Lähetin muutama viikko sitten aika kunnianhimoiseen paikkaan kokemukseni nähden hakemuksen. Pääsin haastatteluun ja eilen siellä oltiin. Jo haastatteluun pääsy oli pienoinen ihme ja mennessäni sinne ei kyllä ollut minkäänlaista stressiä, koska mahdollisuudet saada paikkaa yhä 1 % luokkaa.
Siellä sitten sanoivat, että olivat jo hoitaneet rekrytoinnin, mutta ehkä voivat palkata myös toisen kaverin ja nyt kutsuttiin muutama uusi kaveri mukaan. Myös yksi pomoista sanoi heti, että älä pety, vaikka et tulisikaan valituksi, koska muut hakijat ovat paljon kokeneempia eikä koulutukseen juuri ole aikaa. Halusivat vain nähdä tulevaisuutta ajatellen. Olin kuulemma mielenkiintoinen tapaus, tiedä sitten, mitä tarkoitti.
Haastattelijoita oli kolme "pomoa". Määrä lisääntyy mulla näköjään pikkuhiljaa. Itse haastattelu meni hyvin, olin ainakin oma itseni ja sain kerrottua ja kysyttyä pääosin kaikki asiat, mitä pitikin. Tilaisuus oli rento enkä onnistunut puhumaan itseäni pussiin tai muuten jäätyilemään.
Etukäteen tehdystä soveltuvuustestistä (luetun ymmärtämistä, matikkaa) olin saanut jotkut huippupisteet. Kiva huomata, että olen luetun ymmärtämisessä parempi kuin 99 % ihmisistä ja matikassa parempi kuin 96 % ihmisistä=) Tosiasiassa ihmettelen, että kuinka monta miljoonaa kertaa noita tehtäviä on tehty jotenkin pilailumielessä, koska ei ne mitään avaruustiedettä kuitenkaan olleet. Näistä sain kehuja ja totesivat, että jos tällä kertaa ei tärppää, niin pitävät kyllä hakemustani tallessa, jos taloustilanne joskus vaikkapa vähän parantuu. Tuttuja lohdutussanoja loppuun.
No, kokemusta on taas lisää ja antoi uskoa siihen, että jopa mun luokattomilla työhakemukssilla voi joskus päästä edes haastatteluun ja jopa (pian olevaa) koulutusta vastaavaan työhön.
Ja mikä tämän viestin arvo tähän ketjuun oli? No ei mikään, piti vain päästä kertomaan kuinka iloinen voi olla pelkästä haastattelusta, vaikka mahdollisuudet paikkaan ovat olemattomat, käytännössä niitä ei ole.