Työhaastattelun syvin olemus

  • 523 822
  • 1 707

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Ihan yleisen kiinnostuksen takia kysyn, että mikäs analyysi mahtoi olla kyseessä? Siis että oliko sillä joku nimikin?

Thomasanalyysi.

Ei vielä ole kuulunut mitään, jotenka huomenna soittelen päiväseltään. Tokihan jos miettii päiviä jolloin heillä on ollut aikaa analysoida näitä tuloksia (oletan että niitä on muitakin analyysin tehneitä), niin: viime viin to-pe ja tältä päivältä vielä ma-ti-ke. Eli tuosta tulee se viisi päivää, joka voisi hyvinkin olla se aika mitä ne tutkivat tuloksia.

Noo... Huomenna olen viisaampi. :)
 
Ei ehkä sopivin ketju, mutten löytänyt muitakaan työasioita käsittelevää ketjua. Mihkähän lie kadonnut se "Töitä, mutta mistä?"..

Asiaan. Ens vuonna on tarvetta oheishommille. Yksi lisätyö onkin, jota teen toiminimen kautta. Ajatuksena olisi löytää toinenkin homma, jolla voisi vielä tulovirtaa lisätä - nimenomaan toiminimen kautta. Mutta mahtaakohan olla jopeja, joita voisi tehdä periaatteessa silloin kun ehtii, ja niin paljon kuin ehtii? Esimerkiksi, jos nykyisestä toisesta työstä tulee enemmän sivutuloja, niin ei tekisi niin paljoa niitä kolmansia hommia. Ja taas toisinpäin. Päivätyö kuitenkin löytyy, mutta siihen liittyen on tulossa investointia, jonka maksamiseen tarvitaan rahaa. Mietin jopa jotain telemarkkinointi/gallup-firmaa, jos saisi sorvattua sopparin niin, että voisi tehdä hommia tarpeen mukaan. Tai vielä hienompaa olisi hommat, joita voisi tehdä iltaisin kotona - esim. yksi kaveri tekee käännöksiä asiakkaalleen, artikkeleja jne. Mut eipä taida moisia hommia mol.fi:stä löytyä.

Ideoita/ajatuksia/ehdotuksia?
 

scholl

Jäsen
Ei sovi ihan ehkä tämän ketjun aiheeseen, mutta kelvannee paremman puutteessa. Mietin tänään, että CV on muuten hevonpaskaa. Pari vuotta sitten eräs konsulttifirman partneri ehdotti, että tekisin CV:n. Hän näytti minulle mielestään erinomaista CV:tä. No en ole tehnyt ja itseasiassa käyttänyt CV:tä viimeksi joskus 90 luvulla. Täytyy sanoa, että kun asiaa oikein miettii niin se on oikeasti koko CV-ajattelu. Jos ihminen miettii tekemisiään sen suhteen, miltä se tulee sitten näyttämään CV:ssä niin hän tekee vääriä asioita, eikä kehity oikein ollenkaan. Hän jää siis helposti keskinkertaiseksi. Olennaistahan on nimittäin se kuinka hyvä joku tyyppi on. Jos juttelen jonkun kanssa vaikka pari tuntia niin tiedän aivan tarkkaan sen jälkeen millainen henkilö on, ainakin jos ne teemat on järkevästi valittu. Olennaista on kaiken lisäksi se, että eihän kunnollista yrityskulttuuria voi rakentaa, jos luonteenpiirteet eivät ole oikeanlaisia ja se ei näy CV:stä. Niitä ihmisiä pitää scoutata kuten urheilijoitakin eli etsiä oikeat tyypit, eikä käyttää mitään helvetin CV:itä. Jos joku firmassa esim. näkee, että joku tekee jossain hyviä asioita niin sille pitää soittaa tai muuten sanoa, että tuus käymään.

Itse en tule mitään CV:tä enää ikinä kirjoittamaan. Se on niin 1800 luvun hommaa kuin voi olla.
 

Jättikukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Florida Panthers (HIFK symp.)
CV on henkilökohtainen ansioluettelo, johon kirjataan koulutus ja työuran kulku. Parhaimmillaan siinä ilmaistaan myös omia vahvuuksia siten, että se kiinnostaa työnantajaa. Vielä jos CV:n liitteenä on hakemuksen lisäksi taidolla toteutettu portfolio, niin ollaan jo lähellä rekrytointiprosessin aloittamista. Meritoitunut työura paskasti toteutetulla ansioluettelolla on huonompi kuin hyvin laadittu CV vähemmillä meriiteillä, mistä huokuu potentiaali. Hyvä CV ei ole vain työhistorian sisältö, vaan myös CV:n sisältö oman ammattitaidon ilmentäjänä ja toisaalta myös rakenteellisena kokonaisuutena.

CV on tärkeä juttu, sano tässä työnantaja.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
CV on tärkeä juttu, sano tässä työnantaja.

Sain juuri töitä raskaan väännön ja tuhansien haastatteluiden jälkeen. Mitä järkeä tässä sirkuksessakaan on?

Älyttömiäkin kysymyksiä oli välissä, tähän nyt saatuun vastasin yhteen kysymykseen ei aavistustakaan. Olen minä ne teoriat koulussa käynyt, mutta ei niitä ulkoa muista.

Pitäisikö jossain välissä tehdä niitä töitäkin. Minä en välttämättä ole maailman paras juuri tähän rooliin, mutta mitä lisäarvoa siitä tulisi, jos vielä olisi jatkettu.
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Teknisten alojen soveltuvuuskokeet?

Onkos jollain kokemuksia insinöörihommien työhakuprosessien soveltuvuuskokeista? Oma vahva mutu on että musteläiskää ja jotain palikkatestiä olisi luvassa, kyseessä on suuremman luokan suomalainen asiantuntija-alan yritys.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Täytyy sanoa, että kun asiaa oikein miettii niin se on oikeasti koko CV-ajattelu. Jos ihminen miettii tekemisiään sen suhteen, miltä se tulee sitten näyttämään CV:ssä niin hän tekee vääriä asioita, eikä kehity oikein ollenkaan.

Isoon firmaan hakijoita riittää niin helvetisti, että esikarsinta on tehtävä jollakin perusteella. TS:n vanhan uutisen mukaan Jyväskylän Citymarket sai lähes 2000 hakemusta. Jos itse olisin rekryämässä esimerkiksi kassoja, varastomiehiä tai vastaavia, niin juuri CV+hakemus periaatteella sen hoitaisin: ei noita kadulta niin vain vedetä tai kilpailevan yrityksen listoilta rekrytä kannattavaan hintaan. Tuosa määrästä seulottaessa kandidaatit CV on loistava homma: sopivalta vaikuttavat henkilöt voidaan kutsua haastatteluun ja sopimattomat raakata tylysti ulos ilman järkyttävää resurssien tuhlausta.

Asiantuntijatöiden parissa sitten CV:n avulla voi hyvin kartoittaa sitä osaamisen laatua, varsinkin jos on älynnyt pyytää mukaan jotain portfolion tyylistä matskua. Toki noissa hommissa pitää sitten haastattelut ja testit vetää vielä helvetin tarkasti, ettei mukaan tule näppärän CV:n omaava kaveri, jolla ei CV:n lisäksi muuta olekaan.

Toki olet oikeassa siinä, että CV:n runkkailu ei välttämättä ole se paras vaihtoehto. Hiukan yhtä ja vähän toista tehdessä saattaa kuitenkin sen yhden asian osaaminen jäädä puolittaiseksi ja "oma homma" olla jotain yleismiehen tyylistä oman alansa ekspertin sijaan. Samoin mitä olen kuullut, niin CV:ssä olevista "aukoista" on tehty liian iso numero.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Samoin mitä olen kuullut, niin CV:ssä olevista "aukoista" on tehty liian iso numero.

Eräs haastattelija meinasi kakata housuunsa, kun huomasi, että tästähän puuttuu muutama kuukausi. Aivan kuule olin ihan työnhaussa silloin enkä kenenkään listoilla.

Mitä sillä on merkitystä, enkö todella saa hakea töitä tai muutenkin hengähtää?
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Marraskuun lopussa kirjoittelin, että oli 3. haastattelukierros tulossa isoon globaaliin firmaan. Monen mutkan, ja todella huonon yhteydenpidon (ko. firman puolesta) jälkeen päätyivät siihen, etteivät palkanneet ketään.
Vitun hienoa. Itsellä ~2kk meni tuon kanssa pelleilyyn, ja ei kyllä tullut halvaksi tälle firmallekaan kun mukana oli headhunttaajaa sekä porukkaa lennätettiin haastattelemaan pariin otteeseen englannista tänne härmään.

Pisti kyllä oikeasti vituttamaan, varsinkin tuo yhteydenpito. Luvattiin että päivään x mennessä ilmoitellaan. Mutta kun ei, niin ei.

Mitä sillä on merkitystä, enkö todella saa hakea töitä tai muutenkin hengähtää?

Aika jännä, itse jäin duunista poies 10/2010. Siinä sitten nelisen kuukautta olin oikeasti tekemättä yhtään mitään, ja 03/2011 aloitin pienet opiskelut jotka nyt ovat loppusilausta vaille valmiit.
Niin tuota ~4kk ajanjaksoa en ole joutunut selittämään oikeastaan yhtään, ihan itse olen tokaissut, että ~10v jälkeen oli mukava vain lomailla ja olla oikeasti tekemättä mitään. Hiljaista komppausta tullut mielestäni jokapaikasta jossa asia on tullut esiin (eli työhaastatteluissa).
 

scholl

Jäsen
vanhan uutisen mukaan Jyväskylän Citymarket sai lähes 2000 hakemusta. Jos itse olisin rekryämässä esimerkiksi kassoja, varastomiehiä tai vastaavia, niin juuri CV+hakemus periaatteella sen hoitaisin: ei noita kadulta niin vain vedetä tai kilpailevan yrityksen listoilta rekrytä kannattavaan hintaan.

Joo, oletin, etteivät Jatkoajan lukijat ole ihan "karjaa", joten joku varastomies tai kassa ei nyt ole ihan meidän juttu.

Asiantuntijatöiden parissa sitten CV:n avulla voi hyvin kartoittaa sitä osaamisen laatua, varsinkin jos on älynnyt pyytää mukaan jotain portfolion tyylistä matskua.

Toki olet oikeassa siinä, että CV:n runkkailu ei välttämättä ole se paras vaihtoehto. Hiukan yhtä ja vähän toista tehdessä saattaa kuitenkin sen yhden asian osaaminen jäädä puolittaiseksi ja "oma homma" olla jotain yleismiehen tyylistä oman alansa ekspertin sijaan. Samoin mitä olen kuullut, niin CV:ssä olevista "aukoista" on tehty liian iso numero.

En nyt lähde tässä tarkemmin esittelemään, mutta osaamisen pystyy paketoimaan paremmin kuin CV:n muotoon. Olennaista on se, että henkilöllä on jonkinlainen visio, ja että hän on ominaisuuksiltaan sekä luonteeltaan yrityksen organisaatiokulttuuriin sopiva. Mua vituttaa sellainen, että ihmiset kertovat vain mitä ovat tehneet, eivätkä kerro juurikaan, mitä heillä on tarjottavanaan yritykselle. Moni suuryritys toimii sen takia niin huonosti, koska palkkaavat henkilöitä absoluuttisen pätevyyden perusteella eikä sen perusteella, että henkilöllä olisi halua ja intohimoa mennä sen extramailin sen takia, koska hän viihtyy täysin siinä yrityksessä ja kokee sen olevan omien arvojensa ja mieltymystensä mukainen paikka. Itse raakkaisin porukan pois ei CV:n, vaan hakemuksen perusteella. Valitsisisin haastatteluihin ne, joilla on paras näkemys siitä, mitä pitäisi tehdä seuraavaksi.

Jos on potentiaalinen, älykäs henkilö niin silloin hän myös oppii, jos on halua oppia ja ottaa isommankin homman haltuun aika nopeasti, jos esimies osaa siihen oikealla tavalla tukea tai rohkaista, eikä sellaista vastarannankiiskimeininkiä synny, kun ryhmästä tulee riittävän tiivis. CV-ajattelulla tulee helposti ryhmään sopimattomia henkilöitä valituksi, jotka keräävät eri firmojen nimiä sinne CV:hen ja hyppäävät kohta taas kelkasta. Toki tiettyihin tehtäviin pitää olla paras jossain kapeassa osa-alueessa ja siihen pitää voida vaatia jotain mustaa valkoisella, mutta sitten on paljon tehtäviä, jossa pitäisi olla paras siinä isossa kuvassa ja silloin henkilö voi palkata alaisiksiin niitä detaljiosaajia. Avainpaikoille pitäisi löytää ne henkilöt, joihin voi luottaa, että ne a) hoitavat homman myös paineen alla ja b) ovat valmiit tekemään vaikka vuoden 12h päivässä duunia, jos on tarve vaikkapa viikonloppuisinkin. Ja sen jälkeen voivat sitten pitää lomaa vaikka sen kolme kuukautta.

Eräs haastattelija meinasi kakata housuunsa, kun huomasi, että tästähän puuttuu muutama kuukausi.

Olisit patistanut hänet lukemaan Ferrisin 4 hour work weekin. Parempi tehdä täysillä hommia ja pitää sitten välillä breikkiä kuin nysvätä mitäänsanomattomasti ja jäädä varhaiseläkkeelle. Sähän voit keksiä mitä vain, mihin olet tuon muutama kk käyttänyt, esim. "valmentautuminen 3kk". Itse en tuollaisia veijareita kuuntelisi hetkeäkään, vaan alkaisin todennäköisesti kouluttamaan sellaista haastattelijaa siitä, kuinka osaaminen rakennetaan.

CV houkuttelee mielestäni liikaa etenemään vertikaalisesti. Henkilöstä tulee paljon parempi, jos hän jonkun verran poukkoilee horisontaalisesti. Monet ongelmat johtuvat ihmisten kapeakatseisuudesta. Itse palkkaisin mielelläni sellaisen tyypin, joka on tehnyt erilaisia asioita ja välillä ollut vaikka 3kk kieltä opiskelemassa tai surffaamassa. Firmojen divisioonat jäävät nykymeiningissä helposti erilleen toisista ja jokainen tietää tai on kiinnostunut vain siitä omasta duunistaan ja omasta yksiköstään, kun katsotaan niin kapea-alaisesti. Pitäisi olla enemmän uteliaita ihmisiä, jotka olisivat valmiita tekemään erilaisia asioita, jotta saisivat käsityksiä kokonaisuuksista. Lisäksi pitää muistaa se, että henkilö, joka on valmis menemään minne vain, jos firma tarvitsee ja tämä ihminen uskoo, että pärjää siellä, vaikkei olisikaan aiempi kokemus juuri sitä, on hyödyllinen "soturi" toimitusjohtajalle.

Pitää olla silmät ja korvat auki elämässä joka päivä ja laittaa merkille sellaisia ihmisiä, joissa olisi potentiaalia, jos on joskus sellaisessa tehtävässä, jossa tarvitsee koota joku ydinjoukko tekemään joku projekti. Ei silloin vasta ruveta jotain CV:itä pyytelemään. Itse ainakin jos tulen vielä joskus menemään vieraan palvelukseen niin tulen vaatimaan siellä, että saan tuoda pari omaa miestä mukanani. Vain silloin voi laittaa kunnolla tuulemaan, kun mukana on henkilöitä, joiden tietää olevan huippuluokkaa ja joilla on oikeanlainen tapa tehdä töitä ja draivi saada asioita aikaiseksi.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
CV on henkilökohtainen ansioluettelo, johon kirjataan koulutus ja työuran kulku.
Lisäksi CV:hen on syytä kirjoittaa auki sen astiset tärkeimmät saavutukset eri positioissa. Nehän kertovat siitä, mitä on saanut aikaan töissänsä ja tämä tieto kiinnostaa työnantajia ja rekrytoijia.
 

Powerplay

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Jokerit, NHL
Lisäksi CV:hen on syytä kirjoittaa auki sen astiset tärkeimmät saavutukset eri positioissa. Nehän kertovat siitä, mitä on saanut aikaan töissänsä ja tämä tieto kiinnostaa työnantajia ja rekrytoijia.

Itse laittaisin ne hakemukseen. CV:hen vain faktoja.
 

Powerplay

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Jokerit, NHL
Marraskuun lopussa kirjoittelin, että oli 3. haastattelukierros tulossa isoon globaaliin firmaan. Monen mutkan, ja todella huonon yhteydenpidon (ko. firman puolesta) jälkeen päätyivät siihen, etteivät palkanneet ketään.
Vitun hienoa. Itsellä ~2kk meni tuon kanssa pelleilyyn, ja ei kyllä tullut halvaksi tälle firmallekaan kun mukana oli headhunttaajaa sekä porukkaa lennätettiin haastattelemaan pariin otteeseen englannista tänne härmään.

Pisti kyllä oikeasti vituttamaan, varsinkin tuo yhteydenpito. Luvattiin että päivään x mennessä ilmoitellaan. Mutta kun ei, niin ei.

Been there done that. Isoissa globaaleissa firmoissa on sellainen ongelma, että kun joku Lontoossa päättää että nyt kuulkaas on uusi strategia, niin täällä meillä saattaa lähteä koko business unitti kävelemään, vaikka sanottiin kuukausi sitten, että koko euroopan business liikkuu suomen kautta.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Haastattelua pukkaisi täälläkin ylihuomenna ja oikeastaan mikään muu ei "ahdista" etukäteen, paitsi puhuminen in english. En ole mikään maailman paras englannissa, mutta en huonokaan. Suurimmat puutteet on suullisessa osaamisessa, jota ei ole tullut harjoitettua oikeastaan vuosiin + siihen yhdistettynä pieni jännitys joka haastattelussa pukkaa päälle niin katastrofin ainekset on ilmassa. Siinä kun jäätyy totaalisesti niin voikin sitten heittää hyvästit kyseiselle työpaikalle. Työssä ei siis tarvita jatkuvasti englantia, mutta se tulee tarpeen mukaan hallita - niin suullisesti kuin kirjallisestikin. En usko, että tämä minulle muodostuisi ongelmaksi kunhan kieltä vähän aikaa käyttää ja työporukkan kanssa "rentoutuu", mutta nimenomaan tämä tuleva haastattelu ja siellä englannin taitojen demonstroiminen joko siivittää minut totaaliseen tuhoon tai hyvään tulokseen. Saas nähdä, miten käy.
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Haastattelua pukkaisi täälläkin ylihuomenna ja oikeastaan mikään muu ei "ahdista" etukäteen, paitsi puhuminen in english. En ole mikään maailman paras englannissa, mutta en huonokaan. Suurimmat puutteet on suullisessa osaamisessa, jota ei ole tullut harjoitettua oikeastaan vuosiin + siihen yhdistettynä pieni jännitys joka haastattelussa pukkaa päälle niin katastrofin ainekset on ilmassa..

Älä huoli, hyvin menee!
Itsellä iät ajat ollut samoja "ongelmia". Puheessa (noh, eipä se nyt kyllä kirjallisessakaan) ei tuo kielioppi näet ole todellakaan parhaita avujani.
Siltikin olen aina pärjännyt ihan "siviilissä" että työelämässä lontoolla oikein mainiosti. Onpahan kavereitakin ympäri maapallon, joiden kanssa on pakko englantia jutustella.
Mielestäni myös ihan natiivi englanninkielisen kanssakin pärjään hyvin, ja 100% ymmärtävät ettei kielioppi voi ei-natiivilla olla täysin todellakaan hallussa.

Toki pahitteeksi ei olisi, jos suinkin mahdollista, koittaa ennen haastattelua vähän puhua jonkun kanssa englantia (emäntä tms.). Kun kerran mainitsit että aikaa on ko. kielen vääntämisestä tovi. Imo.
 
Isoon firmaan hakijoita riittää niin helvetisti, että esikarsinta on tehtävä jollakin perusteella. TS:n vanhan uutisen mukaan Jyväskylän Citymarket sai lähes 2000 hakemusta. Jos itse olisin rekryämässä esimerkiksi kassoja, varastomiehiä tai vastaavia, niin juuri CV+hakemus periaatteella sen hoitaisin: ei noita kadulta niin vain vedetä tai kilpailevan yrityksen listoilta rekrytä kannattavaan hintaan.

Tuon ja huomattavasti pienemmänkin kokoluokan rekrytointia varten on olemassa erittäin päteviä rekrysoftia, joiden avulla on helppo suorittaa esikarsinta. Vaikkapa ensin filtteröimällä ne, joilla on olematon tai lyhyt työkokemus ja vaikkapa sen jälkeen kaikki yli 35-vuotiaat naiset. Tai ihan mitä vain. Harvalla opiskelijalla, joka hakee Citymarketin kassalle, on kesätöitä kummempaa työkokemusta. Tällöin CV:n merkitys laskee nollaan.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Alamummo kirjoitti:
Lisäksi CV:hen on syytä kirjoittaa auki sen astiset tärkeimmät saavutukset eri positioissa. Nehän kertovat siitä, mitä on saanut aikaan töissänsä ja tämä tieto kiinnostaa työnantajia ja rekrytoijia.
Itse laittaisin ne hakemukseen. CV:hen vain faktoja.
Nuo saavutuksethan ovat faktoja ja kuvaavat paljon paremmin tekemiäsi kuin pelkät positiot, joissa olet ollut. Siis esim. lisännyt EMEA myyntiä 25% 1000M€ -> 1250M€ 2010-2012 tai jotain muuta kyseiseen tapaukseen sopivaa. Eli ei jaaritteluja vaan konkretiaa siitä mitä on saanut aikaan. Itse hakemuksessa voi sitten nostella esiin niitä puolia, jotka erityisesti sopivat haettuun tehtävään ja siihen kuvaan mitä yrität hakemuksessa saada aikaan.
 

Filatovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & TS
Itsellä tuli tänään reilut kaksi kuukautta kestänyt rekrytointiprosessi päätökseen, kun aamulla heräsin puhelimeen ja sieltä kuului "Onneksi olkoon, sinut on valittu." Eipä olisi päivä voinut paremmin lähteä käyntiin!

Kyseessä on siis oppisopimuspaikka suureen suomalaiseen pankkiin, joten tässä saa nyt kaksi kärpästä yhdellä iskulla: ihan hyvä palkka (nuoren näkökulmasta) ja koulutus (merkonomi).

Rekrytointiprosessissa oli kolme vaihetta; ryhmähaastattelu, henkilökohtainen haastattelu, sekä psykologitoimistolla soveltuvuustestit.

Ryhmähaastattelu meni aluksi ihan hyvin, pyrin olemaan aktiivinen ryhmässä ja jonkin verran äänessä. Olin myös pukeutunut suoriin housuihin, neuleeseen ja kauluspaitaan, kun taas toiset olivat liikenteessä Jack&Jones huppareissa.. Henkilökohtaisessa haastattelussa tulin haastattelijan kanssa hyvin juttuun, ja tunnin pituinen haastattelu kestikin lähemmäs puoltatoista. Soveltuvuuskokeissa oli useampia testejä, ja siellä vierähti viitisen tuntia. Lopputulemana sain mailiini analyysin ja asteikolla 0-5 soveltuvuuteni oli 4.

Tämä on itselle aivan huikea juttu, sillä nyt pystyy suunnittelemaan vähän tulevaisuuttakin. Eipä ainakaan tule jämähdettyä pelkkään työelämään ilman koulutusta, eikä tarvitse töiden jälkeen mennä kouluun, tai koulun jälkeen töihin.
 
Viimeksi muokattu:

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Lisäksi CV:hen on syytä kirjoittaa auki sen astiset tärkeimmät saavutukset eri positioissa. Nehän kertovat siitä, mitä on saanut aikaan töissänsä ja tämä tieto kiinnostaa työnantajia ja rekrytoijia.

Itse laittaisin ne hakemukseen. CV:hen vain faktoja.

Työni puolesta olen kymmenen vuoden aikana lukenut varmasti yli tuhat cv:tä.

Paras cv on sellainen, jossa on kerrottu koulutus ja kielitaito. Työhistoria on käyty läpi siten, että viimeisin työsuhde on ensin. Yrityksestä, jossa työskentelee on hyvä kertoa ainakin toimiala, liikevaihto, toiminnan laajuus ja positio markkinoilla. Omasta työtehtävästä on syytä kertoa avaintehtävät ja vähän aukaista niitä, jos on esimiesasemassa niin alaisten määrä ja ehkä se, missä työtehtävissä toimivat sekä kuka on oma esimies ja missä asemassa. Jos on budjettivastuuta niin kuinka suuri budjetti on. Jos työ on ollut ulkomailla tai työssä on ollut kv tehtäviä niin ne kannattaa laittaa. Saavutuksia ovat esim myynnin kasvu, onnistunut organisaationmuutos, vuoden parhaan myyntimiehen titteli, joku palkittu mainoskampanjan suunnittelu jne. Nämä ovat asioita, jotka työnantajia kiinnostavat eli miten työtä hakevat henkilö on täyttänyt aiemman tehtävänsä. Ja näin jatketaan sitten historiassa taaksepäin. Referenssihenkilöt kannattaa miettiä ainakin valmiiksi (ja pyytää heiltä lupa käyttää referenssinä) ellei niitä ole jo listannut cv:hen. Niitä viime vaiheessa kysytään kuitenkin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Haastattelua pukkaisi täälläkin ylihuomenna ja oikeastaan mikään muu ei "ahdista" etukäteen, paitsi puhuminen in english.

Tämä on jotain niin käsittämätöntä pelleilyä, että voisi hallitusohjelmaan vaikka kirjoittaa, että englanniksi ei saa haastatella. Siitä ei seuraa mitään muuta kuin järkyttävää myötähäpeää.

Puhun parempaa englantia kuin moni, koska olen siellä pidempään asunut, mutta kyllähän se jäätyminen tulee siitä haastattelijan esittämästä rallienglannista, jos on tullakseen. Siinä hämmästyy, että onko tämä nyt joku piilokamera vai mikä.

Koska kumpikaan ei osaa kieltä sen enempää, niin olisiko vain parempi jättää ne typerät kysymykset kysymättä ja mennä vaikka yhdessä kielikurssille, jos tehtävä kielitaitoa vaatii. Useammassa haastattelussa on minulle sentään sanottu, että en lähde haastamaan, koska osaan lukea CV:si.

Varsinkin, kun haastattelija luulee olevansa todella ovela heittämällä jonkun kielikysymyksen johonkin väliin, missä semmoista ei todellakaan odota. Yksi työpaikka jäi ajat sitten saamatta, kun menin vain niin lukkoon mitä tapahtuu maailman naiveimman kysymyksen ja paskimman aksentin edessä. Jos jäätymiseni oli sen kyselyn selvittämisen tarkoitus, niin sittenhän se meni oikein. Noin muuten, minun puolestani oltaisiin voitu vetää koko haastattelu englanniksi. Paitsi, että haastattelija tuskin olisi siihen pystynyt.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itsellä on nyt parit haastattelut takana sekä itse työnantajalla että rekrytointikonsultilla. Myös jonkunnäköiset testit tuli netissä tehtyä ja tulokset olivat erittäin hyvät, lukemisen ymmärtäminen jopa poikkeuksellisen hyvä. Mistä lie johtui.

Tänään sitten tuli soitto, että lähtevät hakemaan rekrytointilupaa jos itselle sopii. No tottakai sopii.

Joten kauan kaivattu työpaikan vaihdos alkaa olla aika lähellä. Vaihdan rahoitusalalta pois, tuleva tehtävä on b2b-myyntiä it-alalla. Oletettavasti töitä saa tehdä paljon, mutta samalla työ on hyvin palkitsevaa ja hyvin työt tekemällä pystyy etenemään tehokkaasti. Ei jää ikävä nykyistä netissä surffaus duunia.

No ei auta kuitenkaan liikaa juhlia ennen kuin nimet on papereissa.
 

Wolves

Jäsen
Tänään tuli piipahdettua työhaastattelussa ja ensimmäistä kertaa pitkästä aikaa on sellainen olo, että nyt muuten voisi jopa natsata.

Ei natsannut tuolloin. Nyt ~5 kuukautta myöhemmin, sama firma, sama työpaikka jälleen tarjolla ja uusi yritys, jääkiekkotermejä käyttäen, napata poika kainaloon. Liekö edellinen saanut kenkää koeajalla tai vaihtanut työpaikkaa.

Typerä kysymys.

Nyt firmassa on toimitusjohtaja vaihtunut ja jälleen haetaan samaa toimistotyyppiä. Ilmeisesti tuo kannattaa mainita hakemuksessa, että edellisellä "kierroksella" on käväissyt haastattelussa?
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Nyt firmassa on toimitusjohtaja vaihtunut ja jälleen haetaan samaa toimistotyyppiä. Ilmeisesti tuo kannattaa mainita hakemuksessa, että edellisellä "kierroksella" on käväissyt haastattelussa?

Kyllä tuon luulisi firmassa olevan tiedossa automaattisestikin. Yleensä haastateltujen tietoja säilytellään firmasta riippuen puolisen vuotta haastattelun jälkeen. Ellei sitten tilanne ole vaikka se, että ensin rekryfirma haki, eikä tärpännyt ja nyt rekryävät itse.
 

Colin Hunt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ryhmätyöosio

No niin, 17 vuotta on tullut työelämässä oltua, monissa työhaastatteluissakin on tullut käytyä, mutta nyt on edessä sellainen asia, mitä ei ole vielä tullut vastaan, nimittäin työhaastattelu, jossa on ryhmätyöosio. Mitenhän tuohon voisi valmistautua? En ole luonteeltani sellainen, joka ryhmässä alkaa ns. vetämään joukkoa vaan enemmänkin kuuntelen mitä muilla on sanottavaa ja sitten kerron omat ajatukseni. Pitäisi tässä sitten enemmän yrittää tuoda itseä esille? Tuskin tässä mitään optimaalista tapaa on tuossa tilanteessa toimia, tarvitsisin vain vähän vinkkejä, että mitä on odotettavissa ja mihin asioihin mahdollisesti rekrytoija kiinnittää eniten huomiota?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös