Unet – kumma juttu...

  • 241 593
  • 1 170

Harzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joe DeLoach
Viime yönä näin unta, että Suomi voitti jääkiekon olympiakullan, kun se voitti finaalissa Kanadan.

Unessa minulla oli amatöörimaisesti sovittu joku meno muualle samaan aikaan. Yritin siinä sitten katsella peliä tv:stä ties missä paikoissa ja välillä puhelimesta.

Näin myös pätkän olympiakullan juhlinnasta. Siinä oli muutama kaveri ilman paitaa torilla laulamassa "Suomi on jääkiekon olympiavoittaja, hei, olympiavoittaja, hei, olympiavoittaja...".

Siinäpä enneuni kaikille unisille veljille - take my word.
Lainattu kohta siis viime syksyltä. Nyt viime yönä näin unta, että olin laivalla ja harrastin siellä seksiä laulaja P!nk:in kanssa. Vahva fiilis, että tämä oli nyt tämän syksyn enneuneni.

Vähän kyllä jänskättää, että käykö tässä niin kuin olympiafinaalin kanssa, että uni toteutuu, mutta eri "vastustajan" kanssa.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Viime yön uni sai kyllä jonkun veemoodin nousemaan. Näin unta, jossa oli jonkinlainen perhetreffaus pubissa. No, jostain syystä vanhempani oli saanut paikalle ex-mieheni ja nykyisen miesystäväni. Meni hermo tuohon niin, että lähdin lorvimaan ostarille ja lopulta etsin nykyisen miesystäväni hänen kämpiltään.

Aamulla oli aika Tyksin poliklinikalla ja jotenkin tuossa unen jättämässä ketutuksessa tuli tuokin käytyä, kun meinasi lääkärikin olla myöhässä melkein puoli tuntia. :D
 

Glove

Jäsen
Isäni ja sen kaveri Raimo olivat unessani juoneet minun lonkerot. En kyllä tiedä oliko Raimo osallisena, sillä Raimo oli pelkkä pää, joka liikkui pyörimällä pitkin lattiaa. Suutuksissani meninasin käyttäö Raimoa jalkapallona.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
6,5 vuotta sitten lähdin silloisesta työpaikastani, koska organisaatiouudistuksen takia esimieheksi tuli ukko, jolla oli jonkinlaisia asenneongelmia kohtaani (hän oli suomeksi sanottuna täysin johtamiskyvytön ihmisperse). Lähtöhaastattelu oli silloin aika hauska kokemus. Viime yönä tuo keskustelu käytiin uudelleen, tosin olimme kaikki osallistujat Simpsonien hahmoja ja keskustelu käytiin venäjäksi.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
On kaksi unta, joita näen toistuvasti; en joka yö, mutta usein.
Toisessa olen lentokentällä lähdössä jonnekin, joka yleensä ei tule unessa esille, mutta lähtö aina viivästyy jos jonkinlaisesta syystä, joskus ollaan jo koneessa asti, mutta ilmaan ei päästä.
Toisessa olen tutulta näyttävässä suuressa kaupungissa, etsimässä jotain kohdetta, mutta ei löydy eikä kukaan osaa neuvoa. Joskus myös en löydä etsinnän aikana pysäköimääni autoa.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
On kaksi unta, joita näen toistuvasti; en joka yö, mutta usein.
Toisessa olen lentokentällä lähdössä jonnekin, joka yleensä ei tule unessa esille, mutta lähtö aina viivästyy jos jonkinlaisesta syystä, joskus ollaan jo koneessa asti, mutta ilmaan ei päästä.
Toisessa olen tutulta näyttävässä suuressa kaupungissa, etsimässä jotain kohdetta, mutta ei löydy eikä kukaan osaa neuvoa. Joskus myös en löydä etsinnän aikana pysäköimääni autoa.

Onko jotain sisäistä hinkua päästä kotikonnuilta kauas? Itsellä tällaisia tulee kummasti silloin, kun en vaan jaksa täällä jotain.

Sitten taas jotkut arjestani kertovat unet toistuu, kun asiat onkin tasapainossa. Noita en kovin selkeästi edes muista.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Onko jotain sisäistä hinkua päästä kotikonnuilta kauas? Itsellä tällaisia tulee kummasti silloin, kun en vaan jaksa täällä jotain.
Kauas kotikonnuilta olen päässyt monen monta kertaa, jopa useiksi vuosiksi kerrallaan. Olisiko jäänyt niin elämäntavaksi, että pitäisi aina vaan päästä uudelleen?
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Viime yönä näin jokseenkin hämärää unta, jossa Danny eli iso-D lopetti artistihommat ja siirtyi HSL:n bussikuskiksi. Asuna hänellä oli havaiji-paita sekä rikkinäiset shortsit sekä sandaalit, jotka päällään hän ajeli ympäri vuoden enimmäkseen Stadin lähiöitä. Satunnaisesti hän teki keikkaa myös ratikkakuskina kutosen ja kasin linjoilla, edelleen samoissa tamineissa.
 

rAutx

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen nyt lähiaikoina nähnyt erittäin todentuntuisia unia, yksi "parhaita" johti jopa siihen että seuraavana aamuna soitin kaverille ja kysyin miten hän oli päässyt kotiin. Vastaushan oli ihmettelevä, että mistä oikein puhun ja olin lopulta itse aivan hämilläni kun unessa tapahtunutta kohtaamista ei ollut edes.

Unessa aivan yhtäkkiä törmäsin kaveriini joka oli koiransa kanssa lenkillä, mikä on aivan normaalia, mutta unessa noin 300m matka oli pelkkää mustaa jäätä, jonka takia molemmat liukastelivat ja kaatuilivat useen otteeseen, mistä tuli tuo kotiin pääsystä kysely.

Yleensä en edes muista unia, mutta lähiaikoina on ollut todella monia samantyylisiä unia, joiden taki itse olen aika hukassa kun asioita ei olekaan tapahtunut.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Olen lähiaikoina nänhyt unia, jotka kyllä selkeästi liittyvät meneillään oleviin elämänvaiheisiin, mutta jotain hämmennystä halutaan tarjota.

Minua hoitava lääkäri on vaihtunut ja nyt vähän jännittelen jo seuraavan tyypin kohtaamista. No, eikös unimaailma päättänyt tarjota tuon jonkinlaisena kauhutarinana. Menin Tyksiin tutulle ja turvalliselle poliklinikalle, mutta vastaanotto tulikin kahdelta oudolta setämieheltä, jotka eivät edes yrittäneet keskustella itse sairaudestani. Kohtaaminen taisi päättyä siihen, kun hieman korotin ääntäni, että pitikö täällä koittaa puhua epilepsiastani.

Toisen totuutta jotenkin mukailevan unen unohdin jo onneksi. :D
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Oli muuten tuossa yksi yö niin selkeä uni liittyen politiikkaan ja omien harrastusten vähenemisiin, että ei tarvitse sen kummemmin Freudin analysoida.

Oli järjestetty jokin pesäpallo-ottelu pienellä paikkakunnalla, johon oli kutsuttu Ben Zyskowicz kunniavieraaksi. Benkku kertoi kasuaalisti vitsejä siitä, että miten maalaiset käyttävät lapsityövoimaa hyväkseen maatiloilla ja tuli kahvillekkin kuuluttamoon. Jaksojen tauolle oli järjestetty näytöstyylinen lyöntikilpailu, johon kaikki vieraat osallistuivat. Tarkoituksena oli lyödä pallo läpi kentän ja kiertää kunnari. Benkkuhan otti kymppikiloisen lekan ja löi sillä pallon takakentästä läpi ja kiersi syöksyen kunnarin. Tavallaan ihan hieno uni.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Näin viime yönä unta tv-uutisista. Vailla mitään dramatiikkaa tai hehkutusta, muiden uutisten lomassa, uutistenlukija totesi, että "Yhdysvaltain entinen presidentti Donald Trump on ilmoittanut, että ei tavoittele ehdokkuutta USA:n vuoden 2024 presidentinvaaleissa".
Saa nähdä oliko enneuni.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Näin unta että olin päässyt teatteriin ja osallistuin johonkin näytelmään, jossa Rita Behm oli päätähti. Yritin eläytyä omaan rooliini, mutta en siinä oikein osannu peitellä, että olin kiinnostunut Behmistä muutenkin kuin työkaverina. Rita ei oikein syttynyt mun flirttailevalle olemukselle ja huomasin lopulta itsekin että yritän aivan liikaa päästä hänen suosioon. Seuraavaksi muistan kutsuneeni häntä Behmikseksi :D

Tässä kohtaa muisti vähän pätkäsee. Taisin kysyä häneltä jotain näyttelemisestä ja sanoin olevani aika kokematon. No harjoitukset jatkuu ja yritän nyt skarpata ja keskittyä omaan rooliini, kunnes pian näytelmään liittyy Ritan miesystävä ja hän on mulle tosi vihainen että yritin vikitellä hänen naistaan ja sanoi että lupaa tulla kostamaan minulle Jokerien peliin jos vielä yritän iskeä Behmiä. Sitten hän jotenkin mainitsee sivulauseessa Pelicansin jolloin mä huomautan siinä olevani itse asiassa Pelicansin fani.

Tämän jälkeen menen kahden random naispuolisen näyttelijän kanssa johonkin huoneeseen etsimään pukuja. Samalla tajuankin olevani kiinnostunut tästä toisesta, tuntemattomasta naisesta enemmän kuin jotenkin diivamaiselta vaikuttaneesta. Behmistä.

Uni loppuu ja lopussa kiinnostukseni herättäneen naisen henkilöllisyys jää mysteeriksi... Tämmönen uni heti kun painuin pehkuihin NHL draftin jälkeen :D
 

Nick Neim

Jäsen
Näen hyvin hyvin harvoin unia edesmenneestä isästäni, mikä on jopa hieman kummallista siihen nähden, kuinka paljon näen ja ennen kaikkea muistan unia. Isäni menehtyi aika tarkalleen 10 vuotta sitten, mutta viimeisimpään uneeni hän pääsi - yhdessä "Lennun" kanssa, josta sattumalta tuli hänen tuttavansa. Unessa kumpikaan ei puhunut mitään, kumpikin ainoastaan hymyili ja he istuivat kesällä lapsuudenkotini pihalla grillaamassa. Tästä kuitenkin tuli taas mieleen Lennu, rähjäinen ja ulkonäöltään hyvinkin hämäävän näköinen mies.

Tämä olkoon Lennun tarina.

Lennu oli hyvin vähävarainen, ja jonkin sortin alkoholistikin. Käsittääkseni taustalla oli ainakin avioeroa ja yrityksen konkkaan menemistä, sekä sen myötä rankempaa pulloon tarttumista, mikä johti jossain vaiheessa asumismuutoksiin ja siihen, että Lennu asui paikallisessa juoppotalossa yhdessä parin muun puliukon kanssa. "Asukkaat" vaihtuivat ympärillä useamminkin, mutta Lennu siellä asui pitkään, välillä käsittääkseni ilman sähköäkin. Nousevan auringon taloksikin tuota meidän kylillä kutsuttiin. Aina kun minä olen tiennyt Lennun, on Lennu asunut siellä. Suurin osa tarinasta onkin kuulopuheita, mitä isältäni myöhemmin olen kuullut.

Siinä missä monen muun asukkaan elämänrytmi noudatti kaavaa, jossa heti aamulla haettiin kuluvaksi päiväksi kaljaa jota sai siemailla yhdessä sen kirkkaan pullon kanssa "kämpillä", niin toista se oli Lennulla. Isäni ja Lennu tapasivat kun minä olin 4- tai 5-vuotias, eli 1990-luvun puolivälin lähistöllä. Vietin lapsuuteni pienen kyläpahasen taajaman aivan vieressä, ja meillä oli runsaasti omaa peltoa ja metsää oman kotitalon vieressä. Lennu oli taluttanut vanhaa polkupyörän raatoaan n. 2 kilometrin matkan meidän pihalle, jolloin isäni oli hänet havainnut. Isäni oli vanhan liiton jäärä, ja jos jotain toivoisin hypänneen sukupolven verran yli, on se isäni jääräpäisyys. Hieman kummastuneena isäni oli ihmetellyt, kuka rähjäinen ukko tänne hänen tontilleen oikein on eksynyt, ja mitä hän täällä tekee. Se oli Lennu, joka oli päättänyt tulla kohteliaasti kysymään isännältä, saisiko hän kerätä marjoja ja sieniä meidän metsistä siihen pienen pieneen purnukkaansa, joka hänellä oli pyörän korissaan mukana. Sienestys ja marjastus kuuluu jokamiehenoikeuksiin ja sen kyllä varmasti tiesi Lennukin, mutta "luvan" kysyminen oli hänen mielestään kohteliasta. Sellainen kun Lennu oli. Isäni oli miestä kohtaan hieman ennakkoluuloinen alkuun, mutta antoi totta kai luvan. Siitä alkoi heidän välinen useamman vuoden tuttavuus.

Lennu oli kohtelias, iloinen ja suorastaan hämmästyttävän positiivinen ihminen oman elämäntilanteeseensa nähden. Lennusta tuli useampana kesänä tuttu vieras meidän tontilla, pääasiassa luonnonantimia hyödyntämässä ja keräämässä. Koskaan hänestä ei ollut mitään harmia, eikä hän koskaan meillä kierrellessään ollut humalassa. Hänestä tuli myös vuosien varrella satunnainen vieras ruokapöytäämme, kun äitini käski häntä toisinaan syömään, jos ruoka oli tehtynä ja Lennu näkyi taluttamassa pyöräänsä pihatietämme. Koskaan Lennu ei kuitenkaan omatoimisesti kerjännyt, pyytänyt rahaa tai muutoinkaan kysynyt mitään palveluksia, vaikka isäni häntä olisi halunnut omien sanojensa mukaan auttaakin.

Täytin 10 vuotta 2000-luvun alkupuolella kesäkuussa, ja Lennukin oli synttäreistäni jostain kuullut. Todennäköisesti äitiltäni. Jokunen päivä syntymäpäivieni jälkeen Lennu talutti taas polkupyöräänsä pihatietämme, ja minä pihalla ollessani huomasin jo kaukaa ison lahjan pyörän korissa. Lennu toivotteli myöhästyneet syntymäpäiväonnittelut ensimmäisistä pyöreistä vuosista, ja ojensi lahjan minulle. Lennu oli vähäisillä varoillaan ostanut lähimarketin leluosastolta ison ja hienon valomiekan, joka markkoina maksoi varmasti hänen budjettiinsa aivan liikaa. Aivan liikaa. Kun isäni oli tarjoutunut maksamaan lelun hinnan takaisin Lennulle, oli Lennu kieltäytynyt ja todennut sen lahjan olleen kiitos myös vieraanvaraisuudesta, jonka hän oli meiltä vuosien saatossa saanut. Moni vastaavassa tilanteessa oleva kuluttaa ne viimeisetkin pennosensa alkoholiin. Ei Lennu. Hän halusi antaa jotain takaisin, kun oli saanut vapaasti kulkea metsissämme, vaikka se jokamiehenoikeuksiin kuuluukin. Tällainen pieni ele nostattaa edelleen hymyn huulille, kun mietin tilannetta, jossa Lennu aikanaan oli. Sellainen Lennu oli, huonosta tilanteestakin huolimatta muita ajatteleva ja iloinen persoona.

Valitettavasti Lennu menehtyi seuraavana talvena sydänkohtaukseen, eikä enää kesäisin rujon näköistä miestä näkynyt taluttamassa polkupyörää meidän pihatietä. Lennu oli koko perheessämme erittäin pidetty henkilö, ja onkin mielestäni näin varttuneella iällä asioita enemmän tajutessaan todella sääli, ettei mies halunnut ottaa minkäänlaista apua vastaan. Se oli hänen oma valintansa, mutta harmittelen sitä aidosti vielä tänä päivänäkin.

Muistan myös elävästi, kuinka iäkäs, jääräpäinen ja joissain asioissa hieman ehkä ennakkoluuloinen isäni joskus Lennusta keskustellessaan totesi, että hän ymmärtää niin paljon paremmin sanonnan, että ei ole koiraa karvoihin katsomista. Ulkonäkö ja ennakkoluuloisuus hämää, ja se on Lennun opetus, jota edelleen pyrin noudattamaan tänä päivänäkin parhaani mukaan.

Ehkä siksi unessanikaan miehet eivät puhuneet mitään, koska mitään sanottavaa ei enää ollut.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU

Glove

Jäsen
Juuri ennen heräämistäni näin unta, että ensilumi satoi työpäivän aikana. Onneksi ulkona ei ole lunta ja lomakin alkoi juuri tänään.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Näin unta, että yritin googlettaa, mikä on saamenkielisessä säätiedotuksessa näkyvä "Karasjohka" suomeksi. Unessa löytyi valtavasti tietoa, mutta kaikki ilman mainintaa mistään suomenkielisestä nimestä.
Myöhemmin päivällä hereillä ollessa päätin selvittää asian.
Karasjohka = Tenojoki. Tämä oli minulle uusi tieto. Saamenkielisen säätiedotuksen muiden paikkakuntien suomenkieliset nimet on melko helppo päätellä, kuten Avvil-Ivalo, Giron-Kiiruna, Ohcejohka-Utsjoki tai Vuohccu-Vuotso.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Viime yönä olin unessa yläasteella. Varmaan kasiluokalla, koska olin valinnut jostain oudosta syystä puukäsityön valinnaiseksi aineekseni, se kun ei kuulunut koulussa lempiaineikseni.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Viime yönä olin unessa yläasteella. Varmaan kasiluokalla, koska olin valinnut jostain oudosta syystä puukäsityön valinnaiseksi aineekseni, se kun ei kuulunut koulussa lempiaineikseni.
Olin muuten sekä ala- että yläasteella ainut poika tekstiilityön ryhmässä. Ei hävetä!
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Olin muuten sekä ala- että yläasteella ainut poika tekstiilityön ryhmässä. Ei hävetä!
En tykännyt kyllä tekstiilityöstäkään. Ei ollut mun juttu nämä kädentaidot.
 

redpecka

Jäsen
Inhottavan realistisen unen näin. Ketään ei pidäkään kiinnostaa. Se oli vain toteamus, kuinka ei enää viihdy (jos joutuisi) johonkin ison porukan pippaloihin jossain. Moikkaat kaikkia, mutta tunnet ettet itseasiassa tunne heistä ketään ja takasinmoikkaajat tuntevat sinut sen ja sen kaverina maksimissaan tai että ainahan toi on porukoissa pyörinyt muttei ole tullut kysyttyä kuka se on.

Jokaisen kanssa erikseen pystyisi ja jopa mahdollisesti haluisi lähteä kaksistaan tai kolmistaan, mahdollisesti neljästään illanviettoryypyille johonkin, mutta ihan helvettiä tollanen kaoottinen tilanne jossain suljetussa saaressa, josta ei pääse pois ja jossa ei edes itseasiassa tiedä kenen kutsumana sitä täällä pyöritään. Onneksi se oli unta ja mun ei tarvii osallistua tollasiin (tuskin pyydettäisikään) tilaisuuksiin.
 

redpecka

Jäsen
Olin muuten sekä ala- että yläasteella ainut poika tekstiilityön ryhmässä. Ei hävetä!
Meillä oli kolmannella luokalla puolet kaudesta rättitöitä ja puolet puutöitä. Sitten piti valita kumpaan haluaa jatkossa. En muista saiko ylästeen kynnyksellä vielä valita, en muista siis, mutta hirveiden melua pitävien sorvien ääreen sitä joutui enkä uskaltanut tehdä niillä mitään kun niistä kipinöitäkin lenteli.

No ei ne kolmannen luokan rattityötkään ihan putkeen mennyt kun sain sormeni jotenkin ompelukoneen neulan alle ja sitä sitten tikkasin menemään. Se taisi olla sähkökone päin vastoin kun mummolan poljettava Singeri enkä tiennyt paniikissa miten sen helvetinkoneen saisi pysäytettyä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös