Niilo, en ole ollut ikinä työttömänä, enkä ole ollut hirveästi edes palkkatyössä tai joskus kauan sitten jonkun aikaa. Minun ajatusmaailmaani kuuluu se, että elintason on normaalia vaihdella sen mukaan, kuinka paljon kauppa käy ja firma tekee liikevaihtoa. Enkä aio ottaa koskaan asuntolainaa, vaan jos olen ostamassa joskus asunnon niin myyn sitten ehkä jonkun firman ja ostan sillä rahalla. Eli siis ensin työ, firman arvonnousu ja sitten osakemyynti, josta rahat asuntoon tai joku vastaava kuvio.
Tässähän nähdään, että omistusasuminen on Suomessa epäkohta, johon pitäisi puuttua. Ihmiset pitäisi saada asumaan vuokralle niin voisivat muuttaa helpommin työn perässä esim. ulkomaille. Nyt pitää saada tukeakin, kun on asuntolainaa. No jo on aikoihin eletty.
Tästä tosiaan herää se kysymys,että onko hyvä jos työtön asustelisi isossa omistusasunnossa vai onko parempi että heidät pakotetaan asumaan (tuettuun)vuokra-asumiseen? Vuokra-asumistahan tuetaan enemmän ja se jonkin verran vääristää markkinoita.
Minun ratkaisuni on se, ettei työttömyyskorvausta pidä maksaa ennen kuin asunto ja auto on myyty. Sitten tuetaan vuokra-asumista, jos kaikki muu löysä on käytetty, mutta se vuokra-asunto pitää olla syrjäkylällä tai vaikkapa Virossa. Mitä hemmettiä majoittaa työttömiä ja muita hamppareita vuokra-asunnoissa vaikkapa jossain Töölössä tai Lauttasaaressa, kun ne voisivat asua vaikka Jämsässä tai Porissa, missä on halpaa. Sitten kun saavat taas duunin niin voisivat palata pk-seudulle. Jos asumistukea maksettaisiin vain pienemmille paikkakunnille niin Helsingin asuntojen vuokrat eivät nousisi niin paljon/nopeasti.
Vituttaa Sailaskin. Se äijä on aivan kommari. Valittaa vain, että lama tulee jne., muttei vaadi mitään muutoksia tuohon järjestelmään. Mikään muu ei ole ongelma kuin se, että valtio käyttää holtittomasti rahaa. Sosiaalituet jos laskettaisiin reilusti, samoin julkisenhallinnon palkat tuomalla esim. kaikki sairaanhoitajat Filippiineiltä ja majoittamalla ne radanvarteen halpoihin kämppiin niin takuulla saataisiin valtiontalous tasapainoon alta aikayksikön.