Jee kiva ketju. Monesti näistä on kavereiden kanssa väännetty joten kannetaan oma korsi kekoon myös täällä. Tyhmäksi en lähde mitään lajia haukkumaan vaan puhun vaan ihan puhtaasti omalta fiilispohjalta. Eli mitkä lajit eivät kolahda muhun, lajissa sinänsä ei tarvitse olla mitään vikaa.
- Traktor pulling. En taida olla mielipiteeni kanssa yksin. Oikeastaan tässä voisi tehdä melkein poikkeuksen ja kutsua tätä lajia tyhmäksi. Siis kuka oikeasti keksii tällaista? Tähän kävisi tämä niin iki-ihana kolmikirjaiminen WTF?
- Kävely. Legendaarinen vertaus "sama kuin kilpailtaisiin siitä kuka kuiskaa koviten" kertoo kaiken. Okei, kävely on eri asia kuin juoksu, mutta silti tuntuu aika hämärältä miksi mennään niin kovaa kuin pystytään, muttei kuitenkaan käytetä kaikkia resursseja? Ääh, emmä osaa selittää. Ihmetyttää vaan miksi joku valitsee lajikseen kävelyn. Miksei sitten suoraan juoksu?
- Raviurheilu. En oo koskaan tajunnut tätä.
- Moukarinheitto. Heitellään jotain lekaa pitkin kenttää. Äsh, en tajua.
- 3000m esteet. Miksi siellä pitää olla niitä esteitä kun ei niitä kuitenkaan ole kovin paljoa? Vesieste on kyllä mukava piristysruiske.
- Hevospoolo. Ei tässäkään mitään erityisen tyhmää ole, mutta joku siinä vaan tuntuu niin naurettavan "ylevältä".
- Kiihdytysajot. Tämäkin tuntuu oudolta, että rakennetaan autoa sitä viisisekunttista varten. Ja ei, en ole mitannut kellolla kuinka kauan se ajomatka tosiasiassa kestää.
- Paini. Miksi siinä pitää ähkiä trikoissa? Varmaan siksi kun siinä tulee hiki, mutta silti. Muuten lajissa ei ole mitään vikaa.
- Nyrkkeily. Rocky on hyvä leffa ja Asikainen fiksun oloinen kaveri, mutta ei sitä perusideaa vain voi oikein ymmärtää, että hakataan toista ihmistä. Tai kun se on se ainoa juttu mitä siinä tehdään. Tuntemani nyrkkeilijät ovat suurinosa todella mukavia ja järkeviä tyyppejä eivätkä ollenkaan sellaisia stereotyyppisiä sekopäitä, mutta täysin en näitä jamppoja koskaan tule ymmärtämään. Tai ehkä se vielä ne kypärät päässä menee, mutta sitten se protouhu ilman mitään pehmusteita niin haloo, missä järki?
- edellisestä johdannaisena potkunyrkkeily. Paitsi eikös siinä niillä ole jotain pehmusteita päässä?
- jossain määrin kaikki arvostelulajit. Mäkihyppy ja taitoluistelu on ihan mukavia lajeja, mutta se arvosteluelementti kyllä syö sitä vetovoimaa mun silmissä. Kyllä sen pitäisi mennä niin, että urheilussa pitää voittaja pystyä sanomaan puolueettomilla numeroilla eikä millään mielipiteillä.
Nyt alkoi loppua lajit kesken joten turvaudutaan aikaisempiin ketjun viesteihin. Ja löytyyhän sieltä hyviä poimintoja:
- Sumopaini, samat perussyyt kuin painissa potenssin kaksi.
- Kouluratsastus, vetää aika sanattomaksi.
- Nykyaikainen viisiottelu, mikä logiikka näissä lajien valinnassa oikein on? Kaikki jotain yläluokan lajeja vai?
- Kilpakalastus. Kalastus ei ole koskaan ollut mun juttu.
Eiköhän tuossa ole jo tarpeeksi. Kyllähän näitä löytyisi jos oikein miettimään alkaisi. Mitään näitä läppälajeja kuten eukonkanto ja hyttysten tappaminen en edes lähtenyt miettimään kun eihän ne yritäkään olla urheilua.
PS. Niin ja siihen "sivuaiheeseen" eli mikä on urheilua niin mun mielestä siinä täytyy täyttyä kaksi elementtiä. Toinen on fyysinen olemus, eli urheilussa on pakko olla jotain fyysistä toimintaa jotta se on urheilua. Myös älyllinen toiminta on osa urheilua, mutta se ei pelkästään riitä. Esim. shakkia on silloin tällöin tosi kivaa pelata, mutta ei se oikein urheilua voi olla. Curling on samaa tasoa. Golf siinä rajoilla, mutta sen kuitenkin urheiluksi luokittelisin. Toinen kriteeri minkä urheilulajin tulee mun mielestä täyttää, on voittajan ratkaisemiseen liittyvät jutut. Tästä jo tuossa aiemmin mainitsinkin. Esim. juuri mäkihyppy ja taitoluistelu ovat toki fyysisiä lajeja ja siten pakko ne ainakin osittain on urheiluksi laskea, mutta se arvostelujuttu hiertää mun mieltä. Ei voittajaa mun mielestä pitäisi ratkaista jollain mielipiteillä vaan absoluuttisilla tuloksilla kuten ajalla tai pituudella tai maalien määrällä.
PS2. Ei sillä kyllä sinänsä mitään väliä ole onko kyse urheilusta vai ei, kuten Iker sanoi, se on mitä on.