Prof. Puck
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- ***HIFK*** & Norristolainen
...Joskus yksi keskusteleminen funktio on toisten läsnäolon huomioiminen ja pyrkimys käyttää aikaa johonkin muuhun kuin silkkaan jurottamiseen. Sepä vasta dorkaa on, jos porukka kokoontuu vaikkapa lounaalle, eikä kukaan puhu puolta sanaa...
Silkka hölmöyksien puhuminen on asia erikseen...
Sitten on vielä henkilökohtaisten asioiden uteleminen...
Pelko lisää ihmisten tylsyyttä... Pelko omasta osaamisesta ja kiinnostavuudesta, siitä että mokaa tai muuten vain sosiaalisten tilanteiden pelko. Siinä sitten jurotetaan hiljaa, ettei tule mokattua samalla mielessään arvostellen, kuinka toisten jutut ovat tylsiä... Jostain syystä toisten seuraan kuitenkin hakeudutaan... pysyisivät omissa koloissaan, tylsimykset!
Kolikon kääntöpuoli on tilannetajuttomat ihmiset, jotka laukovat kiinnostavana pitämänsä jutut tilanteessa kuin tilanteessa toisista välittämättä. Usein he ovat juuri samoja ihmisiä, joilla mielenkiinnon kohteita ei maailmassa liikaa ole. Toisaalta, vaikka tilannetajuttomana en itseäni pidä, niin itsekin syyllistyn toisinaan verbaalisesti tönimään keskustelukumppania ns. raiteiltaan; katsoa mitä sisältöä vastapuolelta löytyy tavanomaisten latteuksien takaa? Myönnän kyllä, että aina se ei ole reilua!
Osin se johtuu myös siitä, että minua on hyvin pitkälle lakannut kiinnostamasta, mitä toiset ihmiset minusta puhuvat tai ajattelevat! Se on paitsi turhaa, myös todellista energian haaskausta. On päivänselvää, että kaikkia ei voi miellyttää. Parempi siis lyödä avoimesti ns kortit pöytään, olla sitä mitä on ja katsoa ketä allekirjoittaneen jutut ja seura oikeasti kiinnostaa? Eräänlaisesta omaehtoisesta imagonrakentamista tässäkin on kyse.
Mutta kun nyt on ehtinyt miettiä aihetta tarkemmin, niin yksi umpitylsä keskustelunaihe kyllä on, jota haluan vältellä viimeiseen asti. Nimittäin silloin sylettää ja rankasti, kun joku alkaa kertoa minulle hänelle selkeästi luottamuksella kerrottuja asioita. Usein nämä lavertelijat eivät edes tajua, millaisen karhunpalveluksen he itselleen juoruilullaan tekevät. itse kategorisoin tällaiset ihmiset välittömästi samaan kastiin kuin siipeilijät, eli ei saumaa jatkoon!