Unet – kumma juttu...

  • 241 260
  • 1 170

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Hyvä vaan, jos kyse on jostain kehon suojareaktiosta liikkumista vastaan.
Muutama vuosi sitten olin unissani lyönyt käteni seinään. Lyönti oli ollut sen verran voimakas että sormeni oli iskun voimasta murtunut. En tosin itse herännyt siihen vaan vasta aamulla herätessäni ihmettelin miksi yksi sormeni oli kipeä eikä oikein liikkunut. Röntgen sen lopulta varmisti että murtuma siinä oli. Loogisesti ajateltuna sen oli pakko olla lyönti seinään, en muuta mahdollista selitystä tuolle keksi. En enää muista mitä unta silloin näin...
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Unissaan on muuten perkeleen hankala juosta.
Heh, itse olen huomannut saman mutta lyömisessä
Minulla on joskus satunnaisesti ollut unissani suuria vaikeuksia muodostaa puhetta. Kuitenkin pääsääntöisesti sujuu ihan normaalisti. Jännä juttu.

Olisi meinaan ikävä herätä siihen, että takoo vieressä makavaa tyttöystävää pataan..
Minulla on itseasiassa kokemusta tästä :D En tosin aina ole edes itse herännyt siihen että lyön. Siihen on ainakin ennen tullut herättyä että taon nyrkillä seinää.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Näin viime yönä unta että olin saanut pelikieltoa Jatkoajan palstalle. Oli sen verran selkeä uni että piti aamulla tarkistaa voinko kirjoittaa enää Jatkoaikaan.

-Tinke
 

Jeffrey

Jäsen
Näin viime yönä unta että olin saanut pelikieltoa Jatkoajan palstalle. Oli sen verran selkeä uni että piti aamulla tarkistaa voinko kirjoittaa enää Jatkoaikaan.

-Tinke

No pystyitkö?

Itse olen nähnyt kovin epämiellyttäviä unia viimeaikoina. Eksät ovat palanneet kummittelemaan, mummoa kuollut ja äitiä sairastunut vakavasti. Toivottavasti mikään näistä ei tulle pitämään paikkansa ihan lähitulevaisuudessa, sillä seuraava vuosi tulee olemaan todella suuri itselleni, ja tarvitsen kaiken energiani nauttiakseni siitä ja päästäkseni tavoitteeseeni.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Epämiellyttävistä unista puhuttaessa, pari yötä sitten näin sellaista unta jossa minulla oli pikkuaivoissa aivokasvain enkä uskaltanut nukahtaa koska siitä en todennäköisesti enää heräisi. Oli joku kokeellinen hoito joka saattaisi auttaa ja päätin kokeilla sitä. Heräsin kuitenkin ennen kuin sitä hoitoa aloin saamaan. Jännä kuitenkin että unessa pelkäsin mennä nukkumaan.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Huhhuh, oli yksi viime yön uni kuin leffasta. Ristiriitaisesti samanaikaisesti itse seikkailin tapahtumissa mutta samaan aikaan pohdiskelin että perkeleen hyvä leffa, pitää joskus katsoa uudelleen. Oli tulossa ilmeisesti maailmanloppu ja kun aikaa tuhoon oli enää vähän, alkoi puita kaatumaan ja kaatuvia puita vältellessä piti myös vältellä luoteja koska jotkut yrittivät jostain syystä ammuskella. Loppupuolella maapallo halkesi kahtia ja itse olin jossain aluksessa joka sitten matkasi halkeamaa alaspäin maan keskipistettä kohti. Lopulta jokin korkeampi voima kuitenkin pelasti kaikki.

Tuo uni perustui tuohon leffaan http://www.imdb.com/title/tt2336630/?ref_=fn_al_tt_1 sillä tuossa leffassa maa halkesi lopussa kahtia.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Se on muuten jännä tunne nähdä unessa unta josta herää, tosin vielä unessa. Näin viime yönä unta että näin unta tapaavani Stephen Fryn ja heräsin siis unen sisäisestä unesta ja tapasin unessa Stephen Fryn. Ennenuni unessa. Tämä oli minulle ensimmäinen laatuaan.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viime yön unessa mä jostain syystä olin Maikkarin studioilla. Jotenkin hassusti se paikka vaan oli kuin iso huonekalukauppa, missä myydään pelkkiä sänkyjä. No mä olin tummaihoisen ilotytön kanssa takahuoneessa, josta sitten kurkin päästäiskö jo paneskelemaan, mutta ei. Aku Hirviniemi kierteli kuvausryhmänsä kanssa ja aina välillä ne pysähtyi jonkun sängyn kohdalle kuvaamaan vissiinkin sitä Aku ja 7 ihmettä -matkailusarjaa. Kello kävi ja tytön aika meinasi loppua... Sitten mä heräsin.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Tämä ei nyt ole aivan yksi yhteen ketjun aihe kysymyksineen, mutta unista kuitenkin. Itse siis nukun huomattavasti paremmin selälläni kuin kyljelläni. Siis olen huomannut, että olen pirteämpi herätessäni ns. selkäunien jälkeen ja unta tarvii vähemmän muutenkin näin mutulla arvioiden. Olen nukkunut elämäni yöt mahallani/kyljelläni, mutta nyt haluaisin vaihtaa selälleni nukkumaan. Ainoa, että selälläni nukkuessani näen moninkertaisesti isommalla todennäköisyydellä painajaisia tai jopa masentavia unia ja ei kiinnostaisi herätä useasti tällaisien unien jäljiltä. Selällä unet ovat muutenkin aina ihme seikkailuja - mitä niitä nyt muistaa ylipäätä. Osaisikohan palstalta joku uniprofessori sanoa jotain konstia, jolla voisi kenties yrittää saada noi normaaliunet selälleenkin? Mikä ihme siinä selkäasennossa voi olla vikana (aivoille)? Kysyy nimim. "Ripustanko unisiepparin sängyn päälle"
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Seuraava uni on nähty 29.11.2007
Huidon kärpästä sanomalehdellä. Seuraavaksi onkin Conan O'Brien Show, jossa sketsi: Iso kuoro laulaa "Hopeista kuuta". Kuorolla on päällään Suomen jääkiekkomaajoukkueen paita (sininen).
Sama veisu jatkuu armeijatuvassa.

Tuoreempana tapahtumana oli jälleen yksi puolittainen valveuni. Taas oli silmiin tulossa jotain terävää, tällä kertaa niittejä. En uskaltanut enää nukkua kyljellä, kun niitä niittejä oli tyynyllä.
 

Popi Orri

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, HV71
Näinpä tässä eräänä yönä ensi kesän pelaajahankintoihin liittyvää unta. Muuta en unesta juurikaan muista, mutta tunnetusti kovalla prosentilla ulkkarihankinnoissaan onnistuva SaiPa teki sopimuksen muuan Alexander Radulovin kanssa.
 

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Kirjataanpa viime yön uni tänne, jotta se tulee dokumentoitua. Kaikenlaista merkityksetöntä tapahtui, mutta olennaisesti katselin mökillä maajoukkuelätkää, kun tuli 2. erätauko. Päätin mennä nukkumaan erätauon ajaksi. Nukkuessani näin unta (Inception-style!) tai ainakin koin vahvan elämyksen: kuulin isäni äänen, jossa hän hyvin kirkkaalla äänellä lauloi "Maan korvessa kulkevi lapsosen tie"-laulun. Jo unessa unesta herättyäni koin kokemuksen aika karmivana, ja tunne isän kuolemasta oli vahva. Jatkoin kuitenkin katsomaan matsin kolmatta erää. Ja sitten heräsin tähän maailmaan, jossa voi kirjoitella jatkoaikaan.

Kirjattakoon tämä siis muistiin osoituksena selkeästä enneunesta, joka ei kuitenkaan ollut minkäänlainen enne vaan satunnainen pelon kokemus - ainakin jos faija nyt seuraavat viikot hengissä selviää.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Unissani tuntuu olevan välillä toistuvia asioita. Näin joku aika sitten miltei joka yö unta jossa minulla oli hartiassani finni. Noh, eihän siellä oikeasti sellaista ole. Toinen toistuva teema on riitely ja siihen usein liittyen itku. Riitelen usein unissani erilaisten ihmisten kanssa, he ovat joko veljiäni, hyvän päivän tuttuja, täysin tuntemattomia tai jotain siltä väliltä. Kuolema ei kuitenkaan onneksi ole jatkuva teema, vaikka kerran olin manalan lautturina ja kyydissä kavereita joita kovasti kiinnosti minne olimme matkalla....
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viimeyönä näin erikoista unta, erikoista lisäksi sen vuoksi, että sen muistaa aika hyvin. Yleensä ne ovat mielessä vain pari ensimmäistä hereillä olon minuuttia.
Unessa olin hakemassa naurettavan halpoja irtokarkkeja. Päätin samalla ottaa useamman pussillisen kamuille, joten täytin kilon verran makeisia useampaan pussiin, jotka aioin unien johdonmukaisuudella maksaa eri kassoilla. Korkeita karkkihyllyjä kiertäessäni jouduin rautatavaraosastolle, josta en löytänyt pois. Kierrettyäni koko korttelin sisäkautta, jouduin mielenkiintoiseen paikkaan. Pitkä tohtori Frankensteinin halli, joka oli täynnä penkkeihin sidottuja ihmisen kaltaisia olentoja ja jossain paikkaa keitettiin nesteitä kemiallisia pommeja varten.
Ryömin pressun alta karkuun ja olin jälleen karkkiosastolla. Herätessä harmitti, etten tuonut kamuille karkkipussukoita.

Seuraavan kerran, kun käyn Supermarketissa ja pyörin hukassa ilman kompassia, niin tiedän että lihatiskin takaisessa tilassa rakennetaan sariinipommia.
Niin… unia, ajatuksia ja muistikuvia.
Kun seuraavalla kerralla yöllä kanavapujottelun yhteydessä pääsette näille surkuhupaisille ennustajakanaville ja tapaatte siellä sössöttävän ajatuksissaan korva- ja nenäeritteitä popsivan oneiromantikon, niin se olen minä.
 

Janippa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Viime viikonloppuna tuli itselle eteen hetkeen omituisin unikokemus. Omien sählypelien jälkeen ajattelin ottaa pienet tunnin-parin nokoset ennen illan kaljoittelua. Ei siinä, uni ei meinannut tulla silmään, tai näin mie itse luulin. Sen noin puolitoista tuntia näin unta siitä, miten en saa unta ja pyörin ympäri sänkyä. Pelailen kännykällä tai luen kirjoja. Oli jonkunasteinen "mitäs vittua täällä tapahtuu" fiilis siinä vaiheessa kun unessa olen lukemassa kirjaa ja yhtäkkiä herään täysin erilaisesta asennosta, kirjoja ei ole lähimaillakaan ja puhelin hälyttää muutaman metrin päässä.
 

Wicci

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Pittsburgh Penguins, Sudden Death (RIP)
Välillä kuulee, että joku on nähnyt unessa esim. jonkun läheisen kuolevan ja näin on sitten tapahtunutkin. Mä en henk.koht. usko noihin juttuihin. En tiedä miks, ehkä siitä syystä etten vaan halua uskoa ja on pelko käyvän näin joskus itselle...

Nyt kuitenkin oon kahtena viime yönä nähny unia, jotka on saanu "pelästyyn". Ei liity kuolemaan vaan ihan vaan yleisesti omaan elämään. Oudointa tässä on se, että toissayönä näin unta asioista ja aamulla muistin ne. Jälleen kerran, totesin itselleni äänettömästi, olipas hullu uni. Nyt tänä aamuna tajusin nähneeni viime yönä uuden unen, joka sotkeutu siihen edellisyön uneen. Muistan kirkkaasti kun viime yön unessa yks tyyppi mulle kerto, että muistathan Wicci näin käyneen ennenkin. En ole varma, tajusinko unessa nähneeni unta mutta unessa se tyypin lause sai mut sekoomispisteeseen. En halua eritellä, mistä unta näin mutta onko kukaan törmänny mihinkään vastaavaan?

Ihmeellisintä noissa unissa on se, että molempina öinä oon unissa kohdannu ihmisiä joiden olemassaoloo en enää edes muistanu. Oon asunu poissa kaupungista yli 10 vuotta, nyt vietän tässä samassa kaupungissa aikaa ja ihmiset sieltä 10 vuoden takaa änkeytyy mun uniini. Mutta unessa esiintyvät asiat kuitenkin käsittelee tätä päivää ja nykyhetkeä.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Alkuviikosta torkkunapin painalluksen jälkeen näin unta, jossa joku kysyi "Saatiinko se murhaaja jo kiinni? Masi Hippoksenkadulta?"

Ja sitten torkku herätti taas. Jokseenkin hämmentävä uni.
 
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
Oon nähny nyt viikon sisään kolme, 3 valveunta. Eli siis aivot luulee et heräät mutta jäätkin unen ja valveillaolon välitilaan, joka on varmaan ahdistavin olotila mitä tiedän. Et pysty tekemään fyysisesti juurikaan mitään ja toivot vain herääväsi oikeasti mahdollisimman pian. Mitä oon netistä lukenu ni jotkut ei saa valveunia ollenkaan tai näkevät sellaisen tuurilla kerran-pari elämänsä aikana mutta ite oon nähny näitä aina silloin tällöin lapsesta saakka, joskaan en oikein tiedä kunnolla miksi. Kolme kertaa 6-7 päivän sisään on kuitenki jopa itelleni täysin poikkeuksellista ja tänään suorastaan vitutti samalla sekunnilla kun sain silmät OIKEASTI auki.

En mä oikeastaan pelkää valveunia enää, sillä kuten sanoin, oon tottunut saamaan noita olotiloja silloin tällöin lapsesta saakka ja oon nyt pian 22. Voisiko olla mahollista, että unirytmilläni, joka on ollut viimesen parin viikon aikana harvinaisen random ja heittelehtinyt laidasta laitaan, olisi jotain tekemistä unikokemusteni kanssa?

Anyway, turhauttaa, vituttaa ja toivon että paras ratkaisu ongelmaani on unirytmin korjauttaminen/vakiinnuttaminen ainakin siihen asti kun pääsen kesälomille 12.6. En jaksa nyt kuitenkaan huolestua liikaa, sillä psyykkistähän tuo vaan on.

Sitten vielä positiivisempiin unikokemuksiin; Näin reilu kuukausi sitten unta että olin kattomassa tulevan kauden matsia Pelicans - Blues paikan päällä. Pelissä ei tullu millään maaleja joten lähdin kesken erän käyskentelemään ympäri hallin käytävillä ja näin kuinka pelaajien varusteet lojuivat julkisissa tiloissa (mitä helvettiä :D). Hetken vaelleltuani palasin katsomoon ja hajosin unessani, kun tilanne taululla oli 3-2 ja ympärilläni istuneet katsojat yhtyivät nauruuni, sillä hekin hajosivat uskomattomalle tuurilleni. Sitten loppuhuipennus: Pelicansin 3-2 johtomaalin tekijänä oli Sidney Crosby. Hymyilyttää vieläkin ku muistelen tota unta :D

Toissa yönä puolestaan näin hieman toisenlaista lätkäunta. Koulupäiväni oli päättynyt ja olin lähössä kotia kohti kunnes yhtäkkiä teleporttaan keskelle Suomi - Valko-Venäjä MM-matsin revanssia joka pelattiin tällä kertaa trooppisella hiekkarannalla. Valko-Venäjä teki lopussa maalin ja voitti 0-1. Mertaranta oli surkeana ja uni päättyi :D
 
Viimeksi muokattu:

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihmettelen, että viime yönä muistin unessa jotain todellisesta elämästä ja toisaalta sitä, että onko uniini myyty mainoksia?

Vuosaaressa oli aikoinaan Sahlmanin makeisten tehdas ja sen yhteydessä tehtaanmyymälä. Muistin kyllä toffeepötköt, mutta viimeöinen uni palautti mieleen puljun muita tuotteita, kuten marmeladit ja tryffelikonvehdit. Herätessäni muistin täsmälleen, minkä muotoisia ne konvehdit olivat ja minkälainen kuvio niissä oli päällä. Todennäköisesti tuo tunki uneeni alunperin siitä, että Suomi-Unkari-matsissa huomasin myyntikojussa tekstin "tuoretoffee" ja sillä nimellä se tehtaanmyymälä taisi aluksi kulkea. Melko hämmentävää kuitenkin, että nuo lisäjutut tunkivat läpi vasta unessa.

Näkyy tehdas muuttaneen sittemmin Mäntsälään.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Unissa tulee paljon reissailtua ja viime yönä olin Briteissä jossain korkeassa rakennuksessa, jonka hissillä pääsi ihmeellisiin paikkoihin (tuttua jostain elokuvasta). Hissin ovi aukesi ja olin jollain kaasutehdasalueella (?). Kuorma-autoja ja duunareita kypärät päässä meni sinne tänne. Kävelin siellä eteenpäin ihmetellen, että mitä helvettiä täällä teen ja miksi. Uni alkoi oikeasti muuttumaan helvetin tylsäksi ja ajattelin, että unessahan ei voi kuolla ja tästä harvinaisen tylsästä paikasta on päästävä pois. Mietin, että pitäisikö vaikka hypätä kuorkin alle, jotta edes jotain tapahtuisi. Heräsin mielestäni välillä ja jatkoin unia Ruotsissa jollain asemalla lippujonossa kohteena koti.
Tuosta voisi tietysti päätellä, että meikäläiseltä löytyy itsemurhataipumuksia, mutta itselleni oli yllätys (ja unen pointti), että unessa voi tosiaankin joskus olla harvinaisen tylsää ja sen myös aidosti tunnistaa siinä tilanteessa.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näemmä edellinen uneni on sisältänyt mainoksen, mutta viime yönä näin unen, joka sai epäilemään, että unissa on myös siirrytty teräväpiirtolähetyksiin. Aika sekava uni se oli, mutta jotkut yksityiskohdat olivat järjettömän tarkkoja ja värit selkeitä. Muistan siinä olleeni tulossa jostain talvella pelatusta Suomi-Brasilia-futismatsista, joka oli päättynyt 2-2. Rautatientorilla näin, että joku odotti bussia vihreä Jokeri-paita yllään. Tiesin tasan tarkkaan, että se oli linjan 62 pysäkki ja mietin, että heppu on varmaan menossa junnupeliin Pirkkolaan. Samassa paikassa oli jotain feissareita, joiden paperit olivat niin selkeitä, että jokaisesta kirjaimesta sai selvää.

SItten tuli hyppäys lapsuuden Vuosaareen. Huomasin, että olin hävittänyt jonnekin matsissa mukanani olleen sinisen persalusen. Samassa näin maassa melkein samanlaisen, mutta sitä tutkiessani huomasin, että siinä oli joku puolikuunmuotoinen kaiverrus ja luki pienin kohokirjaimin "Djurgården linjen". Ja niin kaiverrus kuin kohokirjaimet olivat järjettömän selkeitä. Päätin ottaa sen alustan mukaani. Lopuksi vielä rivitalossa, jossa kakarana asuin, oli tullut päätyyn joku punaisin kalustein kalustettu baari.

Ei siis ollut unessa paljoa järkeä, mutta vieläkin hämää, miten selkeät värit ja yksityiskohdat siinä oli. Hyvä, että tekniikka kehittyy. Voisi laittaa tavoitteeksi nähdä HD-tasoisia märkiä unia tulevina öinä...

Piti vielä oikein tarkistaa HSL:n sivulta ja näemmä 62 edelleen lähtee siitä vinossa olevasta laiturista 1, kuten unessanikin.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Viime yönä Pelicansin kannattajaryhmä Ääripää, joiden logossa on pilvenpiirtäjien rykelmä kukkulalla, ja joka koostuu 15-17-vuotiaista pojista, järjesti ajojahdin erään u20 mestarin pään menoksi. Uutisissa ei ollut tietoa, miksi, mutta siinä vaiheessa kun radikaalit olivat pakottaneet ko. pelaajan hirttäytymään julkisesti, Ääripää julkisti nettisivuilla tiedotteen vetäytyvänsä suunnitellusta lähimetsäsuunnistuksesta, koska nyt mentiin liian pitkälle.

Sen verran taikauskoinen olen, että jätän nimen mainitsematta.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Viime yönä olin sitten menettänyt ajotaidon ihan tyystin. En siis millään saanut autoa tottelemaan, vaan jollain huoltoaseman tai vastaavan parkkipaikalla tuli sekoiltua aivan huolella. Kun piti ajaa eteenpäin, niin pakki päällä tuli kolhittua autoja. Ja kun piti mennä suoraan, niin jotenkin se auto vain kääntyi ja kolhi lisää. Paniikki oli varsin kova kun jatkuvasti tuli uuteen autoon kolhaistua ja kun mukana oli vielä ihmisiä, niin hävettikin aivan saatanasti.

Varmaan jotain perua siitä, kun aiemmin tällä viikolla tuli puhuttua kuinka viime vuosina ajokilometrit ovat jääneet käytännössä olemattomiin ja taito on varmasti ruosteessa.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Näin unta että kolmipäinen kani joi mun oluet ja sen jälkeen läks pomppimaan karkuun. Eikös tämä ole selkeästi enneuni siitä että IFK voittaa mestaruuden?

-Tinke
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös