U20 MM-kisat 2018–2019: Suomi

  • 219 967
  • 1 037
Tila
Viestiketju on suljettu.

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Se, että Lindberg ei ole nimenä sinulle tuttu, ei tarkoita sitä etteikö voisi olla ihan laadukas maalivahti. Hän on pyörinyt maajoukkuekuvioissa pitkään mukana, joten ilmeisesti kuuluu tämän ikäluokan parhaimmistoon.

Lindberg on varmasti tuntemattomampi jamppa monelle, kun siirtyi suoraan nuorten liigasta NCAA:an. Olisi voinut pelata vähintään Mestistä viime kaudella, mutta miesten pelit olisivat estäneet yliopistokiekon, joten Fille kiekkoili viime kauden periaatteessa maksimitasoaan alemmalla sarjatasolla.
IS: Pikkuleijonissa debytoinut maalivahti Filip Lindberg lähtee USA:n yliopistosarjaan – lukiossa hurja keskiarvo 9,64

Samasta syystä myös esim. joukkeen kapteeni Talvitiellä ei ole miesten pelejä Suomesta.
 

Heijastus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Sibir Novosibirsk, Pittsburg P
Kohta se lähtee turnaus käyntiin! Ite en lähde ennustamaan ku se menestys on tosiaan niin pienestä kiinni. Viime turnaukselta nyt ei voinut oikeestaan Ahokkaalta odottaa yhtään mitään. Viime turnauksessa tais kolista myös Tolvasella tolpat.. Ja kun maalit vaan lasketaan.

Eniten itse odotan että jätkät pelaa viihdyttävää lätkää. Mieluummin paljon pelitilanteita ja ennen kolmatta erää 5-5 kun vedetään kilpikonnaa ja ainoasta hyökkäyksestä 1-0 ja loppu on asemasotaa
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Norrenan osaamisesta minulla on vähän epäilyksia. Puoli vuotta Setäsellä meni päivittäistä työtä maalivahtivalmentajan kanssa, että pääsi samalle tasolle kuin oli Turkuun lähtiessään.

Juu en lähtisi Norrenaa arvioimaan minkään sortin asiantuntijaksi, kun käytännössä mitään meriittejä ei ole.
 

MarkoPalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU, Hammarby IF, Jokerit
Juu en lähtisi Norrenaa arvioimaan minkään sortin asiantuntijaksi, kun käytännössä mitään meriittejä ei ole.

Alexander Georgiev New York Rangersista sanoo moi!

Se, että Setänen ei onnistunut odotetusti Turussa ei välttämättä kerro Norrenan osaamisesta/osaamattomuudesta kaikkea. Eihän Norrella mitään Upi Ylösen meriittejä (vielä) ole, mutta ei varmasti ole mv -valmentajana aivan kelvoton. Lisäksi tuo, että on pelannut ammattilaisena vuosikymmeniä maalivahtina NHL:ää myöden, varmasti auttaa noita mukana olevia veskareita. Pystyy samaistumaan heidän tilanteisiinsa, olemaan keskustelutukena jne.
 

Knap

Jäsen
Yllätyin kyllä itsekin valinnasta, samalla tuli kyllä spontaani röhähdys kun älysin mikä show täällä on menossa joidenkin nimimerkkien toimesta. Epäilen kuitenkin itse, että siellä on Lehtisellä jotain muuta ongelmaa (terveyspuoli tai soveltuvuus joukkuekemiaan), koska olisi kai noilla näytöillä vähintään kakkosmaalivahdiksi päästy? Itse luotan Luukkoseen, vaikka pakko myöntää, olihan se kammottava maali se Kanadan ensimmäinen. Tarkka kuti, olisi voinut mennä paremmallakin sivuttaisliikkeellä, mutta paljon voi jäädä torjumatta sen heikkouden vuoksi. Luukkonen toki paikkaa sitä isolla koollaan ja erinomaisella sijoittumisellaan. Luultavasti huomenna tähän aikaan ollaan jo viisaampia, onko Luukkosen hyvyys vain hekumaa vai kenties yliliioiteltua.

Luin Ylen sivulta uutisen noista valinnoista, siellä oli kommenteissa Ylen joku työntekijä melko suolainen ilmeisesti.
Henkilö X: "Tuota...Lassi Lehtinen? Mitähän helvettiä nyt taas?"
Yle Urheiu: "Laukonut SM-liigassa tällä kaudella kuitenkin vasta yhden maalin, olisiko sitten muilla veskareilla ollut enemmän tehtyjä?" Ja kyllä tuo oli aito Ylen Urheilu profiili.
 

Pewros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Outoa että Lehtinen ei ollut edes toinen maalivahti, mutta en lähe kritisoimaan mitään ennen kuin peliäkään on pelattu. Luukkonen oli hyvä Kanadaa vastaan.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Syvin kauna maailmassa on satakuntalainen kauna... Nämä maajoukkueketjut ovat välillä koomisia, kun itse joukkueen menestyksellä on monille ehkä kuudennen luokan merkitys ja tärkein asia on valmennuksen arvostelu ja tappioiden toivominen. Katsotaan nyt ensiksi edes muutama peli ennen kuin hirtetään ketään.
 

Cannibal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Onko kellään tietoa Nordgrenin tilanteesta? Vieläkö häntä odotellaan mukaan kisoihin eli onko yksi passi leimaamatta tavallaan hänen varaltaan? Olisi käsittääkseni kuitenkin kova vahvistus hyökkäykseen...
 

Pardus

Jäsen
Suomen pelipaidoissa näkyy onneksi olevan vanha tuttu logo, eikä se täksi kaudeksi rumennettu versio. Onkohan uusi rumilus laitettu jo romukoppaan? Ainakin siis mitä tulee arvoturnauksiin.
 
Onko kellään tietoa Nordgrenin tilanteesta? Vieläkö häntä odotellaan mukaan kisoihin eli onko yksi passi leimaamatta tavallaan hänen varaltaan? Olisi käsittääkseni kuitenkin kova vahvistus hyökkäykseen...

Tuskin odotellaan kun turnaus on lyhyt, siihen päälle aikaerorasitukset siirryttäessä Euroopasta Pohjois-Amerikkaan. Ja vielä kolmanneksi se, että ei puhuta lähtökohtaisesti kuitenkaan mistään avainpelaajasta.

Eli kyllä ihmettelen jos juuri Norgrenille pidetään paikkaa auki.

edit: ja siis mitään tietoa itselläni ei ole, kunhan päättelen.
 
Norrenan osaamisesta minulla on vähän epäilyksia. Puoli vuotta Setäsellä meni päivittäistä työtä maalivahtivalmentajan kanssa, että pääsi samalle tasolle kuin oli Turkuun lähtiessään.

On minullakin epäilykseni, mutta enemmän Norrenalla on onnistumisia kuin epäonnistumisia valmennettaviensa kanssa.
 

Stultus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan LämyAkat
Lassi Lehtisen kokonaiset ottelut Pohjois-Amerikassa ykköskorin vastustajia vastaan:

30.07.2017: 1-4 tappio USA:ta vastaan, 27/31 torjuntaa.
04.08.2017: 3-4 tappio USA:ta vastaan, 17/21 torjuntaa.
30.07.2018: 2-5 tappio USA:ta vastaan, 36/40 torjuntaa.
04.08.2018: 3-5 tappio Ruotsia vastaan, 35/40 torjuntaa.

Nämä ovat olleet vaikeita pelejä myös Suomen muille maalivahdeille, mutta Lindbergin saldo on kuitenkin hieman Lehtistä parempi:

31.07.2018: 4-3 voitto rankkareiden jälkeen Ruotsia vastaan, 32/35 torjuntaa.
02.08.2018: 3-4 jatkoaikatappio Kanadaa vastaan, 28/32 torjuntaa.
 

Vaeltaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Ville Vahalahti
Onko kellään tietoa Nordgrenin tilanteesta? Vieläkö häntä odotellaan mukaan kisoihin eli onko yksi passi leimaamatta tavallaan hänen varaltaan? Olisi käsittääkseni kuitenkin kova vahvistus hyökkäykseen...

Sanottiin mielestäni jossain uutisessa jo ennen Kanada-peliä, että Nordgreniä ei enää odoteta kisoihin. En nyt lähdettä jaksa lähteä kaivamaan puhelimella, eli täytyy luottaa muistiini.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Onhan tuo nyt jotain täysin käsittämätöntä, ettei Ahokkaalta löydy luottamusta Lehtiseen ollenkaan. No ehkä junnusarjoissa pelaaminen valmistaa paremmin junnukisoihin kuin aikuisten sarja.

No onhan näitä nähty ennenkin ja ilmeisesti valmennus sitten tietää mitä tekee. Kuitenkin Ahokas on aika yksin tämän asian kanssa.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Onhan tuo nyt jotain täysin käsittämätöntä, ettei Ahokkaalta löydy luottamusta Lehtiseen ollenkaan. No ehkä junnusarjoissa pelaaminen valmistaa paremmin junnukisoihin kuin aikuisten sarja.

No onhan näitä nähty ennenkin ja ilmeisesti valmennus sitten tietää mitä tekee. Kuitenkin Ahokas on aika yksin tämän asian kanssa.

Minun mielestä tässä ei ole mitään käsittämätöntä, vaan hyvinkin käsitettävää.

Itse ainakin maksimoisin junnuturnauksessa tärkeimmän pelipaikan, eli maalivahdin kokemuksen, erityisesti turnauskokoemuksen ja sitten vielä tuon kaukalokokemuksen.
 

Barney

Jäsen
Itse veikkaan, että Ahokas lukee palstaa ja halusi herätellä vähän joulunajan takia hiljentynyttä keskustelua. Voisi kommentoida vielä, että "Jepu" ei olisi mahtunut tämänkään vuoden joukkueeseen, niin viimeisetkin henkilöt Pori-Rauma -akselilla irtoavat henkseleistään.

Ketjukoostumukset näyttävät muuten siltä kuin itsekin tuossa vähän aikaa sitten arvelin, mutta itse vaihtaisin Nymanin ja Tolvasen paikkoja. Tuosta kakkosketjustakin saisi tulivoimaisemman, kun itse en oikein usko Lundellin esittävän vielä ihmeitä tämän vuoden kisoissa. Harvemmin nuo pelaajat, jotka varataan vasta puolentoista vuoden päästä kisoista, ovat olleet mitään sateentekijöitä, vaikka olisivatkin erittäin lupaavia pelaajia ja olisivat suorittaneet hyvällä tasolla Liigassa.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Niin siis tuo Lindberg, joka on ihan puskista ajanut Lehtisen ohi, ei ilmeisesti ole juuri pienessä kaukalossa edes pelannut. Ukin nyt juuri ymmärrän, kun on aina ollut Ahokkaan luottoveskari.

@Henkka

Niin siis miten Lehtinen voidaan tuosta kolmikosta jättää kolmoseksi, jos kriteereinä ovat kokemus ja viime vuosien näytöt?
 
@Stultus hyviä huomioita tuossa ylempänä Lehtisen ja Lindbergin aiemmista peleistä pienessä kaukalossa. Aivan varmasti maajoukkuepeleillä on iso merkitys näissä valinnoissa. Kuten tietysti pitää ollakin.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Niin siis tuo Lindberg, joka on ihan puskista ajanut Lehtisen ohi, ei ilmeisesti ole juuri pienessä kaukalossa edes pelannut. Ukin nyt juuri ymmärrän, kun on aina ollut Ahokkaan luottoveskari.

@Henkka

Niin siis miten Lehtinen voidaan tuosta kolmikosta jättää kolmoseksi, jos kriteereinä ovat kokemus ja viime vuosien näytöt?

Vain starterilla on oikeasti merkitystä. Voihan sen kolmosen nostaa sieltä starttaamaan kakkosen ohi, mikä sen muka estää?

Ihan älytön itkuvirsi menossa lähes merkityksettömästä asiasta, eli kakkosmoken tontista.
 
Ihan älytön itkuvirsi menossa lähes merkityksettömästä asiasta, eli kakkosmoken tontista.

Niinpä, varsinkin kun historian valossa on ilmeistä, että kakkosmolari ei juuri peliaikaa tule saamaan.

Ja roolitus tämänkin valinnan taustalla on. Lindberg on tällä kaudella tottunut avaamaan paljon enemmän luukkua kuin Lehtinen, joten ihan looginen valinta luukunavaajan rooliin.
 

Barney

Jäsen
Olkaa hyvä, ahokasfanit, estradi on teidän! Miksi joukkue voittaa kultaa tms., perustelut pöytään.
Tuskin täällä palstalla hirveästi Ahokkaan faneja on. Aika harvoin ketään tiettyjä valmentajia taidetaan fanittaa, etenkin jos kyseinen valmentaja on tullut tunnetuksi ainoastaan nuorten maajoukkueiden valmentajana. Suomen kultaan on aika vaikea uskoa Pohjois-Amerikassa pelattavissa kisoissa, mutta itse lähden ainakin siitä ajatuksesta liikkeelle, että jos Suomi on mukana mitalipeleissä, niin voidaan puhua onnistumisesta. Suomen putoaminen puolivälierässä on se yleisin lopputulos Pohjois-Amerikassa pelattavissa kisoissa, mutta tämän vuoden joukkue on kuitenkin sen verran laadukas, että itse odotan voittoa vielä siitä pelistä. Putoamista puolivälierässä ei voida mielestäni pitää minään järkyttävänä pettymyksenä, sillä se on kuitenkin se todennäköisin lopputulos, jos verrataan Suomen historiaa Pohjois-Amerikassa pelattavissa kisoissa Kanadaan, Yhdysvaltoihin, Ruotsiin ja Venäjään.

Jos Suomi voittaa kultaa, niin se tulee tarvitsemaan erinomaista maalivahtipeliä. Luukkonen on U18 joukkueen torjunut jo kultaan ja käsittääkseni takana on erittäin hyvä alkukausi pienessä kaukalossa. Luukkosen pitää siis pelata vähintään samalla tasolla kuin hän on pelannut alkukauden, todennäköisesti vielä vähän paremmin. Toinen tärkeä seikka tulee olemaan kärkipelaajien (Jokiharju, Vaakanainen, Laaksonen, Tolvanen, Heponiemi, Kupari ja Kakko) suorittaminen. Nostan esille erityisesti Tolvasen, sillä hänellä on sellainen erikoisominaisuus, jolla otteluita voidaan ratkoa. Eihän Tolvanen nyt mitenkään ihan surkeasti viime vuoden kisoissa pelannut, mutta hän on maalintekijä ja Suomi tarvitsee häneltä maaleja. Jos Tolvanen on pelipäällä, niin hän on kuitenkin melko ylivertainen maalintekijä tällä tasolla (vrt. Laine 2016).

Tuloksellisesti Suomihan on pelannut nyt viime vuoden kisojen jälkeen hyvin, joten pelin pitäisi olla kai ihan hyvässä kunnossa. Hirveän paljon en uskalla ottaa kantaa itse peliin, kun otanta on sen verran pieni. Jos pelin rakenne on kunnossa ja pelaajisto suorittaa hyvin, niin välieräpaikka pitäisi saada. Jos jompikumpi osa-alue sakkaa, niin kisat päättyvät todennäköisesti puolivälieriin. Kultaan tarvitaankin sitten ihan erinomaista suoritusta.
 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Sen tunnustan joka kerta että maajoukkueen päävalmentajan paikalla on aina ollut sellainen kaveri, joka ymmärtää jääkiekosta ja varsinkin valmentamastaan joukkueesta ihan varmasti enemmän kuin minä. Sen vuoksi en koskaan ole vielä kokenut tarvetta ruveta arvostelemaan jotain yksittäisiä pelaajavalintoja. Ihmetellyt olen useinkin.

Varmasti Ahokas tietää valmentamisesta enemmän kuin minä. Valmentajia arvioivat myös toimittajat ja suuri yleisö sillä perusteella, miten hyvin he toimivat toisiaan vastaan joukkueen pelitavan organisoinnissa. Tästä kai maallikkokin saa tehdä huomioita. Samoin kiintoisaa on se, miten valmentaja toimii suhteessa omiin ajatuksiinsa. Ahokkaan ajatuksiin voi tutustua Ylen urheilussa nytkin. Ahokas on myöntänyt tehneensä paljon muutoksia viime vuoteen. Ilmeisesti yksi muutoksista on ollut se, että hän ei enää lähde rakentamaan kahta hyökkäys- ja puolustusketjua, vaan on ymmärtänyt, että ihan jokaisella painetaan päädystä päätyyn. Tämä on edistystä, mikäli toteutuu itse pelissä. Tässä joukkueessa olisi varmaan ollut sijaa myös vuodentakaiselle Ässien 17-v. lupaukselle.

Mutta, huominen näyttää, näemmekö heti alussa nuoret leijonat ihan uudella ilmeellä kaukalossa.
 

Barney

Jäsen
Ahokas on myöntänyt tehneensä paljon muutoksia viime vuoteen. Ilmeisesti yksi muutoksista on ollut se, että hän ei enää lähde rakentamaan kahta hyökkäys- ja puolustusketjua, vaan on ymmärtänyt, että ihan jokaisella painetaan päädystä päätyyn. Tämä on edistystä, mikäli toteutuu itse pelissä.
Mikä se toinen puolustava ketju oli? Innala-Ikonen-Kupari/Tuulola? Ei näytä ainakaan minuun silmääni kovin puolustavalta kombinaatiolta.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Suomen pelipaidoissa näkyy onneksi olevan vanha tuttu logo, eikä se täksi kaudeksi rumennettu versio. Onkohan uusi rumilus laitettu jo romukoppaan? Ainakin siis mitä tulee arvoturnauksiin.

Näytti tuo uusi olevan jossain verkkarissa tai pikeepaidassa, kun haastiksia näyttivät.

Tsekit sen sijaan ovat näyttäneet Suomelle logouudistuksen mallia. Tunkevat kyllä vähän leijonabrändin tontille, mutta pisteet näyttävyydestä.
 
Tsekit sen sijaan ovat näyttäneet Suomelle logouudistuksen mallia. Tunkevat kyllä vähän leijonabrändin tontille, mutta pisteet näyttävyydestä.

Tshekeissä tuo uudistus on saanut juuri sellaisen vastaanoton kuin täälläkin saataisiin. Eli täystyrmäyksen.

Sen sijaan jos sen tekee joku muu, niin voidaan varovasti kehua rohkeudesta ja näyttävyydestä. Luultavasti siis tshekkien paikallinen jatkoaika on kerännyt varovaista hyväksyntää Suomen uudelle logolle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös