Täältä Kehä III:sen sisäpuolelta on helppo huudella ja vaikea ymmärtää, myönnetään.
Mutta en kuitenkaan ymmärrä, että miksi asuinpaikan tulisi vaikuttaa työn vastaanottamiseen. Nyt ei puhuta kuitenkaan satojen kilometrien työmatkoista vaan 80km. Esim. Etelä-Karjalan asuinpaikakseen valinneet saavat nauttia kauniista luonnosta, tilanpaljoudesta, halvemmista asunnoista, oletettavasti turvallisemmasta lapsuudesta kuin pk- seudun asukit.
Työttömyys sinänsa on ikävä asia useimmille ja suurin osa työttömistä uskoakseni töitä ovat valmiita tekemään enemmän kuin mielellään.
Menee hieman aluepolitiikaksi jo, pahoittelen.
Kerrotaanpa omakohtainen kokemus nimenomaan Etelä-Karjalan ja pääkaupunkiseudun jo mainittujen ominaisuuksien yhdistämisestä.
Asuin muutamia vuosia pääkaupunkiseudulla sillä muualta ei töitä tuntunut löytyvän. Vaimokin tarttui tältä reissulta mukaan. Olemme molemmat kotoisin Etelä-Karjalasta ja hinku tänne oli kova.
Mahdollisuus tuli ja muutimme itärajan tuntumaan. Taantuman alettua sain uutukaisesta itärajan työpaikastani kenkää, vaimolla säilyi edelleen hyvä työpaikka täällä. Oli valinnan aika. Lähteäkö takaisin Helsinkiin josta löytyisi minulle varmemmin töitä ja hylätä vaimon hyvä työpaikka sekä kotikaupungissa asuminen, vai jäädäkö kökkimään kotiin evp:nä luottaen, että jotain täältä kyllä löytyy minullekin? Jos vaimo olisi tässä vaiheessa saanut myös kenkää, asuisimme varmasti tällä hetkellä pk-seudulla. Onneksi näin ei tapahtunut.
Aloitin rohkean työnhaun tavoitteena työllistyä paikkakunnasta riippumatta. Määrittelin reunaehdot, joihin olin valmis: työssäkäyntialue, matkapäivien määrä, poissaolo kotoa, palkkataso, koulutuksen mukainen tehtävä, työpaikan pysyvyys, jaksaminen.
Erinäisten vaiheiden ja tarjousten jälkeen tilanteemme on seuraava: Asumme edelleen itärajalla (kuten halusimme). Vaimo on hyvässä työpaikassaan (kuten halusi). Minulla on töitä (kuten halusin) pääkaupunkiseudulla (valitettavasti, paitsi liksan suhteen) mutta teen noin 50% töistäni etätöinä (helpottaa elämää) ja työnantajani on asian suhteen hyvin joustava (loistavaa).
Tuuria siis oli mukana runsaasti. Mutta ajattelin: Mikäli haluaa työllistyä, ei paikkakunta saa olla esteenä. Pikkupaikkakunnilla on meille massakoulutetuille perusjanttereille tarjolla vain ylikilpailtuja paskahommia joissa saa kyllä raataa, mutta palkat ja jatkomahdollisuudet ovat viety minimiin. Suhteilla tietysti asia on aivan eri.
Oma auto on syrjäseuduilla muutenkin pakollinen, eli joukkoliikenteen huonoudella ei työllistymättömyyttään oikein voi puolustella. Junaliikenne Karjalan radalla alkaa olla kohtuunopeaa, ja olenkin miettinyt siirtymistä autokannasta juna/taksipeliin. Saisin reilut kaksi tuntia lisää työaikaa per matkapäivä, kulut suunnilleen samat ja ilmastokin kiittäisi.
Tarinoita on yhtä monta kuin kertojiakin, joten mikään ohje ylläoleva ei missään tapauksessa ole eikä saa olla. Halusinpa nyt vain kertoa, miten itse selätin taantuman alkaessa iskeneen työttömyyteni. Kuutostie tulee tietysti tutuksi, mutta aamuisin kohti stadia ajellessani olen huomannut, että on siellä muitakin, ja kiireestä päätellen paljon itseäni tiukemmalla eläviä töihin meneviä ihmisiä.
Oikein Hyvää Joulua ja Parempaa Uutta Vuotta!