Olkaa hyvä, ahokasfanit, estradi on teidän! Miksi joukkue voittaa kultaa tms., perustelut pöytään.
Tuskin täällä palstalla hirveästi Ahokkaan faneja on. Aika harvoin ketään tiettyjä valmentajia taidetaan fanittaa, etenkin jos kyseinen valmentaja on tullut tunnetuksi ainoastaan nuorten maajoukkueiden valmentajana. Suomen kultaan on aika vaikea uskoa Pohjois-Amerikassa pelattavissa kisoissa, mutta itse lähden ainakin siitä ajatuksesta liikkeelle, että jos Suomi on mukana mitalipeleissä, niin voidaan puhua onnistumisesta. Suomen putoaminen puolivälierässä on se yleisin lopputulos Pohjois-Amerikassa pelattavissa kisoissa, mutta tämän vuoden joukkue on kuitenkin sen verran laadukas, että itse odotan voittoa vielä siitä pelistä. Putoamista puolivälierässä ei voida mielestäni pitää minään järkyttävänä pettymyksenä, sillä se on kuitenkin se todennäköisin lopputulos, jos verrataan Suomen historiaa Pohjois-Amerikassa pelattavissa kisoissa Kanadaan, Yhdysvaltoihin, Ruotsiin ja Venäjään.
Jos Suomi voittaa kultaa, niin se tulee tarvitsemaan erinomaista maalivahtipeliä. Luukkonen on U18 joukkueen torjunut jo kultaan ja käsittääkseni takana on erittäin hyvä alkukausi pienessä kaukalossa. Luukkosen pitää siis pelata vähintään samalla tasolla kuin hän on pelannut alkukauden, todennäköisesti vielä vähän paremmin. Toinen tärkeä seikka tulee olemaan kärkipelaajien (Jokiharju, Vaakanainen, Laaksonen, Tolvanen, Heponiemi, Kupari ja Kakko) suorittaminen. Nostan esille erityisesti Tolvasen, sillä hänellä on sellainen erikoisominaisuus, jolla otteluita voidaan ratkoa. Eihän Tolvanen nyt mitenkään ihan surkeasti viime vuoden kisoissa pelannut, mutta hän on maalintekijä ja Suomi tarvitsee häneltä maaleja. Jos Tolvanen on pelipäällä, niin hän on kuitenkin melko ylivertainen maalintekijä tällä tasolla (vrt. Laine 2016).
Tuloksellisesti Suomihan on pelannut nyt viime vuoden kisojen jälkeen hyvin, joten pelin pitäisi olla kai ihan hyvässä kunnossa. Hirveän paljon en uskalla ottaa kantaa itse peliin, kun otanta on sen verran pieni. Jos pelin rakenne on kunnossa ja pelaajisto suorittaa hyvin, niin välieräpaikka pitäisi saada. Jos jompikumpi osa-alue sakkaa, niin kisat päättyvät todennäköisesti puolivälieriin. Kultaan tarvitaankin sitten ihan erinomaista suoritusta.