Unelmafinaali Kanada-Venäjä 18.5. 2008

  • 28 356
  • 179
Tila
Viestiketju on suljettu.

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Joka kerta, kun sinun kanssasi tulee puhe otteluiden tuomarityöskentelystä, sinä kirjoitat ; "Älkää puhuko paskaa, se on FAKTA että..." jne. Vaikka sata ihmistä sanoo toisin ja useimmiten vielä perusteleekin näkemyksensä, niin sinä jankkaat ; "Eikä ole"

Johtuu siitä että lähtökohtaisesti en usko tuomareiden ratkovan otteluita. He tekevät virheitä, mutta äärimmäisen harvoin ratkaisevat ottelua. Ja se mikä joidenkin nimimerkkien viesteissä on vuosien varrella närästänyt kunnolla on tuo naurettava väite että venäjää olisi tarkoituksella syrjitty tuomareiden puolelta. Uskallan väittää. Näin ei ole tapahtunut. Jos väität muuta, ole hyvä ja todista se. No mutku sata muutakin jne ei ole todiste.


Jokainen, joka on lukenut kirjoituksiasi ymmärtää, että ainoa motiivisi on tuo suunnaton viha venäläisiä kohtaan, ei mikään muu.

Nyt loikit jälleen ns. heikoilla hangilla. "Jokainen" on liioittelua, etkä sinä tiedä motiivestani yhtään mitään. Sinä arvailet. Ja koska minä olen meistä se joka tietää minun ajatukset voin tähänkin todeta että tämä on fakta.
En pidä venäläisistä, sekin on fakta. Suunnaton viha taas on ihan puuta heinää. Eilinen peli ei ottelun jälkeen tuntunut miltään. Olin toki kanadan puolella mutta kun oma joukkue ei pelannut, oli ottelu helppo nollata sekunnissa. Siis tämän päiväisillä kommenteilla ei ole mitään tekemistä ottelun kanssa, vaan ne ovat vastauksia tuohon turhaan tuomarivikinään.

Ja tiedän jo, mitä kirjoitat seuraavaksi, joten vastaan valmiiksi ; Ei, minä en rakasta venäläisiä, mutta nautin suunnattomasti heidän jääkiekostaan.

Et tiedä. Katsoppas tässä on ero. Minä en arvaile muitten motiiveja. Minulle on ihan yksi lysti miksi sinä tai joku muu kannattaa venäjää. Minun mielestäni vieraan maan kannattaminen ohi suomen on epäisänmaallista, oli kyseessä sitten venäjä tai vaikka Kanada. Ja huomaa tämä on vain mielipide johon minulla on oikeus. Sinä puolestasi voit olla tuota mielipidettä kohtaan kuinka kriittinen haluat Siihen sinulla taas on oikeus. Eihän tämä kuitenkaan ole kuin urheilua. Toisaalta urheilu herättää tunteita sekä keskustelua ja se on ihan hyvä kun ei anna otsasuonten pullistua liikaa.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
En tiedä oliko tämä provo vai tosissaan kirjoitettu, mutta siltä varalta että olit tosissasi, niin voisitko sanoa yhden venäläisen pelaajan joka ei ole uskaltanut käydä kotimaassaan sen jälkeen kun on siirtynyt pelaamaan NH:ään?

Sergei Samsonov? En väitä, että jotkut pelaajat eivät uskaltaisi käydä Venäjällä. Lähinnä tarkoitin, että he katsovat turvallisemmaksi asua Pohjois-Amerikassa, koska mafiosot Venäjällä ovat heille ja heidän sukulaisilleen riski.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Sergei Samsonov?

Sergei Samsonov pelasi Moskovan Dynamossa työsulkukaudella 2004-2005. Onko sinulla jotain tietoa siitä, että Samsonovia olisi uhkailtu tämän jälkeen niin pahasti, että hän ei ole uskaltanut edes käydä Venäjällä?


En väitä, että jotkut pelaajat eivät uskaltaisi käydä Venäjällä. Lähinnä tarkoitin, että he katsovat turvallisemmaksi asua Pohjois-Amerikassa, koska mafiosot Venäjällä ovat heille ja heidän sukulaisilleen riski.[


Kirjoitit seuraavasti:

Toivotaan vain, että kaikki pelaajat uskaltavat tulla Punaiselle torille juhlimaan, sillä varsinkin Pohjois-Amerikassa pelaavilla venäläisillä on hieman huonoja kokemuksia kotimaan mafiasta, kun ovat kotimaahansa uskaltautuneet. Yleensä on kannattanut roudata myös suku pois Venäjältä välttääkseen kidnappaukset ja kiristämisyritykset.

Tuohon sisältyy selvästi vihje siitä, että venäläiset eivät uskaltaisi palata voittoisan turnauksen jälkeen kotimaahansa juhlimaan voittoa. Et maininnut aluksi mitään asumisesta, joten ei kannata lähteä muuttamaan alkuperäistä väitettä.

Kiinnostaisi edelleen kuulla niitä esimerkkejä, että ketkä pelaajat ovat joutuneet mafian uhkailemiksi ja ovat sen takia päättäneet olla käymättä kotimaassaan edes vierailulla. Annoit yhden esimerkin (Samsonov) mutta se ei tainnut olla kovin onnistunut sellainen.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
tuo naurettava väite että venäjää olisi tarkoituksella syrjitty tuomareiden puolelta.

Mikä siitä väitteessä, että kanadalainen tuomari olisi vetänyt kotiinpäin kylmän sodan kylmimpinä vuosina, on niin kovin naurettavaa? Väitätkö sinä että tuomarit ovat jotain yli-ihmisiä, jotka ovat immuuneja sekä korruptiolle että nationalistisille tuntemuksille, jos joutuvat/pääsevät tuomitsemaan kotimaansa ottelua vastustajaa vastaan, jonka oma yhteiskunta ja sen propaganda on nimennyt nimellä "Evil Empire"?

Ja kun taustalla vielä joku Alan Eagleson vihjaa, että "väärä" lopputulos merkitsee sitten urasi loppumista...
 

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mikä siitä väitteessä, että kanadalainen tuomari olisi vetänyt kotiinpäin kylmän sodan kylmimpinä vuosina, on niin kovin naurettavaa? Väitätkö sinä että tuomarit ovat jotain yli-ihmisiä, jotka ovat immuuneja sekä korruptiolle että nationalistisille tuntemuksille, jos joutuvat/pääsevät tuomitsemaan kotimaansa ottelua vastustajaa vastaan

Väitätkö sinä puolestasi, ettet ole ihan viime vuosina esittänyt väitteitä jonka mukaan venäjää olisi tuomareiden tai kisajärjestäjien puolelta syrjitty.


Ja kun taustalla vielä joku Alan Eagleson vihjaa, että "väärä" lopputulos merkitsee sitten urasi loppumista...

Oletko ollut paikalla "kun" tuomarille on tuollaista esitetty. No anyway. menneen on menneitä enkä halua niitä lähteä enempää vatvomaan. Sinä olen kuitenkin viljellyt noita salaliittoteorioitasi tässä foorumissa tällä vuosikymmenellä. Kommentoippa vaikka tuota eläkä tällä kertaa siirrä keskustelua johonkin muuhun asiaan.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Väitätkö sinä puolestasi, ettet ole ihan viime vuosina esittänyt väitteitä jonka mukaan venäjää olisi tuomareiden tai kisajärjestäjien puolelta syrjitty.

En väitä. Venäjä on joutunut viime vuosina ainakin kaksi kertaa puolueellisen tuomaritoiminnan kärsiväksi osapuoleksi, molemmilla kerroilla Kanadaa vastaan. Eli vuosina 2005 ja 2008.


Oletko ollut paikalla "kun" tuomarille on tuollaista esitetty.

Siis olenko ollut paikalla kun Alan Eagleson on vihjaillut tällaista? Mitä itse luulet?

Eaglesonin rikollisen luonteen ja neuvostovihan tuntien on silti melko helppo päätellä, ettei hänellä ollut puhtaita jauhoja pussissaan tässä(kään) asiassa. Saman voi todeta kun katsoo ne -87 finaalit uudelleen.
 

kovalev

Jäsen
Johtuu siitä että lähtökohtaisesti en usko tuomareiden ratkovan otteluita. He tekevät virheitä, mutta äärimmäisen harvoin ratkaisevat ottelua. Ja se mikä joidenkin nimimerkkien viesteissä on vuosien varrella närästänyt kunnolla on tuo naurettava väite että venäjää olisi tarkoituksella syrjitty tuomareiden puolelta. Uskallan väittää. Näin ei ole tapahtunut. Jos väität muuta, ole hyvä ja todista se. No mutku sata muutakin jne ei ole todiste.




Nyt loikit jälleen ns. heikoilla hangilla. "Jokainen" on liioittelua, etkä sinä tiedä motiivestani yhtään mitään. Sinä arvailet. Ja koska minä olen meistä se joka tietää minun ajatukset voin tähänkin todeta että tämä on fakta.
En pidä venäläisistä, sekin on fakta. Suunnaton viha taas on ihan puuta heinää. Eilinen peli ei ottelun jälkeen tuntunut miltään. Olin toki kanadan puolella mutta kun oma joukkue ei pelannut, oli ottelu helppo nollata sekunnissa. Siis tämän päiväisillä kommenteilla ei ole mitään tekemistä ottelun kanssa, vaan ne ovat vastauksia tuohon turhaan tuomarivikinään.



Et tiedä. Katsoppas tässä on ero. Minä en arvaile muitten motiiveja. Minulle on ihan yksi lysti miksi sinä tai joku muu kannattaa venäjää. Minun mielestäni vieraan maan kannattaminen ohi suomen on epäisänmaallista, oli kyseessä sitten venäjä tai vaikka Kanada. Ja huomaa tämä on vain mielipide johon minulla on oikeus. Sinä puolestasi voit olla tuota mielipidettä kohtaan kuinka kriittinen haluat Siihen sinulla taas on oikeus. Eihän tämä kuitenkaan ole kuin urheilua. Toisaalta urheilu herättää tunteita sekä keskustelua ja se on ihan hyvä kun ei anna otsasuonten pullistua liikaa.
Ensinnäkin, minä en ole koskaan väittänyt, että nimenomaan Venäjää olisi syrjitty tuomareiden taholta. Minä väitän, että tuomarit ovat suosineet Kanadaa lukemattomia kertoja, syitä on varmasti ollut monia. Sattumalta Venäjä tai Neuvostoliitto on ollut usein juuri se toinen osapuoli, mutta ei aina. Muistatko kun keskustelimme samasta aiheesta jonkin aikaa sitten maajoukkueen videot ketjussa ?
Esitin silloin joitain esimerkki otteluita, joita sillä hetkellä, viestiä kirjoittaessani mieleeni tuli. Joukossa oli myös otteluita, joissa Venäjä ei ollut osallisena ollenkaan. Joukossa oli myös USA;n otteluita, joissa oli NHL-tuomarit.

Ehdotankin, että minä kaivan nuo kyseiset ottelut arkistoistani ja kutsun sinut kotiini katsomaan ne ottelut ja vaikka syömään samalla. Samalla paiskaisimme sovinnon kättä ja voisimme sitten vaikka muutaman oluen kera, ilman teräaseita vaihtaa mielipiteitämme tuomarilinjasta. Samalla voidaan myös katsoa ne -87 Kanada Cupin finaalit, mistä kinamme muistaakseni alunperin alkoi.
Voidaan samalla myös keskustella siitä, mitä on mielestäsi isänmaallisuus ? Olen muodostanut sellaisen MIELIPITEEN, että et pidä minua kovinkaan isänmaallisena. Mielipiteesi on väärä. Minulla on vain erilainen mielipide siitä, kuinka isänmaallisuutta pitää tuntea ja käytännössä toteuttaa.

Tarjoukseni on aivan vilpitön. Voin maksaa matkakulusi. Ota yhteyttä yv;llä
PS; Mulla on avovaimo, mitään ei tarvitse pelätä.

Ja sanon vielä kerran, että ainoa joka tässä asiassa on menettänyt malttinsa on mielestäni sinä, joka ilmeisesti (minun mielestäni) koit eilen jonkinasteisen henkilökohtaisen (ideologisen?) tappion.
 

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En väitä. Venäjä on joutunut viime vuosina ainakin kaksi kertaa puolueellisen tuomaritoiminnan kärsiväksi osapuoleksi, molemmilla kerroilla Kanadaa vastaan. Eli vuosina 2005 ja 2008.

Juuri tätä tarkoitin kirjoittaessani että nyppii joidenkin venäläismielisten naurettavat salaliittoteoriat. Tähän voin jälleen Kovalevinkin mieliksi todeta että fakta on se ettei noina TOJ:n mainitsemien vuosien aikana venäjä joutunut kertaakaan puolueellisen tuomaritoiminnan kohteeksi. Tuomarivirhe onkin toinen juttu. Virheitä saattuu käytännössä joka pelissä ja jokainen joukkue kärsii jossain määrin niistä joka ilta kun pelataan. Puolueellisia tuomareita ei tänä päivänä kansainvälisessä kiekossa ole. Jossain päin maailmaa tosin saattaa lukitusta pukukopistakin hävitä vaikka vierasjoukkueen tähtipelaajalta kaikki mailat yön aikana. Jokainen voi huvikseen arvata missä näin tapahtui työsulkukaudella (:



Eaglesonin rikollisen luonteen ja neuvostovihan tuntien on silti melko helppo päätellä, ettei hänellä ollut puhtaita jauhoja pussissaan tässä(kään).

Tunnetko miehen. Aika kovia väitteitä heittelet. Miten perustelet rikollisen luonteen?
 
Viimeksi muokattu:

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Tuosta marraskuusta 1939 voidaan muuten todeta, että niiden herrojen paidassa luki Neuvostoliitto, eikä suinkaan Venäjä.
Keitä lienevät herrat joista nyt on puhe? Mikäli viittaat herroihin, jotka lähtivät puolustamaan suurta sosialistista isänmaata Mainilan fasistihyökkäystä vastaan, veikkaan että noiden herrojen paidoissa ei lukenut mitään. Jos luki, niin tuskin "Neuvostoliitto", millään kielellä.
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Näin kanadalaisin silmin, kyllä näytti siltä että nuo tuomarit olivat ainakin pelin alkupuolella home crowd-tuomareita, mutta kyllä ne sitten loppujen lopuksi olivat tasaisen sokeita molemmille.
HFBoardsin finaaliketjussa jokunen ruotsalaiskirjoittaja vahvisti, että tämän parivaljakon maneereihin Elitserienissä kuuluu juuri kuvatunlainen toiminta. Aika tuttua meikäliigastakin. On turhaa vainoharhaa puhua mistään salaliitoista, mutta yhtälailla puusilmäistä on väittää, etteikö tuomarityöskentely suosinut Kanadaa nimenomaan ensimmäisessä erässä.

Aidosti puolueellisia tuomareita on todella harvassa. Heikkoja tuomareita on sitten kuin Vilkkilässä kissoja.
 

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ensinnäkin, minä en ole koskaan väittänyt, että nimenomaan Venäjää olisi syrjitty tuomareiden taholta. Minä väitän, että tuomarit ovat suosineet Kanadaa lukemattomia kertoja, syitä on varmasti ollut monia.

On totta ettet ole väittänyt tuollaista. Eräs toinen nimimerkki on ja näyttää väittävän edelleen. Tuohon kanadan suosimiseen en usko ainakaan tietoisella tasolla. "Homereita" valitettavasti kaukalossa näkee vähän väliä. Tuo johtunee ehkä pelkäämisestä tai sitten alitajuisesti huono tuomari haluaa päästä henkisesti helpommalla.


Muistatko kun keskustelimme samasta aiheesta jonkin aikaa sitten maajoukkueen videot ketjussa ?
Esitin silloin joitain esimerkki otteluita, joita sillä hetkellä, viestiä kirjoittaessani mieleeni tuli. Joukossa oli myös otteluita, joissa Venäjä ei ollut osallisena ollenkaan. Joukossa oli myös USA;n otteluita, joissa oli NHL-tuomarit.

Muistan kyllä. Ja kuten silloin totesin, tuli esitettyä mielipiteitä hiukan hätäisesti tutkimatta. Johtuen osittain siitä että eräät olivat noita "salaliittoteorioita" esittäneet niin uskomattomissa paikoissa ja oletin tuon aiheen olevan samaa tuubaa.


Ehdotankin, että minä kaivan nuo kyseiset ottelut arkistoistani ja kutsun sinut kotiini katsomaan ne ottelut ja vaikka syömään samalla. Samalla paiskaisimme sovinnon kättä ja voisimme sitten vaikka muutaman oluen kera, ilman teräaseita vaihtaa mielipiteitämme tuomarilinjasta.
Voidaan samalla myös keskustella siitä, mitä on mielestäsi isänmaallisuus ? Olen muodostanut sellaisen MIELIPITEEN, että et pidä minua kovinkaan isänmaallisena. Mielipiteesi on väärä. Minulla on vain erilainen mielipide siitä, kuinka isänmaallisuutta pitää tuntea ja käytännössä toteuttaa.

Tarjoukseni on aivan vilpitön. Voin maksaa matkakulusi. Ota yhteyttä yv;llä
PS; Mulla on avovaimo, mitään ei tarvitse pelätä.

Kiitos kutsusta, mutta taidan kuitenkin kohteliaasti kieltäytyä. Ei siksi että pelkäisin mitään. Tämän asian takia en taida kuitenkaan matkustelemaan ruveta(vaikka kohteilaasti kulut lupasit korvata). Sovinnon kättä olen aina valmis lyömään koska en loppupelissä ole riidanhaluinen ihminen. Tapahtukoon se aluksi näin virtuaalisesti ja konkreettisesti vaikka jäähallissa jos satutaan ensi talvena jossain pelissä olemaan saman aikaisesti. Joko Lappeenrannassa tai SaiPan vieraspelissä jos asut paikkakunnalla jossa joukkueemme vierailee. Voin vaikka tarjota sen oluen. Itse absolutistina tyydyn Colaan. Isänmaallisuudesta voidaan keskustella vaikka yv:llä jossain vaiheessa iltaa kun olen tullut harrastusten parista kotiin.


Ja sanon vielä kerran, että ainoa joka tässä asiassa on menettänyt malttinsa on mielestäni sinä, joka ilmeisesti (minun mielestäni) koit eilen jonkinasteisen henkilökohtaisen (ideologisen?) tappion.

Ei tässä otsasuonet ole täällä päässä pullistelleet. Ja oikeasti en kokenut mitään ideologista tappiota, vaikka se saattaa ulospäin siltä näyttää.

Ei muuta kun hyvää kesää ja rattoisia mestaruusjuhlia.
 
Viimeksi muokattu:

Ihmeilja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Venäjä, Atlant, Ak Bars
Venäjä on eri valtio kuin Neuvostoliitto. Neuvostoliiton joukkuessa on pelannut pelaajia, jotka eivät ole Venäläisiä, joten on täysin perusteltua erotella noiden valtioiden saavutukset toisistaan. Kumman saavutukseksi lasketaan Tsekkoslovakian mitalit. Tsekkien vai Slovakian?

Luulen, että kenelläkään ei ole erityisesti sanottavaa tuota vastaan, mutta mielestäni kuitenkin valtioiden historia jatkuu myös niiden edellisen muodon alueelle. Esim. jostain propagandistisesta syystä tavalliselta kansalaiselta pimitetään täysin Suomen Ruotsin aikainen historia, vaikka se oli todella mahtava. Ruotsin aikana tämä oli yksi mahtavimpia maita, kuten myöhemmin myös Venäjän aikana.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
KMielestäni ei. Venäjä on eri valtio kuin Neuvostoliitto. Neuvostoliiton joukkuessa on pelannut pelaajia, jotka eivät ole Venäläisiä,

Miten Dieppe määrittelee venäläisen? Tarvitaanko venäjän kansalaisuus vaiko etnisen taustan perusteella?

Ennen Neuvostoliiton hajoamista kansalaisia ei eroteltu kansalaisuuden mukaan, vaan kaikki olivat Neuvostoliiton kansalaisia. Neuvostoliiton hajotessa Venäjä otti kantaakseen Neuvostoliiton seuraajavaltion aseman. Samalla Venäjä peri Neuvostoliiton saavutukset myös jääkiekkoilussa, mistä syystä maa sai aloittaa suoraan A-sarjasta vuonna 1992 sen sijaan, että olisi joutunut D-sarjaan kuten Ukraina, Latvia ja Valko-Venäjä.

Jos taas määrittelet venäläisyyden etnisyyden mukaan, niin silloin myöskään nykyinen Venäjän maajoukkue ei edusta "puhdasta" venäläisyyttä, kun siellä on pelannut mm. tataareja (Zaripov, Habibulin, Kirill Petrov). Myös neukkuaikoina maajoukkueessa nähtiin monia tataareja (Biljaletdinov, Shalimov, Gimajevin veljekset).
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Hieno finaali todellakin nähtiin, niinkuin jo monesta kirjoituksesta on voinut lukea. Kisojen kaksi parasta joukkuetta olivat vastakkain, eikä tilanteita jääänyt puuttumaan.

Yllättävänkin kaksijakoiseksi peli lopulta muodostui, kun Kanada vei ensimmäistä puoliskoa, ja Venäjä sitten toista vastaavaa. Toki Venäjä teki ottelun avausmaalin, mutta sen jälkeen heidän vaaralliset tilanteensa olivatkin kortilla. Järkeviä hyökkäyksiä ei juurikaan saatu vyörytettyä Wardin maalille.

Kanadan ylivoimapelaaminen oli hienoa katsottava, vaikkakin he joutuivat tyytymään yhteen ylivoimamaaliin.

Venäjän vastaava ei ollut mielestäni yhtä hyvää, vaikka kaksi maalia ja ottelun ratkaisun onnistuivatkin ylivoimalla tekemään.

Kanadalaiset onnistuivat hyvin noissa laukauksien peittämisissä, ja monasti hyvältä paikalta lähtenyt venäläisen veto päättyi peittämään lähteneeseen alivoimapelaajaan. Tässä asiassa olisi monellakin maalla opittavaa, kuinka se blokkaaminen oikein suoritetaan.

Tuomareista on paljon ollut juttua, eikä varmaankaan ihan syyttä. Aavistuksen omaista puoluellisuutta oli havaittavissa ensimmäisessä erässä, mutta kait sitä uskaltaa sanoa, ettei tuomareiden toiminta lopulta ratkaissut mitään, koska parempi, tosin ei paljon, mutta kuitenkin parempi joukkue voitti maailmanmestaruuden.
 

Ihmeilja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Venäjä, Atlant, Ak Bars
kommentteja vielä

Täytyy tähän vielä pistää kommentteja nyt näitä viestejä luettuani... Eli hieno loppuhan tuolle pelille tuli. Myönnän saaneeni jotain kiksejä, kun vähemmän suosikkipelaajani, Rick Nash istui jäähyllä Iljan rokottaessa ylivoimalla. Todellinen veitsen kääntö haavassa oli se, että pahimmat diivat ja Kanadalaisten epäihanteet, Semin ja Kovalchuk tekivät molemmat kaksi maalia.

Minulla ei todellakaan ole mitään poliittista mielipidettä Venäjän puolesta. Syy siihen, että kannatin tässä pelissä Venäjää, oli pelityyli.
Heille, jotka ilmeisesti itseironisesti ottivat esiin vuoden 1939, voi sanoa, että on olemassa myös ihmisiä, jotka vihaavat jääkiekkofaneja. Näin ollen tässä onkin nyt käynyt siten, että ks. vuoden esille ottaja onkin siis samalla puolella Venäjäfanien kanssa! Joku laittaa meidät samaan kategoriaan!
Näin ollen samalla logiikalla, millä vuosi 1939 tuli esiin, myös sen esilletuoja on jonkintason maanpetturi.


Eli aika pitkälle sodan ja aggression vastakohta.

Päinvastoin. Urheilu on aggression terve ilmenemismuoto, missä aggressio on jalostettu "hyötykäyttöön". Sodassa aggresion ilmeneminen ei ole kehittynyttä, vaan lahjatonta. Jotkut eivät selvästi(katastrofaalisesti) erota näiden eroja, viitatessaan talvisotaan.

Sivukommenttina vielä, että yleisesti NLn kykyä mm. kesän 44 vastahyökkäykseen pidetään amerikkalaisten antaman tuen ansiona, samoin, kuin kykyä toipua nopeasti operaatio Barbarossasta.


Toivotaan vain, että kaikki pelaajat uskaltavat tulla Punaiselle torille juhlimaan, sillä varsinkin Pohjois-Amerikassa pelaavilla venäläisillä on hieman huonoja kokemuksia kotimaan mafiasta, kun ovat kotimaahansa uskaltautuneet.

Vai niin... Kun Malkin loikkasi, puhuttiin, että kaveri ei enää pelaa maajoukkueessa. Seurat ja maajoukkue ovat kuitenkin erikseen. Veikkaan, että jos mafiamiehet käyvät morjestamassa näitä maailmanmestareita, niin siellä käy kyllä Putin taputtelemassa mafiamiestä olalle.


Loogisesti muistelet väärin, mutta jäähyllähän oli Rick Nash, ei legendaarinen Ferrari-kuski DH

Jep, hyvä kielikuva. Heatley oli kyllä todellinen surffari.


Niin, vielä noista ketjuista... että Bykov oli näköjään taas lukenut jatkoaikalaisten "pelikirjaa" ja laittoi Iljan Tereshenkon ja Radulovin ketjuun lopussa. Sehän toimi, kuin rasvattu. Kovalchukin itsekäs pelityyli sopikin täydellisesti näiden kavereiden kanssa yhteen. Tarkoitus estää sooloilua, laittamalla Ilja Zinon ja Morozovin ketjuun, aiheuttikin surffailua.
 
Viimeksi muokattu:

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Venäjälle soisi mestaruuden, sillä joukkue on pelannut kisoissa hyvin, eikä menestystä ole lähimenneisyydessä tullut. Lisäksi pidän venäläisten kiekkoilijoiden yksilötaidosta, vaikka maa muuten ei herätä positiivisia tuntemuksia. Lisäksi jo useasti mainittu kotitaikakin olisi kiva pitää seuraaviin Suomessa järjestettäviin kisoihin saakka.

Tasatilanteessa jatkoajalle, jossa Kanada ratkaisee.

Olipahan finaali!

Niinhän siinä kävi, että Venäjä sai pitkän odotuksensa kruunuksi maailmanmestaruuden. Sympatiat ottelun alun tuomaritoiminnan yksipuolisuuden vuoksi kääntyivät pikkuhiljaa venäläisten puolelle, tästä kiitos sveamamman pojille. Loppua kohti tuomarit tasapuolistivat paskoja tuomioitaan, joten en näe, että tuomarit olisivat kuitenkaan ratkaisevasti vaikuttaneet peliin.

Ottelu oli hyvin Kanadan hanskassa, ja olinkin jo varma että kotikirous murtuu. Ihmeellisesti itse lajin emämaakin sortui peruutteluun ja heille kävi, kuten näissä tilanteissa usein käy. Takaa kiritään rinnalle ja ohi. En usko, että kanukeilta loppui potku, sillä kisathan olivat aivan yhtä rankat molemmille eikä kuntopohjassa liene merkittävää eroa. Taisi pelko tappiosta lamauttaa osan pelaajista. Ja oma veikkaus osui melkein, jatkoajalle mentiin mutta voittajan veikkasin pieleen.

Yksi syy tappioon oli se, että Kanadalla oli Kummolan näköinen ja kokoinen valmentaja. No kotitaika tai -kirous pitää yhä. Seuraavaksi Sveitsin vuoro kokea, että se pitää yhä.
 

King Jeremy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool, Bayern München ja Boston Celtics
Mahtava finaali!

Olipahan upea ottelu eilen ja vielä parempi lopputulos. Olen pennusta asti, jostain syystä, aina digannut ensin Neuvostoliiton lätkäjengistä, ja sen jälkeen Venäjän jengistä, ja toivonut, että tämä huikea taituruus ja urheilullisuus, mikä heidän joukkueistaan huokuu, saisi palkintonsa. Ja eilen se sitten tuli, ja millaisessa paikassa. Kannu suorastaan varastettiin kanukeilta, jotka olivat hyvän alun turvin päässeet parin maalin karkumatkalle. Harvoin on Venäjä tuollaisesta asemasta noussut, mutta tämä joukkue osoitti pystyvänsä myös siihen.

Kun tähän lisätään se, että kisat pelattiin jääkiekon syntysijoilla, ja myös se, että kyllähän Kanada sai vetoapua ruotsalaistuomareilta ekassa erässä, niin Venäjän paremmuus oli kiistaton. Toki Kanadallakin oli hieno joukkue kisoissa, ja toisaalta heillekin olisi tuota voittoa toivonut, mutta kun kaksi jengiä ei voi voittaa MM-kultaa samanaikaisesti.

Yksi erikoinen nyanssi eiliseen otteluun liittyi ja etenkin tuohon Venäjän nousuun tappioasemasta, nimittäin se, että Kovalchuk ei ollut osunut kertaakaan kisoissa ennen kuin 6 minsaa ennen matsin loppua heläytti laatan pussiin. Tämä oli ainakin minulle osoitus siitä, että Ilja, joka on ennen vaikuttanut jopa hieman keskenkasvuiselta luonteeltaan, kasvoi taistelijaksi, ja pystyi vaikeassa tilanteessa kokoamaan itsensä. Sanoin muijalle tasoitusmaalin jälkeen, että nyt saattoi ketsuppipullo aueta, ja niinhän siinä kävi, että se ratkaisu sitten syntyi Kovalchukin lavasta. Ainakin minulle tuo suoritus oli erittäin kova.

Venäjän joukkue oli mahtava, ja kuten Petteri Sihvonen totesi, oli erikoista, että joukkue pystyi pelaamaan kahta eri pelitapaa voittavasti. Se on osoitus siitä, miten taitava ja kypsä tuo joukkue oli.

Vielä lopuksi haluan todeta sen, että en ole kommunisti, enkä ihaile millään tavalla esim. edesmenneen Neuvostoliiton systeemiä. Päin vastoin, pidän ko. ideologiaa naurettavana nykymaailmassa. Ihailin lapsena Neuvostoliiton urheilijoita heidän huikean taituruutensa vuoksi. En myöskään halua, että joku alkaa epäilemään isänmaallisuuttani vain siksi, että kannatan Venäjän jääkiekkomaajoukkuetta, enkä Suomen vastaavaa. Mielestäni ei ole mitään mieltä sotkea politiikkaa ja urheilua keskenään.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Olen pennusta asti, jostain syystä, aina digannut ensin Neuvostoliiton lätkäjengistä, ja sen jälkeen Venäjän jengistä, ja toivonut, että tämä huikea taituruus ja urheilullisuus, mikä heidän joukkueistaan huokuu, saisi palkintonsa.

Sama juttu. Ensimmäisen kerran "ihastuin" Neuvostoliiton tai silloin jo IVY:n peliin vuoden 1992 olympiakisoissa. Siitä asti olen ollut Venäjän maajoukkueen kannattaja.



Harvoin on Venäjä tuollaisesta asemasta noussut, mutta tämä joukkue osoitti pystyvänsä myös siihen.

Tämä seikka kannattaa tuoda esille eilisestä finaalista. Venäjä oli kaksi kertaa kahden maalin takaa-ajajan asemassa ja vieläpä tilanteessa, jossa se joutui siihen suurelta osin tuomarityöskentelyn vuoksi. Moni muu joukkue olisi lannistunut, mutta Venäjä jaksoi painaa hyökkäyksiä omalla ihastuttavalla tyylillään jatkuvasti Kanadan päätyyn luottaen, että vielä ne maalit sieltä tulevat. Kanadan iso mutta kankea puolustus ei kestänyt jatkuvaa painetta, minkä Venäjä sille aiheutti nopealla pelin kääntämisellä ja keskialueen ylityksellä, ja peli saatiin tätä kautta tasoihin.

Venäjän esittämä peli varsinkin kolmannessa erässä oli sitä, miten Venäjän pitäisi aina pelata. Venäjä on ainoa joukkue maailmassa joka tällaiseen peliin kykenee. Venäjä kykeni tällaiseen peliin ajoittain myös vuosien 2005 ja 2007 kisoissa, mutta tietyistä syistä johtuen se ei riittänyt mestaruuteen asti. Nyt riitti. Näin pelaavaa Venäjää on kenenkään äärimmäisen vaikea voittaa, jos tuomarityöskentely on edes kohtuullisen tasapuolista.

Pitää vielä kehua erikseen Venäjän puolustusta: Ilja Nikulin, Andrei Markov, Fedor Tjutin, Daniil Markov, Dimitri Kalinin, Denis Grebeshkov, Konstantin Kornejev ja Vitali Proshkin! Tässä oli aivan varmasti kisojen paras puolustuskahdeksikko. He pelasivat koko turnauksen järkevästi pelin alla ja antoivat hyökkääjien huolehtia maalinteosta. En muista yhtään selvää Venäjän puolustajan tekemää virhettä kolmessa pudotuspeliottelussa, mikä kertoo jotain kavereiden onnistumisesta.
 

Saikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhmät ihmiset ja epähauskat läpät.
Kanadan iso mutta kankea puolustus ei kestänyt jatkuvaa painetta, minkä Venäjä sille aiheutti nopealla pelin kääntämisellä ja keskialueen ylityksellä, ja peli saatiin tätä kautta tasoihin.

Tästä haluaisin lisää tietoa. Ei siis siitä, että se sai painetta hyvin Kanadan päätyyn, vaan tästä isosta ja kankeasta puolustuksesta. Burns, Hamhuis, Green ja Keith ovat kaikki hyvin luistelevia pakkeja. Burns ja Green erinomaisia luistelijoita. Siellä ei ainakaan Green eikä Burns ollut kertaakaan vaikeuksissa Venäjän nopean pelinkääntämisen takia vaikeuksissa, enkä muista Hamhuisinkaan olleen kovin monesti tilanteista jäljessä. Venäjän pyöritys hyökkäyspäässä kyllä oli sitten sen tasoista, ettei siinä pysyneet pakeista perässä kuin Jovocop (sijoittumisellaan) ja Burns. Muilla oli koko ajan enemmän tai vähemmän vaikeuksia.

EDIT
Venäjän esittämä peli varsinkin kolmannessa erässä oli sitä, miten Venäjän pitäisi aina pelata. Venäjä on ainoa joukkue maailmassa joka tällaiseen peliin kykenee.

Myös tästä rohkenen olla eri mieltä. Ettäkö AINOA joukkue maailmassa. Meinaat, ettei esim. Kanadalaiset pysty parhaalla porukallaan pelaamaan Venäjän "täydellistä" lätkää. Ei sillä, loistavasti pelasivat, ja parhaimmillaan ovat miltei voittamattomia, mutta näkisin että taitotasoltaan eivät niin ylivoimaisia ole etteikö joku toinenkin porukka pystyisi vastaavaan peliin. Eri asia onkin se, lähteekö mikään muu porukka tuon tapaiseen peliin, sillä esimerkiksi juuri Kanada on parhaimmillaan silloin kun se saa pistettyä kiekon päätyyn ja pystyy siellä painimalla väsyttämään vastustajia ja pitkien kulmapyöritysten jälkeen luomaan maalipaikkoja (vrt. Heatleyn maali finaalissa).

Vain minun mielipiteitäni kuitenkin, mutta tokkopa näitä ketään ihan tosissaan ottaakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Tästä haluaisin lisää tietoa. Ei siis siitä, että se sai painetta hyvin Kanadan päätyyn, vaan tästä isosta ja kankeasta puolustuksesta. Burns, Hamhuis, Green ja Keith ovat kaikki hyvin luistelevia pakkeja. Burns ja Green erinomaisia luistelijoita.

Tiedän että Burns ja Green ovat hyvin luistelevia puolustajia, mutta tässä pelissä ja varsinkin sen kolmannessa erässä se ei näkynyt.


Siellä ei ainakaan Green eikä Burns ollut kertaakaan vaikeuksissa Venäjän nopean pelinkääntämisen takia vaikeuksissa, enkä muista Hamhuisinkaan olleen kovin monesti tilanteista jäljessä.

Puolustaminen kuuluu koko viisikolle, mutta Kanadan puolustajien syyksi kai se on luettava, että peli pyöri koko kolmannen erän Kanadan kenttäpäädyssä. Etäisyydet hyökkäyksen ja puolustuksen välissä kasvoivat liian suuriksi eivätkä puolustajat pystyneet voittamaan kaksinkamppailuja ja sitä kautta avaamaan nopeita hyökkäyksiä kuin vain ajoittain.




Myös tästä rohkenen olla eri mieltä. Ettäkö AINOA joukkue maailmassa. Meinaat, ettei esim. Kanadalaiset pysty parhaalla porukallaan pelaamaan Venäjän "täydellistä" lätkää.

Kyllä, Venäjä on ainoa joukkue maailmassa joka pystyy pelaamaan sitä jääkiekkoa, jota se eilen parhaimmillaan esitti. Kanada pystyy parhaimmillaan yhtä hyvään, mutta eri tyyliseen peliin. Missään tapauksessa Kanada ei kykene samanlaiseen syöttö- ja keskialueen ylityspeliin kuin Venäjä eilen, vaikka sillä olisi paras mahdollinen joukkueensa. Kanada pelaa eri tavalla ja parhaimmillaan se on yhtä tehokasta, joskaan ei mielestäni yhtä kaunista kuin Venäjän peli.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Olen perinteisesti ollut enemmän Kanadan kuin Venäjän puolella. Tämä johtuu siitä, että ihailen Kanadalaisten tapaa pelata jääkiekkoa. Tällä kertaa Venäjä kuitenkin taisteli mahtavasti ja joka jätkä uhrautui yhteisen tavoitteen eteen. Joukkue pelasi erittäin monipuolista jääkiekkoa (tyypillistä venäläistä kiekkoa parhaimmillaan sekoitettuna nk. fyysisiin elementteihin) ja sen monipuolisen pelitavan noudattaminen hipoi täydellisyyttä. Joukkueen henkin vaikutti olevan mahtava.

Kovalchukin jatkoaikamaalin jälkeen olin onnellinen Venäjän puolesta - vähän toki myös Kanadan puolesta pahoillani. Venäjä kuitenkin ansaitsi voittonsa 100 prosenttisesti hienolla taistelulla. Ja todella iloinen olin Kovalchukin puolesta - mies, joka on saanut jatkuvasti paskaa niskaansa. Sitä riemua tasoituksen jälkeen oli mahtava katsella, kaveri meinasi juhliessaan pudota katsomon puolelle :D

Hymyilytti, vielä lähetyksen päättymisen jälkeenkin. Sen verran vapautuneesti veli venäläinen juhli. Herää melkein kysymys, että jos jääkiekon maailmanmestaruus ei ole arvoisensa titteli, miksi pelaajat kuten Ovechkin, Semin, Kovalchuk, Zaripov, Fedorov, Nabokov Morozov, Zinovyev, ym, ym, ym, ym puhkeavat onnenkyyneliin sen voitettuaan? Olisihan se varmasti kaikkien mielestä kiva, että neljän vuoden välein järjestettävissä kisoissa pelaisi aivan kaikki maailman parhaat - mutta kun se ei ainakaan vielä ole mahdollista, niin voidaan sanoa, että nykykonsepti on aivan toimiva.
 
Viimeksi muokattu:

Saikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhmät ihmiset ja epähauskat läpät.
Puolustaminen kuuluu koko viisikolle, mutta Kanadan puolustajien syyksi kai se on luettava, että peli pyöri koko kolmannen erän Kanadan kenttäpäädyssä. Etäisyydet hyökkäyksen ja puolustuksen välissä kasvoivat liian suuriksi eivätkä puolustajat pystyneet voittamaan kaksinkamppailuja ja sitä kautta avaamaan nopeita hyökkäyksiä kuin vain ajoittain.

Mutta eikö tuo voida laskea ihan yhtä hyvin, ellei jopa enemmän, hyökkääjien "huonoudeksi"? Siinä olet oikeassa, että puolustajien olisi pitänyt olla parempia kaksinkamppailuissa, sekä käynnistää nopeammin hyökkäyksiä. Mutta Venäjällä kuitenkin oli sen verran kova draivi päällä, ja vielä kun taitotaso on tuota luokkaa niin ei tuota voi oikeastaan Kanadan puolustajien huonoudeksikaan laskea. Jengistä ehkä vähän puuttui kuitenkin niitä puolustuspelin experttejä, jotka olisivat mahdollisesti rauhoittaneet peliä ensinnäkin voittamalla kaksinkamppailuja Venäjän hyökkääjiä vastaan.

Kyllä, Venäjä on ainoa joukkue maailmassa joka pystyy pelaamaan sitä jääkiekkoa, jota se eilen parhaimmillaan esitti. Kanada pystyy parhaimmillaan yhtä hyvään, mutta eri tyyliseen peliin. Missään tapauksessa Kanada ei kykene samanlaiseen syöttö- ja keskialueen ylityspeliin kuin Venäjä eilen, vaikka sillä olisi paras mahdollinen joukkueensa. Kanada pelaa eri tavalla ja parhaimmillaan se on yhtä tehokasta, joskaan ei mielestäni yhtä kaunista kuin Venäjän peli.

Niin, siis kyllä tämän tiedostan, ja jollain sekavalla tavalla sitä koitin viestissäni myös esille tuoda. Kanadalla löytyy tarvittava pelaajamateriaali pelata yhtä hyvää lätkää, jopa samanlaista lätkää kuin Venäjä. Ero tulee siinä, että Kanadaa valmentaa aina(?) Kanadalainen koutsi, ja pelaajat ovat tottuneet pelaamaan tietyllä tyylillä. Halutessaan, Kanadalaiset voisivat pelata Venäjän tyylillä, yhtä tehokkaasti kuin Venäläiset, näin rohkenen väittää. Mutta jossain määrin turhaa spekulaatiota, koska Kanada tulee pelaamaan sitä Ol' Time Hokia, ja Venäjä pelaa kuin Venäjä. Taitavaa, nopeaa ja todella nautittavaa kiekkoa parhaimmillaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös