Työhaastattelun syvin olemus

  • 523 796
  • 1 707

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Ensi maanantaina olisi työharjoittelupaikan haastattelu. Kyseessä olisi IT-tukihenkilön paikka. Mitä mieltä ootte, teenkö pelkän lyhyen CV:n ja puhun itseni sisään vai otanko myös koulutodistuksia mukaan?

-Tinke-80
Ainakaan itseä ei kiinnosta pätkääkään hakijoiden koulutodistukset (ainakaan työharjoittelupaikan suhteen), mutta hyvähän sitä on ottaa tarpeelliset paperit mukaan jos joku niitä haluaa syynätä. Haastattelussa selvitän kyllä sitten muuta kautta henkilön osaamisen ko. toimeen liittyvissä asioissa, koulunumerot eivät noista asioista kerro oikeastaan yhtään mitään.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Ensi maanantaina olisi työharjoittelupaikan haastattelu. Kyseessä olisi IT-tukihenkilön paikka. Mitä mieltä ootte, teenkö pelkän lyhyen CV:n ja puhun itseni sisään vai otanko myös koulutodistuksia mukaan?
Ota todistukset mukaan, mutta älä tyrkytä niitä katsottavaksi jollei kysytä. Tai jos ne ovat erityisen hyvillä arvosanoilla niin sitten voit itsekin ehdottaa esittelyä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ota todistukset mukaan, mutta älä tyrkytä niitä katsottavaksi jollei kysytä. Tai jos ne ovat erityisen hyvillä arvosanoilla niin sitten voit itsekin ehdottaa esittelyä.

Juurikin näin. On mahdollista, että saattavat kysyä jopa jotain melko yllättäviäkin papereita. Muistan aikanaan kysyneeni haastattelijalta ennen haastattelua, haluavatko muita papereita nähtäväksi, kuin työtodistuksen sekä yliopiston opintorekisteriotteen (en ollut vielä tuolloin valmistunut, joten tutkintoa minulla ei ollut). Halusivat myös ylioppilastodistuksen, vaikka tutkinnosta oli jo useampi vuosi, sekä peruskoulun päättötodistuksen. Sikäli erikoista, kun kyse oli kuitenkin insinörttialan työpaikasta.

Noh, paria päivää ennen sain työtarjouksen kotikaupungistani. Siksi peruin tuon haastattelun - se kun olisi edellyttänyt muuttoa toiselle puolelle Suomea, ja kyseessä olisi ollut varmuudella vain lyhyt työsuhde. En siis tiedä, mitä olisivat katsoneet ylioppilas- tai peruskoulutodistuksista.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kannattaahan nuo ottaa. Multa kysyttiin haastattelussa todistus paikasta yliopistoon, ylioppilastodistus, lukion päättötodistus, kaikki työtodistukset sekä todistus armeijan käymisestä ja johtaja-arvioinnit. Ja kyseessä oli siis työharjoittelu.

Niin, harjoittelupaikoissa noita spettareita varmaan kyselläänkin, kun niihin yleensä hakee nuorempaa väkeä, mutta ei-harjoittelupaikkaa haettassa jotain todistuksia on ihan turha ottaa mukaan. Jos kirjoituksista tms. on yli kolme vuotta aikaa, niin kukaan ei oleta oleta, että paprut olisivat tallessa. Siellä ne ovat "jossain" yo-lakin kanssa.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllä olettaa, että on tallessa ja jos itse haastattelisin, niin kyllä katsoisin todistukset läpi. Jos tutkintotodistus on ykkösiä ja kakkosia täynnä, niin se ei anna kyllä kovin hyvää kuvaa kyseisestä henkilöstä.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Taas mennään.

Tällä kertaa on tiedossa ryhmähaastattelu eräänlaiseen päällikön tehtävään. En ole aiemmin ollut työpaikkaa varten ryhmähaastattelussa, mutta koulussa noita ryhmäkeskusteluihin tuli osallistuttua oikein urakalla, joten suhteellisen hyvä fiilis tällä hetkellä huomisesta haastattelusta.

Onko jatkoaikalaisilla minkälaisia kokemuksia ryhmähaastatteluista?
 

Mas@

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Lassi Etelätalo
Onko jatkoaikalaisilla minkälaisia kokemuksia ryhmähaastatteluista?

Itse koin ryhmähaastattelun psykologisesti vaikeampana kuin perinteisen työhaastattelun. Siinä herkästi suulaammat persoonat ottaa "vallan" itselleen vaikka eivät olisikaan välttämättä sopivimpia tehtävään.

Ehkä suurempi pulma on kuitenkin se että haastattelijoista voi aika selkeästi päätellä kenen/keiden kannalla he ovat. Itse olen ollut muutamassa haastattelussa yksin ja siis kerran ryhmässä enkä mielelläni tekisi enää samaa.

Tarkoitus ei ole luoda edellä kirjoittaneelle paineita sillä tilanteita ja haastatteluja on varmasti monen tyyppisiä. Paljon riippuu myös tehtävästä joka on tarjolla.
 

J.Petke

Jäsen
Ryhmähaastattelussa tärkeintä on se, että on osaava haastattelija eikä mikään johtaja joka on kuullut, että "näitä kuulemma nykyään harrastetaan niin pistetään mekin". Silloin pitää osata tulkita ihmistä eikä niinkään paljon puhetta. Kokematon haastattelija taas katsoo sitä, että kuka puhuu eikä sitä miten kaikki käyttäytyy.

Kysele muilta kysymyksiä ja aseta jonkun mielipide kyseenalaiseksi jos olet eri mieltä.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen ollut kerran ryhmähaastattelussa, joka ei ollut siinä mielessä kylläkään haastattelu, että haastateltavat lähinnä keskustelivat keskenään. Haastattelijat, joita oli kaksi, tarkkailivat tilannetta ja sitten aina välillä pistivät keskustelun poikki ja heittivät uuden teeman kehiin.

Vaikeinta tuossa oli minusta se, ettei olisi itse puhunut liikaa. Sikäli tuo kaiketi meni hyvin, että pääsin seuraavalle kierrokselle. Samaan aikaan olin myös hakenut yhtä kiinnostavampaa paikkaa, jonka sitten sain ja otin vastaan ennen kuin tuon lopputuloksesta tuli tietoa.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Olen ollut kerran ryhmähaastattelussa, joka ei ollut siinä mielessä kylläkään haastattelu, että haastateltavat lähinnä keskustelivat keskenään. Haastattelijat, joita oli kaksi, tarkkailivat tilannetta ja sitten aina välillä pistivät keskustelun poikki ja heittivät uuden teeman kehiin.

Vaikeinta tuossa oli minusta se, ettei olisi itse puhunut liikaa. Sikäli tuo kaiketi meni hyvin, että pääsin seuraavalle kierrokselle. Samaan aikaan olin myös hakenut yhtä kiinnostavampaa paikkaa, jonka sitten sain ja otin vastaan ennen kuin tuon lopputuloksesta tuli tietoa.

Ihan samanlainen kokemus täälläkin. Olin suorastaan hämmentynyt kun pari muuta hakijaa pyrki olemaan äänessä koko ajan, vaikka suurempaa sanottavaa ei tuntunut olevan. Itse en alkanut muiden päällä puhua vaan annoin muiden päästää ensin suurimmat höyrynsä ulos ja sitten vasta liityin keskusteluun. Ja ihan hyvin tuo meni kun seuraavalle kierrokselle tuosta lopulta mentiin ja työnkin sain.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Olen itse päässyt nykyiselle työnantajalleni ryhmähaastattelun kautta ja nykyisin vedän kaikki haastattelut ensin ryhmässä. Johtuu siitä, että pääosin palkkaan henkilöitä sellaisiin tehtäviin, mihin täällä Jyvässeuduilla tulee helposti 50 - 100 hakemusta. Papereiden perusteella niistä on helppo karsia pois puolet tai jopa yli, mutta yleensä aina jää 8 - 15 ihmistä, jotka sopivassa tilanteessa voisi ottaa haastatteluun tai joiden välille en saa eroa papereilla. Yleensä ei ole aikaa haastatella yli kymmentä ihmistä henkilökohtaisesti, joten niinpä kutsun 4 - 5 ihmistä kerrallaan ensimmäiselle kierrokselle kahdessa tai kolmessa ryhmässä ja kaksi tai kolme toiselle kierrokselle. Joskus olen tehnyt valinnan jo pelkän ryhmähaastattelun jälkeen, mutta jos toinen kierros järjestetään, siinä olen pyrkinyt tekemään joitakin työhön liittyviä testejä, jotka yleensä kehittelen ihan itse.

Mutta kun tuosta ryhmätilanteesta oli puhe... Haastavinta on sekä haastattelijoiden, että haastateltavien kannalta se, että kysymykset ovat sellaisia että niillä tulee eroa haastateltujen välille. Peruskysymykset "millainen työntekijä olet" tai "mitä odotat esimieheltä" saa aikaan sen, että ensimmäisenä vastausvuorossa oleva keksii joukon adjektiiveja ja perässä vastaavat toistelevat samat eri järjestyksessä ja lisäävät yhden uuden listaan. Viimeisenä vastaava vaan toteaa että kaikki on tullutkin jo mainittua. Toki itse sijoitan joukkoon jonkun tuollaisenkin kysymyksen, jotta vähän näkee pystyvätkö haastateltavat keksimään jotain itse vai meneekö vain peesailuksi. Haastattelijan kannalta katsottuna eroja näkee toki ihan olemuksesta ja vastaustyylistä alkaen, vaikka vastaukset olisivatkin täysin/osittain peesailuja. Ryhmähaastattelu tahtoo myös houkuttaa liioitteluun, eli kun vieressä istuva osaa viittä kieltä niin seuraava osaa lisäksi auttavasti esperantoa. Nuo on yllättävän helppo huomata, milloin alkaa mennä liioittelun ja jopa valehtelun puolelle. Myös porukan avoimuudessa ryhmätilanteessa on eroa ja se on minulle ollut tärkeä pointti haettavien tehtävien luonteen vuoksi. Sulkeutunut yksintekijä ei vaan täällä pärjää. Ryhmätehtävänkin olen joskus teettänyt, mutta vievät pirusti aikaa selityksineen, joten en ole pitkään aikaan käyttänyt.

Neuvoksi ryhmähaastatteluihin annan kaikille: yrittäkää olla jonkin verran omaperäisiä, mutta liioittelematta. Älkää kuunnelko liikaa vieruskaveria, muuten tulee helposti toisteltua hänen mielipiteitään. Itse taisin omassa haastattelussani toimia juuri näin, koska pari työkaveria muisti minut samasta haastattelusta (meillä oli silloin megaiso ryhmähaastattelu), mutta minä en muistanut ketään :)
 

tiipii

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Lahko
Työhaastattelua pukkaa. Pääsin toiselle haastattelukierrokselle, mutta nyt mietityttää että haluanko oikeasti tuota paikka. jatkohaastatteluihin on vain 2 henkilöä. Tuntuu pikkasen tylyltä että ovat tehneet hirveen prosessin löytääkseen minut ja jos minut tehtävään valitaan niin ei mua kiinnostakaan. Melkeen tekis mieli tahallaan ryssiä se haastattelu ettei vain tulisi valituksi ja tarvitsisi tehdä päätöstä, että otanko työn vastaan vai en.
Mulla on kumminkin tällä hetkellä vakipaikka ja samanlaiset hommat, mutta tuossa uudessa paikassa on parempaa vain palkka.
 

Fordél

Jäsen
Työhaastattelua pukkaa. Pääsin toiselle haastattelukierrokselle, mutta nyt mietityttää että haluanko oikeasti tuota paikka. jatkohaastatteluihin on vain 2 henkilöä. Tuntuu pikkasen tylyltä että ovat tehneet hirveen prosessin löytääkseen minut ja jos minut tehtävään valitaan niin ei mua kiinnostakaan. Melkeen tekis mieli tahallaan ryssiä se haastattelu ettei vain tulisi valituksi ja tarvitsisi tehdä päätöstä, että otanko työn vastaan vai en.
Mulla on kumminkin tällä hetkellä vakipaikka ja samanlaiset hommat, mutta tuossa uudessa paikassa on parempaa vain palkka.

Ei missään nimessä kannata ryssiä tahallaan haastatteluja. Turha jättää tahallaan huonoa kuvaa työantajalle ja henkilöille, joihin saattaa törmätä tulevaisuudessa. Parempi vetää vain kunnolla tappiin asti ja miettiä sitten jos paikan saa, että ottaako sen vastaan vai ei. Todennäköisesti se toinen haastateltava on oikein pätevä kaveri myös tohon hommaan, joten mitään vahinkoa siitä ei tule vaikka lopulta kieltäytyisitkin, varsinkin jos perustelet sen järkevästi ja kohteliaasti. Keskity nyt vain itseesi ja toiseen haastatteluun äläkä anna tippaakaan kuvaa ettetkö olisi paikan suhteen tosissasi.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tuntuu pikkasen tylyltä että ovat tehneet hirveen prosessin löytääkseen minut ja jos minut tehtävään valitaan niin ei mua kiinnostakaan. Melkeen tekis mieli tahallaan ryssiä se haastattelu ettei vain tulisi valituksi ja tarvitsisi tehdä päätöstä, että otanko työn vastaan vai en.

Nyt taas on aivan käsittämättöntä tarinaa mitä ei voi kuulla kuin suomalaisen suusta kenelle työ on maailman tärkein asia, koska niin sen vain kuuluu Suomessa mennä.

Tietenkin teet kaikkesi saadaksesi paikan ja mietit sitten, jos on jotain mietittävää.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ryhmähaastattelussa käyty ja ihan ok se omalta osalta meni. Ainoa vaan, että en ole valmis muuttamaan työn takia Etelä-Suomen ulkopuolelle niin tämä tieto heikensi asemiani muihin hakijoihin verrattuna.

Ja aluksi vähän nauratti, kun kaikkia pyydettiin kertomaan omasta työkokemuksesta, koulutuksesta tms, niin eräs haastatteluun osallistuneista lateli kaikenmaailman myyntitulokset pitäen sellaisen pitkän yksin puhelun.

Saas nähdä selvisinkö jatkoon, paikka kyllä kiinnostaa suuresti.
 

J.Petke

Jäsen
Nyt taas on aivan käsittämättöntä tarinaa mitä ei voi kuulla kuin suomalaisen suusta kenelle työ on maailman tärkein asia, koska niin sen vain kuuluu Suomessa mennä.

Tietenkin teet kaikkesi saadaksesi paikan ja mietit sitten, jos on jotain mietittävää.

Nimenomaan. Aina kannattaa testata oma kilpailukyky ja katsoa mihin on mahdollisuuksia. Sitten jos joskus tarvitseekin uuden työn niin on ainakin jäänyt pätevänä kaverina mieleen.

Sekin on kyllä fakta, että nykyisessä paikassa kukaan ei tule sinun palkkaa nostamaan jos sitä ei pyydä joissain ammateissa ainoa tapa saada isompi palkankorotus on vaihtaa paikkaa. Tuossa kannattaa tietysti pohtia kaikki kulmat; onko nykyinen työporukka hyvä; onko nykyisessä työssä mahdollista neuvotella palkasta.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Paikka kiinnostaa kovasti mutta et kuitenkaan ole valmis muuttamaan sen perässä? Eli eikö se nyt taida olla unohdettu tapaus?

No en ala sen enempää asiaa avaamaan, mutta paikkoja on mahdollisesti monta auki joista kuitenkin yli puolet pk-seudulla, joten ei täysin toivoton tilanne. Mutta itse en ole valmis laittamaan uraa KAIKEN edelle, eli että asuisin eri puolella Suomea kuin kihlattu, kaverit perhe + omistuskämppä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Paikka kiinnostaa kovasti mutta et kuitenkaan ole valmis muuttamaan sen perässä? Eli eikö se nyt taida olla unohdettu tapaus?

Eihän tuotakaan kannata missään tapauksessa sanoa. Väittää vain olevansa ja sitten katsoo pystyykö asiasta neuvottelemaan. Jos ei pysty, niin ilmoittaa, että ei olekaan kiinnostunut paikasta.
 

J.Petke

Jäsen
No en ala sen enempää asiaa avaamaan, mutta paikkoja on mahdollisesti monta auki joista kuitenkin yli puolet pk-seudulla, joten ei täysin toivoton tilanne. Mutta itse en ole valmis laittamaan uraa KAIKEN edelle, eli että asuisin eri puolella Suomea kuin kihlattu, kaverit perhe + omistuskämppä.

Juu en tarkoittanut millään pahalla.

Aa, homma onkin näin. Siinä tapauksessa tietysti. Luulin, että on kyse yhdestä paikasta joten siksi kysyin.

Itselläni on maanantaina videohaastattelu ja täytyy hommata sitä varten läppäri lainaan jotta saan webcamin käyttöön. Firmasta sanottiin ettei video ole ihan pakollinen mutta tuskin tuosta pisteitä menettääkään (tai no, tällä naamalla voi käydä niinkin). Tänään juttelin puhelimessa firman toisen suomalaisen kaverin kanssa ja selviteltiin työnkuvaa, "saatavuutta" ja yleisiä kysymyksiä.

Olen intoa täynnä ja pettymys tulee olemaan suuri jos en tätä paikkaa saa. Homma ei ole missään julkisessa haussa vaan satui ottamaan oikeaan aikaan yhteyttä firman isompaan pomoon.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Juu en tarkoittanut millään pahalla.

Aa, homma onkin näin. Siinä tapauksessa tietysti. Luulin, että on kyse yhdestä paikasta joten siksi kysyin.

No kerrottiin lähinnä, että valitsevat niin monta kuin kokevat olevan tarpeeksi kyvykkäitä kyseiseen tehtävään johon on kuitenkin pitkä koulutus.

Toki nyt on tietynlainen vitutus päällä, kun oikeassahan te olette, että olisi pitänyt nyt sanoa joo kaikelle ja katsoa sitten myöhemmässä vaiheessa uudestaan. Ehkä tuo rehellisyys ei ole ihan paras ratkaisu tuossa vaiheessa hakua.
 

tiipii

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Lahko
Ei missään nimessä kannata ryssiä tahallaan haastatteluja. Turha jättää tahallaan huonoa kuvaa työantajalle ja henkilöille, joihin saattaa törmätä tulevaisuudessa. Parempi vetää vain kunnolla tappiin asti ja miettiä sitten jos paikan saa, että ottaako sen vastaan vai ei. Todennäköisesti se toinen haastateltava on oikein pätevä kaveri myös tohon hommaan, joten mitään vahinkoa siitä ei tule vaikka lopulta kieltäytyisitkin, varsinkin jos perustelet sen järkevästi ja kohteliaasti. Keskity nyt vain itseesi ja toiseen haastatteluun äläkä anna tippaakaan kuvaa ettetkö olisi paikan suhteen tosissasi.

Ei mulla nyt tosissaan ollut tarkoitus sitä ryssiä. Ties vaikka kuinka hyvä paikka loppujen lopuksi on kyseessä. Hieman vaan asiaa kärjistin.
Rennolla asenteella omana itsenäni sinne aioin mennä. Mietin jälkeenpäin että mitä tekee. Nyt vaan sillä hiihtäjien fraasilla eteenpäin. "tehdään parhaamme ja katsotaan mihin se riittää"
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Odottavan aika on pitka....

Kavin kolme viikkoa sitten ekassa haastattelussa, ja seuraavalla viikolla sain kutsun toiseen. Haastattelut menivat varsin hyvin, ja osasin vastata oikein niihin tehtaviin jota toisessa haastattelussa piti tehda. Lupasivat sitten ilmoitella etta kunhan saavat luvan firman ulkopuolisten palkkaamiseen niin palataan asiaan. Odottelin viikon ja kyselin etta onko mitaan uutta, sain vastaukseksi etta edelleen odotellaan lupaa palkata, mutta kyseinen manageri sanoi myos etta han haluaa minulle paikkaa tarjota kunhan saavat tuon homman selvaksi. Nyt siita on 8 paivaa aikaa, ja huomenna on pyhapaiva joten ei tule ainakaan talla viikolla tarjousta. Hiukan sormia syyhyttaa kysella uudestaan etta missa mennaan, mutta en toisaalta viitsi liikaa painostaa kun kyseinen nainen lupasi etta han ilmoittelee heti kun jotain tapahtuu.
 

J.Petke

Jäsen
Tänään oli videohaastattelu ja hyvä tunne jäi tuosta. Sinänsä outoa, että varsinainen haastattelija kenen kanssa olen pitänyt pidemmän aikaa sähköpostiyhteyttä ei oikein kysynyt kuin kaksi kysymystä jonka jälkeen antoi ohjat mahdolliselle kolleegalle jonka kanssa juttelin pääasiassa työnkuvasta ja firmasta yleisesti.

Hyvällä fiiliksellä. Tässä luultavasti huomenna pitäisi sitten homman ratketa, että pääseekö sitä kävelemään johtajan koppiin ja irtisanomaan itseni jonka jälkeen pakkamaan matkalaukkuja.
 

J.Petke

Jäsen
Hyvä fiilis piti kerrankin paikkansa ja paikkaa tarjottiin ja tarjoukseen suostuttiin. Hieno tunne perkule, niin kauan tätä on haettu. Sitten pitääkin ruveta suunnittelemaan omaisuuden myyntiä ja uutta matkalaukkua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös