Kaikki Fitness-urpoilu. Varsinkin kun näiden Ja jaksaa, ja jaksaa -junttien pitää tyrkyttää sitä omaa typerää laumaharrastustaan kaikille vastaantulijoille.
Sitä paitsi näistä Fitness-ihmisistä näkee kilometrin päähän, että mitä sitä oikein harrastetaan. Polkea nyt rivissä pyörällä, joka ei edes liiku, jonkun huutaessa edessä, että Ylämäki, jaksaaaaaaaa...
Vittu miten typerää.
Kieltämättä tämä Fitness-touhu välillä ärsyttää itseänikin, vaikka toisaalta on sanottava, että katson erittäin hyvällä sitä, että ihmiset pitävät kunnostaan ja terveydestään huolta. Jonkun verran on tullut käytyä puntilla tämmöisellä fitness-salilla ja samalla pakon sanelemana kuunneltua, kun ohjaaja huutaa pää punaisena tekohymy naamalla näitä ohjeita mikkiinsä samalla kun taustalla soi joku Finlandia-hymnin teknoversio. Ja näitä fitness-intoilijoitahan (kaikki naisia) riittää myös työpaikallani. Useasti saa kuunnella, kun hiukan pyylevät tytöt puhuvat harrastuksestaan:
"Tuutsä tänään X-baikkiin? Siis mun pitää kyl käydä jo sitä ennen salilla, ku tiiätsä mun maha näytti aamulla peilissä ihan hirveeltä. Oon lihonukin puol kiloo kahessa päivässä. Pakko treenata vatsaa..." Toinen naikkonen taas kertoi käyvänsä neljästi viikkoon salilla ja kun työkaveri pyysi tätä mukaamme lounaalle, niin nainen kieltäytyi, koska "Mun treeni menee ihan hukkaan, jos mä syön jonkun kunnon lounaan. Se vaan lihottaa. Mul on jugurtti tuolla repussa. Mä syön vaan sen." Syöhän tyttö jukurtti.
Mutta jottei nyt viesti menisi aivan sivuraiteille, niin semmoinen "urheiluaji", jota inhoan, tai lähinnä koulussa inhosin, on pesäpallo. Siinähän kävi aina niin, että 90 % kävi lyömässä kolmesti hudin muiden sisäpelaajien vittuillessa lyöjälle. Ulkopelaajat heittelivät sillä aikaa toisilleen kiviä tai rakensivat hiekkalinnoja. Välillä joku osui palloon ja tuloksena oli usein kunnari ja kuus tavallista, kun kenttä rullasi ulkopelaajien etsiessä palloa kentän takana sijaitsevasta metsästä. Samaa lajia en myöskään tykkää seurata TV:stä enkä paikan päällä (kerran olen pesis-matsissa ollut). Sisäpelaajat huutavat keuhkonsa pihalle auttaakseen etenijää: "SIELLÄ! TÄÄLLÄ! MISSÄ LIE!!". Myös pesäpallon terminologia kärpäsineen ja haavoineen on mielestäni typerä. Varsin vastenmielinen laji kaiken kaikkiaan minun makuuni.
Myös voimanosto on kehittynyt varsin typeräksi urheilulajiksi varustepelleilyn myötä. Penkkipaidat, kyykkypuvut ja polvisiteet, ei jumalauta. Kyllä on tullut salilla naurettua näille äijille, joilla on niin kireä paita, ettei 250 kiloa laskeudu edes rinnalle asti penkissä paidan kireyden vuoksi! Aivan sama kuin pikajuoksijan perään laitettaisiin hönkimään joku tuulikone 20 m/s voimakasta myötäistä. Sinänsä arvostan voimanostajia. Helvetin vahvoja kavereita myös ilman varusteita ja moni heistä on näitä varusteita vastaan, mutta pakkohan niitä on käyttää, kun ne on sallittuja. Vie vaan jotenkin hohdon koko lajista.
Monia edellä mainitsemiani lajeja typerämpiäkin lajeja toki on ja niitä on ketjussa jo mainittu, mutta nuo tulivat tällä hetkellä mieleen.