Ulvilan surma joulukuu 2006 – ratkeamassa?

  • 184 028
  • 845

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Jos olisin varta vasten menossa tappamaan henkilöä, niin keksisin välittömästi kymmenen parempaa tekovälinettä kuin jonkun ikiwanhan fileerausveitsen. Mä epäilen, että jokainen vähänkin enemmän keittiössä häärännyt henkilö tietää, kuinka helposti fileerausveitsen ohut terä vääntyy. Se ei yksinkertaisesti sovellu ihmisen tappamiseen. Siis kyllä silläkin ihmisen hengiltä saa, mutta sen käyttö tappamismielessä ei ole järkevää....

Niin, itse asiassa tällaisen löysän fileerausveitsen pikaistuksissa käytteleminen viittaa kaikkeen muuhun kuin mystiseen murhamieheen, puhumattakaan mistään pitkälle harkitusta huippumiehen suunnittelemasta veriteosta...sen sijaan tällaisen aseen käyttö viittaa siihen perinteiseen suomalaiskaavaan, jonka mukaan tämän maan henkirikokset tuppaavat lähes aina menemään, joku läheinen puukottaa tai lyö...
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
- - - sen sijaan tällaisen aseen käyttö viittaa siihen perinteiseen suomalaiskaavaan, jonka mukaan tämän maan henkirikokset tuppaavat lähes aina menemään, joku läheinen puukottaa tai lyö...
Niinhän se viittaa, en kai ole toisin väittänytkään!

Toisaalta ei tällainenkaan viittaus kuitenkaan poista sitä ulkopuolisen tekijän mahdollisuutta. Anneli Auer on syyllinen perinteiseen perheriidan jälkeiseen tappoon (lavastuksen johdosta kenties murhaan?) välittömästi kun ulkopuolisen tekijän mahdollisuus saadaan eliminoitua. Se mahdollisuus ei eliminoidu tällaisilla spekulaatioilla, että minkä välineen käyttö tai mistä kulkeminen ja miten olisi ollut järkevää ulkopuolisen tekijän kannalta.

Mä heitän tällaisen täysin parissa minuutissa keksityn tarinan ilmoille - keksin lisää tarinaa sitä kirjoittaessani: joku Jukka Lahden irtisanoma "työtön hitsari" on vetänyt kolme vuotta työttömänä viinaa ja eristäytynyt yhteiskunnasta. Katkeruus ei ole kuitenkaan irroittanut miehestä otettaan, vaan hän on päättänyt kostaa Lahdelle. Joskus marraskuussa 2006 hän on saanut selville Lahden asuinpaikan. Hän käy hiipparoimassa asuinalueella (muutaman) kerran nähdäkseen Lahden iltarutiineja ja esim. hänen makuuhuoneensa sijainnin. Tällaisesta hiippailustahan on mm. naapuri kuulusteluissa kertonut, että viikko-pari ennen surmayötä hän oli herännyt, kun joku hiippari oli kompuroinut heidän terassillaan terassikalusteisiin.

Sitten koittaa "se" yö. "Työtön hitsari" lähtee pelottelemaan miestä, joka on (hänen mukaansa) pilannut hänen elämänsä. Mukaansa hän ottaa fileerausveitsen ja sorkkaraudan - päällensä hän vetää tummat vaatteet, joissa on huppu. Tarkoituksena ei välttämättä ole ollut tappaa, vaan enemmänkin kiduttaa ja kostaa kokemansa vääryys. Sitten mennään ikkunasta sisälle mentaliteetilla, että "nyt toi jätkä kärsii!!!". Puukkoa tulee kylkeen niin että ropisee, ja tämä "työtön hitsari" nauttii joka sekunnista, kun Lahti vääntelee naamaansa tuskissaan. Jossain vaiheessa "työtön hitsari" kuitenkin tajuaa, että Lahti tunnistaa hänet, vaikka hän on pitänyt koko ajan turpansa kiinni. Työ on siis pakko saattaa loppuun. Kolme mäjäytystä sorkkaraudalla naamaan ja vitun äkkiä karkuun siitä samasta aukosta ennen kuin kytät tulee paikalle.

Tämä tarina on täyttä satua ja tosiaan keksitty käytännössä sitä kirjoitettaessa!
Kuitenkin kaikki yksityiskohdat saataisiin täsmäämään nyt tunnettuihin tosiseikkoihin tapahtumista.
Mikä esimerkiksi tällaisessa vaihtoehtoisessa tapahtumankuvauksessa mättää niiden mielestä, jotka eivät usko ulkopuoliseen tekijään?
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
- - - sen sijaan tällaisen aseen käyttö viittaa siihen perinteiseen suomalaiskaavaan, jonka mukaan tämän maan henkirikokset tuppaavat lähes aina menemään, joku läheinen puukottaa tai lyö...
Lisätään vielä sellainen tieto (?), että mun käsittääkseni näissä läheisten tai lähisukulaisten tekemissä puukotuksissa useimmiten kasvot jätetään kuitenkin rauhaan. Onko sitten kyse jonkinlaisesta kunnioituksesta tuttua uhria kohtaan vai mistä, mutta useimmiten läheisten ihmisten kasvoja ei turmella kuten Lahden kasvot? Tämä taas viittaisi ulkopuoliseen tekijään - joskaan ei todista sitä...
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...Tämä tarina on täyttä satua ja tosiaan keksitty käytännössä sitä kirjoitettaessa!
Kuitenkin kaikki yksityiskohdat saataisiin täsmäämään nyt tunnettuihin tosiseikkoihin tapahtumista.
Mikä esimerkiksi tällaisessa vaihtoehtoisessa tapahtumankuvauksessa mättää niiden mielestä, jotka eivät usko ulkopuoliseen tekijään?

No aivan ensimmäisenä minulle tulee mieleen, että miksi usean lapsen äiti ei tuossa tilanteessa vienyt lapsiaan turvaan, vaan päin vastoin jätti nämä yksin, yhden puhelimeen ja pienemmät toiseen huoneeseen. Kuulostaa oudolta.

Ymmärrän tuskasi, kun olet tähän juttuun varmasti meistä suurinta osaa enemmän perehtynyt. Ja onhan sinulle voinut käydä sekin, että kun olet matskuun perehtynyt, niin haluat nähdä sen jo huomaamattasi tietyn tarinan kertovana.

Meille muille lähtökohta taitaa kuitenkin olla se, ettei talossa ole mitään sellaista todistetta, joka todistaisi ulkopuolisen mysteerimiehen olemassaolon ja tämän voi yhdistää siihen faktaan, että Suomessa suurin osa näistä tapauksista on puolison, sukulaisen tms tekemä. Tämä ei toki riitä Auerin tuomitsemiseen, mutta jää elämään kansan keskuudessa "totuutena".

Tavallaan sanoisin niinkin, että tietty etäisyys tähän tapaukseen voi myös selkiyttää omia näkökantoja. Itselleni on käynyt juuri niin, en oikein näe tässä keississä mitään poikkeuksellista, paitsi tietysti kohellettu tutkinta.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tässä tapauksessahan täysin syytön Auer ei olisi palannut rikospaikalle, vaan omaan kotiinsa, jossa on tapahtunut hirvittävä rikos. Jos mä nyt oikein muistan jostain lukemastani kuulustelusta, niin Auer olisi sanonut ottaneensa lapsille vaatteita sekä pakastimesta jäätelöä. Niinhän tuossa linkittämässäsi Iltalehden jutussakin lukee: "Osa pakastimen sisällöstä vietiin turvakotiin.". Mä muistaisin, että kyseessä oli jäätelö. Eikä tuo perhetyöntekijäkään enää ollut (tuossa linkittämässäsi jutussa) varma, että oliko Auer vienyt osan pakastimesta ottamistaan tavaroista roskikseen vai ei.

Eikö koti, jossa on tapahtunut hirvittävä rikos, ole rikospaikka? Ja mä en tiedä mistä sä revit näitä selityksiä kaikkeen, mutta kuten siinä linkissä sanottiin, se perhetyöntekijä yllättyi kun Auer halusi alkaa sulattaa pakastinta heidän ollessa siellä odottelemassa. Tuskin se olisi yllättynyt tai noteerannut tapahtumaa jos se olisi ottanut vain jäätelöä pakastimesta lapsille. Lisäksi sieltä tyhjennettiin tavaraa 2-3 muovipussillisen verran. Aika iso määrä jäätelöä. Ja on erittäin luonnollista, ettei perhetyöntekijä muista enää vuosien jälkeen tapahtuman yksityiskohtia. Kuinka moni muistaa jälkeen päin muutamien vuosien takaisia työhön liittyviä yksityiskohtia? Oli miten oli, mutta tuskin asia olisi herättänyt mitään kummastusta, jos se olisi ottanut sieltä pakastimesta vaan jätskiä lapsille.

Ja mun on pitänyt kysäistä sitä, miksi se talvikenkä-verijälkiteoria on sun mielestä mahdoton? Jos se on nähnyt vaivaa pukeakseen miehensä kengät jalkaan tehdäkseen ovelle vievät veriset jalanjäljet, eikö se ottaisi ne kengät sen jälkeen pois ja laittaisi vaikka muovipussiin osoitteenaan pakastin? Ja tuskin siellä niin paljon lainehti sitä verta, etteikö olisi mahdollista loikkia varpasillaan verijälkiä väistellen huoneesta pois. Sun puheita kuunnellen, se on täysin mahdotonta, en vaan ymmärrä miksi. En väitä, että näin on tapahtunut, tuntuu vaan niin kummalliselta kun sulta löytyy noita "murha-aseen on täytynyt tulla talon ulkopuolelta" kuulostavia väittämiä, koska sellaista ei talossa kuulemma ollut ennen murhaa.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Ja tuskin siellä niin paljon lainehti sitä verta, etteikö olisi mahdollista loikkia varpasillaan verijälkiä väistellen huoneesta pois. Sun puheita kuunnellen, se on täysin mahdotonta, en vaan ymmärrä miksi.
Et ymmärrä, koska et ole nähnyt ensipartion ottamia valokuvia takkahuoneesta.

Valitettavasti netistä ei näemmä löydy ainakaan helposti hyviä kuvia siitä kaaoksesta. Mä olen nähnyt niitä kuvia (olisiko siinä eilisiltaisessa dokumentissakin näytetty muutamia?), joiden perusteella siellä ei todellakaan liikuta verijälkiä väistellen. Verihän ei siis ole missään lätäköissä, vaan se on jo kamppailun yhteydessä sotkeentunut täysin ympäri huoneen lattiaa.

Mä laitan nyt pari todella nopeasti laittamaani kuvaa. Ensimmäisessä on verijälkiä sängynjalan vierestä, josta on matkaa Jukka Lahden ruhjottuun päähän varovaisesti arvioiden 150cm. Toinen kuva osoittaa kuinka paljon takka- ja olohuoneen välisessä aukossa on lasinsiruja. Auerin olisi siis pitänyt balettitanssijan askelin tanssia varpasillaan sekä verijälkiä että lasinsiruja väistellen kahteen suuntaan ja lyödä kolme kertaa Lahtea sorkkaraudalla naamaan. Tämä kaikki siinä vajaassa minuutissa, jonka hätäkeskuspuhelun aikaikkuna antaa periksi. Tässä samassa aikaikkunassa kuuluu myös raskaista juoksuaskelia, jotka siis Auerin on mahdotonta suorittaa samanaikaisesti, kun hän on mätkimässä Lahtea.
 

Liitteet

  • Takkahuone - verijäljet.jpg
    Takkahuone - verijäljet.jpg
    10,3 KB · kertaa luettu: 5 167
  • Takkahuone - lasinsirut.jpg
    Takkahuone - lasinsirut.jpg
    62,9 KB · kertaa luettu: 4 413

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
No aivan ensimmäisenä minulle tulee mieleen, että miksi usean lapsen äiti ei tuossa tilanteessa vienyt lapsiaan turvaan, vaan päin vastoin jätti nämä yksin, yhden puhelimeen ja pienemmät toiseen huoneeseen. Kuulostaa oudolta.
Kuulostaa oudolta - eli ei kuulosta järkevältä? Palaamme jälleen samaan aiheeseen: "mitä olisi ollut järkevää tehdä?".

Meistä yksikään ei voi varmuudella tietää kuinka käyttäytyisi todellisessa vaaratilanteessa. Sinäkin voit heittää vaikka kuinka paljon juttua, että kyllä sinä ainakin suojelisit lapsiasi (en edes tiedä onko sulla?) viimeiseen saakka vaikka millainen tilanne olisi. No vaikkapa tulipalon sattuessa kun liekit polttavat omaa persettäsi, niin jossain vaiheessa meille jokaiselle tulee esiin se puhdas selviytymisvietti. Oma perse on se kaikkein tärkein! Tässä vaiheessa tämä usean lapsen äiti on jo saanut (oman kertomuksensa mukaan) kerran puukosta hengenvaarallisesti. Kuinka voit sanoa, että tuollaisessa tilanteessa se oman perseen pelastaminen kuulostaa oudolta?

Mä kuulin muutamia vuosia sitten tarinoita eräältä nyt jo eläkkeellä olevalta merimieheltä. Hän oli töissä Viking Mariellalla 27.09.1994 - eli juuri sinä yönä kun M/S Estonia upposi. Mariella oli ensimmäinen laiva, joka ehti tapahtumapaikalle ja Mariellan kauttahan pelastettiin muistaakseni 12 vai 13 ihmistä merestä. Tältä pelastustöissä mukana olleelta mieheltä mä kuulin aika hyytäviä tarinoita, joita pelastautuneet olivat hänelle kertoneet sekä mitä hän oli itse nähnyt. Voin vain todeta, että ihmisestä tulee melko raadollinen siinä vaiheessa, kun oma henki on kyseessä. Nämä tarinat vaikuttivat todella paljon omaan maailmankuvaani ja juuri näihin paskapuheisiin, että "kyllä minä ainakin tuossa tilanteessa olisin tehnyt näin ja näin".
Ymmärrän tuskasi, kun olet tähän juttuun varmasti meistä suurinta osaa enemmän perehtynyt. Ja onhan sinulle voinut käydä sekin, että kun olet matskuun perehtynyt, niin haluat nähdä sen jo huomaamattasi tietyn tarinan kertovana.
No, mä kyllä kieltämättä olen perehtynyt julkiseen materiaaliin melko hyvin. Sen perusteella en osaa tehdä yhtä ainoaa johtopäätöstä mitä on tapahtunut ja ketä on syyllinen. Juuri tästä syystä mä ihmettelenkin kuinka yksikään voi sanoa, että "Anneli on pomminvarmasti syyllinen".
Meille muille lähtökohta taitaa kuitenkin olla se, ettei talossa ole mitään sellaista todistetta, joka todistaisi ulkopuolisen mysteerimiehen olemassaolon ja tämän voi yhdistää siihen faktaan, että Suomessa suurin osa näistä tapauksista on puolison, sukulaisen tms tekemä. Tämä ei toki riitä Auerin tuomitsemiseen, mutta jää elämään kansan keskuudessa "totuutena".

Tavallaan sanoisin niinkin, että tietty etäisyys tähän tapaukseen voi myös selkiyttää omia näkökantoja. Itselleni on käynyt juuri niin, en oikein näe tässä keississä mitään poikkeuksellista, paitsi tietysti kohellettu tutkinta.
Mä ymmärrän oikein hyvin mitä sä haluat kertoa! Materiaaliin perehtymättä vedetään johtopäätös, että Annelin on oltava syyllinen. Toriparlamenttitoiminta on hienoa!

Mähän olen täällä vain parhaani mukaan yrittänyt kertoa - tutkintamateriaaliin perustuen - että miksi joku tapahtumankuvaus ei voi olla mahdollinen. Esim. juuri nuo Auerin lyömät kuolettavat iskut hätäkeskuspuhelun aikana ovat täysin mahdottomia. Jos Anneli ei ole niitä pystynyt lyömään, niin silloin sen on oltava joku toinen - olettaen, että Jukka Lahti on ollut vielä hätäkeskuspuhelun aikana hengissä. Hän on ollut hätäkeskuspuhelun aikana hengissä, sillä hänen äänensä kuuluu hätäkeskuspuhelun taustalta. Toinen vaihtoehto on se, että Lahti olisi ollut hengissä vain jollain tallenteella. Tämä olisi vielä enemmän utopistista, että Auer olisi surmannut Lahden jo ennen hätäkeskuspuhelun alkua, tallentanut kuolinkorinat ja vain soittanut tallenteen hätäkeskuspuhelun aikana hämätäkseen Suomen poliisi- ja oikeuslaitosta.

Joku (sinä?) täällä jo aiemmin totesi, että haluaa uskoa siihen todennäköisimpään vaihtoehtoon. Käytännössä Auerilla on ollut kaksi vaihtoehtoa suorittaa kyseinen veriteko: joko ennen hätäkeskuspuhelua tai hätäkeskuspuhelun aikana. Julkisesta materiaalista selviää hyvin, että molemmat vaihtoehdot ovat melko mahdottomia tai utopistisia. Eikö tällöin todennäköisimmäksi vaihtoehdoksi jää juuri tuo ulkopuolisen tekijän suorittama surmatyö?
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mä ymmärrän oikein hyvin mitä sä haluat kertoa! Materiaaliin perehtymättä vedetään johtopäätös, että Annelin on oltava syyllinen. Toriparlamenttitoiminta on hienoa!...

Nojaa, aika kiihkottomastihan tässä oikeastaan melkein jokainen on tähän keissiin nyt suhtautunut, ainakaan tämä toriparlamentti ei ole kovin suureen ääneen vaatinut Auerin siirtämistä vankilaan (jossa hän toki jo on muita tuomioitaan istumassa). Oikeastaan ainoa asia, mikä minussa herättää tässä tunteita on se, että toivottavasti tämän tapauksen tutkimukset on nyt saatettu päätökseen, eikä siihen enää tuhlata aikaa ja resursseja. Olen kyllä aika varma, että näin tuleekin käytännössä käymään.

Auerin vapauttava tuomio meni ihan oikein, koska tutkinnan aikana tehtiin niin paljon virheitä, ettei oikeastaan voi sanoa, mikä todistusaineistosta on validia ja mikä ei. Tavallaan jopa niin yksinkertaisiin asioihin kuin rikospaikkakuviin, joita linkitti tänne aiemmin,niin en oikein luota niidenkään todistavan yhtään mitään. Toki ovat suurella todennäköisyydellä ihan ok, mutta ei minua yllättäisi sekään, että pian paljastuisi taas uusia mokia niidenkin ottamisen ympäriltä.

Mä en okein ymmärrä, että mitä haluat todistella. Tai okei, siis ymmärrän että haluat todistaa mysteerimiehen todennäköisyyttä murhamiehenä, mutta miksi? Auerhan on jo vapautettu, suurin osa normaaleista ihmisistä ymmärtää oikeuden perustelut,miksi näin toimittiin.

Kai nyt kuitenkin todennäköisin vaihtoehto on se, että Auer on miehensä murhannut, kuin salaperäinen murhamies, josta kukaan ei ole ennen tai jälkeen kuullut mitään, eikä hänestä ole mitään fyysisiä todisteita tai jos oli, niin nekin ovat poliisin osaamattomissa käsissä tuhoutuneet.

Kaikkein karkeimmat virheet tässä tapaukssa tehtiin parin vuorokauden sisällä Lahden murhasta, tuolloin olisi oikealla toiminnalla ollut aika realistinen skenaario, että vaimo olisi pidätetty todennäköisin syin epäiltynä miehensä murhasta, tämä siis oma mielipiteeni. Joka tapauksessa fokus olisi pitänyt olla lähipiirissä, jo heidän oman oikeusturvansa vuoksi.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Kyllä totuus taitaa olla se, että tämä kiltti ja väärinymmärretty Auer on yhdessä vanhinman lapsensa kanssa pistänyt kunnon esityksen käyntiin. Tekovälineet on heitetty pakastimeen, ja idiootit poliisit ovat möhlänneet kaiken tullessaan paikalle. Ei tarvi olla suurikaan etsivä että tämän tajuaa. Kaikki tämä vain vahvistuu kun katsoi dokumentista Auerin reaktioita eri tilanteisiin. Tunteeton ja kylmä. Murhaaja ja hyväksikäyttäjä. Ja niin monet sivistyneetkin vielä uskoo tuon naisen selityksiä...
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Mähän olen täällä vain parhaani mukaan yrittänyt kertoa - tutustumaani materiaaliin perustuen - että miksi joku tapahtumankuvaus ei voi olla mahdollinen. Esim. juuri nuo Auerin lyömät kuolettavat iskut hätäkeskuspuhelun aikana ovat täysin mahdottomia. Jos Anneli ei ole niitä pystynyt lyömään, niin silloin sen on oltava joku toinen - olettaen, että Jukka Lahti on ollut vielä hätäkeskuspuhelun aikana hengissä. Hän on ollut hätäkeskuspuhelun aikana hengissä, sillä hänen äänensä kuuluu hätäkeskuspuhelun taustalta. Toinen vaihtoehto on se, että Lahti olisi ollut vain hengissä jollain tallenteella. Tämä olisi vielä enemmän utopistista, että Auer olisi surmannut Lahden jo ennen hätäkeskuspuhelun alkua, tallentanut kuolinkorinat ja vain soittanut tallenteen hätäkeskuspuhelun aikana hämätäkseen Suomen poliisi- ja oikeuslaitosta.

Joku (sinä?) täällä jo aiemmin totesi, että haluaa uskoa siihen todennäköisimpään vaihtoehtoon. Käytännössä Auerilla on ollut kaksi vaihtoehtoa suorittaa kyseinen veriteko: joko ennen hätäkeskuspuhelua tai hätäkeskuspuhelun aikana. Julkisesta materiaalista selviää hyvin, että molemmat vaihtoehdot ovat melko mahdottomia tai utopistisia. Eikö tällöin todennäköisimmäksi vaihtoehdoksi jää juuri tuo ulkopuolisen tekijän suorittama surmatyö?
Tämä on ehdottomasti yksi utopistisesta ja samalla epäilyttävimmistä skenaarioista.

En pidä kovin todennäköisenä, että Auer olisi tehnyt murhan ja samalla nauhoittanut sen mahdollista hätäkeskuspuhelua varten ja saanut nauhoitteen kuulostamaan tarpeeksi realistiselta tapahtumiin nähden. Silloin tuo olisi jo hyvin suunniteltu murha Auerin osalta ja hyvin suunnitellun murhan ei pitäisi näyttää tuolta mitä valokuvista voidaan nähdä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Kyllä totuus taitaa olla se, että tämä kiltti ja väärinymmärretty Auer on yhdessä vanhinman lapsensa kanssa pistänyt kunnon esityksen käyntiin. Tekovälineet on heitetty pakastimeen, ja idiootit poliisit ovat möhlänneet kaiken tullessaan paikalle. Ei tarvi olla suurikaan etsivä että tämän tajuaa. Kaikki tämä vain vahvistuu kun katsoi dokumentista Auerin reaktioita eri tilanteisiin. Tunteeton ja kylmä. Murhaaja ja hyväksikäyttäjä. Ja niin monet sivistyneetkin vielä uskoo tuon naisen selityksiä...

No niin, siis ihan riippumatta siitä, onko Auer tappanut miehensä, tai pahoinpidellyt lapsiaan tai onko kokonaan syytön näihin tekoihin, niin varmasti 99% hänen haastiksiaan nähneet pitävät
Annelia vähintään todella erikoisena tyyppinä, mutta suurin osa pitää häntä varmasti myös aika pelottavana. Minä ainakin pidän, siis ihan hänen persoonaansa. Eilen nähty dokumentti entisestään vahvisti tätä, erityisesti kohta missä ilmoitti tyttärelleen, että on tappanut isän.

Vähän samaa kuin tässä elinkautistaan istuvassa myrkkyhoitajassa, jonka haastiksia myös ollut nähtävillä, se tietyntyyppinen välinpitämättömyys ja tunteettomuus on todella hätkähdyttävää.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Nojaa, aika kiihkottomastihan tässä oikeastaan melkein jokainen on tähän keissiin nyt suhtautunut - - -
Kiihkottomasti joo, mutta aika varmoina syyllisyydestä.
Auerin vapauttava tuomio meni ihan oikein, koska tutkinnan aikana tehtiin niin paljon virheitä, ettei oikeastaan voi sanoa, mikä todistusaineistosta on validia ja mikä ei. Tavallaan jopa niin yksinkertaisiin asioihin kuin rikospaikkakuviin, joita linkitti tänne aiemmin,niin en oikein luota niidenkään todistavan yhtään mitään. Toki ovat suurella todennäköisyydellä ihan ok, mutta ei minua yllättäisi sekään, että pian paljastuisi taas uusia mokia niidenkin ottamisen ympäriltä.
Kuinka paljon luotat siihen hätäkeskustallenteeseen todistusmateriaalina? Sen litteroinnista voidaan olla montaa mieltä riippuen siitä, että mikä taho sen on kulloinkin tehnyt. Tarkoitan siis hätäkeskustallennetta ihan sellaisenaan kuin sen omin korvin kuulet. Luotatko siihen vai onko poliisin esitutkinta töpeksinyt jotenkin senkin tallennuksessa? Mun mielestäni käytännössä se todistaa Auerin syyttömyyden sikäli mikäli ei usko noihin etukäteistallenteisiin Lahden kuolinkorinoista.
Mä en okein ymmärrä, että mitä haluat todistella. Tai okei, siis ymmärrän että haluat todistaa mysteerimiehen todennäköisyyttä murhamiehenä, mutta miksi? Auerhan on jo vapautettu, suurin osa normaaleista ihmisistä ymmärtää oikeuden perustelut,miksi näin toimittiin.
En oikein itsekään ymmärrä mitä yritän todistella! Ehkä mulla ei vaan lapsena ollut riittävästi palapelejä koottavaksi? *HYMIÖ* Siksi mun pitää nyt koota tällaisia palapelejä pienistä tiedonmuruista sieltä sun täältä - oli sitten kyse TPS-aiheisien jääkiekkotilastojen hakemisesta 50-luvun sanomalehdistä tai Jukka Lahden murhan esitutkintamateriaalista.
Kai nyt kuitenkin todennäköisin vaihtoehto on se, että Auer on miehensä murhannut, kuin salaperäinen murhamies, josta kukaan ei ole ennen tai jälkeen kuullut mitään, eikä hänestä ole mitään fyysisiä todisteita tai jos oli, niin nekin ovat poliisin osaamattomissa käsissä tuhoutuneet.
OK, todennäköisin vaihtoehto on siis se, että Auer on miehensä murhannut.

Yksi kysymys: onko Anneli Auer mielestäsi murhannut Jukka Lahden 1) ennen hätäkeskuspuhelua vai 2) hätäkeskuspuhelun aikana?

Ykkösvaihtoehto on mun mielestäni kaikessa utopistisuudessaan täysin poissuljettu. Mun mielestäni tästä olisi pitänyt jäädä jotain fyysisiä todisteita, kuten käytetty tallennusväline, tallenne - aivan kuten tuon mysteerisen ulkopuolisen murhamiehen vierailustakin toisinajattelijoiden mielestä. Tietysti Auer on voinut hävittää nämä fyysiset todisteet samoin kuin murhassa käytetyt välineet, vaatteet jne., mutta mun mielestäni tässä mennään jo todella pitkälle näihin salaliittoteorioihin. Jos tämä etukäteistallenne ei pidä paikkaansa, niin siinä tapauksessa Jukka Lahti on oikeasti elossa vielä hätäkeskuspuhelun aikana tallenteen ajassa 02:32. Toisin sanoen tällöin ollaan annettu se kuolettava isku jollain sorkkapäisellä esineellä (astalo) Lahden kasvoihin.

Kakkosvaihtoehto on taas vastaavasti hätäkeskustallenteen mukaan täysin fyysisesti mahdotonta. Hän poistui puhelimesta tallenteen ajassa 01:43 ja palasi takaisin puhelimeen ajassa 02:42. Siinä on ne 59 sekuntia, joiden aikana Anneli Auerin olisi pitänyt pystyä takomaan Jukka Lahden päähän kolme kuolettavaa iskua jollain sorkkapäisellä esineellä. Näitä 59 sekuntia tarkemmin tarkastelemalla voidaan helpostikin päätellä Anneli Auerin sijainti talossa. Puhelimen sijainti tiedetään, Jukka Lahden sijainti tiedetään. Jos Anneli Aueria ei saada sijoitettua Jukka Lahden viereen hätäkeskustallenteen ajassa 02:32, niin silloin Lahden surmaajan on oltava joku muu kuin Anneli Auer.
Kaikkein karkeimmat virheet tässä tapaukssa tehtiin parin vuorokauden sisällä Lahden murhasta, tuolloin olisi oikealla toiminnalla ollut aika realistinen skenaario, että vaimo olisi pidätetty todennäköisin syin epäiltynä miehensä murhasta, tämä siis oma mielipiteeni. Joka tapauksessa fokus olisi pitänyt olla lähipiirissä, jo heidän oman oikeusturvansa vuoksi.
Itse asiassa mun käsittääkseni Juha Joutsenlahtihan ei ollut näiden parin ensimmäisen vuorokauden aikana vielä edes tutkinnanjohtajana, vaan muistaakseni se oli tämä Erik Salonsaari. Hän totesi melko nopeasti rikospaikkatutkinnan jälkeen, että vaimo on poissuljettu epäiltyjen listalta. Tämän hän perusteli (ainakin) lukuisilla rikospaikalta löytyneillä todisteilla. Joutsenlahti jatkoi tätä samaa tutkintalinjaa tutkinnanjohtajana, kunnes tutkinnanjohtajaa vaihdettiin oliko se nyt 2008. Vasta tällöin poliisi oli päättänyt, että kaikki rikospaikalta löytyneet todisteet ovat lavasteita. Tätä lavastuslinjaa ei kuitenkaan saada millään vietyä loppuun saakka. Seitsemän vuotta syyttäjä on sitä yrittänyt, mutta aina on joku kulma jäänyt repsottamaan jostain.

Näitä Salonsaaren lausuntoja vaimon poissulkemisesta epäiltyjen listalta kuullaan pariinkin otteeseen tuossa Ulvilan murhamysteeri -dokumentissa. Nämä lausunnot ovat sen Satakunnan Kansan rikostoimittajan haastattelunauhoilla. Kyllä mä näkisin asian näin, että jotain siellä rikospaikalla ollaan nähty jo kahden ensimmäisen vuorokauden aikana, joka on viitannut ulkopuoliseen tekijään. Kun poliisi on ollut kaksi vuotta kykenemätön löytämään tätä ulkopuolista tekijää, niin siinä vaiheessa ollaan oltu nk. "kusessa". Jotakuta tästä murhasta on syytettävä, me ei pystytä löytämään oikeaa syyllistä, joten syytetään sitä (tilastojen ja sitä myötä myös kansan mielestä) todennäköisintä syyllistä - eli lähiomaista. Nämä syytteet ovat aina jääneet repsottamaan jostain kulmasta eli syyttäjä ei ole pystynyt sulkemaan täysin pois ulkopuolisen tekijän mahdollisuutta. Näinhän tämä homma on suurinpiirtein edennyt.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Yksi kysymys: onko Anneli Auer mielestäsi murhannut Jukka Lahden 1) ennen hätäkeskuspuhelua vai 2) hätäkeskuspuhelun aikana?
Veikkaan, että suurin osa täällä ei muodosta vahvaa mielipidettä siitä, miten se on saattanut tapahtua. Mielestäni molemmat on mahdollisia, siinä missä moni muukin skenario ja syyllinen. Jos oikeuden tuomarit ei pysty olemaan todisteista yksimielisiä nähtyään todisteet ilman median luomaa sumua, niin hankala se on täällä internetin välityksellä tehdä vahvoja mielipiteitä. Itse tuumaan mututuntumalla, että se nauhoite, eli murha on tapahtunut ennen hätäpuhelua, on varteenotettava skenario, vaikkei syyttäjä voinutkaan sillä ratsastaa, koska FBI ei löytänyt sen käytöstä todisteita (tämä ei kuitenkaan tarkoittanut sitä, että FBI olisi ollut sitä mieltä, ettei sellaista olisi voinut käyttää, sen varaan ei vaan voinut rakentaa korttitaloa, jos halusi saada tuomion aikaan.).

Ykkösvaihtoehto on mun mielestäni kaikessa utopistisuudessaan täysin poissuljettu. Mun mielestäni tästä olisi pitänyt jäädä jotain fyysisiä todisteita, kuten käytetty tallennusväline, tallenne - aivan kuten tuon mysteerisen ulkopuolisen murhamiehen vierailustakin toisinajattelijoiden mielestä. Tietysti Auer on voinut hävittää nämä fyysiset todisteet samoin kuin murhassa käytetyt välineet, vaatteet jne., mutta mun mielestäni tässä mennään jo todella pitkälle näihin salaliittoteorioihin. Jos tämä etukäteistallenne ei pidä paikkaansa, niin siinä tapauksessa Jukka Lahti on oikeasti elossa vielä hätäkeskuspuhelun aikana tallenteen ajassa 02:32. Toisin sanoen tällöin ollaan annettu se kuolettava isku jollain sorkkapäisellä esineellä (astalo) Lahden kasvoihin.
Jos Auer on päättänyt nauhoittaa niitä ääniä kun se iskee miestään veitsellä useaan kertaan, jotta se voisi olla samaan aikaan hätäpuhelimessa, kun tällaisia ääniä kuuluu toisaalta (selittäisi sen, miksi miestä on puukotettu niin monta kertaa), niin eiköhän se hankkiudu siitä tallenteesta eroon. Sä taidat vahvasti uskoa siihen, ettei siellä pakastimessa ollut mitään salattavaa. Ja, että se perhetyöntekijän yllättyminen Auerin ja pakastimen ensi kohtaamisesta murhan jälkeen, johtui siitä, että se haki vaan lapsilleen jäätelöä, eikä tyhjentänyt / sulattanut pakastintaan minkään muun takia.

Kakkosvaihtoehto on taas vastaavasti hätäkeskustallenteen mukaan täysin fyysisesti mahdotonta. Hän poistui puhelimesta tallenteen ajassa 01:43 ja palasi takaisin puhelimeen ajassa 02:42. Siinä on ne 59 sekuntia, joiden aikana Anneli Auerin olisi pitänyt pystyä takomaan Jukka Lahden päähän kolme kuolettavaa iskua jollain sorkkapäisellä esineellä. Näitä 59 sekuntia tarkemmin tarkastelemalla voidaan helpostikin päätellä Anneli Auerin sijainti talossa. Puhelimen sijainti tiedetään, Jukka Lahden sijainti tiedetään. Jos Anneli Aueria ei saada sijoitettua Jukka Lahden viereen hätäkeskustallenteen ajassa 02:32, niin silloin Lahden surmaajan on oltava joku muu kuin Anneli Auer.
Se on mielestäsi todennäköistä, että kookas, mutta pieni jalkainen (suunnilleen uhrin koko) murhamies saapuu kahden murha-aseen kanssa paikalle, selkeästi suunnitelmallisesti, ja päättää valita sisääntulo paikakseen sen ahtaan oven ikkunan (kun savupiippukin olisi ollut mahdollinen). Tunkeutuu siitä sisään kuitenkin ketterästi (ja ulos), joutuen isona miehenä taistelemaan pienikokoisen Jukka Auerin kanssa yllättävän tasaväkisesti (sekasotkusta päätellen), vaikka hänellä on kaksi asetta mukanaan. Päättää sitten jäädä hutkimaan sitä veitsellä 70 kertaa uhrin vaimon soitellessa hätäpuhelua, ja viimeistellä koko komeuden sitten sillä toisella murha-aseella... Mutta on täysin fyysisesti mahdotonta, että Anneli pystyy takomaan kituvan miehensä päähän kolme kuolettavaa iskua minuutissa. En sano, että näin on käynyt, mutta kommenttisi "täysin fyysisesti mahdotonta" on mielestäni liioteltu.

Ja mitä niihin lasinsiru-verijälki-kuvioihin tulee, niin ymmärrän pointtisi. Mutta itse en näe sitä mitenkään mahdottomana. Leikitään nyt salapoliisia. Oletat koko aika, että vaikka Anneli oli paljain jaloin poliisien tultua paikalle, sillä ei olisi voinut olla jalassaan esim. tohveleita sillä tekohetkellä. Vaihtoihan se paitansakin ennen poliisien tuloa. Jos oletamme, että Auer teki tämän verityön, ei se tapahtunut hetkessä. 70 veitseniskua ja verimäärä sängylläkin antoi tutkijoiden olettaa, että mies on maannut sängylläkin vuotavana ainakin sen kymmenisen minuuttia. Jos oletamme, että avioparilla on tullut esimerkiksi tappelu, joka on mennyt yli paluupisteen, ja Annelilla on edessään niin vuotava ukko, jota ei pysty selittämään enää itsepuolustukseksi. Ja jos oletamme, että hän aikoo uskotella viranomaisille, että oli puhelimen ääressä samaan aikaan kun hänen miestään tapetaan, niin hänen täytyy lavastaa tekopaikka siten, että se näyttäisi ulkopuolisen tekijän tekosilta. Ukko on vielä elossa, joten A: tappamisäänistä voidaan tehdä nauhoite, jolloin tuntuisi siltä, että murha tapahtuu samaan aikaan toisaalla, vaikka todellisuudessa mies on puhelun aikana kylmänä. 70 veitseniskua on todella paljon, kun talossa on muitakin ihmisiä, tämä voisi olla niihin yksi selitys. Nauhoitteen loppuun tehdään kuoliniskut ja tömistellään vähän taustalla, jotta ne kuulostaisivat raskailta juoksuaskelilta. (valitettavasti Annelin kannalta hän innostuu näyttelemään ja kurkkimaan ovelle samaan aikaan kun murhan viimeistely tapahtuu - tohinassa ajantaju hämärtyi)... tai sitten B: pelkästään uskotellaan hätäpuhelun aikana, että toisessa huoneessa on joku ulkopuolinen murhamies. Joka tapauksessa ulkopuolista tekijää varten paikka täytyy lavastaa etukäteen sen näköiseksi, että tekijä olisi tullut ulkoa sisälle. Mutta ovialue on täynnä verta ja lasinsiruja. No tehdään aviomiehen talvikengillä ikkunalle verilammikon yli johtavat jäljet, laitetaan jalkaan tohvelit ja tullaan niillä seinän vierustaa lasisirujen yli... Tai sitten Anneli meni itse ikkunasta ulos talvikengillä, ja tuli jostain toisesta ovesta sisälle ja alkoi valmistautua esitykseen ja lasten herättelyyn. (Mietin joskus, että miten lapset voivat nukkua jos talossa on meteliä, mutta ainakin omia lapsiani on vaikea saada hereille keskellä yötä. Välillä kun toinen sairastuu, se huutaa kuin syötävä, mutta toinen lapsi nukkuu sikeästi siitä huolimatta.)

Mielestäni ihan mahdollisia skenarioita, mutta skenarioita siinä missä kaikki muutkin. En väitä, että asiat olisi tapahtunut näin. Halusin vain tarttua siihen viljelemääsi "mahdotonta" sanaan, kun se ei minusta ole mahdotonta. Jos kyseessä on ollut lavastus, niin se veri määrä itsessään antaa olettaa, että aikaa lavastuspuuhiin on ollut. Ei puhelun aikana, vaan sitä ennen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mua itseä eniten ihmetyttää samoihin aikoihin murhaa kadonnut Pupatti joka oli löydetty hukkuneena, Jukan soitot ennen murhaa porvoon poliisin alanumeroon ja sitten vielä siihen päälle tuo kuolut pariskunta liittyykö se jotenkin tuohon porvoon poliisin soitteluun. Siihen päälle sitten tuo uudempi syyte Auerille ja tuolle entiselle miesystävälle noista seksuaalirikoksista. Onko tässä joku laajempi "rinki" vai ihan sattumia kaikki vain.

En sitten itse vain ole niin tarkkaan kerennyt lukea, materiaalia on niin paljon netissä ja mikä on sitten enemmän totta ja mikä ei. Noista kyllä saisi aikamoisen kirjankin tehtyä koko tapauksessa ja lukemista riittäisi..
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Mua itseä eniten ihmetyttää - - - Jukan soitot ennen murhaa porvoon poliisin alanumeroon ja sitten vielä siihen päälle tuo kuolut pariskunta liittyykö se jotenkin tuohon porvoon poliisin soitteluun.
Anneli Auer epäili välittömästi, että puhelut olisivat liittyneet johonkin Jukka Lahden vetämään kurssiin, johon olisi osallistunut joitain poliiseja.

Murha.infossa nämä puhelut on melko hyvin läpikäytyjä.
Ilmeisesti Alibi-lehti on julkaissut yksityiskohtaista tietoa ko. puheluista.

1. soitto: Lahden työpaikan pöytäpuhelimesta 04.05.2006 klo 07:24

2. soitto: Lahden työkännykästä 08.05.2006 klo 16:25

3. soitto: Lahden työpaikan pöytäpuhelimesta 10.05.2006 klo 11:10
- klo 11:12:56 on poliisilaitoksen toimistosihteerin tunnuksella kirjauduttu poliisiasiain tietojärjestelmä Patjaan ja etsitty tietoja Lahden henkilötunnuksella.
- klo 11:13:33 on tehty kysely RikiTrip -tietokantaan Jukka Lahden nimellä ja hakuehdoilla: "2006-04-29" ja "2006-04-30" sekä "P101" ja "6590".

4. puhelu: Porvoon poliisilaitoksen konstaapelin puhelimesta Jukka Lahden työkännykkään 19.06.2006 klo 11:22

5: puhelu: Porvoon poliisilaitoksen konstaapelin puhelimesta Jukka Lahden työkännykkään 01.09.2006 klo 11:52

6590 on Porvoon poliisilaitoksen tunnus.
P101 oli Poliisikoulun kurssi, joka päättyi 05.01.2006.

Eduskunnan valtiopäiväasiakirjat - KIRJALLINEN KYSYMYS 135/2006 vp - Poliisien työllistyminen
"Kurssi P 101 valmistui 5.1.2006. Kurssilla oli 45 opiskelijaa. Näistä kymmenen on työllistynyt poliisihallintoon ja loput 35 ovat joko työttöminä tai töissä hallinnon ulkopuolella.

Helsingissä 2 päivänä maaliskuuta 2006
"

Voisiko vastaus ihmetykseesi tässä olla niinkin yksinkertainen, että sosiaalipsykologi, kehittämispäällikkö ja kysytty luennoitsija Jukka Lahti on vetänyt jonkun viikonloppukurssin vappuna 2006 Porvoon seudulta kotoisin oleville Poliisikoulun kurssilta P101 työttömiksi valmistuneille poliiseille?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Voisiko vastaus ihmetykseesi tässä olla niinkin yksinkertainen, että sosiaalipsykologi, kehittämispäällikkö ja kysytty luennoitsija Jukka Lahti on vetänyt jonkun viikonloppukurssin vappuna 2006 Porvoon seudulta kotoisin oleville Poliisikoulun kurssilta P101 työttömiksi valmistuneille poliiseille?

Mutta jos kyse on näin selvästä tapauksesta niin eikös tässä olisi julkisuudessa enemmän ollut tietoa ja helposti tarkistettavissa jostain että lahti olisi vetänyt jotain kurssia? Joko joku kursilla ollut tai jossain tarkistettavissa? Ei kai se niin salainen ole ettei siitä olisi mitään tietoa mistään?
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Ulvilan jutussa valitetaan korkeimpaan oikeuteen. Syyttäjät tahtovat saada ennakkopäätöksen tuomitsemiskynnyksestä. Hieno homma.

Voisi ajatella että Bodomin tapaus jo osoitti kynnyksen olevan aika korkea. Mutta tämä keissi ei ole sentään vielä vuosikymmenen vanhakaan.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Kumma kun tätä ketjua ei ole jo uusimpien käänteiden takia nostettu ylös. Luin itse asiasta Ylen sivuilta, mutta koska Iltalehti ilmeisesti tästä ensimmäisenä uutisoi, niin linkki paskalehden sivuille.

Lyhyesti refereoituna. Joku äänien asiantuntija oli käyttänyt jotain uutta äänien analysointiohjelmaa sen hätäkeskusnauhoitteen kanssa. Uuden ohjelman kanssa havaittavissa, että osa äänistä (ainakin Auerin hengitysääniä) on nauhoitteelta, osa livenä. Sittemmin asiaan on ottanut kantaa myös KRP:n äänitutkija ja hänkin yhtyy tuohon näkemykseen. Jos ja kun nyt sitten osa puhelun äänistä onkin nauhalta, niin aika suunnitelmallisesta tuo murha vaikuttaa ja vie aika paljon pohjaa pois Auerin puolustukselta. Näitä uusia äänianalyyseja koitetaan nyt sitten saada yhdeksi perusteeksi korkeimman oikeuden valituslupaan.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
No, Auer on ilmeinen syyllinen, ketään ulkopuolista ei paikalla ollut, mutta alkuperäinen tutkimus sössittiin niin täydellisesti, ettei tuomiota taida olla koskaan tulossa - ja tavallaan ihan perustellustikin.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
No, Auer on ilmeinen syyllinen, ketään ulkopuolista ei paikalla ollut, mutta alkuperäinen tutkimus sössittiin niin täydellisesti, ettei tuomiota taida olla koskaan tulossa - ja tavallaan ihan perustellustikin.

Jep. Alkuperäisen tutkinnanjohtaja Joutsenlahden aivoituksia ei voi kuin ihmetellä kun rajasi heti kättelyssä Annelin pois epäiltyjen listalta, vaikka kuten on jo useasti todettu, näissä tilanteissa se puoliso on todennäköisin syyllinen.

No, joka tapauksessa tässä murhaaja on voittanut järjestelmän. Jos murhaaja ei ollut jostain mystisestä syystä Anneli, niin hän on väistänyt kyllä aika täysin viranomaiset. Ja jos taas murhaaja on Anneli, niin hän on kylmäveriseksi murhaajaksi onnistunut aika hyvin saamaan aika hyvän osan kansasta taakseen ja viranomaisia vastaan. Ja joka tapauksessa Jukka S. Lahti on kuollut.
 

AIC

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ensin sanotaan, ettei talossa ollut ulkopuolisia, kun ei häkenauhalta kuulunut muiden ääniä, mutta nyt kun tallenteelta on löydetty ylimääräinen hengitysääni niin se onkin merkki taustanauhoitteesta? Vai voisiko se sittenkin olla merkki ulkopuolisesta tekijästä?
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Syyttäjällä on mielikuvitus rajana, saas nähdä taipuuko KO vainoamiseen. Sitä tämä on, riippumatta syyllisyydestä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Syyttäjällä on mielikuvitus rajana, saas nähdä taipuuko KO vainoamiseen. Sitä tämä on, riippumatta syyllisyydestä.

Murha ei koskaan vanhene eli asiaa tutkitaan. Jokainen aikuinen ihminen ja jokunen lapsikin ymmärtää, että todisteiden puute ei tarkoita syyttömyyttä. Se tarkoittaa ainoastaan sitä, että ei voida tuomita ja pitää kaivaa lisää todisteita.

Tietysti myös varmaan aika raskasta Auerille, mutta tunnustus nytkäyttäisi tutkintaa eteenpäin melkoisesti. Tunnustus yksinään ei riitä murhasta tuomitsemiseen, mutta kyllähän se tässä tapauksessa jo muiden todisteiden kanssa riittäisi. Asia olisi sillä hoidettu.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Heh, tämä yksi iltapulun haastattelema rikosoikeuden professori piti noin teoriassa yllä sellaistakin mahdollisuutta, että KKO palauttaisi keissin jälleen käräjäoikeuteen. Ja alkaisi uusi kierros...

Ei toki pitänyt tätä todennäköisimpänä vaihtoehtona.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös