Toki on. Ihmiset vain reagoivat hyvin usein voimakkaammin ihmisen (koti)eläimelle tekemään väkivaltaan kuin toiselle ihmiselle tekemään väkivaltaan.
@Ollakseni
Mielestäni kyseinen tapaus oli - ja on edelleen - järkyttävyydessään, surullisuudessaan ja karmeudessaan vertaansa vailla suomalaisen "taide-elämän" historiassa. Ei pelkästään siksi, että tuntevalta, elolliselta olennolta riistetään henki inhimillisesti arvostellen käsittämättömän julmalla tavalla, vaan ennen kaikkea siksi, että teko "palkitaan" apurahoin ja "teos" asetetaan näytteille julkiseen tilaan valtiolliseen taidemuseoon - sen sijaan, että tapauksesta aloitettaisiin vähintään asianmukainen eläinrääkkäystutkinta ja julkinen keskustelu eläinten asemasta. En ymmärtänyt sitä kohun aikaan, enkä ymmärrä vieläkään.
Minulla ei ole asemaa tuomita Mäkeä, mutta tapauksessa on mielestäni edelleen isomman moraalisen, yhteiskuntafilosofisen ja eettisen pohdinnan paikka: voidaanko mitä tahansa - jopa totaalisen epäinhimillistä sekä toisia elollisia ja tuntevia olentoja kuolemaan asti vahingoittavaakin - toimintaa nimittää "taiteeksi", ja jos voidaan, mitä se kertoo yhteiskunnasta, jossa kyseinen toiminta periaatteellisesti hyväksytään ko. verukkeella? Mitä se kertoo eläinten asemasta - ja pohjimmiltaan toiseuden arvostamisesta ja kunniottamisesta?
Vuosikymmeniä länsimaissa on totuttu mieltämään monin paikoin esimerkiksi liha- ja siipikarja jonkinlaisiksi "eläviksi koneiksi": resurssiksi kannattavuuslaskelmakaavoissa ja lypsykoneiden kytkentämekanismeissa, lukittuina karmeimmissa tapauksissa minimimitoitettuihin, ulosteiden peittämiin tiloihin, jossa hormonimuunnellut eläimet kituvat ja tallovat toisensa hengiltä. Ja sitten niistä, ihmisen ahneuden vuoksi koko elämänsä
kärsineistä elävistä olennoista, valmistetaan tehotuotannon ja voiton maksimoinnin nimissä "lihaa ja lihaan verrattavia ainesosia" hypermarketien einestiskeihin. Se oli minulle syy, miksi luovuin aikoinaan ensin broilerinlihan syönnistä suoraan - ja, vuosia sitten, lopetin lihansyönnin kokonaan. Puhtaasti eettisistä ja omantunnon syistä. Tärkeää on myös huomata, että kapitalistisessa markkinatalousjärjestelmässä kuluttajien panokset ovat se vahvin vaikuttamisen keino - ja hyvä niin.
Mahatma Gandhin lausumaksi mainittu mietelause
"kansakunnan sivistyksen taso näkyy siinä, miten se kohtelee eläimiään" on mielestäni erinomaisen hyvin ja viisaasti sanottu.