Kirjoituksesi antaa varsin selvästi ymmärtää sen, että paremmalle väelle on ihan ok lonnia työkkärin tai sossun rahoilla niin kauan kun löytää kelpuuttamansa työn. Hyvä syy on olevinaan siinä, että "tutkimus sanoo niin". Kansantaloudellisesti ajateltuna tuo lähtökohta on sietämätön. Voitaisiinkin ehkä kärjistävästi sanoa, että maassamme koulutetaan aivan liikaa ihmisiä korkeasti, koska oman alan töitä heille ei löydy ja hieman likaisempia tai fyysisesti vaativampia töitä he eivät joko suostu tekemään tai eivät kykene niihin.
Minä en ainakaan tuosta DAF:n kirjoituksesta löydä tuollaista henkilökohtaista mielipidettä, vaan siinä vain kerrotaan, miten asia on tutkimusken mukaan. Minulla on itsellänikin käsityksenä se, että tilanne on pitkälti näin, kuin tuo tutkimus väittää. Itse en ole ollut päivääkään työttömänä, joten omakohtaista käytännön kokemusta tästä ei ole, mutta ihan mediaa seuraamalla voi tehdä samat johtopäätöksetä.
Ja kyllä, minusta on jokseenkin perseestä, että työnantajat tuppaavat usein ajattelemaan näin. Toisaalta kansantaloudellisesti ei myöskään ole järkevää se, että korkeasti koulutetut tekisivät sellaisia töitä, joihin ei suurempaa koulutusta vaadita. Kansantaloudellisesti olisi järkevämpää antaa näiden henkilöiden vaikka työttömänä ollessaan kouluttaa hieman itseään lisää, jolloin heidän työllistymisensä voisi helpottua. Ja tällä tarkoitan nimenomaan räätälöityä kouluttautumista, jonka avulla he suuntaavat aloille, joissa työvoiman tarvetta on edes jonkin verran nähtävissä. Näinä aikoina tuollaista alaa on tosin aika hankala löytää...
Minä kysynkin että miksi ihmeessä minun tai muiden veronmaksajien pitää sietää tällaista nirppanokkaista ja itsekästä käytöstä? Minut on aikanaan kasvatettu niin, että kaikki työ on tärkeää, eikä mistään paskaduuneista siihen aikaan edes oltu kuultu.
Niin, kysäise tuota vaikkapa työnantajapuolelta. Se, että sinut on kasvatettu noin, ei muuta mitään. Minutkin on kasvatettu noin, eikä sekään muuta mitään.
On kyllä uskomattoman ylimielistä käytöstä kuvitella olevansa jonkun tietyn työn yläpuolella, koska on käynyt muutamalla luennolla. Surkea esitys, akateemiset! Ei läpi!
Tässä ei kai suoraan viitattu näihin henkilöihin, jotka ovat juuri valmistautuneet yliopistosta? Tässä on laajempikin otanta. Jos minä esimerkiksi jäisin nyt työttömäksi, olisin ehtinyt olla valmistuneena DI:nä seitsemän vuotta oman alani hommissa. Valmistumistani ennen työskentelin puolitoista vuotta täyspäiväisesti niin ikään oman alani hommissa. Tätä ennen tein kaksi vuotta työtä osa-aikaisena opintojeni ohessa. Tuokin oli oman alani hommaa, joskin erikoistuin kuitenkin hieman eri alalle. Voin sanoa ihan suoraan, että en alkaisi heti hakea siivousalan töitä. Ensin hakisin oman alani töitä niin Suomesta kuin ulkomailta. Samalla parantelisin kielitaitoani etenkin ruotsin, saksan ja espanjan osalta sekä pitäisin ammattitaitoani yllä erinäisin keinoin. Jos töitä ei vieläkään tuntuisi löytyvän, kouluttautuisin sitten varmaan uudelle alalle.
Olen sitä mieltä, että koska yhteiskunnan varoilla minut on koulutettu, on myös velvollisuuteni yrittää työllistyä tätä vastaaviin tehtäviin. Jos näitä tehtäviä ei ole tarjolla, on velvollisuuteni sitten kouluttaa itseäni niin, että töitä löytyisi. Kouluttautuminen ja työn hakeminen vaikeutuu, jos työtä, johon ei suurempaa koulutusta vaadittaisi. Toisekseen, jos veisin jonkun tällaisen työpaikan, yksi työtä kaipaava opiskelija tai yhteiskuntaan integroitumista haluava maahanmuuttaja jäisi ilman...
Minä muuten henkilökohtaisesti arvostan melkein kaikkia töitä. Ja kyllä työnantajissakin sellaisia löytyy. Voin kertoa esimerkin. Meikäläisen avovaimo on tilastojen valossa tulkittavissa yhteiskunnan loiseksi. Hän kun on virallisesti yhä opiskelija, vaikka mittariin tuleekin kohta 32 vuotta. Hän ei aikanaan työllistynyt ammattikorkeakoulututkintonsa jälkeen, joten hän lähti opiskelemaan toista alaa yliopistoon. Tuolloin alan työllisyysnäkymät olivat hyvät. Tällä hetkellä on toisin. Noh, yliopistossa opiskellessaan hän sitten haki monenlaista kesäduunia. Lopulta tärppäsi siivousalalta. Sitä hän tekikin vajaat pari vuotta, kunnes lopetti - syynä oli pakollinen oman alan opintoihin liittyvä kesäharjoittelu. Siivousalan töitäkään ei muuten ihan hetkessä saanut, eli niihin pääseminenkään ei ollut mikään itsestäänselvyys. Harjoittelun jälkeen hän sitten kokeili etsiä vähän lähemmin oman alan töihin liittyviä osa-aikapaikkoja, mutta niitä ei tuntunut löytyvän. Samalla hän kokeili löytää muitakin paikkoja - myös siivousalalta. Lopulta tärppäsikin. Siivousalan paikka oli jo sopimuksen allekirjoittamista vaille valmis, kun hän saikin paikan elintarvikekaupasta. Siellä hän on nyt ollut kohta kaksi vuotta hommissa. Työnantaja oli haastattelussa todennut, että "näytät olevan työtä pelkäämätön ja ahkera kun olet jaksanut opintojen ohessa olla parikin vuotta mopin varressa".
Ai niin. Opintotukea hän ei ole aikoihin nostanut - pitkälti siksi, että toista tutkintoa suoritettaessa tukikuukausia ei saa enää lisää. Siksi tukikuukaudet loppuvat varsin pian. Tästä syystä hänen vähän myöhäisempi valmistumisensa ei ole niinkään iso taakka yhteiskunnalle. Opinnot ovat nyt loppusuoralla. Gradu on ainoa, joka puuttuu, ja sekin on jo työn alla. Hänen omalla alallaan on nyt heikompi tilanne, joten voi hyvinkin olla, että hän tekee sitten kaupan alan hommia valmistumisensa jälkeenkin, ainakin jonkin aikaa.