Työhaastattelun syvin olemus

  • 523 651
  • 1 707

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hyvä fiilis piti kerrankin paikkansa ja paikkaa tarjottiin ja tarjoukseen suostuttiin. Hieno tunne perkule, niin kauan tätä on haettu. Sitten pitääkin ruveta suunnittelemaan omaisuuden myyntiä ja uutta matkalaukkua.

Onnittelut!

En ole omasta haastattelustani kuullut mitään ja varsin pessimistisin fiiliksin sitä odottelen. Nykyisessäkin työpaikassa tulee organisaatiomuutos ensi vuoden alusa, joten oma työmotivaatio putosi enemmän. Täytyy varmaan alkaa katselemaan muita paikkoja taas.
 

J.Petke

Jäsen
Onnittelut!

En ole omasta haastattelustani kuullut mitään ja varsin pessimistisin fiiliksin sitä odottelen. Nykyisessäkin työpaikassa tulee organisaatiomuutos ensi vuoden alusa, joten oma työmotivaatio putosi enemmän. Täytyy varmaan alkaa katselemaan muita paikkoja taas.

Kyllä tässä itsekin on tullut haettua lukemattomia paikkoja mutta niin kuin työtoveri totesi niin ne paikat mitä en saanut eivät olleet minua varten. Jossain vaiheessa sitten tärppää se oikea paikka.

Ja nyt olen todella onnellinen etten ole saanut noita muita paikkoja mitä hain.
 

Saint

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hyvä fiilis piti kerrankin paikkansa ja paikkaa tarjottiin ja tarjoukseen suostuttiin. Hieno tunne perkule, niin kauan tätä on haettu. Sitten pitääkin ruveta suunnittelemaan omaisuuden myyntiä ja uutta matkalaukkua.

Onnittelut ja onnea uusiin haasteisiin! Hieno homma.

Hitto kun itselläkin natsais, mutta kun ei. Taas odoteltiin reilu kolme viikkoa tietoa, jonka piti alunperin tulla kahdessa. Olin lähes varma, että tuon saan, koska haastattelut menivät todella hyvin. Enkä parempaan varmaan enää pysty, koskaan.

No, soitto tuli. Kiitos, mutta ei kiitos. Kysyessäni osa-aluetta mistä kiikasti niin sain vastauksen, että olin tehtävään kuulemma liian hyvä, eikä siinä olisi ollut pitkällä kantamalla riittävästi haasteita. Eivät siis epäilleet, ettenkö olisi suoriutunut työstä, vaan katsoivat CV:n ja skippasivat. Voi vittu mitä touhua.. Juuri sen takiahan tuohon postiin hain, että oppisin alaa tarkemmin; päivääkään kun en ole aiemmin tehnyt vastaavaa työtä. Palkkapyynnönkin mitoitin hieman alakanttiin, ettei se jäisi ainakaan siitä kiinni ja pääsisin firmaan sisälle.

Tarkoittiko tämä siis myös sitä, että tuossa yrityksessä ei voi edetä, eikä sinne täten kannata hakea jatkossakaan?

Pitää ilmeisesti kohta perustaa oma yritys, kun aina löytyy itsestä jotain vikaa.. Vituttaa!
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Hyvä fiilis piti kerrankin paikkansa ja paikkaa tarjottiin ja tarjoukseen suostuttiin. Hieno tunne perkule, niin kauan tätä on haettu. Sitten pitääkin ruveta suunnittelemaan omaisuuden myyntiä ja uutta matkalaukkua.

Sait siis paikan ulkomailta pelkän videohaastattelun (Skype?) perusteella ja homma oli siinä? Minullakin on tässä suunnitelmia ja virityksiä eri maihin ja osa on semmoisia, että en todellakaan lähde paikan päälle yhtään mihinkään haastatteluun. Osa taas semmoisia, että mahdollisesti voisinkin, mutta en ehkä niin mielelläni.

Ilmeisesti tuo vain on nykyaikaa ja hakemukseenkin voinee laittaa jotain, että keskustelisin asiasta mieluusti lisää videolinkin kautta tai mitä ikinä. Skypeä on tosin ole koskaan käyttänyt, mutta ei varmaan montaa kolikkoa maksa ne vermeet.

Tarkoittiko tämä siis sitä, että tuossa yrityksessä ei voi edetä, eikä sinne siten kannata hakea jatkossakaan?

Eihän se nyt tuota tietenkään tarkoittanut. Vaan sitä, että olet "vaarallinen rekrytointi" (niin kuin minulle kerran sanottiin) ja he eivät usko sinun pysyvän siellä.
 

J.Petke

Jäsen
Sait siis paikan ulkomailta pelkän videohaastattelun (Skype?) perusteella ja homma oli siinä? Minullakin on tässä suunnitelmia ja virityksiä eri maihin ja osa on semmoisia, että en todellakaan lähde paikan päälle yhtään mihinkään haastatteluun. Osa taas semmoisia, että mahdollisesti voisinkin, mutta en ehkä niin mielelläni.

Olen pitänyt pidemmän aikaa yhteyttä tähän johtajaan ja Skypen kautta tuo viimeinen haastattelu tehtiin. Miksi suotta sitä ketään lennättämään paikan päälle kun kuitenkin videon avulla saa ihan hyvän vaikutelman. Mihin ydinfyysikon hommaan en hakenut mutta hankala sitä ulkomaille on heti päästäkään mihinkään johtotehtävään ilman kokemusta kyseisestä sektorista ja perus amk-koulutuksella. Haastattelija kysyikin, että miten minä jo 30v ja hyvän kokemuksen omaavana jaksan ns. perusduunia mutta sanoin hänellekin, että hyvähän se on uudella sektorilla aloittaa perushommista ja edetä siitä sitten eteenpäin. Sitten kun on alalla pystyy etenemään ihan eri tavalla.
 

Saint

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Haastattelija kysyikin, että miten minä jo 30v ja hyvän kokemuksen omaavana jaksan ns. perusduunia mutta sanoin hänellekin, että hyvähän se on uudella sektorilla aloittaa perushommista ja edetä siitä sitten eteenpäin. Sitten kun on alalla pystyy etenemään ihan eri tavalla.

Näin minäkin ajattelin, mutta eipä pitänyt paikkaansa. Kuten tuosta ylempää selviää. Kerran törmäsin tämän aiheen tiimoilta myös siihen, että en arvosta omaa osaamistani tarpeeksi, kun hain tehtävään johon olin heidän mielestään ylikoulutettu!?!
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Näin minäkin ajattelin, mutta eipä pitänyt paikkaansa. Kuten tuosta ylempää selviää. Kerran törmäsin tämän aiheen tiimoilta myös siihen, että en arvosta omaa osaamistani tarpeeksi, kun hain tehtävään johon olin heidän mielestään ylikoulutettu!?!

Mielestäni riippuu pitkälti haetusta tehtävästä, että miten yritykset suhtautuu "ylikoulutettuun" ihmiseen. Minulta kysyttiin yhdessä haastattelussa ihan suoraan, että edellinen kaveri oli tehtävässä 10 vuotta ja että onko minusta heille tehtävään pitkäaikainen työntekijä. No, en paikkaa saanut joten ilmeisesti vastaukset ei miellyttänyt.

Mutta jos kyseessä on tehtävä, jossa muutenkin on edes jokseenkin normaali vaihtuvuus niin kuvittelisin, että "ylikoulutettuun" suhtaudutaan myönteisemmin. Ja kenties myös isommassa puljussa sama juttu kun on etenemismahdollisuuksia.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Mielestäni riippuu pitkälti haetusta tehtävästä, että miten yritykset suhtautuu "ylikoulutettuun" ihmiseen. Minulta kysyttiin yhdessä haastattelussa ihan suoraan, että edellinen kaveri oli tehtävässä 10 vuotta ja että onko minusta heille tehtävään pitkäaikainen työntekijä. No, en paikkaa saanut joten ilmeisesti vastaukset ei miellyttänyt.

Mutta jos kyseessä on tehtävä, jossa muutenkin on edes jokseenkin normaali vaihtuvuus niin kuvittelisin, että "ylikoulutettuun" suhtaudutaan myönteisemmin. Ja kenties myös isommassa puljussa sama juttu kun on etenemismahdollisuuksia.

Olen täällä ennenkin kirjoittanut, että olen hoitanut kymmeniä rekrytointeja, joihin tulee rapiat sata hakemusta täällä Jyvässeudulla. Osa hakijoista on rankasti ylikoulutettuja. Kun hommat ovat sellaisia, että niihin pystyy koulutettu apinakin (kuten minä), kuvittelen automaattisesti rekrytoijana, että paremmin niihin motivoituu juuri koulusta valmistunut merkonomi kuin 15 vuoden työkokemuksen omaava ekonomi. Varsinkin kun etenemismahdollisuudet ovat minimaaliset, joita hakijat eivät tietenkään voi hakuvaiheessa tietää vaan kuvittelevat ison yrityksen kohdalla niitä olevan reilusti. En yleensä ota ylikoulutettuja edes haastatteluun, mutta jos otan, tärkein homma on selvittää mikä tehtävässä motivoi, kun se ei voi olla raha, uralla eteneminen tai haasteelliset tehtävät. Jos noihin onnistuu säveltämään minua miellyttävän vastauksen, saattaahan se ovi tohtorillekin avautua. En sitten tiedä, mikä ylikoulutetun hakupapereissa olisi sellaista, jolla kutsuisin haastatteluun? Ei ole valitettavasti antaa vihjeeksi yhtä totuutta, joku yksittäinen asia sen yleensä ratkaisee puoleen tai toiseen.

Edustamani yrityksen kohdalla rekrytoija toivottavasti vaihtuu ja pian, kenties sellaiseen joka antaa ylikoulutetuille paremman sauman :) Olen siis käynyt kolmen eri firman haastattelussa kuukauden sisään, joista yksi ei kiitos, yksi kutsu toiselle kierrokselle ja yhdestä odotan vastausta pääsenkö toiselle kierrokselle. Tuo paikka, missä olen välierissä, on selkeästi kiinnostavin, vaikka palkka tippuu eikä taida paljoa ylenemissaumoja jatkossa olla.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En ole omasta haastattelustani kuullut mitään ja varsin pessimistisin fiiliksin sitä odottelen. Nykyisessäkin työpaikassa tulee organisaatiomuutos ensi vuoden alusa, joten oma työmotivaatio putosi enemmän. Täytyy varmaan alkaa katselemaan muita paikkoja taas.

Ja tänään se soitto tuli jossa kerrottiin, että pienet nyanssit vaikuttivat ja tällä kertaa valinta loppuhaastatteluun ei kohdistunut sinuun, mutta toivottavasti haet jatkossakin ja blaablaa.

No ei masennuta vaan löysin jo yhden uuden paikan johon pitää alkaa hakemusta valmistelemaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
En yleensä ota ylikoulutettuja edes haastatteluun, mutta jos otan, tärkein homma on selvittää mikä tehtävässä motivoi, kun se ei voi olla raha, uralla eteneminen tai haasteelliset tehtävät. Jos noihin onnistuu säveltämään minua miellyttävän vastauksen, saattaahan se ovi tohtorillekin avautua. En sitten tiedä, mikä ylikoulutetun hakupapereissa olisi sellaista, jolla kutsuisin haastatteluun?

Sinulla on valtaa. Mikä helvetti siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että me vikisijät tällä puolella haluamme elämämme kuntoon. Ei se ole niin justiinsa mitä siellä on tarjota tai mitä minä tarjoan. Rahasta se ei ole kiinni suoraan vaan siitä, että saisi järjestystä.

Aika turha kysymys mikä motivoi, koska siihen on helppo vastata mitä kuulija haluaa kuulla.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Sinulla on valtaa. Mikä helvetti siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että me vikisijät tällä puolella haluamme elämämme kuntoon. Ei se ole niin justiinsa mitä siellä on tarjota tai mitä minä tarjoan. Rahasta se ei ole kiinni suoraan vaan siitä, että saisi järjestystä.

Aika turha kysymys mikä motivoi, koska siihen on helppo vastata mitä kuulija haluaa kuulla.

Jos minulla on 100 hakemusta, joista 2 ekonomia, 70 tradenomia ja 28 merkonomia, miksi minun pitäisi yrittää tehdä onnelliseksi juuri jompi kumpi ekonomeista, jos en usko itsekään siihen pystyväni? Enköhän yritä tässä tapauksessa tehdä onnelliseksi niitä, joita uskon työsopimuksemme tyydyttävän.
 

Wolves

Jäsen
Tänään tuli piipahdettua työhaastattelussa ja ensimmäistä kertaa pitkästä aikaa on sellainen olo, että nyt muuten voisi jopa natsata.

Ensimmäistä kertaa myös työnhaussa oli hyötyä Adoben Indesign ohjelmiston osaamisesta (Noh, esim. Kaupan kassa harvemmin sellaista käyttää työaikana, tosin en kyllä koskaan kaupan kassalle ole hakenut).

Tämän pohjalta, tulikin mieleeni kysymys. Otin haastatteluun mukaani töitä, joita olen tehnyt (Lähinnä lehdistötiedotteita, joissa grafiikka oli mainostoimiston tekemä), mutta omaan myös täysin 100% omaa materiaalia, joka on itse suunnittelemaani ja itse tekemääni edellisille työantajille, joita minulla ei ollut mukana. Itse haastattelussa en tullut kysyneeksi, haluaako toimitusjohtaja minun lähettävän muita töitäni hänelle sähköpostitse, mutta voiko tuosta olla haittaa lähettää hänelle 2-3 kpl töitä näin jälkikäteen?

Kädet sanoo, että "lähetä", mutta pää sanoo "Kysy Jatkoajasta."
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jos minulla on 100 hakemusta, joista 2 ekonomia, 70 tradenomia ja 28 merkonomia, miksi minun pitäisi yrittää tehdä onnelliseksi juuri jompi kumpi ekonomeista, jos en usko itsekään siihen pystyväni? Enköhän yritä tässä tapauksessa tehdä onnelliseksi niitä, joita uskon työsopimuksemme tyydyttävän.

Olen jonkun verran rekryjä hoitaneena ja tällä hetkellä nykykuviossa niitä täysin itsenäisesti hoitavana kyllä samoilla linjoilla - sillä erolla, että riippuu kyllä siitä korkeakoulututkinnosta, onko tilanne kuvaamasi. Joillain akateemisilla aloilla opiskelleet tuntuvat ajautuvan jopa tyytyväisinäkin ns. suorittaviin tehtäviin, mutta enpä itsekään ensimmäisenä ekonomia palkkaisi merkonomin hommiin.

Herää aika helposti epäilys, varsinkin jos cv:n perusteella ei ole järin oman alan tehtävissä ollut, miksi näin. Eri asioita ovat ne, joilla on päättynyt tai päättymässä jokin määräaikaisuus jne., jolloin voi olla hyvin niin, että aidosti hakee jotain muuntyyppistäkin kuviota.

En siis olisi täysin yksioikoinen - mutta harva työnantaja kuitenkaan on sosiaalihuollosta, joten sopivuus on usein tärkeämpää kuin (yli)pätevyys. Monen esim. luonnontieteen alan tohtorin voi välillä tätä olla vaikea ymmärtää, kun heille on koulutusputkea mainostettu - ja apurahakin on ollut saatavilla helposti - ihan eri argumentein.
 

Fordél

Jäsen
Itse haastattelussa en tullut kysyneeksi, haluaako toimitusjohtaja minun lähettävän muita töitäni hänelle sähköpostitse, mutta voiko tuosta olla haittaa lähettää hänelle 2-3 kpl töitä näin jälkikäteen?

Kädet sanoo, että "lähetä", mutta pää sanoo "Kysy Jatkoajasta."

Voisiko siitä olla mitään haittaakaan? Ei mun mielestä ja ihan hyvän kuvan tosta voi saada johtajakin. Siis että teikäläinen on ihan tosissaan tän paikan suhteen. Vaikea kuvitella, että se ajattelisi, että vittu mitä se tämmösiä lähettelee. Olettaen, että lähettämäsi materiaali on sellaista, joka vain parantaa sun mahdollisuuksia.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Voisiko siitä olla mitään haittaakaan? Ei mun mielestä ja ihan hyvän kuvan tosta voi saada johtajakin. Siis että teikäläinen on ihan tosissaan tän paikan suhteen. Vaikea kuvitella, että se ajattelisi, että vittu mitä se tämmösiä lähettelee. Olettaen, että lähettämäsi materiaali on sellaista, joka vain parantaa sun mahdollisuuksia.
Samaa mieltä. Haittaa siitä ei missään nimessä ainakaan ole. Jos the bossia ei lisäkuvat kiinnosta, niin se vaan poistaa ne sähköpostista aamupuhteenaan ja unohtaa koko homman.

Ja jos kilpailijoita paikkaan on useampia, mielestäni tämä on hyvä keino antaa vielä hyvä lisävaikutelma ja jättää nimi paremmin mieleen. Jos eivät ole vielä satavarmoja päätöksestä, niin tämä voi olla juuri se viimeinen asia, mikä ratkaisee paikan sinun eduksesi. Olettaen myös, että mitään sysipaskaa materiaalia et lähetä.

Mutta suosittelisin, että teet tämän mahdollisimman äkkiä, koska ne päätöksetkin tehdään varmasti aika pian. Ja ei mitään romaanin mittaista saatetekstiä siihen, pari napakkaa lausetta ja liitteet mukaan.
 

Wolves

Jäsen
Voisiko siitä olla mitään haittaakaan? Ei mun mielestä ja ihan hyvän kuvan tosta voi saada johtajakin. Siis että teikäläinen on ihan tosissaan tän paikan suhteen. Vaikea kuvitella, että se ajattelisi, että vittu mitä se tämmösiä lähettelee. Olettaen, että lähettämäsi materiaali on sellaista, joka vain parantaa sun mahdollisuuksia.

Juu, materiaali ei oo mitään XXX-mallia :) Markkinointi ja mainosmateriaalia.

Kyseessä oli siis ihan johdon assistentin paikka, mutta alalla (Mainonta/Viestintä/Markkinonti) jolla firma työskentelee Indesign on yleinen ohjelma. Haettuun tehtävään ei vaadittu ohjelman osaamista, sain vain huomattavia plussapisteitä toimitusjohtajalta tuosta. Haastattelussa kävi ilmi, että firmalla ko. ohjelma löytyy ostettuna hyllystä, mutta kukaan firman ~15 ihmisestä ei osaa käyttää sitä (Tämä siis TJ:n suusta).

Taidanpa hakea loput työt kovalevyjen kätköistä ja laittaa muutaman huomenna menemään.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Haettuun tehtävään ei vaadittu ohjelman osaamista, sain vain huomattavia plussapisteitä toimitusjohtajalta tuosta. Haastattelussa kävi ilmi, että firmalla ko. ohjelma löytyy ostettuna hyllystä, mutta kukaan firman ~15 ihmisestä ei osaa käyttää sitä (Tämä siis TJ:n suusta).

Jos on erikseen tullut haastattelussa esiin, sinullahan on mainio aasinsilta laittaa kuvat. Ehdottomasti kannattaa täydentää materiaalia niillä.
 

Fordél

Jäsen
Juu, materiaali ei oo mitään XXX-mallia :) Markkinointi ja mainosmateriaalia.

Heh juu tarkoitin vain sitä, että ovat tarpeeksi laadukasta materiaalia ja nostavat sun arvoa pomon silmissä. Jos ovat niin ei muuta kuin menemään. Kiität vaikka samassa viestissä haastattelusta ja saadusta mahdollisuudesta etc.
 

Wolves

Jäsen
Heh juu tarkoitin vain sitä, että ovat tarpeeksi laadukasta materiaalia ja nostavat sun arvoa pomon silmissä. Jos ovat niin ei muuta kuin menemään. Kiität vaikka samassa viestissä haastattelusta ja saadusta mahdollisuudesta etc.

No jos TJ:n sanoja voi uskoa, niin se että osaan ko. ohjelmaa käyttää, nosti arvoani, vaikka tosiaan ohjelman osaamista ei edes vaadittu eikä vaadita tulevassa työtehtävässä.

Esimerkiksi näin ;)

Tässä samalla kiittäessäni haastattelusta ja mahdollisuudesta esitellä itseni teille, lähetän teille samalla muutaman työni, jotka on entisen työnantajani toimeksiannon mukaisesti tehty.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Melkosen jänniä aikoja eletään. Tuossa 17.11 kävin työhaastattelussa kohtuullisen isossa firmassa. Juttu meni niin että herran, jonka minua piti haastatella oli estynyt ja nakittanut haastattelun talon toiselle henkilölle. Tämä sitten haastatteli...tai siis lähinnä rupateltiin enemmän mukavia kuin että hän olisi tentannut eri asioista. No sanoivat sitten että palataan asiaan todistusten kopioinneissa jne myöhemmin. Oli puhetta myös analyysistä, joka tulisi mailiin.

Soitin sitten viikko sitten 21.11 tällä alkuperäiselle hepulle, jonka PITI haastatella, että missä minnään. Mies sanoi ettei ole ehtinyt jutella minua haastatelleen heppulin kanssa ja sanoi että pian tulee mailin se analyysi joka pitäisi tehdä. Tiistaina tuo analyysi putkahti mailiin ja keskiviikkona sen täytin ja lähetin. Mailissa sanottiin että minuun otetaan yhteyttä puhelimetse analyysintulosten tiimoilta...

Mitään ei ole kuulunut. Olenko liian malttamaton?
 

Visnovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång, alltid. Vaahteralehdet. HCK.
Melkosen jänniä aikoja eletään. Tuossa 17.11 kävin työhaastattelussa kohtuullisen isossa firmassa.

Mitään ei ole kuulunut. Olenko liian malttamaton?

Puhumme kuitenkin isosta yrityksestä, joten itse epäilen ainakin että päätöksen teko kestää hieman kauemmin.

Ei tuossa loppujen lopuksi vielä olla "liian kauan" odoteltu. Mikäli ei ala keskiviikkoon mennessä kuuluumaan, niin sitten voisi olla hyvä aika ottaa yhteyttä.

Tsemppiä!
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Soitin sitten viikko sitten 21.11 tällä alkuperäiselle hepulle, jonka PITI haastatella, että missä minnään. Mies sanoi ettei ole ehtinyt jutella minua haastatelleen heppulin kanssa ja sanoi että pian tulee mailin se analyysi joka pitäisi tehdä. Tiistaina tuo analyysi putkahti mailiin ja keskiviikkona sen täytin ja lähetin. Mailissa sanottiin että minuun otetaan yhteyttä puhelimetse analyysintulosten tiimoilta...

Ihan yleisen kiinnostuksen takia kysyn, että mikäs analyysi mahtoi olla kyseessä? Siis että oliko sillä joku nimikin?
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Täälläkin ollaan keskiviikkona menossa haastatteluun, ko. position 3. kierros.
Itse työpaikkailmoitus oli syyskuun(!!) alussa, en edes papereitani laittanut kun ajattelin ettei paukkuni riitä ko. toimeen. Ilmoituksen siis netissä vahingossa bongasin.
Headhunttaja sitten soitti ja uteli, että vieläkö uusia töitä olen etsimässä ja pyysi haastatteluun, koskien juuri tätä näkemääni jobia.

Eka erä headhunttaajan kanssa aika diipadaata, laittoi paperit eteenpäin ja siitä pari viikkoa niin soitteli että 2. kierrokselle pääsin.

Toka kierros oli marraskuun alussa, paikalla mahdollinen tuleva esimies englannista (piti olla myös suomen HR-pomo, mutta oli estynyt).
Niitä näitä puhuttiin (ihan siis asiaa kylläkin), yllätyksenä sitten heitti että minun pitää kertoa aiheesta x "for dummy" versio hänelle. Aikaa 3min, ja kello lähti samantien käymään.
No minähän siinä ~30s mietin, ja sitten annoin mennä, hirveästi muistiinpanoja kirjoitteli kokoajan. Kun lopetin, ei kommentoinut mitään, totesi vaan että hyvä.
Loppuaika puheltiin harrastuksista, lähinnä autoista :) Kun molempia aihe tuntui kiinostavan.

Vajaat pari viikkoa sitten ilmoittelivat, että 3. kierrokselle pääsin. Eli nähtävästi pärstä ja jutut sitten vielä miellytti :)
Harmi kun en tajunnut kysyä (tiedä olisivatko vastanneetkaan), että montako tuolla rundilla vielä on. Ihan mielenkiinnosta olisin halunnut tietää...
Nyt paikalla tämä tokan kierroksen britti, edelliseltä kiekalta estynyt HR-pomo sekä yksi mahdollinen tuleva kollega englannista jonka kanssa valittava tulee tekemään paljon kimpassa töitä.
Viime viikon lopulla meiliboksiin sitten napsahti "kotitehtäviä" haastatteluun, pieniä presentaatioita pitäisi pitää muutamasta eri aiheesta. Sinänsä aika tuttuja, mutta pitää tänään alkaa huolellisesti pistelemään "ranskalaisiaviivoja" paperille aiheista. Tiedä sitten, onko tuollaiset presikset kovinkin yleisiä?

Mutta sellaista, alkaa varmaan kohta vähän jännittämäänkin... Kyseinen jobi olisi kyllä aika mielenkiintoinen. Firmakin on alallansa maailman suurin, toimenkuvakin olisi aikasta laaja... Vastuualueeseen kuuluisi ~10 eri maata Euroopasta.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Mitään ei ole kuulunut. Olenko liian malttamaton?

Puhumme kuitenkin isosta yrityksestä, joten itse epäilen ainakin että päätöksen teko kestää hieman kauemmin.

Ei tuossa loppujen lopuksi vielä olla "liian kauan" odoteltu. Mikäli ei ala keskiviikkoon mennessä kuuluumaan, niin sitten voisi olla hyvä aika ottaa yhteyttä.
Samaa sanoisin. Itse asiassa aika vähän tuossa on vielä aikaa vierähtänyt. Rekrytoivilla ihmisillä on kaikenlaisia muitakin hommia, ja väliin tunkee ties mitä kiireellistä. Sitähän tuokin osoittaa, että haastattelija korvautuu stuntilla viime metreillä. Tällaista ei pidä tietysti ottaa henkilökohtaisesti, kuten Anselm Raato ei varmasti ottanutkaan.

Rekrytoivaan firmaan kannattaa olla matkan varrella kyllä muuten yhteydessä ja kysellä miten prosessi etenee. Siitä ei ole koskaan haittaa jos työnhakija osoittaa fiksulla tavalla kiinnostustaan. Kannattaa soitella ja kysyä missä mennään.
 

Anaconda

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Puhumme kuitenkin isosta yrityksestä, joten itse epäilen ainakin että päätöksen teko kestää hieman kauemmin.

Ei "saisi" kestää yhtää sen enempää kuin pienessäkään. Kertoo vain että rekrytointiin kenties ole varattu riittävästi aikaa taikka aikataulua ei ole mietitty etukäteen.

Pyrin JOKAKERTA informoimaan työnhakijoita aikatauluista. Milloin olen viimeistään yhteydessä ja millä tavalla. Henkilökohtaisesti ärsyttää monen firman tapa jättää viestimättä asioista hakijoille. Jos et kerro, haastateltavat todennäköisesti kyselee hyvinkin nopeasti missä mennään. Kun annat jo valmiiksi tiedot miten prosessi etenee, on työnhakijallekin paljon mielekkäämpää että tietää miten asian kanssa menetellään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös