Mulla on huomenna ensimmäinen työhaastattelu ikinä. Aikaisempiin kesäduuneihin olen päässyt osittain hyvällä tuurilla. Niin, niihin mihin olen ylipäätänsä päässyt.
Nyt olis tarkoituksena vähän pitempiaikainen työpaikka. Noiden jupsterin ohjeistuksien lisäksi saa kokeneemmat kaverit laitella jotain selvitymisvinkkejä.
No, voin kertoilla muutamia subjektiivisia hajahuomioita (olen ollut molemmissa rooleissa).
Aluksi pukeutumisesta. On aina mukavaa kun joku kunnioittaa työhaastattelua ja on hieman pukeutunut. Kannattaa kuitenkin vähän miettiä mihin hakee ja mitä siellä mahdollisesti odotetaan. Myös se, miten on itse tottunut pukeutumaan, vaikuttaa. Jos et ole tottunut pitämään kravattia, jätä se pois. Ihmisestä huomaa kyllä, jos hän on tietoinen omasta pukeutumisestaan (ja varsinkin jos se vaivaa häntä).
Käyttäytymisestä sen verran että ainakin itse annan pisteitä siitä, jos haastateltava pystyy vaihtaman muutaman sanan alkuun ihan yleisesti, kohteliaasti tietenkin. Katso silmiin, mutta älä tuijota. Ole oma itsesi (huoh, originaalia); Pyydän usein haastateltavaa kuvailemaan itseään lyhyesti (vaikka se olisikin CV:ssä), sitten katson, mitä CV:ssä lukee ja lopuksi millaisen kuvan hän on haastattelun aikana antanut. Ei ole häpeä olla hiljainen ja ujo (CV:hen voipi sitten vaikka laittaa että on vakaa ja harkitseva :). On työnantajan asia päättää, tarvitseeko kyseiseen tehtävään ulospäinsuuntautunutta ihmistä. Mikään ei vie pisteitä alas niin nopeasti kuin ristiriitaisuudet CV:n, oman luonnehdinnan ja annetun vaikutelman välillä.
Annan aina haastateltavalle mahdollisuuden kysyä kysymyksiä, jos niitä hänellä on (ja annan plussaa jos kysyy jostakin muusta kuin palkasta). Jossakin vaiheessa haastattelija saattaa tehdä töksähtäviä tai "hankalia" kysymyksiä. Älä säikähdä tai hermostu, joissakin tapauksissa sillä tutkitaan paineensietokykyä :).
Erikoisvinkki (tämä sitten saattaa viedä metsään). Huumorintajusta plussaa! Ota kuitenkin ikä/sukupuoli/rotu huomioon ja jos sinulla ei ole rautaista tilannetajua, jätä väliin.
P.s. Älä ota haastattelua kuolemanvakavasti, olen palkannut töihin naisen, jolle oli jäänyt vessapaperia kenkään (punastui heleästi ja osasi nauraa itselleen ---> iso +) ja olen palkannut nuoren miehen joka jännitti aivan hirveästi ja alkoi änkyttämään (kertoi avoimesti että jännittäessä joskus käy niin---> otettiin koeajalle, jäi taloon).