UEFA Mestarien liiga ja Eurooppa-liiga 2020–2021

  • 36 672
  • 315

King Jeremy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool, Bayern München ja Boston Celtics

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Kirjoitit näin: " Itse olisin potkinut napit sääristä läpi. Ihan hyvä etten ole futari."

Mitä luulet, olisiko tuo pahoinpitelyn tunnusmerkistön täyttävä teko? Ja näin rinnastettavissa päähän lyömiseen.

En poista, koska on mielestäni tärkeää keskustella siitä, mitä voidaan milläkin varjolla tehdä. Nyt tämä tuntuu hämärtyneen liian monella. Modet poistakoot, jos kokevat viestini epäasialliseksi.
Ei helvetti, miten sä saat tuosta väännettyä jotain sellaista, että kannustaisin väkivaltaan. Naurettavaa, kun nimenomaan sanoin, että oli hyvä ettei tehty kuten minun impulssini olisi ollut tehdä. Ja sitten vielä edellisessä viestissä puhuin ihan muista rangaistuksista.
 

Tjapalala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, FC Honka
Vähän surullista lukea täältä näitä kommentteja. Tosiaan videolla näkyy kuinka peittää suunsa. Varmasti peittää suunsa että voi sanoa you fucking guy. Ja onha tuo Kamaran reaktio todella aidon näköinen. Mielestäni kaikki viittaa siihen, että rasistinen kommentti on heitetty. Vai syytättekö Kamaraa ja Rangersia valehtilijaksi? Miksi Slavian puolustus, jossa kertovat valinneensa valkoisen värin urheilun puhtauden takia on uskottavampi kuin Rangersin tiedote? Huoh. Onko muuten muut kuin Tsekkimediat raportoineet tästä väkivallasta. En ole ainakaan itse nähnyt. Jotkut Slavian pelaajat olivat ilmeisesti (varauksella kun Twitteristä poimittua) sanoneet että fanitkin olicat stadionilla käyneet kimppuun. Vaikuttaa kyllä taas siltä

Arsenal tulee seuraavalla kerralla vastaan. Xhaka kyllä saisi antaa tälle pellelle kunnolla kyytiä.
 

King Jeremy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool, Bayern München ja Boston Celtics
Ei helvetti, miten sä saat tuosta väännettyä jotain sellaista, että kannustaisin väkivaltaan. Naurettavaa, kun nimenomaan sanoin, että oli hyvä ettei tehty kuten minun impulssini olisi ollut tehdä. Ja sitten vielä edellisessä viestissä puhuin ihan muista rangaistuksista.

Et kannustaisi, vaan hyväksyisit toimintatavan. Eri asioita... Eikä siinä, oikein hyvä, jos et kannatakaan tuollaista toimintatapaa.

Joka tapauksessa minun pointtini on, että kunnianloukkausta ei voi sivistyneessä yhteiskunnassa kuitata pahoinpitelyllä. Ja onhan näin joskus toimittukin (esim. nakkikioskeilla), mutta ei se ole kestävä tapa kuitenkaan.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jep jännä miten osalle menee tuo ”fucking guy”-selittelyt läpi ja vaativat todistuksen tai tunnustuksen ennen kuin uskovat, että siellä jotain rasistista olisi tapahtunut. Jos Kamara olisi tunnettu tuollaisesta riehumisesta, niin ehkä silloin voisi kyseenalaistaa, mutta tässä tapauksessa ei yllätä, että tuolta slobojengiltä tulee monkeyt erivärisille.
 

King Jeremy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool, Bayern München ja Boston Celtics
Vähän surullista lukea täältä näitä kommentteja. Tosiaan videolla näkyy kuinka peittää suunsa. Varmasti peittää suunsa että voi sanoa you fucking guy. Ja onha tuo Kamaran reaktio todella aidon näköinen. Mielestäni kaikki viittaa siihen, että rasistinen kommentti on heitetty. Vai syytättekö Kamaraa ja Rangersia valehtilijaksi? Miksi Slavian puolustus, jossa kertovat valinneensa valkoisen värin urheilun puhtauden takia on uskottavampi kuin Rangersin tiedote? Huoh. Onko muuten muut kuin Tsekkimediat raportoineet tästä väkivallasta. En ole ainakaan itse nähnyt. Jotkut Slavian pelaajat olivat ilmeisesti (varauksella kun Twitteristä poimittua) sanoneet että fanitkin olicat stadionilla käyneet kimppuun. Vaikuttaa kyllä taas siltä

Arsenal tulee seuraavalla kerralla vastaan. Xhaka kyllä saisi antaa tälle pellelle kunnolla kyytiä.

Ensiksikin, mikään kestävä tuomio ei millään tavalla voi perustua mediasta luettuihin kommentteihin, vaan kyllä se pitää todeta kunnon kuulemistilaisuuksilla. Ja se, että vaatii näyttöä ensisijaiselta syytöksen esittäjältä, on edelleen länsimaiseen oikeusvaltioperiaatteeseen kuuluva asia. Se ei siis ole millään tavalla kannanotto siihen, että syyttää jotain valehtelijaksi, vaan ihan normaalia selvitystyötä. Ongelma on siinä, että toistaiseksi on esitetty väite, johon on vastattu vastaväitteellä. Toki haluamme uskoa mieluummin Kamaraa, mutta esitän vain sen tosiasian, että jos näytöt ovat tässä, niin varteenotettava epäilys jää edelleen siitä, mitä todella sanottiin.

Ja jos unohdetaan tämä, niin kyllä mäkin uskon, että Kamaran totuus on vähintään lähempänä kuin Kudelan totuus, mutta koska en voi tästä olla varma, en voi tuomita Kudelaa tällä näytöllä. Se ei olisi reilua, koska ei niinkään voi olla, että sympaattisempi osapuoli olisi oikeassa, kun on sana sanaa vastaan.

Eli se, mitä itse peräänkuulutan, on että tutkitaan ennen kuin hutkitaan. Jos se on surullista jollekin, olen silloin surullinen itsekin, jos tämä periaate on jollekin liikaa.
 

King Jeremy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool, Bayern München ja Boston Celtics
Jep jännä miten osalle menee tuo ”fucking guy”-selittelyt läpi ja vaativat todistuksen tai tunnustuksen ennen kuin uskovat, että siellä jotain rasistista olisi tapahtunut. Jos Kamara olisi tunnettu tuollaisesta riehumisesta, niin ehkä silloin voisi kyseenalaistaa, mutta tässä tapauksessa ei yllätä, että tuolta slobojengiltä tulee monkeyt erivärisille.

Ei mene läpi, vaan tietysti jokainen järkevä ihminen vaatii, että näyttö esitetään syytteelle. Ei minulle sillä ole merkitystä, onko kyseessä itäeurooppalainen ihminen, jota syytetään, vai joku muu. Ja jos on, niin miten mielestäsi yhdenvertaisuus toteutuu? Ja tietysti ymmärrän, mitä tarkoitat tuolla, mutta yritän tässä korostaa sitä, että jos me tuohdumme väitetystä rasismista, mutta samalla syytöksemme perustuvat siihen, mistä tämä syytetty on kotoisin, ei näyttö ole kyllä millään tavalla kestävää.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei mene läpi, vaan tietysti jokainen järkevä ihminen vaatii, että näyttö esitetään syytteelle. Ei minulle sillä ole merkitystä, onko kyseessä itäeurooppalainen ihminen, jota syytetään, vai joku muu. Ja jos on, niin miten mielestäsi yhdenvertaisuus toteutuu? Ja tietysti ymmärrän, mitä tarkoitat tuolla, mutta yritän tässä korostaa sitä, että jos me tuohdumme väitetystä rasismista, mutta samalla syytöksemme perustuvat siihen, mistä tämä syytetty on kotoisin, ei näyttö ole kyllä millään tavalla kestävää.

Oletan ettei meistä kukaan (?) kuulu tuohon porukkaan, joka UEFA:lla asiaa tutkii vaan lähinnä suomalaisena huuhkajafanina vituttaa tuollainen käytös. Ja kyllä teen oletuksen, että entisissä neukkumaissa tuo erilaisten ihmisten hyväksyminen laahaa ikävä kyllä 30-50 vuotta länsimaita perässä ja näin ollen odotan heiltä todennäköisemmin tuollaista käytöstä ja kielenkäyttöä kuin esim suomalaisilta tai muilta länsimaalaisilta.

Toki ymmärrän näkemyksisesi ja noinhan tuo tulee menemään.

Valmiiksi jo vituttaa, kun eihän tuollaisista ”sana sanaa vastaan”-tapauksista mitään tuomiota tulla antamaan. Eihän se slobo olisi muuten suutaan peittänyt ennen apinan kuiskaamista, koska siitähän voisi jäädä kiinni.
 

Marquez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, FC Barcelona, Huuhkajat
Rangersin versio tapahtuneesta on todennäköisemmin, jopa lähes varmasti oikea tämän videon reaktioiden perusteella (tai sitten pelaajat ovat salamannopeasti hyviä näyttelijöitä):




Mutta täysin varmasti asia ei ole tällä todistettu, ja kuten todettua, syyllisyys pitää olla selvä tai ei valitettavasti tuomioita voi jaella. Käytännössä jäänee sen varaan, kuuliko ottelun tuomari, muita puolueettomia tuskin oli riittävän lähellä.

BBC:lläkin näin tuon tiedon, että Skotlannin poliisille ei ainakaan iltapäivään mennessä ollut mistään pahoinpitelystä tms. ilmoitettu mitään. On kyllä aika mielenkiintoista, jos Slavia oikeasti kuvittelee voivansa valehdella asiasta jäämättä hyvin äkkiä kiinni. Vai onko sähköpostit jumissa?

Minusta on myös jokseenkin mielenkiintoista, mitä tästä episodista miettivät Slavian tummaihoiset pelaajat.
 

BaronFIN

Jäsen
Ettei nyt menisi hiusten halkomiseksi, niin itse olen kyllä keskeneräisenä parikymppisenä nimitellyt kaveriani ”Vitun apinaksi” kun juoksutti minua sulkapallokentällä. Siinä ei pohjimmiltaan ollut mitään rasistista.

Mutta kun tuollaista tekstiä tulee itäeurooppalaisen uusnatsilta näyttävän ylvään slaavikansan edustajan suusta, niin tuskin tulee samalla sävyllä.
 

Perusjäbä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko tämä pakko kertoa julkisuuteen? Lisää vaan tulta alleen kaikenlaisille trolleille, rasisteille, sekä muille jotka etsivät syytä vihata. En ole itse kokenut rasismia kuten Kamara, mutta nykyään kaikki paska vaan lisää motivaatiota tehdä oma työ parhaiten. Jos joku jauhaisi paskaa pelissä, jauhaisin paskaa takaisin, vaikka tulisi kakkua.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Musta (!) tuli just Glen Kamaran fani. Tai olin jo mutta nyt vielä enemmän. Muistan miten mua nauratti, kun Puolassa ja Ukrainassa oli futiksen EM-kisat ja siellä oli Uefan Stop Racism -juttuja, että voi pojat kun teillä on semmoinen työ edessä näillä mestoilla että eipä käy katteeks.

Vedän nyt esiin Hitler-kortin: muistellaanpa ihan rauhassa sitäkin, ketkä saksalaisia innokkaasti avustivat juutalaisten ym. tuhoamisessa silloin kun Hitler elintilaa kaipasi. Joopa joo, meillä on täällä länsieurooppalaisessa kulttuurissa tämmöinen pieni lintukoto.
 

Hiltsu04

Jäsen
Suosikkijoukkue
Winnipeg Jets, Pelicans, Leijonat & BB-88


On muuten melkoista tavaraa tuolla twiitin vastauksissa. Tsekkiläisen kannattajakulttuurin priimukset laittavat parastaan. Pahimmat varmaan jo poistettu, mutta on käsittämätöntä miten joku pystyy esimerkiksi puolustamaan rasismia tai vastaavaa perustellen sillä, että Rangers pelasi likaisesti koko ottelun tms. Tähän tyyliin:



Ei tullut sinänsä yllätyksenä, mutta kyllä tuo tyhmyys ja ihan suoranainen rasismin ihannointi pistää vihaksi.
 

Tikiti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Professori Aho, Dortmund ja Arsenal
hooligans.cz Instagram tilillä on kyllä uskomatonta settiä. Kannattavat fanien välisiä tappelumatseja, kuten mm. monta kuvaa siitä kuinka 7vs7 matsi, 1,5min ajalla ja kumpi voittaa jossain helvetin pellolla. Voisi heille kyllä sanoa tuon you're fucking monkey. Saapa nähdä kuinka UEFA toimii tämän kanssa. Slavian porukka ainakin useaksi vuodeksi pihalle kansainvälisistä peleistä.
 

King Jeremy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool, Bayern München ja Boston Celtics
Oletan ettei meistä kukaan (?) kuulu tuohon porukkaan, joka UEFA:lla asiaa tutkii vaan lähinnä suomalaisena huuhkajafanina vituttaa tuollainen käytös. Ja kyllä teen oletuksen, että entisissä neukkumaissa tuo erilaisten ihmisten hyväksyminen laahaa ikävä kyllä 30-50 vuotta länsimaita perässä ja näin ollen odotan heiltä todennäköisemmin tuollaista käytöstä ja kielenkäyttöä kuin esim suomalaisilta tai muilta länsimaalaisilta.

Toki ymmärrän näkemyksisesi ja noinhan tuo tulee menemään.

Valmiiksi jo vituttaa, kun eihän tuollaisista ”sana sanaa vastaan”-tapauksista mitään tuomiota tulla antamaan. Eihän se slobo olisi muuten suutaan peittänyt ennen apinan kuiskaamista, koska siitähän voisi jäädä kiinni.

En ainakaan itse kuulu. :D Ja ymmärrän hyvin, että vituttaa. Itse en osaa oikein suhtautua, koska minun on vaikea kuvitella, että jonkun solvaaminen jotenkin kolahtaisi sillä tavalla, että siitä järkyttyisin. Toisaalta, olen jo keski-ikäinen, joten ehkä tässä vaiheessa elämää pitää osatakin ymmärtää, että solvaajalla on usein itsellään ongelmia ennemmin kuin solvattavalla. Mutta se on toinen tarina, eikä keskitytä nyt siihen.

Sen sijaan tämä viimeinen kappaleesi on se pointti! Oli se paskamaista tai ei, niin ei meillä ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin se aukoton näyttö. Muutoin hyväksyisimme mielivaltaisuuden, ja siinä on sellainen ikävä puoli, että mielivaltaisuus ei sitten joka ainut kerta sada omaan laariin. Tämän vuoksi ainakin itse kannatan sitä, että oli tuomio mikä tahansa, näyttö pitää saada.

Ja vaikka on kaikille varmasti selvää, että Itä-Euroopassa rasismi rehottaa aivan eri tavalla kuin vaikka Suomessa, niin siitä huolimatta emme voi kategorisoida heitäkään ja tuomita kevyimmin perustein kuin omiakaan. Näin mä sen näen.

Enkä ainakaan itse keksi mitään hyviä ratkaisuja tämän ongelman kitkemiseksi. Eiköhän se lähde ihan asenneilmapiiristä itsestään. Se vain on todella hidasta. Mutta se lienee ainut kestävä tie. Silti Suomessakin on päästy aika pitkälle esim. 80-luvusta, jolloin tummaihoinen oli n... ja romanit olivat mustalaisia. Samoin homoja pilkattiin ihan kunnolla. Vähitellen ne asiat muuttuvat, ja silti jää vielä se pieni porukka, joka soutaa joka tapauksessa vastavirtaan. Sillekään ei voi mitään. Mutta tshekit itse voivat tuota omaa asenneilmapiiriään muuttaa, ja olen aivan varma, ettei sielläkään kaikki nyt ole tästä iloisia. Varmasti sielläkin osaa hävettää nyt aika tavalla.
 

BaronFIN

Jäsen
Aikoinaan brittijoukkueet saivat useamman vuoden bannit Euroopan liigoihin huligaaniensa ansiosta kun liian pitkään katseltiin päältä eikä puututtu ja sitten lopulta kävi miten kävi.

En sano, että tässä vaiheessa ketään pitäisi sulkea ulos sarjoista, mutta jonkinlainen tuntuva rangaistus voisi olla paikallaan. Yksi vaihtoehto olisi tämän vuoden sarjasta ulossulkeminen ja seuraavan kierroksen vastustaja kiittäisi. Jos seuralla itsellään olisi selkärankaa, niin tekisi sen itse eikä uhriutuisi.

Nykymenolla, päänsilittelyllä ja suoranaisella silmien sulkemisella ollaan matkalla toistamaan vuoden 1985 kesäkuun toisen päivän tapahtumia kun tuota hooliganz.cz menoa katselee. UEFAn stop racisim on yhtä tyhjää sananhelinää kuin KiVa koulut.
 
Sen sijaan tämä viimeinen kappaleesi on se pointti! Oli se paskamaista tai ei, niin ei meillä ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin se aukoton näyttö. Muutoin hyväksyisimme mielivaltaisuuden, ja siinä on sellainen ikävä puoli, että mielivaltaisuus ei sitten joka ainut kerta sada omaan laariin. Tämän vuoksi ainakin itse kannatan sitä, että oli tuomio mikä tahansa, näyttö pitää saada.

Mun mielestä näissä näytöksi on riitettävä se, että pelaaja peittää kädellä suunsa sanoakseen herjansa. Jos ei nyt, niin ainakin vastedes tällainen linja voitaisiin määrittää. Samaan tyyliin kuin doping-testin pakoilu on rinnastettavissa positiiviseen testiin.
 

King Jeremy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool, Bayern München ja Boston Celtics
Mun mielestä näissä näytöksi on riitettävä se, että pelaaja peittää kädellä suunsa sanoakseen herjansa. Jos ei nyt, niin ainakin vastedes tällainen linja voitaisiin määrittää. Samaan tyyliin kuin doping-testin pakoilu on rinnastettavissa positiiviseen testiin.

Niin, jos näin sovitaan. Entäs sitten, kun käy niin, että pelaaja X yskäisee ja peittää asiallisesti suunsa, mutta pelaaja Z väittää, että sehän sanoi minua apinaksi? Eli en siis dumaa ajatustasi, vaan lähinnä mietin, että onko tuo kuitenkaan hyvä, koska mahdollistaa käytännössä toisen lavastamisen, jos vain hoksaa riittävän ajoissa. Eikä kuitenkaan ole ihan sama kuin doping-testin pakoilu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös