1. Itse keitettyä (siis tilaako joku Woltista puuroa)? No about 1-4 krt viikossa.
Ei varmaan Woltista kukaan tilaa puuroa mutta saahan sitä nykyään esimerkiksi kaupoista aika montaa erilaista puuroa ostettua valmiina annoksina. Veteen keitettyjä puuroja siellä ei taida kuitenkaan olla myynnissä. En ole koskaan ainakaan nähnyt.
Sitten jostain paikoista kyllä toden totta saa tilattua myös puuroa annoksina kotiin. Esimerkiksi minun työpaikaltani osalle asiakkaista, näitä asiakkaita on jotain 5-6 per päivä niin toimitetaan heille päivittäin sellaiset pienehköt aamupala- ja iltapalakassit joihin kuuluu pari valmiiksi tehtyä leipää, jogurtti, hedelmä, mehukeittoa ja se puuro. Tosin, en ole koskaan kyllä kuullut että joku ainakin suurimmaksi osaksi terve ja alle 70-vuotias tilaisi jostain puuroa annoksina kotiin. Enemmänkin kai vanhusten palveluita, näin ainakin luulen. Ja täällä ei varmaan nimimerkkien takaa kyllä löydy yli 70-vuotiasta ainakaan?
Mutta nämä asiat varmaan vaikuttaneet osaan kysymykseeni ja niiden muotoiluun. Ja aina välillä olen miettinyt kyllä töissä kun on pakannut näitä puuroja muovirasioihin että onko tässä järkeä? Toisaalta ymmärrän ikäihmiset esimerkiksi jossain määrin joille se puuronkaan tekeminen ei ole välttämättä enää niin yksinkertaista vaikka se meille terveille voi kuulostaakin oudoltakin. Sen verran montaa eri tason ikäihmistä tavannut töidenikin takia vuodesta 2007 alkaen että ymmärrän hyvin että joillekin ihan se aamupuuronkin kehittäminen voi olla jo liian vaativaa. Ja vanhukset jaottelen mielessäni eri tasoiseksi nyt sen kunnon ja terveyden kannalta. Samanikäistenkin ikäihmisten terveydentilassa voi olla monenlaisia eroja.
Minulle oli jo yllätys sekin kun olin viettänyt aikaa siellä mielenterveyskuntoutuskeskuksessa parin ihmisen kanssa jotka olivat jo aika heikossa kunnossa. Luulin heitäkin ensin jo ikäihmisiksi mutta oli pieni yllätys kun kuulin heidänkin olevan 70-vuotiaita vasta. He ovat siinä kunnossa ja taas oma vähän yli 70-vuotias isäni huomattavasti paremmin hiffaa asioita ja on muutenkin vetreämpi. Että kyllä meissä ihmisissä eroja on.
No joo, se siitä. Mutta tosiaan olen miettinyt onko sitä puuroannosta järkevää tilata kotiinsa. Koska töidenikin vuoksi justiin olen saanut huomata että etenkin se veteen keitetty puuro tosiaan aika nopeastikin kylmänä varsinkin sitten muuttuu aika tönköksi. Että kyllä siihen ainakin vettä kannattaa lisätä ennen puuron syömistä. Että olisiko parempi että kotihoitaja sen verran hoitaisi asioita että keittäisi asiakkaalleen nopsaan puurot?
Sitten on esimerkiksi mahdollista syödä se aamupuuro jossain muualla kuin kotona ja valmiiksi tehtynä. Minä syön todella usein puuroa itse asiassa nykyään mutta silloin kun olen työelämässä niin syön aamupalan töissä jossa on joka päivä tarjolla aamupalapöytä, tai ei se pöytä niinkään vaan sen sisältö. Heh, heh... Ehkä nämä kaikki vaikutti siihen että tulin maininneeksi tuon itsetehty-sanan.
C) En nyt ehkä ihan hahmota kysymystä, mutta kun makua kysytään, niin puolukkapohjaisista vispipuuro ehkä kuitenkin peittoaa ruismarjapuuron.
Eli tarkoitin tällä jollain muulla puurolla just näitä hyvin usein jälkiruokapuuroiksikin miellettäviä puuroja. En vain keksinyt millä sanalla noita yhteisesti kuvaisi. Näitä puuroja on just vispipuurot, omena-riisipuuro, mustikkagrahampuuro, ruispuolukkapuuro, joku tekee vanhojen tapojensa mukaisesti myös jotain pullavanukaspuuroa jopa vai mikä se oli nimeltään. Tosi vanhanaikainen puuro että en ihmettele jos harvempi täällä on tuollaisesta koskaan kuullutkaan edes. Minä itse olen lähinnä vain kuullut puurosta ja nähnyt kerran töissä miltä kyseinen puuro näyttä.
Hiffasin muuten jälkeenpäin että mielenkiintoisen kysymys olisi ollut että kuinka monelle on tuttu pajalanpuuro? Aiemmassa työpaikassani eräässä vanhainkodissa tähän puuroon vasta tutustuin ja tein sitä muutaman kerran yövuorossa mutta ajattelin silloin että enpä voisi kyllä moista puuroa itse syödä.
No, meni aikaa ja nyt nykyisessä työpaikassa tätä pajalan puuroa on välillä myös tarjolla ja kerran maistoin sitä aamupalalla kun ei muutakaan puuroa silloin tarjolla ollut. Yllätyksekseni tykkäsin aika paljonkin kyseisestä puurosta. Eli tämä puuro on puuroversio tavallaan siitä sekametelisopasta jota vaikka jotkut syövät jouluna riisipuuron kanssa. Puuroa varten ensin liotetaan niitä samoja kuivattuja sekahedelmiä, sitten sinne lisätään vettä ja 4-viljanhiutaleita ja keitellään puuroksi.