Työelämä & työttömyys

  • 97 645
  • 566

hege

Jäsen
@puuntakaa Minulla on muutamalla tutulla kokemusta isännöinistä ja molemmat sanoneet, että siinä ei tekevältä työ lopu sekä hyvässä että pahassa ja tämä sama pätee moneen muuhunkin duuniin missä on mahdollisuus tehdä itsenäisesti duunia.

Kannattaa keskustella oman esimiehen kanssa voiko duunimäärää jotenkin keventää tai/ja onko mahdollista saada jotain vertaistukea tai valmennusta minkä avulla saisi kuormittavuutta alas ja pystyy paremmin elämään sen kanssa että kaikkiea ei voi ratkaista tai saa valmiiksi halutulla aikataululla. Ja jos ongelma on muutama hankala asiakas niin silloin kannattaa jutella myöskin esihenkilön kanssa siitä ovatko asiakkaat pitämisen arvoisia. Oma kokemus, tosin ihan erialan duunista, oli että sopivalla suunnittelulla ja esihenkilön tuella työkuormaa on mahdollista pienentää ja hyvä kaveri kannattaa yrittää mieluummin pitää kuin antaa palaa loppuun.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat

Ihan mielenkiintoinen juttu. Tässä jutun kärjeksi on nostettu TE-virkailijan tekemä työtarjous, joka ei ehkä ole ollut kovin osuva. Toisaalta juttu pistää myös miettimään Suomen nyky-yhteiskuntaa. Tässäkin siis on työtön työnhakija, joka nostaa työttömyyskorvausta, mutta ei kuitenkaan halua nopeasti työllistyä, koska "välillä pitää levätäkin".

Suomen yhteiskuntaan on pesiytynyt kummallinen ajattelumalli, jonka nojalla työikäisen ja työkykyisen on moraalisesti ihan ok nostella työttömyyskorvauksia, vaikkei tosiasiallisesti heti kiinnostaisi töitä tehdäkään. Kun kuitenkin lainsäädäntö lähtee siitä, että työttömyysetuuden vastineeksi tulee olla työmarkkinoiden käytettävissä. Onhan se TE-virkailijallekin aika perseestä, että pitäisi mahdollisimman nopeasti etsiä työpaikka työnhakijalle, joka todellisuudessa ei edes halua nopeasti työllistyä.

Mielestäni tuo on oiva esimerkki siitä, että nykyinen järjestelmä passivoi ihmisiä eikä kannusta riittävän voimakkaasti työllä elättämään itseään.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Ihan mielenkiintoinen juttu. Tässä jutun kärjeksi on nostettu TE-virkailijan tekemä työtarjous, joka ei ehkä ole ollut kovin osuva. Toisaalta juttu pistää myös miettimään Suomen nyky-yhteiskuntaa. Tässäkin siis on työtön työnhakija, joka nostaa työttömyyskorvausta, mutta ei kuitenkaan halua nopeasti työllistyä, koska "välillä pitää levätäkin".

Suomen yhteiskuntaan on pesiytynyt kummallinen ajattelumalli, jonka nojalla työikäisen ja työkykyisen on moraalisesti ihan ok nostella työttömyyskorvauksia, vaikkei tosiasiallisesti heti kiinnostaisi töitä tehdäkään. Kun kuitenkin lainsäädäntö lähtee siitä, että työttömyysetuuden vastineeksi tulee olla työmarkkinoiden käytettävissä. Onhan se TE-virkailijallekin aika perseestä, että pitäisi mahdollisimman nopeasti etsiä työpaikka työnhakijalle, joka todellisuudessa ei edes halua nopeasti työllistyä.

Mielestäni tuo on oiva esimerkki siitä, että nykyinen järjestelmä passivoi ihmisiä eikä kannusta riittävän voimakkaasti työllä elättämään itseään.
Sopii selvästi tontun tehtäviin, kun kehtaa puhua vapaaehtoisesta lepäämisestä työttömyystuella. Pitäisi edes suunsa kiinni, mutta mitä vielä.
 

L. Öysä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valioliiga
Saattaisi minunkin reaktio olla naurahdus jos minulle tarjottaisiin tontun hommia. Toki se ei ole tässä jutussa surkuhupaisinta, vaan haastatellun henkilön asenne yhteiskunnan tukijärjestelmää kohtaan. Mun mielestä on ihan todella hieno ajatus ottaa välillä pieni paussi töistä ja levätä, jos sitä kaipaa. Mutta eikai sitä nyt kuulu yhteiskunnan kustantaa? Sairauslomat sitten tietysti asia erikseen ja joskus on tilanne, että ihminen tarvitsee sitä paussia esim. terveydellisistä syistä ja tällöin on oikein saada yhteiskunnalta toipumiseen tuki. Mutta jos ihan avoimesti myöntää, että tässä nyt vaan teki mieli nostaa hetkeksi jalat seinälle ja ottaa rennosti, niin kyllä tämä pitäisi kaiken kohtuuden nimissä pystyä itse rahoittamaan. Eikä tarvitsisi pahoitella mieltään työkkärin ehdotuksista.
 

Mechalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Idän ihme, Honka
Mullahan on itellä se tilanne että synnynnäissairauteni takia kaikki raskaammanpuoleiset hommat on poissuljettuja vaihtoehtoja, ja kunnon duunikokemusta mulla ei ole kuin ainoastaan puhelinmyynnistä mikä on mun kohdalta ei kiitos-vaihtoehto, ja kun koulutuksenkaan perusteella en tunnu duunia saavan niin en tiedä jaksaako tätä enää pidemmän päälle.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Saattaisi minunkin reaktio olla naurahdus jos minulle tarjottaisiin tontun hommia. Toki se ei ole tässä jutussa surkuhupaisinta, vaan haastatellun henkilön asenne yhteiskunnan tukijärjestelmää kohtaan. Mun mielestä on ihan todella hieno ajatus ottaa välillä pieni paussi töistä ja levätä, jos sitä kaipaa. Mutta eikai sitä nyt kuulu yhteiskunnan kustantaa? Sairauslomat sitten tietysti asia erikseen ja joskus on tilanne, että ihminen tarvitsee sitä paussia esim. terveydellisistä syistä ja tällöin on oikein saada yhteiskunnalta toipumiseen tuki. Mutta jos ihan avoimesti myöntää, että tässä nyt vaan teki mieli nostaa hetkeksi jalat seinälle ja ottaa rennosti, niin kyllä tämä pitäisi kaiken kohtuuden nimissä pystyä itse rahoittamaan. Eikä tarvitsisi pahoitella mieltään työkkärin ehdotuksista.
Lisäksi on huomattava, että edellä linkitetyn jutun mukaan haastateltu henkilö "asustaa ulkomailla aurinkoisemmassa paikassa, kaukana Suomen omasta joulumaasta". Ei hänellä näköjään ole ollut tarkoituskaan olla Suomen työmarkkinoiden käytettävissä, vaikka päivärahat tämä henkilö ilmeisen mielellään kuittaa. Ja työkkäri etsii tälle henkilölle työmahdollisuuksia aivan turhaan.

Jonkinmoinen paussi töistä on tosiaan ihan ok, jos sen kustantaa itse. Yhteiskunta ei ole olemassa sitä varten, että ravintolapäälliköt voisivat pitää kuukausien lepolomia etelän auringossa työttömyyskorvauksilla, ja palata riittävän tasokkaiksi katsomiinsa hommiin sitten kun siltä tuntuu.

Ei tämäkään ravintolapäällikkö varsinaisesti mikään tonttu ole, jos hän toimii sääntöjen puitteissa, ja lomailee ulkomailla. Ideahan on se, että työttömäksi ilmoittautuneen työnhakija pitää olla työmarkkinoiden käytettävissä siinä maassa, josta työnhakija hakee työttömyysetuuksia. Ulkomaanmatkan saa kyllä tehdä menettämättä oikeutta työttömyysetuuksiin, mutta Suomesta työttömyysetuuksia hakevan työnhakijan pitää olla jatkuvasti valmis ottamaan töitä vastaan Suomesta. Ilmeisesti edellä linkitetyn jutun henkilö koettaa pelata asian siten, ettei hänen tarvitsisi ottaa vastaan "väärää" työtä "väärään" aikaan, vaan hän saisi jatkaa loikoilua etelän auringossa. Nyt vaan työttömälle ravintolapäällikölle nousi vitutus, kun hänelle tarjottiinkin töitä Suomesta.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
@puuntakaa Minulla on muutamalla tutulla kokemusta isännöinistä ja molemmat sanoneet, että siinä ei tekevältä työ lopu sekä hyvässä että pahassa ja tämä sama pätee moneen muuhunkin duuniin missä on mahdollisuus tehdä itsenäisesti duunia.

Kannattaa keskustella oman esimiehen kanssa voiko duunimäärää jotenkin keventää tai/ja onko mahdollista saada jotain vertaistukea tai valmennusta minkä avulla saisi kuormittavuutta alas ja pystyy paremmin elämään sen kanssa että kaikkiea ei voi ratkaista tai saa valmiiksi halutulla aikataululla. Ja jos ongelma on muutama hankala asiakas niin silloin kannattaa jutella myöskin esihenkilön kanssa siitä ovatko asiakkaat pitämisen arvoisia. Oma kokemus, tosin ihan erialan duunista, oli että sopivalla suunnittelulla ja esihenkilön tuella työkuormaa on mahdollista pienentää ja hyvä kaveri kannattaa yrittää mieluummin pitää kuin antaa palaa loppuun.
Hyviä neuvoja ja kiitos niistä. Meillä vaan on tilanne se, että viime palaverissa kerrottiin, että kaikille isännöitsijöille annetaan 2-4 kohdetta lisää kompensoimaan kesäkuussa palkkoihin tullutta 4%:n yleiskorotusta. Nyt jo mennään äärirajoilla ja muutenkin henki työpaikalle on sellainen, että joutuu pomon puhutteluun, jos ei riittävän aktiivisesti vastaa puheluihin ja soittopyyntöihin.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hyviä neuvoja ja kiitos niistä. Meillä vaan on tilanne se, että viime palaverissa kerrottiin, että kaikille isännöitsijöille annetaan 2-4 kohdetta lisää kompensoimaan kesäkuussa palkkoihin tullutta 4%:n yleiskorotusta. Nyt jo mennään äärirajoilla ja muutenkin henki työpaikalle on sellainen, että joutuu pomon puhutteluun, jos ei riittävän aktiivisesti vastaa puheluihin ja soittopyyntöihin.

Eikö sitten vaan kannata vaihtaa toiseen firmaan? Mulla on sellainen käsitys, että ei sillä alalla pitäs työnantajat kesken loppua.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Eikö sitten vaan kannata vaihtaa toiseen firmaan? Mulla on sellainen käsitys, että ei sillä alalla pitäs työnantajat kesken loppua.

Ei lopu työnantajat, mutta oma näkemykseni on, että ei työnantajaa vaihtamalla oikein paranekaan. Asiat voivat olla muualla jopa huonomminkin.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei lopu työnantajat, mutta oma näkemykseni on, että ei työnantajaa vaihtamalla oikein paranekaan. Asiat voivat olla muualla jopa huonomminkin.

Se on totta, mutta luulisi sieltäkin löytyvän sellainen vaihtoehto jossa sen työkuorman saa pidettyä siedettävänä. Mutta joo, ymmärrän kyllä pointtisi, vaihto on aina riski jos hommat suurinpiirtein toimivat nykyisellä työnantajalla.
 

Byvajet

Jäsen
Suomen yhteiskuntaan on pesiytynyt kummallinen ajattelumalli, jonka nojalla työikäisen ja työkykyisen on moraalisesti ihan ok nostella työttömyyskorvauksia, vaikkei tosiasiallisesti heti kiinnostaisi töitä tehdäkään. Kun kuitenkin lainsäädäntö lähtee siitä, että työttömyysetuuden vastineeksi tulee olla työmarkkinoiden käytettävissä.

Voihan tämä olla yksi porukka, mutta ihan eri asia on, kuinka suuri se on. Lehdistölle elämäntapatyöttömät ovat herkullinen kohde, koska se herättää moraalista närkästystä ja kerää klikkejä. Klikkitalous ei kuitenkaan piirrä kokonaiskuvaa työttömien todellisuudesta.

Ylivoimaisesti suurin työllistymistä vaikeuttava ongelma on se, että työttömiä käsitellään leimaavasti yhtenä ryhmänä sen sijaan että siihen suhtauduttaisiin analyyttisesti eritellen ja pyrittäisiin rakentamaan eri ryhmille realistisia työllistymismahdollisuuksia. Kun pitkäaikaistyöttömiin kuuluu sekä lievästi kehitysvammaisia, jotka eivät varmasti työllisty, että ansiosidonnaisella kikkailevia, jotka saisivat töitä heti halutessaan, on järjetöntä puhua työttömistä kuin he olisivat yksi.

Lievästi kehitysvammaiset, jotka pystyvät tuettuna ja jatkuvasti ohjattuna tekemään yksinkertaista työtä, ovat hyvä esimerkki siitä, miten rikkinäinen Suomen työttömyysjärjestelmä on. Nuo ihmiset eivät oikeasti ole työttömiä, koska he eivät kelpaa työmarkkinoille, mutta työttömiksi järjestelmä heidät kuitenkin sijoittaa.

Heitä myös passitetaan yksityisten järjestämille työllistämiskursseille, joihin veronmaksajat jostain syystä kaatavat rahaa, vaikka kurssien hyöty työllistymistä ajatellen on täysipäisillekin ihmisille mitätön. Kurssien sijaan kannattaisi tarjota halukkaille tutkintokoulutusta.

Näen työllistymisen ongelmina muun muassa nämä.

-Työnantajien harjoittama syrjintä. Jos iäkkäämpi, kokematon tai taustaltaan rikkinäinen mutta työkuntoinen hakija ei kelpaa, niin sitten hän ei kelpaa. Esimerkit, joissa ehjälläkään työhistorialla pitkään työelämässä ollut ei löydä työtä, kertovat oleellisen. Kuten tutkimusjohtaja Nikander jutussa toteaa, Suomessa työntekijä on sopiva työhön vain lyhyen aikaa.

-Puoliongelmaiset, joiden työkunto palautuisi, jos joku heidät palkkaisi eikä vaatisi heiltä välittömästi täyttä työtehoa. Työn kautta he pääsisivät takaisin kiinni elämisen rytmiin, mutta koska heidän puoliongelmaisuutensa näkyy hakuvaiheessa eikä työpaikoilla siedetä puolitehoisuutta, kukaan ei heitä palkkaa.

-Tuntityö, joka ei elätä tai joka on hyvin epäsäännöllistä tai jonka ehdot ovat työttömälle liikaa (esimerkiksi kotisiivoojalla pitäisi olla oma auto). Tässäkin yrittäjät kuppaavat veronmaksajien rahoja itselleen. Heille on halvempaa palkata osa-aikaisia kuin täysiaikaisia. Yhteiskunta maksaa lopun työntekijän palkasta. Kansalaispalkka auttaisi.

-Ongelmaiset, jotka kuuluisivat terveydenhuollon piiriin. Aluksi he ovat siellä olleetkin, mutta Kelan toimintamalli palauttaa heidät työttömiin ja ajan myötä pitkäaikaistyöttömiin. Suomessa työkyvytön ei pääse eläkkeelle, vaan hänet siirretään työttömiin.

-Osaamista vailla olevat. Jatkuvasti jauhetaan siitä, että kyllä töitä tekevälle riittää, vaikka ei koulutusta olisikaan, mutta kun vertaa työttömien määrää TE-palveluissa olevien työpaikkojen määrään, joita kuka tahansa pystyy tekemään, niin ei näytä riittävän. Monille tie eteenpäin olisi koulutus, mutta sekään ei auta, jos työnantajat jatkavat syrjimistään ja syynäävät hakijan historian. Jos työnantaja ei tahdo antaa mahdollisuutta uudelleen kouluttautuneelle, niin sille ei mitään voi. Toinen ongelma on kouluttautumisen rahoitus.

-Ideologisiksi työttömiksi passivoituneet. Tämä porukka rypee häpeässä. Se on menettänyt kykynsä uskoa omaan arvoonsa ja selviämiseensä. Toimintakykyä voi olla, mutta uskoa ei. Ratkaisuksi on muodostunut syrjään jääminen, vaikka se ei palvelisikaan ihmisen varsinaisia sisäisiä tarpeita.

-Varsinaiset ideologiset työttömät, joiden mielestä heillä on oikeus elää muiden rahoilla.

Työttömyysongelman perusta on työnantajissa

-jotka eivät hyväksy heikommin suoriutuvia eivätkä ole valmiita kouluttamaan työttömiä itse
-jotka pyrkivät keräämään veronmaksajien tuet ja teettämään työtä työttömillä ilman palkkaa tai veronmaksajien maksamaa palkkaa vastaan
-jotka eivät edes pyri tarjoamaan työttömille elättävää työtä, vaan olettavat, että yhteiskunta maksaa osan palkasta

järjestelmässä

-joka sijoittaa työttömiksi ihmisiä, jotka eivät kelpaa työmarkkinoille
-joka ei auta eteenpäin aktiivisesti eteenpäin pyrkiviä esimerkiksi tukemalla kouluttautumista
-jonka tarjoamat tuet ovat niin kankeita, että niiden varaan on vaikea rakentaa epäsäännöllistä ja pienituntista työtä

Vasemmisto yritti viime hallituskaudella rakentaa malleja, joilla vaikeasti työllistyvät työllistyisivät tekemään oikeaa työtä. Nykyhallitus sen sijaan purkaa nämä mallit. Se ei halua tukea työtä tahtovia ihmisiä.

Pahoin pelkään, että samat yrittäjät, jotka syyllistävät työttömiä kaikkein voimakkaimmin, ovat ihmisiä, joilta riittää kaikkein vähiten ymmärrystä vaikeassa asemassa oleville. Heidän mielestään ihmisten vain pitäisi mennä töihin, mutta itse he eivät tahdo vaikeasti työllistyviä palkata.
 

Jeffrey

Jäsen
Lievästi kehitysvammaiset, jotka pystyvät tuettuna ja jatkuvasti ohjattuna tekemään yksinkertaista työtä, ovat hyvä esimerkki siitä, miten rikkinäinen Suomen työttömyysjärjestelmä on. Nuo ihmiset eivät oikeasti ole työttömiä, koska he eivät kelpaa työmarkkinoille, mutta työttömiksi järjestelmä heidät kuitenkin sijoittaa.

Heitä myös passitetaan yksityisten järjestämille työllistämiskursseille, joihin veronmaksajat jostain syystä kaatavat rahaa, vaikka kurssien hyöty työllistymistä ajatellen on täysipäisillekin ihmisille mitätön. Kurssien sijaan kannattaisi tarjota halukkaille tutkintokoulutusta.

Näen työllistymisen ongelmina muun muassa nämä.

-Työnantajien harjoittama syrjintä. Jos iäkkäämpi, kokematon tai taustaltaan rikkinäinen mutta työkuntoinen hakija ei kelpaa, niin sitten hän ei kelpaa. Esimerkit, joissa ehjälläkään työhistorialla pitkään työelämässä ollut ei löydä työtä, kertovat oleellisen. Kuten tutkimusjohtaja Nikander jutussa toteaa, Suomessa työntekijä on sopiva työhön vain lyhyen aikaa.

Näinhän se on! Paljon on meillä haasteitä työllistää tällaisia erityisryhmiä. Meillä osaltaan lainsäädäntö on sellainen tekijä, joka näitä asioita hankaloittaa.

Nostit sattumoisin esiin parikin omaa "lempiaihetta". Esimerkiksi lievästi kehitysvammaisia pystyttiin "silloin ennen" palkkaamaan esimerkiksi rakennustyömaille lautapojiksi yms. hanttihommia tekemään. Kysyntää edelleen olisi, mutta esimerkiksi meidän kiristyneet työturvallisuus ja palkanmaksulainsäädännöt tuovat tähän haasteensa. Tällaisissa tapauksissa työturvallisuus on iso huoli jota on myös hankala ratkaista. Palkanmaksussa taas minimipalkat tekee sen, että myös tällainen esimerkiksi lievästi kehitysvammainen henkilön tulisi saada karrikoidusti sama palkka kuin muidenkin vaikka työpanos on erilainen. Tämä kokonaisuutena tekee sen, että työnantajan on heitä hankala palkata ja riskit ovat huomattavasti suuremmat kuin mahdollisuudet.

Vanhempien työnhakijoiden kohdalla meidän työeläkevakuutusjärjestelmä luo yrityksille ansoja vanhemman väen palkkaamiseen. Työeläkevakuutusmaksun työnantajan osuus on vaihteleva ja siihen vaikuttaa yrityksessä toteutuneet eläketapahtumat. Eli esimerkiksi työkyvyttömyyseläkkeelle jäävä henkilö nostaa koko yrityksen työeläkemaksua määrittelevää prosenttia ja koko palkkasummalla. Tämä on yksi esimerkki jossa meillä lakisääteiset rakenteet asettavat työnhakijoita eriarvoiseen asemaan. Tässä toki ei erotu pelkästään iäkkäämmät työnhakijat, vaan myös muut elämän haasteita kokevat henkilöt esimerkiksi mielenterveysongelmat. Ja itseasiassa tämä riski on yritykselle sitä suurempi, mitä nuorempi työntekijä on työkyvyttömyyseläke riskin omaava. Eli tämä on meillä yksi rakenteellinen ongelma joka itseasiassa osuu useampaankin esiin nostettuun haastekohtaan.
 
Viimeksi muokattu:

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Voihan tämä olla yksi porukka, mutta ihan eri asia on, kuinka suuri se on. Lehdistölle elämäntapatyöttömät ovat herkullinen kohde, koska se herättää moraalista närkästystä ja kerää klikkejä. Klikkitalous ei kuitenkaan piirrä kokonaiskuvaa työttömien todellisuudesta.
Varsinaiset elämäntapatyöttömät ovat marginaalinen ilmiö, mutta nämä linkatun jutun kaltaiset tapaukset tuskin ovat, joissa työttömyys venyy pidemmäksi, koska ansiosidonnaisen taso on väliaikaisesti riittävä mukavaan elämään.

Ylivoimaisesti suurin työllistymistä vaikeuttava ongelma on se, että työttömiä käsitellään leimaavasti yhtenä ryhmänä sen sijaan että siihen suhtauduttaisiin analyyttisesti eritellen ja pyrittäisiin rakentamaan eri ryhmille realistisia työllistymismahdollisuuksia. Kun pitkäaikaistyöttömiin kuuluu sekä lievästi kehitysvammaisia, jotka eivät varmasti työllisty, että ansiosidonnaisella kikkailevia, jotka saisivat töitä heti halutessaan, on järjetöntä puhua työttömistä kuin he olisivat yksi.
Käsittääkseni TE-palveluissa on jo todella kauan ryhmitelty asiakkaita heidän tilanteensa mukaan. On tainnut olla jopa julkisesti kolme palvelulinjaa eli työnvälityspalvelut suoraan työmarkkinoille meneville, osaamisen kehittämispalvelut lisäkoulutuksen tarpeessa oleville työnhakijoille sekä tuetun työllistymisen palvelut osatyökykyisille ja niille työnhakijoille, joiden prosessit terveydenhuollossa tai eläkeyhtiöiden kanssa ovat kesken.

Heitä myös passitetaan yksityisten järjestämille työllistämiskursseille, joihin veronmaksajat jostain syystä kaatavat rahaa, vaikka kurssien hyöty työllistymistä ajatellen on täysipäisillekin ihmisille mitätön. Kurssien sijaan kannattaisi tarjota halukkaille tutkintokoulutusta.
Olet tuskin kovin hyvin kartalla nykytilanteesta. Viime vuonna julkaistu eduskunnan tarkastusvaliokunnan julkaisu antaa hyvää osviittaa aktiivisen työvoimapolitiikan kustannuksista. Kritisoimasi valmennuspalvelut maksavat vuositasolla alle 30 miljoonaa euroa, kun taas kaipaamasi omaehtoiset opinnot työttömyysetuudella tuettuna ja työvoimakoulutukset maksavat yhteensä 20-30 kertaa enemmän. En nyt näe, että tuota kuilua enempää kannattaa kasvattaa, koska on kuitenkin merkittävä määrä työnhakijoita, jotka eivät tarvitse uutta
tutkintokoulutusta työllistyäkseen, mutta työnhaku- ja digitaidot saattavat taas olla esteenä aktiiviselle ja laadukkaalle työnhaulle.

Itse asiassa juurikin omaehtoiset opinnot (eli tutkinnon suorittaminen työttömyysturvalla) on valtiovarainministeriön toimesta katsottu kustannustehokkuudeltaan huonoksi työvoimapolitiikan välineeksi. Osin tästä syystä Marinin hallitus myös tiukensi ns. omo-opiskelijoiden työnhakuvelvollisuutta.

Vasemmisto yritti viime hallituskaudella rakentaa malleja, joilla vaikeasti työllistyvät työllistyisivät tekemään oikeaa työtä. Nykyhallitus sen sijaan purkaa nämä mallit. Se ei halua tukea työtä tahtovia ihmisiä.
Ihan kiinnostaa kuulla, mitä viime hallituksen luomia malleja Orpon hallitus on purkamassa? Viime hallituskaudella luodot uudistukset olivat käsittääkseni pohjoismainen työnhaun malli, uusi muutosturvakokonaisuus yli 55-vuotiaille, Työkanava ja palkkatukiuudistus. Minun muistaakseni Orpon hallituksen ohjelmassa ei näitä olla poistamassa, vaan tiukennukset liittyvät jo paljon aiemmin luotuihin asioihin, kuten suojaosa, ikääntyneiden työnhakijoiden työttömyysturvan erityissäännökset jne.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Vasemmisto yritti viime hallituskaudella rakentaa malleja, joilla vaikeasti työllistyvät työllistyisivät tekemään oikeaa työtä. Nykyhallitus sen sijaan purkaa nämä mallit. Se ei halua tukea työtä tahtovia ihmisiä.

Mitä malleja? Löytyisikö linkkejä näihin, jotta voisi tutustua?

Että silleen...
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Tuo tonttu-case nostaa hyvin esille yhden ryhmän (ei homgeeninen) esille ketä hyödyntää säännöllisesti ansiosidonnaista päivärahaa. Sesongilla urakkana toimivat, näitä löytyy niin Levin ravintoloista, kuin infra/kivi/tie-rakentajista.
Osa hyödyntää nykyisen maksimiajan ja osa ei, eli mullistavaa muutosta Ek:n esittelemään kuvaajaan tuskin tulee näiden sesonkitekijöiden joukosta.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mitä malleja? Löytyisikö linkkejä näihin, jotta voisi tutustua?
Edellisen hallituksen aikana TE-toimistoihin perustettiin työkykykoordinaattoreiden tehtäviä, ja nyt huhujen mukaan niitä oltaisiin lakkauttamassa ensi vuoden alusta. He ovat siis erikoistuneet asiakkaisiin, joilla on ongelmia tai puutteita työkyvyn suhteen. He palvelevat itse asiakkaita, mutta edistävät myös työkykyyn liittyvää osaamista TE-hallinnossa. Heidän asiakkainaan voivat olla myös yritykset, jotka ovat kiinnostuneita palkkaamaan kohderyhmään kuuluvia työntekijöitä (esim. haluavat tietää mitä tukea on tarjolla vajaakykyisen palkkaamiseen, ja miten pärjätä byrokratiaviidakossa, joka ei koostu pelkästään TE-toimiston osuudesta, vaan siihen usein liittyy myös KELA, vakuutusyhtiöt jne.).

Marinin hallitus halusi myös edistää työelämän monimuotoisuutta, mutta nyt asiaan liittyviä hankkeita (joiden avulla oli tarkoitus kokeilla erilaisia malleja pysyviä lakimuutoksia varten) ollaan mahdollisesti vähentämässä. Esim. erittäin suosituksi osoittautunut työnantajille suunnattu IMAGO-ohjelma on leikkausuhan alla, tosin lopullista päätöstä ei ole käsittääkseni vielä tehty (hieman harhaanjohtavasta markkinointinimestään huolimatta IMAGO:n tarkoitus on vähentää rekrytointiogelmia auttamalla yrityksiä hakemaan potentiaalisia työntekijöitä laajemmalla seulalla).

Mielenkiintoista on myös se, että hallituksella ei taida olla ohjelmassaan oikeastaan mitään työllisyyspalveluita koskevia kehitysideoita. Onko kaikki niin täydellistä, että mitään ei tarvitse muuttaa? Vai eikö asia vain kiinnosta nykyisiä hallituspuolueita? Ainoat tiedossa olevat uudistukset liittyvät leikkauksiin, mutta eivät suoraan palveluihin (alussa mainitsemani esimerkit ovat enemmän leikkausten toimeenpanoa kuin työvoimapoliittisia linjauksia).

Kuitenkin tähän mennessä jokainen hallitus ainakin viimeiseen 20 vuoteen ovat tehneet ainakin jotain työvoimapalveluille: Filatov työministerinä toi muutosturvan toimintamallin ja laajensi starttirahan kohderyhmää. Cronberg/Sinnemäki kaudella työvoimatoimistoista tuli hieman enemmän yrityspalveluun panostavia työ- ja elinkeinotoimistoja. Ihalainen lakkautti vasemmiston arvosteleman palkattoman työharjoittelun/työelämävalmennuksen ja vähensi työttömien juoksuttamista työnhakua uusimassa. Sipilän hallitus palautti osan asiakkaiden juoksutuksesta takaisin ja esitteli aktiivimallin, jonka sitten Marinin hallitus ensi töikseen lakkautti. Punaviherhallitus myös lopetti eläkeputken ja toi tilalle yli 55-vuotiaiden laajennetun muutosturvan.

Kokonaan oma juttunsa on edellisen hallituksen aloittama TE-palveluiden siirto kuntavetoisille työllisyydenhoitoalueille. Sen loppuun saattaminen jää kuitenkin nykyiselle hallitukselle. Uudistuksen seurauksena nykyisien 15 TE-toimiston määrärahat hajautetaan 40-50 uudelle perustettavalle työllisyydenhoitoalueelle. Koska hajauttaminen lisää lähes varmasti kustannuksia, pelkkä nykyisten palveluiden säilyttäminen vaatisi lisärahoitusta - tai sitten palveluita pitää leikata*.

Koska uudistusta ei ole vielä toimeenpantu, eikä yhtään työllisyydenhoitoaluetta vielä perustettu, niin sen ehtii hyvin perua, jos poliittista tahtoa on...


* On tosin mahdollista, että vauraimmissa kaupungeissa otetaan valtiolta siirtyvä rahoitus vastaan, pistetään vähän ekstraa omasta takaa, ja siten palvelutaso kyetään säilyttämään ainakin pääosin. Ja jos kysyy esim. Helsingin kaupungin edustajilta, niin palvelut kuulemma vain paranevat, koska he uskovat vakaasti tekevänsä asiat paremmin kuin valtio - tosin palveluita koskeva lainsäädäntö ja TE-toimistoista siirtyvä henkilöstö on samoja kuin ennenkin, joten kovin suuria muutoksia on turha odottaa. Esim. ylemmissä viesteissä mainittu omaehtoinen opiskelu työttömyysetudeella tulee jatkossa toimimaan 100 % samalla tavalla kuin tähänkin asti. Kunnilla - anteeksi työllisyydenhoitoalueilla - ei tule olemaan minkäänlaista toimivaltaa muuttaa yhtään mitään...
 

Byvajet

Jäsen
Itse asiassa juurikin omaehtoiset opinnot (eli tutkinnon suorittaminen työttömyysturvalla) on valtiovarainministeriön toimesta katsottu kustannustehokkuudeltaan huonoksi työvoimapolitiikan välineeksi.

Tuossa on työ- ja elinkeinoministeriön pitkää työttömyyttä käsittelevä 59-sivuinen PDF vuodelta 2023. Siitä voi jokainen tehdä omat johtopäätöksensä.

Johtopäätöksissä muun muassa sanotaan, että pitkäaikaistyöttömien osallistuminen koulutukseen on heikkoa sekä työttömyyden aikaan että jo ennen sitä. Kirjoittajat toteavatkin, että "koulutusta olisi mahdollisuus hyödyntää selvästi nykyistä enemmän pitkäaikaistyöttömien kohdalla. Mikäli ammattitaito tai koulutus ovat vanhentuneet, koulutusta tarjoamalla on mahdollisuus kannustaa ammattisiirtymiin aloille, joilla työllistyminen on helpompaa".

Yleiseksi vaikutelmaksi paperista jäi, että vaikka pitkäaikaistyöttömäksi usein ajaudutaan työstä, silti pitkäaikaistyöttömän aikaisempi työhistoria ennustaa hajanaisuudellaan pitkäaikaistyöttömyyden mahdollisuutta. Itse oletan, että vankka koulutustausta on yhteydessä vakiintuneeseen työllisyyteen.

Toinen erittäin selvästi paperista esiin nouseva tekijä on ikä. Se kasvattaa merkittävästi riskiä ajautua pitkäaikaistyöttömyyteen.

Paperissa myös kerrotaan, että pitkäaikaistyöttömillä on muita työttömiä enemmän diagnooseja, jotka on tehty juuri ennen työttömyyden alkamista tai heti työttömyyden alettua. Osa diagnooseista on vanhoja, ja kirjoittajat kysyvätkin, miten kauan sitten diagnoosin saaneet saadaan tukitoimien ja terveydenhuollon piiriin.

Mielenkiintoista on Uudenmaan pitkäaikaistyöttömyyden korostuminen. Koko väestöstä Uudellamaalla asuu 32 prosenttia, mutta pitkäaikaistyöttömiä siellä on Suomen väestöstä liki 40 prosenttia. Työttömyys kestää siellä myös pitempään kuin muualla maassa. Vähintään kolme vuotta työttömänä olleista Uudeltamaalta on 44 prosenttia ja viisi vuotta työttöminä olleista 48 prosenttia. Ehkä tämä liittyy keskusteluun Suomen maahanmuuton tarpeesta, en tiedä.

Kannattaa katsoa sivun 13 palkit. Väkilukuunkin suhteutettuna Uusimaa nousee kärjekkäästi esiin.

 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Mielenkiintoista on myös se, että hallituksella ei taida olla ohjelmassaan oikeastaan mitään työllisyyspalveluita koskevia kehitysideoita. Onko kaikki niin täydellistä, että mitään ei tarvitse muuttaa? Vai eikö asia vain kiinnosta nykyisiä hallituspuolueita?

Jos en nyt ihan omiani ole kuullut, niin mielestäni Orpo ja Marttinen ovat tuoneet esiin TE-palveluiden kehittämisen ja tehostamisen. Hallituksellahan on voimakas tahtotila lisätä työllisyyttä, ja onhan siinä TE-palvelut huomioitava.

Kannustinloukkuja purkamalla saadaan sellaiset ns. tuki-kikkailijat toivottavasti patistettua töihin jollain aikavälillä, jotka eivät vaan ota vastaan vaikka olisi paikka, kun rahahyöty mahdollisesti pienempi ainakin alkuun. Mutta sehän on vaan tietty porukka.

Toimiva TE-palvelu tarvitaan tottakai, jotta työnvälitys voi muiden kohdalla olla omassa tärkeässä roolissaan. Leikkauksia tulee moneen asiaan, mut tuskin hallitus nyt niin kujalla on "digiasioista", kun se jäbä siinä DNA mainoksessa.
 
Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
Hyviä neuvoja ja kiitos niistä. Meillä vaan on tilanne se, että viime palaverissa kerrottiin, että kaikille isännöitsijöille annetaan 2-4 kohdetta lisää kompensoimaan kesäkuussa palkkoihin tullutta 4%:n yleiskorotusta. Nyt jo mennään äärirajoilla ja muutenkin henki työpaikalle on sellainen, että joutuu pomon puhutteluun, jos ei riittävän aktiivisesti vastaa puheluihin ja soittopyyntöihin.

Sitten vaan uutta työpaikkaa hakemaan.

Tuolla alalla, kun välillisesti työskentelin aikanaan melko pitkään yhteistyössä isännöitsijöiden kanssa, tuntuu erityisesti työn organisoinnissa ja johtamisessa olevan todella isoja eroja puljujen välillä.

Seuraavassa isännöitsijäliiton tms. illanvietossa haastattelet kollegoita muista firmoista, että missä homma toimii ja sitten hakemusta perään jos löytyy järkevän oloista johtamista joltain muulta alueesi yritykseltä.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Sitten vaan uutta työpaikkaa hakemaan.

Tuolla alalla, kun välillisesti työskentelin aikanaan melko pitkään yhteistyössä isännöitsijöiden kanssa, tuntuu erityisesti työn organisoinnissa ja johtamisessa olevan todella isoja eroja puljujen välillä.

Seuraavassa isännöitsijäliiton tms. illanvietossa haastattelet kollegoita muista firmoista, että missä homma toimii ja sitten hakemusta perään jos löytyy järkevän oloista johtamista joltain muulta alueesi yritykseltä.

Aika hyvin minulla jo onkin Tampereen tilanne tiedossa. Koiran hommaa isännöinti pääpiirteittään on toimistosta riippumatta. Tunnolliselle tyypille ei tunnu sopivan.
 

Glove

Jäsen
Aika hyvin minulla jo onkin Tampereen tilanne tiedossa. Koiran hommaa isännöinti pääpiirteittään on toimistosta riippumatta. Tunnolliselle tyypille ei tunnu sopivan.
Ala on minullakin ollut harkinnassa, mutta taidanpa jättää sitten väliin ja keksiä jotain muuta. Kiitos kun kirjoittelit näitä viestejäsi.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Ala on minullakin ollut harkinnassa, mutta taidanpa jättää sitten väliin ja keksiä jotain muuta. Kiitos kun kirjoittelit näitä viestejäsi.

Eipä mitään. Kyllä tämä silti välillä on tuntunut paremmaltakin, ja jotkut isännöitsijät osaavat suhtautua asioihin eri lailla. Pelkästään mun juttujen perusteella ei kannata jättää väliin.
 

Glove

Jäsen
Eipä mitään. Kyllä tämä silti välillä on tuntunut paremmaltakin, ja jotkut isännöitsijät osaavat suhtautua asioihin eri lailla. Pelkästään mun juttujen perusteella ei kannata jättää väliin.
En minä toki pelkästään sinun tietojen varassa ole, olen minä muiltakin kysellyt.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK

Tervetuloa orjatyöhön, sillä sitähän tuo nimenomaan on. Kyseinen henkilö ei oikein taida tajuta, kuinka paljon aikaa noiden kaikkien asioiden tekeminen (ja mahdollinen oppiminen) vie aikaa. Joo, hän on yksinyrittäjä, mutta ei sen pitäisi olla selitys tuollaiselle työpaikkailmoitukselle. Se ei ole tyhmä, joka pyytää ja niin eespäin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös