Työelämä & työttömyys

  • 97 192
  • 566

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
@Byvajet kaikki nykyään kehuu miten saavutat kaiken kunhan on asenne kohdallaan ja kaikki aina viihtyy meillä niiiin hyvin. Todellisuus on sitten jotain ihan muuta.

P.S nuo lisät sai oksennuksen suuhun. Ihan laittoman huonot.
 

Byvajet

Jäsen
P.S nuo lisät sai oksennuksen suuhun. Ihan laittoman huonot.

Kyllä näihinkin paikkoihin on hakijoita, jos ei muuten, niin pakosta. Heitä ei kuitenkaan palkata.

Tuollaiseen paikkaan ei jää kukaan, jolla on vaihtoehto. Ja jos ihmisellä ei ole vaihtoehtoa, hän on suurella todennäköisyydellä niin ongelmainen, ettei hänestä ole tekemään työtä tai ettei häneen voi luottaa.

Siivoustyöpaikkojen yksi piirre on, että niihin vaaditaan usein oma auto. Kohteita on monta ja siivoojan on päästävä liikkumaan päivän aikana. Noilla palkoilla ei kuitenkaan autoa pidetä.

Toinen mielenkiintoinen piirre on, että siivoustyöpaikkailmoituksissa asetetaan vaatimuksia hakijan persoonallisuudelle. Lomakohteissa saatetaan mainita eduksi myös kielitaito tai jopa vaaditaan sitä, koska siivoojan täytyy pystyä keskustelemaan turistien kanssa. Myös tutkintoa voidaan kysellä.

Ehkä tämän hallituskauden aikana alkaa keskustelu siitä, ettei työllistymisen perusongelma ole työttömissä vaan työnantajissa, jotka eivät maksa säädyllistä palkkaa, ole valmiita kouluttamaan, tukemaan ja palkkaa vajaakuntoisia ja puolitehoisia.

Tukia voi laskea loputtomiin USA:n malliin, mutta ei se muuta tosiasiaa, että kelkasta pudonnut ihminen ei työllisty, jos työnantaja ei osoita sosiaalista vastuuta ja halua auttaa. USA:ssakin kodittomia riittää.

Jos yrityksen ainoa tehtävä on tehdä voittoa, seurauksena on, meillä on käsissämme kasvava joukko ihmisiä, jotka eivät kelpaa kenellekään, koska eivät nämä ihmiset pysty ainakaan aluksi olemaan yritykselle hyödyksi. He eivät työllisty edes mainitulla palkalla.

Tulevaisuudessa tekniikan ja tekoälyn kehittyessä he työllistyvät entistä heikommin. Esimerkiksi erilaiset käytännön myyntityöt alkaen ruokakauppojen kassoista ovat katoavaa perinnettä.

Palkkoja voi polkea ja tukia leikata, mutta ei se ole ratkaisu perusongelmaan.
 

444

Jäsen
Ainakin tuo lähtöpalkka on noussut siitä, kun itse tein aikanaan siivousalan TES:llä hommia. Silloin perustuntipalkka oli reilun 7€, iltalisä n. 0,5€ ja yölisä 1€. Per tunti siis. Noissa hommissa saattoi hyvällä tuurilla päästä n. 1500€/kk bruttotienesteille. Kyse ei ollut edes siivoustyöstä, mutta kun työnantaja oli L&T, niin ihan pokkana työnsivät tuota työehtosopimusta mm. kaikille.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Jos vertaa vaikka perus varastoduunarin lisiin niin on kyllä järkyttävän huonot.
Mä olen aina luullut, että omat lisät on sieltä huonommasta päästä ollut yleisellä tasolla, mutta ikinä ei noin huonoja. En tiedä myisinkö ilta- tai yöaikaani edes pakon edestä tuollaisilla lisillä.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Firmojen työpaikkailmoitukset ovat nykyisin aivan kammottavia. Niissä ei oikein sanota mitään, ja koko teksti on aina tuollaista "konsulttikieltä", jossa ikävät asiat yritetään kääriä mahdollisimman kauniiseen muotoon. Lopputuloksena on se, että kuka tahansa aivot omistava ymmärtää, että nyt yritetään viilata linssiin.

Ilmoitukset myös kuulostavat kaikki samalta: tule tänne lapioimaan paskaa ja pääset näköalapaikalle timanttiseen ja dynaamiseen tiimiimme, jossa maailma on auki. Sinulta vaaditaan tagalogin ja swahilin kielen taitoa, väitöskirja ja tulityökortti. Lisäksi olet ihan paras tyyppi, joustat tarvittaessa ja haistatat pitkät mielenterveysongelmille.

Ainiin, haitteko te toimitusjohtajaa? Ei kun pääset sihteeriksi buukkaamaan pomon tapaamisia. Samalla voit varmaan hoitaa yrityksemme some-markkinoinnin ja auttaa vähän noiden it-juttujen kanssa.

Jos työnhakija kirjoittaa yhtä heikkoja esittelyjä itsestään, CV lentää samantien HR-toimiston roskakoriin (todellisuudessa robotti hoitaa tämän). Kukaan ei jaksa lukea toiselle sivulle asti maalailujasi siitä, että olet hyvä tiimipelaaja ja luotettava työntekijä.

Hyvä työpaikkailmoitus pitäisi voida tiivistää kahteen-kolmeen kappaleeseen. Kaiken muun lisäinfon saa sitten vaikka soittamalla tai firman nettisivuilta. Monet rekryäjäthän odottavat joka tapauksessa, että soitat lakki kourassa siihen yhteysnumeroon, jotta "osoitat aktiivisuutta". Työnhakijana osaksesi jää kuitenkin odottaa, saatko parin kuukauden päästä "pahoittelut, mutta..."-viestin vai kumisevaa tyhjyyttä.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
- Tarjoamme siivousalan työtä. Palkka xx.xx€/h ja lisät xx.xx€/h ja xx.xx€/h. Kiinnostunut ja halukas oppimaan saa paikan.

Ei sen työpaikkailmoituksen tarvitse tuon pitempi olla. Jos rekrytoija ei jaksa lukea pitkää esittelyä hakijasta, niin ei kyllä hakijakaan tuollaista ilmoitusta jaksa alusta loppuun lukea.

Ja jos työhän haettavalta odotetaan paljon erinlaisia ominaisuuksia ja osaamista, niin eikö sen silloin kuuluisi näkyä myös palkassa? Osaaminen maksaa, oli tehtävä mikä tahansa.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
@Byvajet kaikki nykyään kehuu miten saavutat kaiken kunhan on asenne kohdallaan ja kaikki aina viihtyy meillä niiiin hyvin. Todellisuus on sitten jotain ihan muuta.

P.S nuo lisät sai oksennuksen suuhun. Ihan laittoman huonot.
Olet liian vaativa. Minua viehättivät erityisesti tietyt edut.

”Mahdollisuuden vuosittaiseen tulospalkkioon, e-passin, merkkipäivä- ja palvelusvuosimuistamisen jne.”
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Olet liian vaativa. Minua viehättivät erityisesti tietyt edut.

”Mahdollisuuden vuosittaiseen tulospalkkioon, e-passin, merkkipäivä- ja palvelusvuosimuistamisen jne.”
Unohtamatta tietysti pääsyä näköalapaikalle kasvavaan yritykseen ja käyttöön alan parhaat työvälineet.

Suomennettunahan tuo on: Globaali yritys missä olet vain yksi numeraali muiden joukossa ja työvälineet on puhki käytetty, mutta ovat aikaan olleet ihan kärkituotteita. Silloin viisi vuotta sitten…

Ehkä mä olen vaan liian vaativa jäärä tosiaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tuo lopun listaus on turvallisuusselvityksen takia - mainittiin toisessa ilmoituksessa muttei toisessa. Mutta siitäkin voi ajatella, että monellako maahanmuuttajalla on nuo dokumentit osoittaa, ja moniko suomalainen tuonne hakee tuolla hinnalla.

Aivan järjetön listaus siivoojalle. Vieläpä kesätyöhön.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Tuo termi "alan näköalapaikasta" on aina huvittanut minua, varsinkin kun kaikki firmat mainitsevat sen erikseen eri työilmoituksissa, joten käytännössä se ei ole mitään erikoista eikä tarkoita mitään. Hauskinta oli kun vuosia sitten näin ilmoituksen, jossa haettiin jotain vahtimestaria yliopistoon ja työtehtäviin kuului yliopiston valvonta vartijan kopista käsin. Ilmoituksessa mainittiin, että työssä pääsee näköalapaikalta seuraamaan suuren yliopiston elämää ja tässä tapauksessa tuo oli ihan fyysinen näköalapaikka, kun istut siellä kopissa katselemassa, mitä kampuksella tapahtuu.

Nyt tänä vuonna olen huomannut uuden trendin kielteisissä ilmoituksissa, että paikka meni jollekin toiselle. Olen saanut ainakin kolme tämmöistä viestiä jossa lukee "Rekrytointiprosessi paikkaan X on nyt saatettu päätökseen. Olemme tehneet valinnan hakijoiden joukosta." Ja sitten perään toivotetaan hyvää jatkoa. Eli ei enää sanotakaan, että "valintamme ei kohdistunut sinuun". Yritetäänkö tällä nyt jotenkin jättää positiivisempi vaikutus, kun ei sanota asiaa ääneen vaan annetaan hakijan ymmärtää, ettei hän tullut valituksi?
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nyt tänä vuonna olen huomannut uuden trendin kielteisissä ilmoituksissa, että paikka meni jollekin toiselle. Olen saanut ainakin kolme tämmöistä viestiä jossa lukee "Rekrytointiprosessi paikkaan X on nyt saatettu päätökseen. Olemme tehneet valinnan hakijoiden joukosta." Ja sitten perään toivotetaan hyvää jatkoa. Eli ei enää sanotakaan, että "valintamme ei kohdistunut sinuun". Yritetäänkö tällä nyt jotenkin jättää positiivisempi vaikutus, kun ei sanota asiaa ääneen vaan annetaan hakijan ymmärtää, ettei hän tullut valituksi?
Onko tämä työelämän rekrytoinnin pakkien antamisen uusi ”kaverikortti”?
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pitkään on tullut seurattua työpaikkailmoituksia vähän ajatuksella "mitähän sitä isona tekisi", vaikkei nyt mitään akuuttia tarvetta ole työpaikkaa vaihtaa. Yhden hakemuksen laitoin mielenkiintoiseen tehtävään ja sain kutsun haastatteluun, tarkemmin katsottuna "ajasta ja paikasta riippumattomaan videohaastatteluun". Eli minun olisi pitänyt videoida vastaukseni viiteen kysymykseen ja lähettää ne eteenpäin jollekin rekryfirmalle tietämättä ketkä pääsevät näkemään vastaukseni ja miten niitä säilytetään yms. Työnhakuprosessi loppui omalta osaltani siihen. Joku Teams -haastattelu vielä tietysti on ok, mutta tuollaisia yksipuolisia nauhoituksia en ala tekemään. Toivottavasti ei ala yleistyä tällainen käytäntö.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Pitkään on tullut seurattua työpaikkailmoituksia vähän ajatuksella "mitähän sitä isona tekisi", vaikkei nyt mitään akuuttia tarvetta ole työpaikkaa vaihtaa. Yhden hakemuksen laitoin mielenkiintoiseen tehtävään ja sain kutsun haastatteluun, tarkemmin katsottuna "ajasta ja paikasta riippumattomaan videohaastatteluun". Eli minun olisi pitänyt videoida vastaukseni viiteen kysymykseen ja lähettää ne eteenpäin jollekin rekryfirmalle tietämättä ketkä pääsevät näkemään vastaukseni ja miten niitä säilytetään yms. Työnhakuprosessi loppui omalta osaltani siihen. Joku Teams -haastattelu vielä tietysti on ok, mutta tuollaisia yksipuolisia nauhoituksia en ala tekemään. Toivottavasti ei ala yleistyä tällainen käytäntö.

Oi kuule, tuon tyyppiset videohaastattelut ovat yleistyneet vaan koronan jäljiltä. Itse vihaan niitä, koska en osaa esiintyä kameralle ja minulla menee sanat sekaisin tai unohdan mitä minun piti sanoa. Joudun tekemään vastaukset n+1 kertaa ja lopulta turhaudun ja laitan vaan sen, joka menee edes kohtalaisesti.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Pitkään on tullut seurattua työpaikkailmoituksia vähän ajatuksella "mitähän sitä isona tekisi", vaikkei nyt mitään akuuttia tarvetta ole työpaikkaa vaihtaa. Yhden hakemuksen laitoin mielenkiintoiseen tehtävään ja sain kutsun haastatteluun, tarkemmin katsottuna "ajasta ja paikasta riippumattomaan videohaastatteluun". Eli minun olisi pitänyt videoida vastaukseni viiteen kysymykseen ja lähettää ne eteenpäin jollekin rekryfirmalle tietämättä ketkä pääsevät näkemään vastaukseni ja miten niitä säilytetään yms. Työnhakuprosessi loppui omalta osaltani siihen. Joku Teams -haastattelu vielä tietysti on ok, mutta tuollaisia yksipuolisia nauhoituksia en ala tekemään. Toivottavasti ei ala yleistyä tällainen käytäntö.
Mä tein ensimmäisen kerran tuollaisen joskus 2015. Nyt ei ole hetkeen tullut töitä haettua, mutta käsittääkseni noita käytetään kyllä laajalti edelleen. Mikä sua siis noissa pelottaa?
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mä tein ensimmäisen kerran tuollaisen joskus 2015. Nyt ei ole hetkeen tullut töitä haettua, mutta käsittääkseni noita käytetään kyllä laajalti edelleen. Mikä sua siis noissa pelottaa?
En nyt sanoisi että mikään pelottaa, mutta olen korostetun tarkka yksityisyydestäni, tämä "tiktok-insta -aikakausi" ei ole meikäläisen juttu, enkä halua jakaa itsestäni minkäänlaisia videoita minnekään missä en tiedä kenen nähtävillä ne ovat ja koska ne poistetaan yms.

Lisäksi mielestäni työhaastattelun pitäisi olla vuorovaikutusta, jossa myös työntekijä voi esittää kysymyksiä potentiaaliselle työnantajalle, se on myös osoitus että työnantaja on edes jollain tasolla kiinnostunut kyseisestä työntekijäehdokkaasta, eikä ole vain laittanut 30:lle ihmiselle samanlaista videolinkkiä johon voi ladella ne samat vastaukset videomuodossa kuin työhakemukseen.

Omalla alalla vielä kun, juuri tätä hetkeä lukuun ottamatta, on työvoimapula ja kaikilla firmoilla vaikeuksia saada paikkoja täytettyä niin ennemmin hakeudun sellaiselle työnantajalle töihin, joka vaikuttaa olevan tosissaan ja on valmis keskustelemaan kasvotusten.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Itse lähdin jouduin lähtemään armeijaan kokkikoulun jälkeen. Tuon jälkeen ei töitä tahtonut saada millään. Yritin tarjota itseäni jopa palkattomaan harjoitteluun. Ei työkokemusta.

Menin leipomoon osa aikaiseksi, jossa kuluikin 4 vuotta, ennenkuin sain nollasoppari kesätyön Lappeelaisesta ravintolasta apulaisena. Nopeasti saman ketjun paikasta Imatran Valtionhotellissa tuli kyselyjä, voinko sielläkin tehdä. Äkkiä olinkin jo 4 eri paikassa osa aikaisena. Oli kovaa hommaa. Imatralta ravintolasta pääsi lähtemään 23 ja 2:30 piti olla lappeessa leipomolla. Ei toki aina, mutta monasti. Parhaimmillaan tein 3 vuoroa päivään. Vuoden tein tuota, kunnes sain vakio kokin paikan Valtionhotellissa ja lopetin muut työt. Puolen vuoden jälkeen olin jo noussut esimies asemaan valtsussa. On sen verran arvostettu paikka täällä, että tuon jälkeen olen melko lailla saanut valita työpaikkani.

Keittiöpäällikkö/keittiömestari statuksella menty tuon jälkeen. Koronasulkujen aikaan tuli lomautus ravintola hommista. Lomautuksen aikaan tuli kysely lähteä johtamaan vanhainkodin keittiötä. Mikä jottei. Huippuhomma. Nykyisessä paikassa itseni vetämänä ulkopuolisille avoin ravintola, anniskeluluvat, resque... Nämä siis itse uudistanut. Olihan noissa opettelua keittiö ihmiselle, joka ei yleensä noita asioita hoida. Voisin hyvin nykyään tituleerata itseäni ravintola/ keittiöpäälliköksi.

Täytyy sanoa, että kova työ ja yritys maksoi. Itselle ei vieläkään ole tämä päällikkyys noussut päähän? Juuri olin vapun töissä, ja pääsiäisen, uudenvuoden, juhannuksen... Senttiäkään lisää palkkaa en noista saanut.

Sen verran miul rajoituksia työnteon suhteen, että jouluaattona en tee töitä, enkä silloin, kun SaiPa pelaa playoff ottelua. Jälkimmäisestä harvemmin haittaa...
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
- Tarjoamme siivousalan työtä. Palkka xx.xx€/h ja lisät xx.xx€/h ja xx.xx€/h. Kiinnostunut ja halukas oppimaan saa paikan.

Ei sen työpaikkailmoituksen tarvitse tuon pitempi olla. Jos rekrytoija ei jaksa lukea pitkää esittelyä hakijasta, niin ei kyllä hakijakaan tuollaista ilmoitusta jaksa alusta loppuun lukea.
Tuollaisiahan ne työpaikkailmoitukset vielä joskus olivatkin.

Sitten tapahtui jotain, ja nykyään se sama yksinkertainen suorittava työ onkin mahdollisuus olla jotain suurempaa, ja se tarjoaa parhaan eturivin paikan alalle. Olethan hakemamme huipputyyppi, jota dynaaminen tiimimme odottaa.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Laitetaan nyt vaikka tänne, LinkedInissä tuli vastaan tänään jonkun business-dirikan sukkapostaus. Kaveri oli saanut firman logoilla sukat ja ylpeänä kirjoitti, että "tehän tiedätte, että värikkäät sukat ovat osa identiteettiäni ja johtajuuttani."

Ei emätin... Seuraa sukkia!?!? Onneksi en satu olemaan tuon firman toimari. Värikästä kenkää meinaan tulisi tuommoiselle johtajalle sukkien lisäksi.
 

Jeffrey

Jäsen
Laitetaan nyt vaikka tänne, LinkedInissä tuli vastaan tänään jonkun business-dirikan sukkapostaus. Kaveri oli saanut firman logoilla sukat ja ylpeänä kirjoitti, että "tehän tiedätte, että värikkäät sukat ovat osa identiteettiäni ja johtajuuttani."

Ei emätin... Seuraa sukkia!?!? Onneksi en satu olemaan tuon firman toimari. Värikästä kenkää meinaan tulisi tuommoiselle johtajalle sukkien lisäksi.

Itselläni oli joskus onnensukat. Ne oli sellaset värikkään turkoosit pääkallosukat jotka jalassa kaatui kuka tahansa mirkku missä tahansa maailman kylässä. Taisin tässä vasta ne heittää manan maille, vaikka olivat revettyään poistuneet käytöstä jo aikapäiviä sitten.

Ehkä se tämä toimari saa vastaavia supervoimia omista sukkasistaan.
 

Byvajet

Jäsen
Jättitutkimuksen mukaan suomalaisten elämänlaatu on romahtanut ja itsemurha-ajatukset lisääntyneet.

Vain joka toinen työikäinen kokee elämänlaatunsa hyväksi. Vuonna 2018 elämänlaatunsa hyväksi koki 60 prosenttia.

Vuonna 2018 itsemurha-ajatuksista kertoi joka kymmenes, nyt joka kahdeksas.

Vuonna 2018 työikäisistä naisista mielenterveyspalveluita oli käyttänyt 15 prosenttia, nyt 20. Miehillä vastaavat luvut ovat 9 ja 12.

Ihminen kestää kuormitusta rajallisesti. Nykyään sitä on liikaa sekä töissä että vapaa-ajalla. Vapaa-ajan kuormitus on valittua, mutta kuitenkin kulttuurin pakottamaa, koska ihminen ei pysty todellisiin vapaisiin valintoihin.

Jossain vaiheessa korttitalo romahtaa ja syntyy uudenlaista työväen liikehdintää, jossa vaaditaan resurssien uudelleenjakoa ja kohdistamista. Resursseihin kuuluu myös vapaa-aika ja stressittömyys.

Näin on tapahtunut ennen ja näin tulee tapahtumaan tulevaisuudessa. Ajatus, että ihmiskunta vuosisata toisensa perään tehostaisi ja tekisi enemmän, on ihan absurdi. Eihän meillä perusresursseista ole pulaa. Kysymys on ihan vain siitä, miten ne jaetaan.

 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuollaisiahan ne työpaikkailmoitukset vielä joskus olivatkin.

Sitten tapahtui jotain, ja nykyään se sama yksinkertainen suorittava työ onkin mahdollisuus olla jotain suurempaa, ja se tarjoaa parhaan eturivin paikan alalle. Olethan hakemamme huipputyyppi, jota dynaaminen tiimimme odottaa.

Tätä miettinyt että kuinka moni pystyisi vaikka niitä siivoojan hommia tekemään, mutta jättää sitten hakemuksen kirjoittamatta kun ei olekaan kun perusduunari jolla ei erikoisosaamista ja ei iso luotto itseensä. Jos kuitenkin jonkinlaisen hakemuksen osannut pistää niin viimeistään robotti sitten heittäää hakemuksen roskiin.
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
@Byvajet ja samaan aikaan olemme jälleen ties monettako kertaa maailman onnellisin kansa.

Ja tässä maailman onnellisimmassa maassa, vain joka toinen työikäinen kokee elämän laatunsa hyväksi.

Ei ihan tunnu siltä että olemme onnellinen kansa.
 

nolla

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Samaa paskaa se on muissakin maissa. Täällä sosiaaliturva sentään vähentää stressiä, kun tietää että turvaverkko löytyy ja terveydenhoitokin kai toimii jos on vakavasti sairas. Onhan tulos silti hätkähdyttävä, jos joka kahdeksas on ajatellut itsemurhaa. Muutos tulee aikanaan jos vaan demokratia säilyy, mutta ei se muutos täältä ala vaan ehkä Ranskasta tai USA:sta, missä tyytymättömyys on jo ylittänyt kansalaisten sietorajan. Kuinka pitkään jaksetaan katsoa kun nykyajan aateliset, eli osakkeiden suuromistajat voivat vaurastua sukupolvesta toiseen pistämättä tikkua ristiin yhteiskunnan eteen jää nähtäväksi. Tilanne kuitenkin on se, että isoisän taloudelliset uroteot vaikuttavat lapsenlapsiin ja heidän lapsiinsa niin että he vaurastuvat tekemättä itse mitään. Aivan kuten aateliset aikoinaan. Niin kauan kuin sitä kesti.
 

lihaani

Jäsen
Niinhän demokratiassa ylimystö on perinteisesti hokenut, että he ovat miljoonansa hankkineet työllä.
Kenen työllä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös