Typerin urheilulaji ikinä?!

  • 69 534
  • 445

Fawkes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Steelers, Man United
Muutenkin jenkkifutis on turhuutensa lisäksi ihan nössö laji, ukot kekkaloi varusteissa, toisin kuin rugbyssa, jossa vedetään yhtä lujaa ja suurinpiirtein futisvarusteissa. Siinä on jo meininkiä.
Jenkkifutista voi kuvailla monella eri adjektiivilla, mutta nössö ei ole mun mielestä yksi niistä. Rugby on enemmän vääntämistä ja painimista. Jenkkifutiksessa joku voi vetää 20 jaardin vauhdilla vastapalloon, rugbyssä revitään ja könytään, noin kärjistetysti.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Toki Fresh Prince Ted on ihan mita mielta huvittaa kyseisesta lajista, mutta aktiiviaikoinani tuo sana "nössö" ei tullut heti ensimmaisena mieleeni kun siella vedettiin veren maku suussa. Kaksi kylkiluuta, sormi ja nilkka kun menee, niin "nössö"ksi en sita kutsuisi. Lisaksi kun esim NFLn runkosarja kestaa vain 16n ottelun verran (johtuen lahinna lajin raskaudesta ja loukkaantumisherkkyydesta), niin "nössö" ei edelleenkaan tule ainakaan mulle lajista mieleen.

(kirj. oma huom.: sana "nössö" on copy pastattu yllaolevaan tekstiin)
 

nastamuumio

Jäsen
Suosikkijoukkue
TIIKERIT (kovin junnuseura ikinä!)
Liityn siihen joukkoon, joka vastaa, että ei ole olemassakaan typerää urheilulajia. Kaikilla on omat intohimonsa ja mieltymyksensä. Se on tärkeintä, että löytää jotain tekemistä ja intohimoa omaan elämäänsä.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
...lentopallo. Nämä kun saavat aikaa urheiluruudussa vaihtuu meikäläisellä kanava.
Kiinnostaisi kuulla perusteluja lentopallon typeryydestä. Lajia on tullut harrastettua nyt muutama vuosi, ja olen jäänyt pahasti koukkuun. Ensikertalaiselle laji on melko mahdoton, mutta siinä onkin yksi sen hienouksista. Jos näkee jonkun, joka on oikeasti hyvä lajissa, tietää, että taidot eivät ole tulleet ilman tuhansia harjoittelutunteja. Näinhän on tosin hyvin monien lajien kohdalla, mutta lentopallo on ainakin itselleni ollut haastavin.

Taitojen lisäksi lentopallo vaatii rautaisia hermoja ja itseluottamusta. Syötönnosto ei ole lajin näyttävimpiä osa-alueita, mutta se on kiduttavan vaikeaa kovan paineen alla, kun vastapuolelta lentää hirveitä hyppysyöttöjä. Päässä ehtii käväistä monenlaisia ajatuksia, kun vastustaja valmistautuu syöttöön.

Taktiset kuviot ovat pelin suola. Ilman hyvää taktiikkaa on mahdotonta voittaa samantasoista vastusta. Beach volleyta en viitsi katsoa televisiosta, koska siitä puuttuu taktinen puoli. Toki sitäkin on hauska itse pelata.

Pituus antaa hyvin paljon etua verkolla pelattaessa, ja huipputasolla miltei ainoat alle 190-senttiset pelaajat ovat liberoja. Pituutta ei voi omilla toimilla säädellä, joten on ikävää, että siitä saa erittäin paljon etua lentopallossa. Se on mielestäni huonoin puoli tässä mainiossa lajissa (etenkin, kun oma pääni ei jokaiseen ovenkarmiin kolahda).
 

Mac^

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara & Suomi lajista riippumatta
Ei lentopalloa kyllä viitsi typerimpänä pitää, kun kotikaupungissanikin lentopallo on ainoa laji, jota pelataan täällä SM-sarjatasolla - tai ainakin vähänkään kiinnostavista joukkuepeleistä. Ihan hieno laji.

Asiaan. Otsikon kysymykseen: baseball. Ei tule typerämpää ainakaan mieleen. Kyllä on niin turha laji kuin olla voi. Amerikan jalkapallosta voisi kyllä pitää, jos siihen tutustuisi paremmin, mutta yksi inhokki sekin mun listalla on.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Miesten lentopallohan ei ole mistään kotoisin mutta naisten lentis on sitten ihan toinen juttu...
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Kaksi kylkiluuta, sormi ja nilkka kun menee, niin "nössö"ksi en sita kutsuisi.
Tuon verran vammoja saa kun pelaa parikymmentä peliä jääpalloa.

Jefu on minunkin mielestäni aika nössö laji. Niitä "isoja" taklauksia tulee kerran pari kaudessa, ja moni vetäisee uransa läpi loukkaantumatta kunnolla koskaan. Ainakin Suomessa siis. Siellä maassa minkä Aarne Tanninen teki tutuksi, voi tilanne olla toisin...

Typerin laji on suopotkupallo.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Urheilun alinta kastia on tämä parkooraus, vai miten toi paska oikein kirjoitetaan. "Katsokaa kuinka hienosti meitsi niinq lentää kiveltä toiselle.." "PHIUUUU" "Katsokaa, kuinka mä tasapainoilen tämän ja tuon päällä." "PITSIU"
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Urheilun alinta kastia on tämä parkooraus, vai miten toi paska oikein kirjoitetaan. "Katsokaa kuinka hienosti meitsi niinq lentää kiveltä toiselle.." "PHIUUUU" "Katsokaa, kuinka mä tasapainoilen tämän ja tuon päällä." "PITSIU"

Vaan onko kyse varsinaisesti urheilulajista, kun lajissa ei taideta ollenkaan kilpailla, vaan enemmänkin elämäntyylistä? En tiedä eikä ole väliksikään, minusta tuo on kyllä helvetin hienon näköistä toimintaa. Ainakin silloin kun asialla on tyypit jotka ihan oikeasti osaavat tuon touhun.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
"typerä urheilulaji" on moniselitteinen käsite.

Onko lajia typerä tsiigata töllöstä? (tennis, kestävyyslajit, uinti, golf, pyöräily, pesäpallo, formulat...jne....tästä saisi vaikka kuinka pitkän listan)
Onko lajia typerä harrastaa? (lentopallo, uinti, telinevoimistelu)
Onko laji sääntöjen/kilpailutyypin osalta "typerä"? (taitoluistelu ym tyylipiste-lajit, nykyaikainen 5-ottelu)
Onko laji edes "urheilua"? (shakki, formulat, eläin-urheilut, ammunta ym...)
Onko laji joku teennäinen mukahauska kilpailu? (eukonkanto, itikantappo, maailman vahvinmies jne)
 

Howitzer

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Formula 1.

22 autoa ajaa rataa ympäri n. 60 kierrosta, käyvät pari kertaa varikolla ja juuri mitään muuta ei sitten tapahdukaan. Nykypäivänä nuo autotkin ovat niin kehittyneitä, että kisat ovat vielä entistäkin tapahtumaköyhempiä. En vaan ymmärrä, mikä suomalaisia tässä lajissa oikein viehättää? Hyvin markkinoitua se ainakin on...

Tämä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
"typerä urheilulaji" on moniselitteinen käsite.

Niinhän se taitaa useimmiten olla että jos ei ymmärrä lajista mitään niin sitä yleensä pitää täysin typeränä ja turhana. Esim. minun mielestäni joku pesäpallo on ihan vitun typerää ja tyhmää pallonheittelyä, enkä jaksa sitä seurata yhtään. Mutta jos joku on perehtynyt tuohon lajiin ja sen kaikkiin saloihin kunnolla niin saa siitä irti ihan eri tavalla kuin vaikkapa minä. Kun on johonkin lajiin päässyt oikein sisälle niin siinä näkee paljon sellaisia asioita joita normikatsoja ei huomaakaan ja siitä saa sen takia paljon enemmän irti.

Esim. moni pitää autourheilua (esim. F1) typeränä letkassa-ajona ja luonnonvarojen tuhlaamisena mutta kun esimerkiksi minä olen seurannut F1:siä jo yli 20 vuotta niin minä näen siinä paljon muutakin ja sen takia en pidä sitä typeränä.

Jokaisella on omat suosikkinsa ja omat inhokkinsa, riippuen ihan siitä mihin asioihin kiinnittää huomiota.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Tuon verran vammoja saa kun pelaa parikymmentä peliä jääpalloa.

Jefu on minunkin mielestäni aika nössö laji.

Opettele luistelemaan ;-)

Vaikea uskoa edelleenkaan tota nossoa (mutta olkoon!), mutta kyllahan jefu on enemman alylaji, kun mikaan nyrkkeilymatsiin verrattava vaha-alyinen suoritus. Kontaktia on kuitenkin sen verran, etta varusteet on tarpeen.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
"typerä urheilulaji" on moniselitteinen käsite.

Onko lajia typerä tsiigata töllöstä? (...golf...)

On muuten fiksumpi laji tv:ssa kun livena luonnossa. Nakee huomattavasti enemman, tarkemmin ja pysyy karryilla turnauksen kulusta. Itse olen kaynyt katsomassa (ja ollut mukana) noin kolmessakymmenessa huipputurnauksessa ja paljon mieluummin katseleln sita tv:sta.

Toki live-tunnelmaa ei voita mikaan.
 

Sir von Aulis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
On muuten fiksumpi laji tv:ssa kun livena luonnossa. Nakee huomattavasti enemman, tarkemmin ja pysyy karryilla turnauksen kulusta. Itse olen kaynyt katsomassa (ja ollut mukana) noin kolmessakymmenessa huipputurnauksessa ja paljon mieluummin katseleln sita tv:sta.

Toki live-tunnelmaa ei voita mikaan.

Pelaaminen on hauskaa, mutta nyt alkaa kyllästyttämään tv:n tarjoama golf. Ei vaan jaksa enää katsoa. Toista oli silloin, kun vapaapäivät tuli kokonaan vietettyä rangella, treeniviheriöllä ja chippiä treenatessa. Oikeastaan pelaaminenkin alkoi väsyttämään eikä jaksanut enää keskittyä olennaiseen. Kaksi kesää mennyt niin, etten ole käynyt kuin kerran pelaamassa, sekin kerta scramblea kisoissa. Oli kuitenkin hauskaa :)

Ja laji, jossa on Natalie Gulbis, ei voi olla paska laji ;)
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC
Koripallo, ei vaan ymmärrä. Sekä katselu, että itse pelaaminen aivan hanurista. Ei oo meikäläisen juttu ei.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Salibandy

1. Vie potentiaalisia jääkiekkoilijoita pois jääkiekon parista.
Jaa. No niin vie muutama muukin laji, esim. futis. Jari Litmanen oli kuulemma nuorena helvetin kova kiekkoilija, mutta valitsi lopulta futiksen.

Highness kirjoitti:
2. Ei kasvata luonnetta (lue: ei ole kontaktilaji).
Paitsi että on yhä kovenevassa määrin kontaktilaji. Sopii kokeilla riittävän korkealla sarjatasolla. Vauhti on kova ja kovia kontakteja piisaa.

Highness kirjoitti:
3. On ruotsalainen keksintö.
Näemmä nekin runkkarit saavat joskus jotain hyvää aikaan.
 

Läski

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Puhtaasti arvostelulajit tietty ovat vähän hassuja, mutta minun silmiini kepittävät helposti täällä jo usein mainitun kävelyn, sekä uinnin (pl. vapaauinti), joka menee samaan kategoriaan. Yritetään mennä nopeasti, mutta ei saa käyttää nopeinta keinoa. Mitä vittua??

Lisäksi tulee mieleen nämä halfpipen-tyyliset lumi-, rulla- ja lainelautailut. Ei niissä lajeissa ole sen enempää vikaa kuin muissakaan arvostelulajeissa, mutta harrastajat saavat ne vaikuttamaan niin noloilta. "Tää ei oo niinku urheiluu, vaan niinku tiätsä asenne. Meil on niinku bileit ja kaikkee, sellai elämäntapaläppää." Ja tämä tietysti höystettynä englannin lainasanoilla. Tyhmän näköisiä urheiluvaatteita, ammattislangia ja dokaamista ei varmaan olekaan keksitty aiemmin minkään muun lajin yhteydessä. Mitä nyt jokaisessa muussa lajissa.

No, onneksi nuo lautailujutut taitavat olla jo sen verran vanhoja juttuja, että innokkaimmat harrastajat ovat jo saaneet purettua pahimmat "me ollaan iha erilaisii"-paineet sisältään.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Futis,
kaatuilevia akkoja suurin osa pelaajista. Lisäksi jalkapallo lajina vie paljon mahdollisesti hyvä jääkiekkoilijoita mukanaan.
 

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Kompataan kaikkia jotka ovat sanoneet pesäpallo. Idioottimainen laji, ja on häpeällistä että tuollainen typerehtäminen on jossain kansallispelleilyn asemassa. Ala-asteella ei tullut suuria ongelmia kun muutkaan eivät olleet taidoiltaan ja tiedoiltaan niin pitkällä, mutta yläasteella sekä luokkatoverit että liikunnanopettajakin alkoivat hermostua kun en missään vaiheessa oppinut lajin sääntöjä.

Sitten ymmärrys ei myöskään riitä näihin "tyylipisteitä hypystä/ilmalennosta/putoamisesta"-lajeihin. Vaikkapa uimahypyssä pitää saada mahdollisimman pieni loiskahdus, eikö paljon hienompaa olisi tehdä mahdollisimman suuri loiskahdus?
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Kouluratsastus. Hevonen tekee työt ja Kyra Kyrklund pokkaa kunnian. Aivan typerä laji
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Formula 1.

22 autoa ajaa rataa ympäri n. 60 kierrosta, käyvät pari kertaa varikolla ja juuri mitään muuta ei sitten tapahdukaan. Nykypäivänä nuo autotkin ovat niin kehittyneitä, että kisat ovat vielä entistäkin tapahtumaköyhempiä. En vaan ymmärrä, mikä suomalaisia tässä lajissa oikein viehättää? Hyvin markkinoitua se ainakin on...

Oletkos tutustunut NASCARiin? Siihen verrattuna F1 on yhtä tapahtumien ilotulitusta.
 

Mietsuslav

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Baseballia kun olen yrittänyt Canalilta katsoa, niin eihän siitä mitään tule. Älyttömän tylsä laji. Katsojat mässyttävät hodareita katsomossa ja juttelevat toisilleen, kun mies toisensa jälkeen käy lyömässä ohi (tai syötöt vääriä).

Sitten ne vielä pelaavat muistaakseni 162 peliä kaudessa (puoli vuotta) eli melkein joka päivä. Lauantaisin on usein kaksi peräkkäistä ottelua samaa joukkuetta vastaan. Uskomatonta, että tuolla tahdilla riittää katsojia.

Nascar ja muut autoturhailut on tietysti toinen. Jossain uskomattomimmat videot -sarjassa näytettiin kolari jostain autokisasta, jossa oli autoja enemmän kuin katsojia ja autot kiersivät radan yli sata kertaa. Siinä vasta öljyn hyötykäyttöä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Oletkos tutustunut NASCARiin? Siihen verrattuna F1 on yhtä tapahtumien ilotulitusta.

Jeps, NASCAR on vielä tylsempää. Sinänsä jos ajattelee niitä lajeja, joita suomalaiset seuraavat, on vastaus kuitenkin helppo: F1.

Vaikea löytää mitään typerämpää, kuin suunnilleen yhtä hyvät kuljettajat ajamassa sen 50-70 kierrosta täysin eritasoisissa menopeleissä. Tilastollisesti kaikki kuskit formuloissa ovat kuitenkin niin hyviä, että samalla autolla ajettaessa "hyvän" ja "huonon" kuskin ero on noin 0,3 sekuntia/kierros maksimissaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös