti tajuan että minulla on silmät auki ja tuntuu jotenkin, että olisin hereillä, vaikka en oikeasti tajua mitään. (vaikeasti selitetty okei)

Siinä ollaan sitte n. 30sek - minsa, ja yhtäkkiä hyppään ylös usein äänen tai tunnon seurauksena. Minua on esim. jalkapalloilija potkaissut selkään, vaikka olin silmät auki enkä nähnyt mitään, niin silti olen varma että kyseessä oli jalkapalloilija. Joskus ufot on siepannut minut, heräsin ufojen "siirtolaaserin" ääneen ja siihen kuin kehoni värisi. (oli muuten kaikista pelottavin)

Onko kukaan muu kokekenut samaa?
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Olen kyllä kokenut liskojenöitä ja ns. "unihalvauksia" monestikin eivätkä ne ole olleet "kivoja tapahtumia", mutta kun niitä pidemmän aikaa tuli, niin tavallaan opin nauttimaan niistä. Tai oikeastaan heräämisestä niiden jälkeen. Melkein kirjan niistä voisin kirjoittaa, mutta kun en ole kirjailija niin jätän väliin.

Muutamia linkkejä tänne on laitettu ja lisään täten pari joukkoon:

http://www.skepsis.fi/ihmeellinen/valveuni.html

http://www.skepsis.fi/ihmeellinen/ufosieppaus.html

Cougar.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Kaikenlaisten pelkotilojen kokeminen nukkuessa on aina yhtä viihdyttävää. Jääminen loukkuun vaikka uppoavaan matkustajalaivaan, kuten viime yönä tapahtui. Aluksi olin ystävieni kanssa jollain kannella ja sitten yht´äkkiä ihan yksin, laivassa ei ollut ketään ja laivan liikehdintä muuttui holtittomaksi. Paatti viisti läheltä saaristoa ja sellaset punaset mökit vilisti loogisesti siinä muutaman metrkin päässä. Luulin pelastuvani, mutta sitten kaikki muuttui jotenkin synkeän harmaaksi ja huomasin roikkuvani laivan sisällä jossain telineessä. Ajatuksena vain että pakko kiivetä ylemmäs ja poistua aluksesta. Sitten alkoi yläpuoleltani kuulua kohinaa ja laivan sisätiloista veden hiljaista liplutusta. Tip, tip, tip...

tässä vaiheessa heräsin, kai. Vai nousinko syvän unen ahdingosta ja vaivuin takaisin vielä pariksi tunniksi? 10 minuuttiksi? Ei voi tietää. Jo pitemmältä ajalta muistan tilanteita joissa tunnen olevani hereillä, saatan kuulla ääniä mutta en kykene liikuttamaan eväänikään. En tiedä kestääkä tilanne kerrallaan vaikka kaksi sekuntia ja tapahtuuko herääminen melko nopeastikin kun väkisin yrittää saada itsensä liikkumaan. Yhden kerran muistan kuinka olen avannut silmäni ja tuijottanut liikkumatonta kättäni kasvojen edessä, en tiedä kauan tilanne kesti mutta liikkumaan en kyennyt ja kokemus oli jokseenkin legendaarinen.
 

Kyle

Jäsen
Mielenkiintoinen ketju, kun omalle kohdalle vastaavat tilanteet ovat tuttuja, mutta niitä ei juurikaan kellekkään voi kerto kun niitä kukaan juurikaan tajua.

Itselle siis on tapahtunut tässä ketjussa mainittuja tilanteita monta kertaa, väittäisin että melko useasti, joskaan varma en ole. Poikkeuksena moneen täällä asian kertoneeseen etten muistaisi koskaan asiasta järkyttyneen, kun tilanteissa en ole mitään pelottavaa kokenut.

Selvin muisto on noin puolen vuoden takaa, kun aamulla heräsin ja lähdin kouluun. Muistan olleeni jo koulussa ja jutelleeni kavereille, kun yhtä äkkiä herään uudestaan ja poikkeuksellisen ja mieleenpainuvan tästä uni kerrasta tekee sen että ennen kuin olin oikeasti hereillä, tuo sama tilanne oli toistunut ainakin kolme kertaa. Itsellä oli tuolloin erittäin vahva tunne että olin jo koulussa ja tavallaan ensimmäinen ajatus tuli "mitä helvettiä teen vielä kotona, vaikka äsken olin koulussa?".

Tuossa tilanteessa kaikki aistit olivat aivan selviä, pystyi puhumaan ja kuulemaan, mutta kaikkein erikoisinta oli että muistan tunteneeni jokaisen astumani askelman ja oven aukaisun ja jne..

Kuten alussa mainitsin tätä on tapahtunut minulle useasti ja saattaa tapahtua esim. viikon jokaisena päivänä, mutta tuo yksi kerta on jäänyt todella elävästi mieleen kun herääminen unen sisällä tapahtui monta kertaa.

Tavallaan vastaavan unen saaminen on omalla kohdalla yleisintä juuri päiväunilla, esimerkiksi television ääreen nukahtamisessa jossain kohtaa kun vaipuu uneen ja silmät ovat lujasti kiinni, kuulee television äänen jatkuvan ja tavallaan alkaa nähdä sitä kuvaa unessa ja yleensä havahtuu kun ohjelma loppuu, jolloin tajuaa ettei todellisuudessa tiennyt yhtään mitä tapahtui vaikka luuli sitä seuranneensa.
 

Deke

Jäsen
Suosikkijoukkue
perq
Jotenkin tuntuu kun olen nämä viestit lukenut, että tämä olisi tapahtunut minulle joskus en kuitenkaan itse muista kunnolla. Kaikenlaisia painajaisia on tullut nähtyä aikaisemmin joten en ihmettelisi jos tämänkinlainen asia olisi tullut koettua ennenkin.

Toivottavasti en kuitenkaan sitä tule uudestaan kokemaan sillä tuntuu aika pelottavalta.
 

Europoli

Jäsen
Magnum kirjoitti:
Olen muuten aina maannut selälläni kun unihalvaus on tapahtunut, nukun suurimman osan ajastani kuitenkin kyljelläni. Miten on, onko muilla ollut nukkumisasennolla merkitystä?

Sama juttu mulla, ja luinkin jostain että nimenomaan selällään makaaminen nukahtamisvaiheessa edesauttaa unihalvaustilaan joutumista, syytä siihen en muista. Itselläni ei ole unihalvauksia nyt ollut pitkään aikaan, (osa)syynä voi hyvinkin olla se että olen tietoisesti pyrkinyt välttämään selällään nukahtamista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös