Saksalainen Der Spiegel haastatteli kahdeksaa tavallista Krimin asukasta alueen tilanteesta ja heidän omista toiveistaan ja näkemyksistään:
Ukraine: Stimmen zum Krim-Referendum für und gegen Putin - SPIEGEL ONLINE
Kristina, 21, lakiopiskelija Simferopolista:
"Isäni ei ole vielä koskaan käynyt äänestämässä. Hän sanoo aina ettei voi kuitenkaan vaikuttaa mihinkään. Mutta tänään hän tulee menemään äänestyspaikalle ja äänestämään ehdotuksen puolesta. En tiedä vielä äänestänkö itse ja miten. Minusta vaikuttaa siltä että toiset ovat jo päättäneet puolestamme: he ovat jo ilmoittaneet ruplan käyttöönotosta. Kysyn itseltäni miten opintojeni kanssa käy. Minulle tilanne on viisi askelta taaksepäin: olen opiskellut vuosien ajan ukrainalaisia lakeja, pitääkö minun vaihtaa nyt venäläisiin lakikirjoihin? Kahdeksas päivä huhtikuuta vuosiluokkani pitäisi mennä valtiollisiin kokeisiin Odessaan. Tapahtuuko sitä edes? Monet ystävistäni ovat jo lähteneet Krimiltä. Vanhempani eivät ole ymmärtäneet missään vaiheessa miksi ihmiset ovat menneet Maidanille Kiovassa. Ajattelen siitä toisin, uskon että on tärkeää sanoa mielpiteensä. Luulen kuitenkin että toisenlaiset voimat ovat sittemmin instrumentalisoineet Maidanin. Tapahtui provokaatioita: myös aseistautuneiden mielenosoittajien taholta."
Irina Gratilo, 48, teollisuustyöläinen Sevastopolista:
"Viimein palaamme takaisin kotiin, Venäjälle. Olen itse ukrainalainen, rakastan tätä maata, mutta tämänhetkinen tilanne Ukrainassa pakottaa meidät lähtemään. Nykyisessä Ukrainassa en voi elää. Pidän sitä vaarallisena itselleni ja lapsilleni. Kiovassa juntta on varastanut vallan, se oli aseellinen kumous. Nyt uusnatsit ovat vallassa, emme voi elää heidän kanssaan. He haluavat kieltää meitä puhumasta venäjää! Uudella hallinnolla on sankareita kuten Stepan Bandera, toisessa maailmansodassa saksalaisten puolella taistelleiden ukrainalaisten nationalistien johtaja. Ne eivät ole meidän sankareitamme. Siksi lähdemme ja sanomme: näkemiin Ukraina. Putin on mielestäni vaikuttava. Hän on onnistunut palauttamaan kunnioituksen Venäjää kohtaan koko maailmassa. Venäjällä ei ole enää ulkomaanvelkaa ja on mahdotonta ajatella että poliiseja heiteltäisiin polttopulloilla kuten Kiovassa. Venäjän tapaista ohjattua demokratiaa pidän hyvänä. Ukrainassa vallitsee kaaos."
Oleg Golowan, 48, entinen sotilas, komentaja Sevastopolin suojeluskunnan tiesululla:
"Olen syntynyt Sevastopolissa ja olin sotilas Venäjän rajajoukoissa. Isoisäni oli ukrainalainen, minä olen venäläinen. En saa ottaa osaa äänestykseen koska minulla on vain Venäjän passi. Krim ei ole koskaan ollut ukrainalaista aluetta, vaan aina venäläistä. 23 vuotta olemme odottaneet tämän historiallisen vääryyden korjaamista. Toivomme suuria investointeja Venäjältä, sosiaalisen tilanteen on parannuttava. Rakastan Vladimir Putinia. Koko maailma näkee että hän on vahva poliitikko."
Juli Mamtsur, Sevastopolin 204. ukrainalaisen lentolaivueen komentaja, kieltäytyy miehineen antautumasta jo viikkojen ajan:
"Tilanne on hieman rauhoittunut, enää ei ole esiintynyt provokaatioita. Me olemme tehneet kompromissin venäläisten joukkojen kanssa, minun mieheni voivat valvoa tukikohtaa yhdessä venäläisten kanssa. Meidän huoltomme toimii jälleen, ihmiset tuovat meille elintarvikkeita. Jos mieheni haluavat ottaa osaa äänestykseen saavat he tehdä niin. Minä en aio mennä, en pidä sitä laillisena. Olen Ukrainan armeijan upseeri ja maani perustuslaissa sanotaan että sellainen kysymys voidaan ratkaista vain kansallisessa äänestyksessä, ei paikallisessa. Riippumatta siitä miten äänestyksessä käy: me emme voi jättää asemiamme, emme ainakaan ennen käskyä tehdä niin."
Tatjana Krutonov, 35, yksinhuoltajaäiti Simferopolista:
"Tietenkin menen äänestämään. Äänestän Venäjän puolesta, meille se on mahdollisuus muutoksesta parempaan elämissämme. Ukrainalaiset poliitikot ajattelevat vain itseään, eivät kansaa. Ainakin minulla on toivoa. Katsokaa teitämme, kuoppia kaikkialla. Ei ole töitä, ei ainakaan koulutusta vastaavia. Meillä on professoreja jotka työskentelevät kuorma-autonkuljettajina. Sellainen on Ukraina. Olen opiskellut kondiittori, mutten ole löytänyt töitä. Teen apuhommia rakennuksilla, mitä tahansa mistä saa hieman rahaa. Tyttäreni on nyt 15, hänen pitää päättää mitä haluaa opiskella. Minkä neuvon voin hänelle antaa? En yksinkertaisesti tiedä. Mitä tapahtui Maidanilla? En osaa sanoa, en ole saanut selville. Luultavasti jotain näytelmiä, poliitikkojen tilauksesta."
Nikolai, 32, rakennustarvikekauppias Feodossiasta:
"Olen koulutettu ohjelmoija, tein kauppaa tietokoneilla mutta sitten tuli 2009 ja talouskriisi. Siitä asti olen myynyt rakennuseristeitä. Perheeni juuret ovat Ukrainassa, mutta minulla on esi-isiä myös Venäjältä ja Tšetšeniasta. En tule ottamaan osaa äänestykseen. Krimin uusi johto ei ole laillinen. Miten voi olla että kaikkialla on mainoksia 'Venäjälle!', muttei missään Krimin jäämisestä Ukrainaan? He ovat jopa sulkeneet ukrainalaiset TV-kanavat. Putin sanoo aina että olemme veljeskansa. Todellisuudessa hän on kuitenkin pettänyt meidät. Venäjä on rikkonut kaikki mahdolliset sopimukset. Nyt toivomme länneltä takuita Ukrainan alueelliselle koskemattomuudelle. Heidän täytyy toimia. Mitä tapahtui Maidanilla? Ehkä ihmisille siellä maksettiin aluksi poliitikkojen toimesta. Mutta asiat lähtivät sitten omille poluilleen. Ensin ihmiset osoittivat mieltään Euroopan puolesta. Mutta siitä ei ollut enää kyse ensimmäisen poliisin kanssa tapahtuneen yhteenoton jälkeen, vaan Janukovitšin korruptoituneen hallinnon kaatumisesta."
Juri Rešetnik, 50, Krimin poliisin lähitaisteluvalmentaja, Neuvostoliiton vuoden 1982 sambomestari:
"En tule sanomaan mitään huonoa Ukrainasta, rakastan tätä maata. Mutta tämän uuden hallinnon alla emme voi olla osa tätä Ukrainaa. Katsokaa uusia vallanpitäjiämme. Klitško esimerkiksi, ei hän ole oikea ukrainalainen ollenkaan, hän maksaa veronsa muualle ja asuu Saksassa. Ja jokainen vallankaappaus päättyy ennemmin tai myöhemmin surullisesti. Minä tulen äänestämään Venäjän kanssa yhdistymisen puolesta. Toivon kuitenkin että Krimillä tulee olemaan laaja autonomia, valtio valtiossa kuten Vatikaani Italiassa. Olen syntynyt Kazakstanissa, etnisesti moldovalainen. Miksi olen siis Venäjän puolella? Koko perheeni elää siellä. Osa sielustani on siellä. Mitä Maidanilla tapahtui? Ensin aukiolla oli opiskelijoita. Poliisi teki velvollisuutensa ja tyhjensi aukion. Sen jälkeen Maidanille saapui toisenlaisia mielenosoittajia, kovaotteisia miehiä, selvästi hyvin valmistautuneita. En halua tuomita näitä ihmisiä, mutta oliko se minkä he saavuttivat todella sadan ihmisen hengen arvoista? Aseellinen väkivalta ei ole vielä koskaan johtanut hyvään. Minunkin pojat seisoivat Maidanilla, poliisin joukoissa. He sanovat minulle tänään: presidentti Janukovitš petti meidät. Hän olisi voinut julistaa poikkeustilan, ei kuitenkaan uskaltanut. Poliisit olivat tilanteen vankeja. Arvostan Putinia suuresti. Hän on ihmissielun diplomaatti, hän löytää yhteisen kielen kaikkien kanssa. Ja hän on tehnyt paljon urheilun hyväksi."
Elgar, 30, myyjä Simferopolista, poikansa Iliaksen kanssa:
"Me tataarit boikotoimme äänestystä. Se ei ole virallisesti Ukrainan hyväksymä, ja näen itseni Ukrainan kansalaisena. Kukaan ei ole tehnyt täällä mitään venäläisille, Putin vain etsi tekosyytä invaasiolleen. Meidän pitää jahdata nämä vallan anastaneet rosvot pikimmiten tiehensä. He kuuluvat vankityrmään. Tai vielä paremmin: kun he haluavat niin kovasti Venäjälle niin ehkä lähetämme heidät samantien Siperiaan?"