Työhaastattelun syvin olemus

  • 523 622
  • 1 707

Kayaker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Die Mannschaft
Minulla taas on perjantaina loppuhaastattelu, en tiedä montako meitä on viimeisellä kierroksella, mutta veikkaisin että 2 tai maksimissaan 3. Ja tuloskin selvinnee aika nopeasti. Tässä olisi kaiken lisäksi kyseessä siirtyminen ex-työnantajani "vihollisleiriin", lopetin tosin sen homman jo melkein vuosi sitten.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viimeksi olin työhaastattelussa kesäkuussa 2011. Ensin esiteltiin yritys, kerrottiin työtehtävistä ja sen jälkeen kysyttiin muutama peruskysymys, mm. entisistä työpaikoista ja siitä että missä kuvittelee olevansa 5 vuoden päästä. Sen jälkeen lyötiin kouraan esittelyvihkonen yrityksestä ja minun piti elokuuhun mennessä kertoa että haluanko tulla töihin vai en, ei nimittäin nähty mitään estettä että miksi en olisi päässyt töihin (työtehtävien aloitus elokuussa siis) Olisin periaatteessa voinut jo heti sanoa että haluan työpaikan mutta päätin varmuuden tutustua kyseiseen esittelyvihkoon ensiksi. Vilkaisin sen pari kertaa nopeasti läpi työhaastattelun jälkeen ja soitin seuraavana päivänä pomolle että haluan töihin. Työsoppari kirjoitettiin muistaakseni samana päivänä kun soitin sinne. Saman vuoden elokuussa sitten työt alkoivat ja samassa työpaikassa olen vielä tänäpäivänäkin :D
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Työhaastattelu tuli klaarattua. Torstaina puoli päivää kestäviin psykologisiin testeihin, joita varten tein ennakkotehtävät jo viikonloppuna. Kerran on tullut oltua vastaavanlaisissa testeissä ja se oli kyllä hyvin mielenkiintoinen kokemus. Edelliset testit tosin kestivät päivän, ja päivään sisältyi mm. ryhmätehtävä. Tuleviin testeihin sisältyy vain pari tuntia joitakin tehtäviä sekä parituntinen konsultin haastattelu. Täytyy vain olla oma itsensä sekä kiinnittää entistä enemmän huomiota katsekontaktiin, hymyyn ja itsevarmaan olemukseen.

Henkilöarviointi meni hyvin. Kuulemma ainoa asia mikä työnantajaa mietityttää on, että kuinka pitkään viihtyisin kyseisissä hommissa. Ilmeisesti olen heidän mielestään hieman ylipätevä. Täytyy toivoa, että tällainen eteenpäin haluava kaveri kiinnostaa, sillä palkkaus hakemissani hommissa olisi huomattavasti korkeampi kuin nykyisissä ja etenemismahdollisuudet paremmat.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Hmm. Linkedinin kautta kyselyä ja maanantaina toinen puhelinhaastattelu. Toimii. En olisi uskonut, mutta kyllä pelittää.
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Torstaina olisi vaihteeksi haastattelu edessä.

Mielestäni haastattelu meni ihan hyvin. Ensi viikolla ilmoittelevat joka tapauksessa, myös mahdollisesta tokasta kierroksesta. Jota ainakin itse pidän todennäköisenä kun ekassa haastattelussa ei ollut "kuin" HR-johtaja ja kehityspäällikkö paikalla.
Yksikön pomo, johon siis hain, istuu fyysisesti toisessa maassa ja oli yllättäen estynyt tulemaan. Joten tähän nojautuen toinen kiekka kyllä tultava.

Hauskana yksityiskohtana firmasta sanottava, että ~90% työntekijöistä on naisia :D
Muutenkin aikasta rennolta heidän meininkinsä kuullosti.

Noh, nyt odotellaan sitten... Toki HR-johtaja soitteli vielä perään ja pyysi referenssejä kun unohti niitä haastattelutilanteessa kysyä.

Hmm. Linkedinin kautta kyselyä ja maanantaina toinen puhelinhaastattelu. Toimii. En olisi uskonut, mutta kyllä pelittää.

Oho, itse kyllä näen nämä tällaiset hyvin harvinaisena.
Vähä sama, kun olen hirveän skeptinen noihin rekryfirmoihinkin.
Joskus heiltä kysynytkin, että soitatteko te ihan oikeasti jengiä läpi jos sopeva jobi eteen tulee. Kovasti meinanneet, että kyllä. Mutta enpä ole koskaan ainakaan itse soittoa saanut, aina pitänyt ensin paikkaa kyllä hakea.
Liekkö sitten liian heikot paperit tai jotain.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Oho, itse kyllä näen nämä tällaiset hyvin harvinaisena.
Vähä sama, kun olen hirveän skeptinen noihin rekryfirmoihinkin.
Joskus heiltä kysynytkin, että soitatteko te ihan oikeasti jengiä läpi jos sopeva jobi eteen tulee. Kovasti meinanneet, että kyllä. Mutta enpä ole koskaan ainakaan itse soittoa saanut, aina pitänyt ensin paikkaa kyllä hakea.
Liekkö sitten liian heikot paperit tai jotain.

Laajahkossa tuttupiirissä varmaan kymmeniä, jotka ovat rekrytoituneet tai olleet vähintään pitkällä rekryprosessissa juuri noiden kautta huntattuina (tunnen myös niitä aika koiran duunia tekeviä rekrykonsultteja, jotka tuota tekevät). Kyllä tuo on tasan nykypäivää.
 

Wolves

Jäsen
Nostetaan tämäkin ketju tämän vuoden puolelle.

Uutta hakemusta lähti eilen ilmoille, hakuaikaan nähden viimehetkellä ja tällä kertaa hioin, väänsin ja rouhin hakemustani ja CV:täni Indesignilla siihen pisteeseen, luulin sen olevan jo "liian hieno" työhakemukseksi. Nähtävästi sellaista ei olekkaan.

Aamulla nimittäin soi puhelin ja nyt on hakijoiden joukosta valittu haastateltavat. Tai sitten hakijoita oli niin vähän, että kaikki haastatellaan. Nähtävästi muutamat kirjoitusvirheet saa anteeksi hienolla ulkoasulla :)

Noniin haastattelusta on suoriuduttu ja ensi viikolle/sitä seuraavalle viikolle joutuu odottamaan päätöksentekoa.

Hakemuksesta tuli ylistäviä kehuja joten se laskettakoon plussaksi, muuten sitten en oikein osaa sanoa juuta tai jaata miten haastattelu haastattelijoiden mielestä meni. Normaalisti olen oppinut viimeaikoina ottamaan haastattelut rauhallisesti ja pyrkinyt jättämään jännittämisen taka-alalle, mutta nyt jostain syystä puntti tutisi niin maan perusteellisesti, ettei meinannut sanaa saada suustaan yksinkertaiseen kysymykseen.

Liekö ylistys aiheuttanut ennakkosuosikin paineita? :D
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Oma haastattelu meni sen verta hyvin, että paikkaa tarjottiin. Toisesta paikkaa myös ilmoitettiin, että tervetuloa vaikka en sinne ollut muuten yhteyksissä kuin parin puhelinsoiton ja cv:een lähetyksen muodossa. Mutta tosin työharjoittelu paikasta kysy, joten hieman helpompi se on paikka saada.

Palkkaa kun saisi vielä edes kesältä niin olisin hyvin tyytyväinen.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hauskana yksityiskohtana firmasta sanottava, että ~90% työntekijöistä on naisia :D
Muutenkin aikasta rennolta heidän meininkinsä kuullosti.

Eikö kukaan näe näissä kahdessa virkkeessä minkäänlaista ristiriitaa? Siis sen lisäksi, että naisia on noin paljon, niin meininki on muutenkin rentoa. Koska minun kokemukseni mukaan juuri naisvaltaisuus ei nimenomaan rentoutta edistä.

Mutta yhtä kaikki, onnea mikäli tärppää.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Oho, itse kyllä näen nämä tällaiset hyvin harvinaisena.
Vähä sama, kun olen hirveän skeptinen noihin rekryfirmoihinkin.

Uskoisin, että LinkedIn tulee kasvattamaan omaa suosiotaan rekrytoinneissa tulevaisuudessa. Maailmalla tuota käytetään jo aika paljon ja tuntuisi yleistyvän koko ajan. Ja vaikka kontaktia ei otettaisi LinkedInin kautta, niin usein profiilia vilkaistaan sieltä joka tapauksessa. Näin olen kuullut siis parilta eri rekrytoijalta.
 

J.Petke

Jäsen
Uskoisin, että LinkedIn tulee kasvattamaan omaa suosiotaan rekrytoinneissa tulevaisuudessa. Maailmalla tuota käytetään jo aika paljon ja tuntuisi yleistyvän koko ajan. Ja vaikka kontaktia ei otettaisi LinkedInin kautta, niin usein profiilia vilkaistaan sieltä joka tapauksessa. Näin olen kuullut siis parilta eri rekrytoijalta.

Kyllähän LinkedIn on jokaiselle hakijalle ihan verraton paikka. Saat suosittelijat ja työnantajat näkevät välittömästi sinun tuttavasi. Pyydät oikeat ihmiset piiriisi niin profiilin uskottavuus kasvaa huimasti. Tuon voi liittää yhtenä isona osana työhakemukseen ja herättää työnatajan kiinnostus. Minä olen ainakin vilkaissut jokaisen työpaikkani rekrytoinnin myös LinkedInnistä. Suomessa tuo palvelu tosin ei ole vielä niin suosittu hakijoiden keskuudessa kuin ulkomailla.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän LinkedIn on jokaiselle hakijalle ihan verraton paikka. Saat suosittelijat ja työnantajat näkevät välittömästi sinun tuttavasi. Pyydät oikeat ihmiset piiriisi niin profiilin uskottavuus kasvaa huimasti. Tuon voi liittää yhtenä isona osana työhakemukseen ja herättää työnatajan kiinnostus. Minä olen ainakin vilkaissut jokaisen työpaikkani rekrytoinnin myös LinkedInnistä. Suomessa tuo palvelu tosin ei ole vielä niin suosittu hakijoiden keskuudessa kuin ulkomailla.

Voi olla näinkin, mutta julkisella sektorilla tuon merkitys on ja varmaankin aika pitkään tulee olemaan mitätön. En sano, että se olisi hyvä asia, mutta vähän eri meiningeillä taidetaan julkisen sektorin huippupaikkojenkin osalta edelleen pelata.

Ja itsellänihän onkin tarkoitus pistää tässä ihan justsillään matoa koukkuun. Raportoin, mikä tulee olemaan meininki.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
moby kirjoitti:
Hmm. Linkedinin kautta kyselyä ja maanantaina toinen puhelinhaastattelu. Toimii. En olisi uskonut, mutta kyllä pelittää
Oho, itse kyllä näen nämä tällaiset hyvin harvinaisena.
Vähä sama, kun olen hirveän skeptinen noihin rekryfirmoihinkin.
Joskus heiltä kysynytkin, että soitatteko te ihan oikeasti jengiä läpi jos sopeva jobi eteen tulee. Kovasti meinanneet, että kyllä. Mutta enpä ole koskaan ainakaan itse soittoa saanut, aina pitänyt ensin paikkaa kyllä hakea.
Liekkö sitten liian heikot paperit tai jotain.
Tuo LinkedIn tuntuu olevan nykyään erittäin aktiivinen kanava sellaisille rekrytointikonsulteille, jotka hakevat varsinkin IT-asiantuntijoita. Jos profiilissa on maagiset sanat NoSQL, Java ja jonkinmoista kokomusta niin kontaktipyyntöjä sataa kiusaksi asti. Tyypillisesti haluavat ihmisiä koodaamaan jotain Internet/Mobiili applikaatioita. Kun nyt itseäni ei tuo kiinnosta niin olen putsannut kaikki helposti haettavat keywordit pois profiilistani, jotta voin olla rauhassa noilta pyynnöiltä. Ne duunit joihin voisin olla kiinnostunut tulevat joka tapauksessa tuttujen kolleekoiden tai headhunttereiden kautta - ei random LinkedIn hauilla.
 

timop

Jäsen
Suosikkijoukkue
jyp
Voi olla näinkin, mutta julkisella sektorilla tuon merkitys on ja varmaankin aika pitkään tulee olemaan mitätön.

Julkinen sektori tuntuu joltain osin laahaavan about vuosituhansia kehityksen perässä.

Itselle tuli myöskin LinkedInistä viestiä sisällöllä "Ilmoittaisitko puhelinnumerosi niin soitan sinulle".

Onneksi pystyin vastaamaan että valitettavasti on niin mielenkiintoista hommaa tiedossa lähitulevaisuuteen vielä 5v talossaolonkin jälkeen (hommien sisältö on vaihtunut vähän ajan kuluessa ja koko ajan mielenkiintoisempaan suuntaan) että toistaiseksi en ole kiinnostunut.

Taidan siis jättää työnhaut vieläkin väliin vaikka olinkin laittanut kännykän kalenteriin hälytyksen 5v sitten viestillä: "Vaihda työpaikkaa!".
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Yhä edelleen...

...sitä parempaa työtä etsitään.

Reilu vuosi tässä on aktiivisesti etsitty parempaa työtä. Ongelmaksi on muodostunut nykyisen työn liian kova palkka, josta en kuitenkaan kymmeniä prosentteja pysty tinkimään uuteen siirryttäessä (perhe kun pitää ruoassa pitää...) ja toisaalta taas kesken jääneet opinnot, joilla on hankala hakea tarpeeksi tasokkaasti palkattuja hommia. Pari kertaa olen ollut varasijalla ja paria hommaa on tarjottu, joista olen kieltäytynyt palkan tai sijainnin takia. Kesällä olin varasijalla hakemaani tehtävään 300 km:n päähän asuinpaikasta ja sinne olisin loppupeleissä päässyt vuoden määräaikaisuudella (joka suurella todennäköisyydellä olisi jatkunut eläkevirkana), mutta jätin menemättä.

Hakemuksia olen lähettänyt arviolta 60-70 kappaletta, haastattelussa olen käynyt vajaan 20 kertaa. Kaksi tai kolme työpaikkaa on puhutellut minua niin, että olen tosissani syttynyt taisteluun haastattelutilanteessa. Noissa muissa on aina joku tökkinyt, mutta toisaalta olen halunnut olla haun loppuun asti mukana, koska yrityksen vaihto ja kenties alankin vaihto tekisivät hyvää monella tapaa. Viikko sitten törmäsin yhteen noista sytyttävistä ja voisin kuvailla sitä unelmatyöpaikakseni. Kävin perjantaina ykköskierroksen haastattelussa, maanantaina kakkoskierroksen haastattelussa ja molemmat tuntuivat sujuvan hyvin. Kun tuon nopean alkuvaiheen jälkeen ei ole mitään kuulunut (viime viikon aikana piti kuulua), pessimistinä oletan ettei mitään kuulukaan. Ärsyttää suunnattomasti, palkka olisi jopa parantunut, vastuu olisi ollut mukavasti portaittain kasvava, työtehtävät haasteellisia ja mieluisia. Mutta vitut. Ei tainnut tärpätä.

Sitä minä tässä olen kovasti ihmetellyt, että minkä ihmeen takia minä pääsen näin kovalla prosentilla haastatteluun, vaikka paperit pitäisi olla se heikko kohtani? Niistä sitä vikaa haastattelussa sitten etsitään. Rajaan itseni ulos palkkatoiveella ja kerron avoimesti, että tutkinto puuttuu vieläkin, mutta silti minut kutsutaan haastatteluun ja kerrotaan että meillä vähän niin kuin odotetaan sitä tutkintoa ja on tämä aika/liian kova tämä sinun palkkatoive. Ymmärrän rekryfirmojen kyseessäollessa tämän taktiikan, jos laskuttavat haastattelumäärän mukaan ja keräävät itselleen tietoa hakijoista, mutta firmat suoraankin tätä harrastavat. Itse en vastaavassa asemassa aikaani hukkaisi, jos hakuun sopiviakin hakijoita joukossa on.

No joo, peiliinkin pitää aika paljon katsella, että tuosta haastattelumäärästä ei ole vielä onnistumista kuoriutunut. Kuten edellä kerroin, syy on aika monesti ollut haastattelijalla tiedossa jo etukäteen, mutta olisihan se kivempi mennä haastatteluun tietäen, että voivat minut ottaa jos olen paras. Olen yrittänyt lohduttautua, että ei sen tarvitsekaan tärpätä kuin kerran, mutta kyllähän tämä on lievästi sanottuna turhauttavaa.

Ei muuta kuin uutta matoa koukkuun ja selvittämään sitä syvintä olemusta.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Reilu vuosi tässä on aktiivisesti etsitty parempaa työtä. Ongelmaksi on muodostunut nykyisen työn liian kova palkka, josta en kuitenkaan kymmeniä prosentteja pysty tinkimään uuteen siirryttäessä (perhe kun pitää ruoassa pitää...) ja toisaalta taas kesken jääneet opinnot, joilla on hankala hakea tarpeeksi tasokkaasti palkattuja hommia.
Olisikohan sinulla mahdollisuutta saada päätökseen nuo opinnot? On turha antaa tasoitusta muille hakijoille. Jos kyseessä on yliopisto-opinnot - yleensä löytyy joku tapa saada nuo päätökseen myös töiden ohella. Kaikilla tahoilla kun on yleensä merkittävä hyöty siitä, että valmistuisit lopulta.
 

Birchman

Jäsen
Terve palstalaiset!

Työhaastattelu saattaa keväällä olla edessä. Nykyinen työsuhteeni on mallia toistaiseksi voimassa oleva.

Jos tulen valituksi, alkavat työt vasta syksyllä. Miten tämä väli sitten? Olenko velvollinen ilmoittamaan työnantajalleni asiasta? Vai voinko olla töissä kuten tähänkin asti ja aikanaan irtisanoa itseni?

Parasta olisi varmaankin ilmoittaa työnantajalle heti asiasta ja tehdä töitä muutama kuukausi ennen työsuhteen lopetusta. Mutta kun asiat eivät valitettavasti ole aivan niin mustavalkoisia.

Kiitokset etukäteen!
 

J.Petke

Jäsen
Jos tulen valituksi, alkavat työt vasta syksyllä. Miten tämä väli sitten? Olenko velvollinen ilmoittamaan työnantajalleni asiasta? Vai voinko olla töissä kuten tähänkin asti ja aikanaan irtisanoa itseni?

Riippuu täysin suhteestasi työnantajaan ja työn laadusta. Jos suhde on hyvä ja olet jo kirjoittanut sopparin uuteen työpaikkaan, ilmottaisin itse mahdollisimman ajoissa. Toisaalta taas voi olla hyvä odottaa sinne 1kk (riippuen irtisanomisajasta) päähän, sillä aina voi sattua mitä tahansa ennen varsinaista aloitusta.

Jos taas työpaikka on paska ja ihmisiä kohdellaan huonosti, jättäisin tuon ilmoittamisen ihan viimeiseen mahdolliseen hetkeen.

Aikoinaan suurvisiiri Veinikretski minulle opetti, että työpaikkoja hakiessa ja päättäessä pitää muistaa, että se on sinun oma bisneksesi ja sinun tulee ajatella vain omaa etuasi. Ei pidä potea huonoa omatuntoa firman puolesta.
 

Birchman

Jäsen
Jos taas työpaikka on paska ja ihmisiä kohdellaan huonosti, jättäisin tuon ilmoittamisen ihan viimeiseen mahdolliseen hetkeen.

Joo, valitettavasti tämä on jo pidemmän aikaa ollut tarjoamistasi vaihtoehdoista sopivin. Sinänsä harmi, koska työsuhde-edut ovat hyvät. Esimies ja osaston yleinen ilmapiiri/toimintatavat ovat vain niin syvältä, etten enää haluaisi päivääkään tuhlata kyseisessä organisaatiossa.

Mutta pykälien mukaan minua ei voi irtisanoa, jos ilmoitan saaneeni uuden työpaikan 4kk päähän? Eikä minulla ole mitään velvollisuutta tästä myöskään ilmoittaa ennen sopivaa irtisanomisajankohtaa?
 

J.Petke

Jäsen
Mutta pykälien mukaan minua ei voi irtisanoa, jos ilmoitan saaneeni uuden työpaikan 4kk päähän? Eikä minulla ole mitään velvollisuutta tästä myöskään ilmoittaa ennen sopivaa irtisanomisajankohtaa?

Ei toki voi irtisanoa mutta aina voi työn tehdä mahdollisimman hankalaksi. Jos oikein idiootti työnantaja on niin ainahan voi esim vuoroja karsia tai siirtää joihinkin paskahommiin loppuajaksi. Tuo ilmoitus voi myös osastolla herättää närää ja ilmapiiri voi muuttua vieläkin huonommaksi. Itse et häviä tuossa esim 1kk ennen ilmoittamisessa mitään, joten ainakin minä tekisin niin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei ole mitään ongelmia, jollei ole kilpailukieltolausekkeita tms. eikä vanhan työnantajan tarvitse asiasta tietää ennen irtisanoutumistasi (eli irtisanomisajan alkaessa, mikä se sitten sinulla ikinä onkaan). Sinänsä kannattaa harkita sitä sen mukaan, millainen nykyinen työnantajasi on. Miellyttävälle esimiehelle ilmoittaisin hyvissä ajoin, mutta muussa tilanteessa sitten toisin.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Voi olla näinkin, mutta julkisella sektorilla tuon merkitys on ja varmaankin aika pitkään tulee olemaan mitätön. En sano, että se olisi hyvä asia, mutta vähän eri meiningeillä taidetaan julkisen sektorin huippupaikkojenkin osalta edelleen pelata.

Julkisen sektorin huippupaikka? Voitko määritellä mikähän tällainen huippupaikka mahtaa olla.

Minulla on vain työkokemusta, ei koulupapereita. Naurattaa nuo vaatimukset ja varsinkin palkat julkisella puolella. Yksityisellä puolella lähes aina tingitään noista koulutusvaatimuksista, jos sattuu olemaan 10+ vuotta kokemusta ja sitä todellista osaamista.

Vaikuttaa erittääin mielenkiintoiselta tuo linkedinin kautta tarjottu paikka. Firmalla ei mitään toimintaa Suomessa ja työnkuva menisi enemmän tuonne asiakaskontaktin suuntaan, pois hands on dataamisesta. Täytynee viedä homma loppuun asti.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Julkisen sektorin huippupaikka? Voitko määritellä mikähän tällainen huippupaikka mahtaa olla.

Vaikkapa nyt herrain Heliövaara ja Hetemäki paikat viime aikojen täytetyistä viroista tämän määritelmän täyttänevät (ainakin ensimmäinen, kun vallan myötä oli mm. varaa laskea tulotaso murto-osaan aiemmasta). Normaalin työnhaun kautta ovat joutuneet nämäkin menemään.

Julkisen sektorin huipputehtävissä useimmiten haut ovat julkisia ja todella on vaateita sen mukaan, että tehtävää pitää hakea (poikkeuksena ehkä ainoastaan kuntajohtajat, joista erillisin säädöksin on ilmoitettu, että voidaan valita pelkällä suostumuksella) tiettyyn päivään mennessä. Silloin aika harvoin headhunttauksella ihmisiä tehtäviin haetaan, tosin kyllä sitäkin nykyään jo julkisella esiintyy. Lähinnä lääkäreiden osalta kai toimistoja käytetään.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Julkisen sektorin huippupaikka? Voitko määritellä mikähän tällainen huippupaikka mahtaa olla.

Huippupaikan määritelmä tietysti riippuu siitä, miltä tasolta maailmaa itse katselee, mutta jos ei nyt ihan huippu- ja niin ainakin kohtuullisen kovina paikkoina pidän DAF:n mainitsemien valtion virkojen lisäksi myös esimerkiksi suurimpien kaupunkien suurimpien virastojen johtopaikkoja. Samoin joidenkin kuntayhtymien johtopuolella on ihan kelpo virkoja, kuten nyt vaikka HUS, HSL ja HSY sekä jotkut pienemmät vaikkapa koulutuskuntayhtymät.

Ja sitten tosiaan valtionhallinnossakin noita kyllä piisaa. Ministeriöiden lisäksi myös erillistutkimuslaitoksissa ja valtion virastoissa.
 

Grafix

Jäsen
JMinulla on vain työkokemusta, ei koulupapereita. Naurattaa nuo vaatimukset ja varsinkin palkat julkisella puolella. Yksityisellä puolella lähes aina tingitään noista koulutusvaatimuksista, jos sattuu olemaan 10+ vuotta kokemusta ja sitä todellista osaamista.

Julkisella sektorilla haettaviin virkoihin on käytännössä melkein aina määritelty tietyt muodolliset perusvaatimukset koulutustaustoihin liittyen, jotka haettavan on täytettävä. Jos ei puhuta ihan huippuviroista, niin näiden tosiasioiden kanssa on toimittava, toisin kuin yksityisellä puolella jossa voidaan tehdä huomattavasti enemmän painotuksia hakijan henkilökohtaisiin osaamisalueisiin liittyen.

Mikäli julkisella puolella virkaan valitaan muodollisen pätevyyden täyttävien henkilöiden joukosta hakija, joka ei täytä viran kelpoisuusehtoja koulutusvaatimuksen osalta, niin pahimmassa tapauksessa edessä saattaa olla aika isojakin ongelmia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös