Aivan kuten totesin Venäjä-ketjussa (muistaakseni se oli kyseinen ketju), ymmärtäväni oikein mainiosti Venäjän toimet olla piittaamatta keskimatkojen ohjussopimuksesta ja suunnittelevan maalta laukaistavia keskimatkojen risteilyohjuksia, perusteena on Venäjällä se, että Yhdysvallat on lopettanut kunnioittamasta ABM-sopimusta ryhtyessään rakentamaan ohjuspuolustusjärjestelmää.
Mielenkiintoinen sanavalinta tuo "lopettanut kunnioittamasta". Yhdysvallathan nimenomaan ilmoitti vetäytyvänsä sopimuksesta siihen kirjatun kuuden kuukauden varoitusajan jälkeen, elikä kunnioitti sopimuksen kirjausta. Käsittääkseni mikäli henkilö irtisanoutuu yrityksestä säädetyn irtisanomisajan kuluessa, ei siitäkään käytetä termiä "lopettanut kunnioittamasta työsopimusta". Virallisestihan tuo vetäytyminen tehtiin 9/11 jälkimainingeissa rosvovaltioiden terrori-iskujen varalta. Tuosta selityksestä tietysti voi olla vähintäänkin kolmea mieltä. Itse olen taipuvainen ajattelemaan, että osana oli halu päästä kepittämään nousussa olevaa Venäjää. Siitä huolimatta en ole itseäni niin vahvaan humalaan saanut, että voisin ymmärtää Venäjän toimia naapurivaltion suvereniteettiä rikkovana kriminaalina roistovaltiona. Ehkä olen suvaitsematon ja pikkusielu?