Työelämä & työttömyys

• 146 309
  • 805

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Synkältä näyttää Suomen työttömyystilanne.

Afflicted

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Synkältä näyttää Suomen työttömyystilanne.

Ja silti pitäisi 50% ikäluokasta valmistua korkeakoulusta vuosittain. Kysyn vaan, että mikä on se nuoren motivaatio mennä korkeakouluun, kun ainakaan töitä sillä ei saa?. Korkean koulutuksen ympärille on luotu valheiden verkko missä sitä arvostetaan ja ylistetään mediassa ja yhteiskunnassa muutenkin. Näihin valheisiin vihkiytyneet pölkkypäät jumaloivat nuoria, jotka valmistuvat lukiosta ja yliopistosta. Amiksesta tulleet ovat epäonnistuneita ihmisiä ja hukattuja lupauksia.

Eli tuo määrä tulee vain kasvamaan koska joillekin nuorille se korkea koulutus on tae arvostuksesta vs. amistutkinto millä pääsisi heti töihin.

Tässä on vakavan yhteiskunnallisen keskustelun paikka tässäkin asiassa että miten perseellään meidän arvomaailma on nuoria kohtaan.

Viimeksi muokattu:

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Korkean koulutuksen ympärille on luotu valheiden verkko missä sitä arvostetaan ja ylistetään mediassa ja yhteiskunnassa muutenkin. Amiksesta tulleet ovat epäonnistuneita ihmisiä ja hukattuja lupauksia. Eli tuo määrä tulee vain kasvamaan koska joillekin nuorille se korkea koulutus on tae arvostuksesta vs. amistutkinto millä pääsisi heti töihin. Tässä on vakavan yhteiskunnallisen keskustelun paikka tässäkin asiassa että miten perseellään meidän arvomaailma on nuoria kohtaan.

Kärjistetysti ilmaistu mutta kyllä tuosta totuuden siemen löytyy.

Paljon löytyy jopa niitäkin nuoria ketkä jopa katsovat nenänvartta pitkin ihan tavallista duunaria eikö koskaan voisi mennä sellaisiin töihin mistä ei pidä. Mielummin sitten ollaan vaikka työttömänä kunhan ei joudu "paskahommiin".

Toisaalta niitä "paskahommia" (vaikka sellaista työtä ei todellisuudessa ole) myöskään ei ole saatavilla enää. Ihan jokaiseen auki olevaan paikkaan mitä julkaistaan tulee hakemuksia niin helvetin iso määrä ettei mitään järkeä.

Juuri luin jostain että keskimäärin mäkkäriin on täksi kesäksi hakenut yli 500 nuorta kesätöihin per kioski. Ihan järjetön määrä.

Mutta todellakin on yhteiskunnallisen keskustelun paikka arvomaailmasta ja siitä että koulutus olisi jokin mittari siitä onko ihminen parempi tai edennyt elämässä enemmän.

Afflicted

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärjistetysti ilmaistu mutta kyllä tuosta totuuden siemen löytyy.

Paljon löytyy jopa niitäkin nuoria ketkä jopa katsovat nenänvartta pitkin ihan tavallista duunaria eikö koskaan voisi mennä sellaisiin töihin mistä ei pidä. Mielummin sitten ollaan vaikka työttömänä kunhan ei joudu "paskahommiin".

Toisaalta niitä "paskahommia" (vaikka sellaista työtä ei todellisuudessa ole) myöskään ei ole saatavilla enää. Ihan jokaiseen auki olevaan paikkaan mitä julkaistaan tulee hakemuksia niin helvetin iso määrä ettei mitään järkeä.

Juuri luin jostain että keskimäärin mäkkäriin on täksi kesäksi hakenut yli 500 nuorta kesätöihin per kioski. Ihan järjetön määrä.

Mutta todellakin on yhteiskunnallisen keskustelun paikka arvomaailmasta ja siitä että koulutus olisi jokin mittari siitä onko ihminen parempi tai edennyt elämässä enemmän.
Kyllä, kärjistin koska tämä on kärjistynyttä tämä arvostuksen mittaaminen. Kuinka monelle amiksesta valmistuneelle pidetään valmistujaisia ihan noin niin kuin esimerkiksi.

Vitullisen vaikeaa on tosiaan töihin pääsy ihan sama mille alalle tällä hetkellä. Ja työnantajat käyttävät tilannetta hyväkseen tarjoamalla siellä mäkkärissä 15-20h viikossa ja soitetaan kun ei tarvii tulla. Käteen jää n. 700e kuussa. Itse piti ravintolakengät ostaa ja itse pitää hygieniapassi kustantaa.

Tämä nykyinen tilanne on suorastaan työnantajien unelma ja sitä tässä on haettu jo pitkään.

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Vitullisen vaikeaa on tosiaan töihin pääsy ihan sama mille alalle tällä hetkellä. Ja työnantajat käyttävät tilannetta hyväkseen tarjoamalla siellä mäkkärissä 15-20h viikossa ja soitetaan kun ei tarvii tulla. Käteen jää n. 700e kuussa. Itse piti ravintolakengät ostaa ja itse pitää hygieniapassi kustantaa.

Jep. Itse vaihdoin työpaikkaa nyt vuoden alussa ja mitää varsinaista ilmoitusta ei tehty hakusivuille mutta tästäkin huolimatta hakemuksia tuli pitkälle yli 100 ja tulee vieläkin. Olen oikeastaan vieläkin ihmeissäni miten ihmeessä sain sen paikan. Aivan unelma. Tiedän olevani todella etuoikeutettu.

Työnantajat käyttää hyväksi monella tavalla ja tuo tuntien tarjoaminen on yksimuoto. Toinen on ottaa liukuhihnalta vaan uusia tekijöitä, jättää perehdytys väliin ja katsoa kuinka pärjää. Ja jos ei pärjää, uutta tilalle. Kusipäisyyden kasvot on monet.

Kyllä monesti mietin että mitä tästä kaikesta tulee, kasvua ei oikein näy. Työpaikkoja ei oikein ole... Veroja kyllä vittu maksat ja eläkkeelle pääsystä turha haaveilla... Kansaa ajetaan polvilleen ennennäkemätöntä vauhtia eikä itsareiltakaan ole vältytty koska ihmisillä alkaa toivo katoamaan.

Afflicted

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jep. Itse vaihdoin työpaikkaa nyt vuoden alussa ja mitää varsinaista ilmoitusta ei tehty hakusivuille mutta tästäkin huolimatta hakemuksia tuli pitkälle yli 100 ja tulee vieläkin. Olen oikeastaan vieläkin ihmeissäni miten ihmeessä sain sen paikan. Aivan unelma. Tiedän olevani todella etuoikeutettu.

Työnantajat käyttää hyväksi monella tavalla ja tuo tuntien tarjoaminen on yksimuoto. Toinen on ottaa liukuhihnalta vaan uusia tekijöitä, jättää perehdytys väliin ja katsoa kuinka pärjää. Ja jos ei pärjää, uutta tilalle. Kusipäisyyden kasvot on monet.

Kyllä monesti mietin että mitä tästä kaikesta tulee, kasvua ei oikein näy. Työpaikkoja ei oikein ole... Veroja kyllä vittu maksat ja eläkkeelle pääsystä turha haaveilla... Kansaa ajetaan polvilleen ennennäkemätöntä vauhtia eikä itsareiltakaan ole vältytty koska ihmisillä alkaa toivo katoamaan.
Pohjalle ollaan menossa kyllä ja mitä sieltä löytyy on kyllä liian hankala edes kuvitella. Onnea sinulle että olet työssä kuten itsekin olen vakaassa, hyväpalkkaisessa työssä missä viihdyn ja minäkin koen olevani etuoikeutettu. Ei tosiaan ole kaikilla sama tilanne ja auta armias jos siinä on vielä lapsia elätettävänä ja velkoja maksettavana.

Kauheita tilanteita jotkut nyt elävät tämän tilanteen seurauksena ja ajatukset on siellä kyllä kovasti. Olen itsekin ollut siellä kunnes pääsin onnenkantamoisella nykyiseen asemaani.

Mitä tästä vielä seuraa totta tosiaan.

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä on yritetty toiselle meidän junioireista etsiä viikoksi TET-harjoittelua varten työpaikkaa. Sekin tuntuu jo olevan kiven alla piilossa, kun ei oota tulee joka suunnasta. Sama juttu kesätyön kanssa, 14-vuotiasta ei oteta. Vähän ikävää siinä mielessä, että jo noin nuorena se kynnys lähestyä työnantajia varmasti kasvaa kielteisten päätösten takia. Iskän töihin kyllä pääsee TET-harjoitteluun, mutta kivahan se olisi, että saisi kokea onnistumisen tunteen, kun on itse etsinyt ja saanut oman ensimmäisen työpaikkansa.

Afflicted

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tässä on yritetty toiselle meidän junioireista etsiä viikoksi TET-harjoittelua varten työpaikkaa. Sekin tuntuu jo olevan kiven alla piilossa, kun ei oota tulee joka suunnasta. Sama juttu kesätyön kanssa, 14-vuotiasta ei oteta. Vähän ikävää siinä mielessä, että jo noin nuorena se kynnys lähestyä työnantajia varmasti kasvaa kielteisten päätösten takia. Iskän töihin kyllä pääsee TET-harjoitteluun, mutta kivahan se olisi, että saisi kokea onnistumisen tunteen, kun on itse etsinyt ja saanut oman ensimmäisen työpaikkansa.
Tässäkin näkyy sellainen asenne, että ei me tarvita. Mitä me nähdään vaivaa tettiläisen opettamiseen kun ei meillä ole tarvetta uusille työntekijöillekään. Ihan uskomatonta, mihin on kadonnut se solidaarisuus että tänne vaan mukaan tutustumaan.

Kyselin omalta työnantajalta saisiko sukulaispoika tulla tettiin kun olisin mielelläni hänet ottanut mukaani päiväksi. Olisi maalaispojalle ollut ikimuistoinen tet.

Mutta ei sopinut työnantajalle, ei sitten millään. "Yhtiön autoissa ei saa olla alle 18 -vuotiaita kyydissä". Miksi helvetissä ei siihen en vastausta saanut.

Viimeksi muokattu:

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Täsaäkin näkyy sellainen asenne, että ei me tarvita. Mitä me nähdään vaivaa tettiläisen opettamiseen kun ei meillä ole tarvetta uusille työntekijöillekään
On kyllä surullista, jos työnantajat ajattelevat jo 14-vuotiaasta nuoresta niin, että kun tuosta nuoresta ei ole mitään hyötyä otettavissa irti, niin turha ottaa sisään. En tiedä, että vaikuttaako vaikeat ajat taloudessa tähän paikan saamiseen vai ajatellaanko useissa työpaikoissa vain tehokkuus kaiken muun edellä ja siksi ei voi ottaa harjoittelijaa hidastamaan työtahtia.

Afflicted

Jäsen
Suosikkijoukkue
On kyllä surullista, jos työnantajat ajattelevat jo 14-vuotiaasta nuoresta niin, että kun tuosta nuoresta ei ole mitään hyötyä otettavissa irti, niin turha ottaa sisään. En tiedä, että vaikuttaako vaikeat ajat taloudessa tähän paikan saamiseen vai ajatellaanko useissa työpaikoissa vain tehokkuus kaiken muun edellä ja siksi ei voi ottaa harjoittelijaa hidastamaan työtahtia.
Niin tai näin mutta kyllä siinä tosiaan pitää ajatella muutakin kuin pelkkiä hyötyjä näiden tettiläisten kanssa. Muistan omana aikana kun olin tetissä kaupassa avaamassa pahvilaatikoita takahuoneessa tai keräämässä roskia pesisstadionilta. Olin myös hotellissa vaihtamassa palaneita lamppuja.

Jonkun nuokin hommat on tehtävä ja sain niistä hyvää oppia mitä on työn tekeminen. Kyllä joutuivat omasta työstään joustamaan sen verran että pääsin käsiksi siihen tehtävään.

Vaatii sellaista avuliaisuutta ja toisen huomioon ottamista että annetaan sille nuorelle tämä kokemus vaikka se vähän maksaisi meille.

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Sama juttu kesätyön kanssa, 14-vuotiasta ei oteta. Vähän ikävää siinä mielessä, että jo noin nuorena se kynnys lähestyä työnantajia varmasti kasvaa kielteisten päätösten takia.
Kesätyön osalta 14 vuotta on kyllä melko aikainen ikä "virallisiin(?)" duuneihin, koska aika moni firma/kuntatyönantaja/jne. vetää ihan jo rikosoikeudellisen vastuun takia alimman palkkausikärajan 15 vuoteen.

Tässä kohtaa lähtisin laittamaan esim. kotikaupungin FB-ryhmiin viestiä kesätyöstä (nurmikonleikkuu, muut pihaduunit, lemmikkien hoito tjsp.), josko sitä kautta löytyisi helpommin. Aika usein noita on tullut Facessa vastaan ja melkein aina noihin postauksiin tulee myös vastauksia.

TET:n osalta on sitten perseestä, jos paikkoja ei löydä. Olen tässä omassa positiossa ottanut tettiläisiä aina, jos vain mahdollista, koska kyllähän ko. kokemus ainakin jollain tapaa sitouttanee tulevaisuuden työelämään kokemuksena.

Toivottavasti duunia löytyy!

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä kohtaa lähtisin laittamaan esim. kotikaupungin FB-ryhmiin viestiä kesätyöstä (nurmikonleikkuu, muut pihaduunit, lemmikkien hoito tjsp.), josko sitä kautta löytyisi helpommin. Aika usein noita on tullut Facessa vastaan ja melkein aina noihin postauksiin tulee myös vastauksia
Viime kesänä kiertelivät naapuruston ovien takana kyselemässä, että onko tarvetta mattojen pesulle, kun sellaiseen löytyy pesupaikka ihan vierestä. Viikoksi riitti töitä ja ihan hyvin sillä tienasivatkin. Sitä voi sitten taas tulevana kesänä tehtä, jos muuta ei löydy. Auton sisä imurointejakin tuossa ideoisin päässäni, jos lisää töitä kaipaavat.

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viime kesänä kiertelivät naapuruston ovien takana kyselemässä, että onko tarvetta mattojen pesulle, kun sellaiseen löytyy pesupaikka ihan vierestä. Viikoksi riitti töitä ja ihan hyvin sillä tienasivatkin. Sitä voi sitten taas tulevana kesänä tehtä, jos muuta ei löydy. Auton sisä imurointejakin tuossa ideoisin päässäni, jos lisää töitä kaipaavat.

Lisäksi jos ylimääräisiä leluja / tavaroita on niin kirpputoripöytää pystyy pihaan pistää tai mennä myyjäisiiin, oppii samalla asiakaspalvelua ja rahan käsittelyä. Koirien talutusta ym...

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä, kärjistin koska tämä on kärjistynyttä tämä arvostuksen mittaaminen. Kuinka monelle amiksesta valmistuneelle pidetään valmistujaisia ihan noin niin kuin esimerkiksi.

Moni paikka taitaa hyödyntää noita 70% ja 80% koululais ja harjoittelijan palkkoja alkuun ja kun tosiaan sitten jotain 10-20h viikossa, mutta vielä suhteellisen paljon jaloilla seisomista ja kiireisiä tunteja päivässä niin ymmärtää miksi moni vaihtaa jo heti alkuunsa hommaa.

Itse olen ravintolassa tarvittaessa kutsuttavana, aika usein tarjolla 4-5h vuoroja sillä reilulla 11e liksalla. Kela vielä vie puolet ja matkaa on itsellä kohteisiin 20-40km suuntaansa, joitakin kertoja kuussa. Kela kun poisti tuon 300e suoja-osan niin veikkaan että aika moni ravintola-alalla miettii vähän samaa että kannattaako kutsuihin välttämättä edes hyväksyä, se vähän joko 30+ tuntia (jossa myös ilta/viikonloppuja) tai ei mitään aika monella. Lähinnä itse hyväksynyt että on tekemistä mutta rahaa ei jää käteen ellei satu osumaan koko päivän vuoroja tai sunnuntaita.

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kela kun poisti tuon 300e suoja-osan niin veikkaan että aika moni ravintola-alalla miettii vähän samaa että kannattaako kutsuihin välttämättä edes hyväksyä, se vähän joko 30+ tuntia (jossa myös ilta/viikonloppuja) tai ei mitään aika monella. Lähinnä itse hyväksynyt että on tekemistä mutta rahaa ei jää käteen ellei satu osumaan koko päivän vuoroja tai sunnuntaita.
Sen verran tarkennusta tuohon, että se oli hallitus joka poisti suojaosan, ei Kela. Kela tekee niinkuin laki sanoo ja lait tehdään Arkadianmäellä.

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sen verran tarkennusta tuohon, että se oli hallitus joka poisti suojaosan, ei Kela. Kela tekee niinkuin laki sanoo ja lait tehdään Arkadianmäellä.

Joo toki näin ja samaan aikaan ihmetellään työllisyyslukuja. Veikkaisin että ainakin jonkin verran enemmän näitä tarvittaessa kutsuttavia ym.. pätkätöitä hyväksyttäisiin jos tuo suojaosa olisi edelleen voimassa tai sitä olisi jotenkin uudistettu tyyliin tienaat 100e niin lähtee 10%, 200 ja 20% ym.. tyylisesti tai vaikka 30% vähennys 500e asti.

Jos aidosti haluttaisiin työllisyyslukuja parantaa niin tuossa voisi oikeakin porkkana olla, vaikka korotettu päiväraha jos kuukauden aikana tulee X määrä työtunteja tai jotain muuta toimintaa. Nyt tullaan piiskan kanssa jos satut ottamaan jonkun työvuoron työttömänä.

Mechalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikova, Detroit Red Wings, Idän ihme, FC Honka
Itsehän päätin jo koronapandemian aikana että enää en ota mitään muuta vastaan kuin oman alan kokemusta vastaavaa työtä, ja tämä päätös pitää edelleen. Puhelinmyyntiä en lähde tosin tekemään enää mistään hinnasta vaikka maksaisivat miljoonan etukäteen, pitäkööt tunkkinsa.

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun jengit, pelureissa Rantanen ja Kakko
Tässä hyvä juttu siitä, mikä on koskettanut itseäkin joskus. Tämä tarinan kertoja ei varmasti ole ainoa töitä hakeva, jolla on rajoitteita. Itse koin lähemmäs 20 vuotta sitten juurikin tällaisia asenteita työnantajilta, mutta luulin niiden hälvenneen reippaammin.

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ja silti pitäisi 50% ikäluokasta valmistua korkeakoulusta vuosittain. Kysyn vaan, että mikä on se nuoren motivaatio mennä korkeakouluun, kun ainakaan töitä sillä ei saa?

Tässä on vakavan yhteiskunnallisen keskustelun paikka tässäkin asiassa että miten perseellään meidän arvomaailma on nuoria kohtaan.
Lisäksi nuorten odotukset työelämästä ja tulevaisuudestaan ovat epärealistisia. En tiedä myydäänkö (valehdellaan) heille jollain tasolla korkeakoulutuksen jälkeinen varma vakityö liian hyvällä palkalla, josta sitten muodostuu "totuus" ja odotukset, minkä perusteella luullaan, että joku 3000-4000eur/kk on sopiva aloituspalkka, kuten tässä YLE:n jutussa on joillain nuorilla. Okei toisen asteen opiskelijoita mutta kuitenkin.

Tuamas

Jäsen

Niin, itse olin samana päivänä kuin tuo julkaistiin samassa tilaisuudessa ministeri Satosen kanssa, jossa hehkutti tuota ja muita uudistuksia selkävoittona SAK:sta.

Järkeilynsä oli silloin, että Kokoomuksella oli tieto siitä, kuinka suurin osa niistä jotka tekivät suojaosan verran töitä, olivat sellaisia, jotka voisivat aivan yhtä lailla olla kokopäiväisesti töissä ja suojaosan verran töiden tekeminen oli pääosin vapaaehtoista (eikä johtunut esimerkiksi työn tarjonnan vähäisyydestä tai työntekijän vähintään hetkellisesti alentuneesta työkyvystä).

Minusta tuo kuulosti silloin aivan järjettömältä ja käytännössä muutti tilanteen sellaiseksi, ettei työttömän juuri kannata ottaa lyhyitä keikkoja päästäkseen takaisin kiinni työelämään, vaan ennemmin olla kotona ja koittaa löytää täysipäiväistä duunia.

Arkijärjellä ja kannustimien vaikutusta ajatellen päätös oli täydellisen idioottimainen ja käytännössä johti entistä suurempaan kynnykseen työllisten ja työttömien statusten välillä, aivan kuten oli odotettavissa.
Eli saavutettiin hiukan säästöä joltain momentilta, hiukan varmaan saatiin myös lisää kokoaikaisia työntekijöitä, mutta vastineeksi nostettiin merkittävästi työllistymisen kynnystä ja menetettiin paljon osa-aikaisia työntekijöitä.

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Niin, itse olin samana päivänä kuin tuo julkaistiin samassa tilaisuudessa ministeri Satosen kanssa, jossa hehkutti tuota ja muita uudistuksia selkävoittona SAK:sta.

Järkeilynsä oli silloin, että Kokoomuksella oli tieto siitä, kuinka suurin osa niistä jotka tekivät suojaosan verran töitä, olivat sellaisia, jotka voisivat aivan yhtä lailla olla kokopäiväisesti töissä ja suojaosan verran töiden tekeminen oli pääosin vapaaehtoista (eikä johtunut esimerkiksi työn tarjonnan vähäisyydestä tai työntekijän vähintään hetkellisesti alentuneesta työkyvystä).

Minusta tuo kuulosti silloin aivan järjettömältä ja käytännössä muutti tilanteen sellaiseksi, ettei työttömän juuri kannata ottaa lyhyitä keikkoja päästäkseen takaisin kiinni työelämään, vaan ennemmin olla kotona ja koittaa löytää täysipäiväistä duunia.

Arkijärjellä ja kannustimien vaikutusta ajatellen päätös oli täydellisen idioottimainen ja käytännössä johti entistä suurempaan kynnykseen työllisten ja työttömien statusten välillä, aivan kuten oli odotettavissa.
Eli saavutettiin hiukan säästöä joltain momentilta, hiukan varmaan saatiin myös lisää kokoaikaisia työntekijöitä, mutta vastineeksi nostettiin merkittävästi työllistymisen kynnystä ja menetettiin paljon osa-aikaisia työntekijöitä.
Ja tuollaisen äijän Kokoomus haluaa palkita hänen palveluksistaan puolueelle Kelan pääjohtajan viralla ja yli 20000 euron palkalla.

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Varmaan yksittäisiä henkilöitä on jotka on juuri sen 300e verran tehnyt, mutta enemmän varmaan johtunut siitä että sillä 50% vähennyksen takia työ ei ole kannattavaa taloudellisesti ottaa vastaan, eli juuri se mikä nyt lähtee jo heti. Noh varmaan yksittäisiä yksin asuvia joilla lapsia voinut tuommoinen tilanne ollakin kun saa myös korotettuja tukia, mutta kyllä pääasiassa ihmiset ottaisi noita töitä vastaan jos se vain kannattaa taloudellisesti.

Noilla kansanedustajilla ei vain ole käsitystä siitä että jos palkka se joku 11-12e tunti ja siitä poistetaan palkan mukana lähtevät kulut ja 50% vähennys niin ollaankin jo maksimissaan 5e tunti, osalla allekin jos tulorajat paukkuu. Esim. Siivousalalla tai avustajan hommissa kohteet voi olla vain yksittäisiä tunteja. Läheskään aina ei ole mitään 8-10h kutsuja. Siitä sitten esim. matkakulut, mahdolliset ruokailu ym.. niin osa tekee +- nolla työtä tai jopa tappiolla. Sitten ihmetellään kun ei työ maistu.

Afflicted

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lisäksi nuorten odotukset työelämästä ja tulevaisuudestaan ovat epärealistisia. En tiedä myydäänkö (valehdellaan) heille jollain tasolla korkeakoulutuksen jälkeinen varma vakityö liian hyvällä palkalla, josta sitten muodostuu "totuus" ja odotukset, minkä perusteella luullaan, että joku 3000-4000eur/kk on sopiva aloituspalkka, kuten tässä YLE:n jutussa on joillain nuorilla. Okei toisen asteen opiskelijoita mutta kuitenkin.
En näe että tämä olisi niiden nuorten vika, vaan sekin osa sitä illuusiota millä nuoria houkutellaan sinne korkeakouluihin. Koulut tekevät bisnestä ja on iso joukko palkkalistoilla joille pitää jostakin se palkka maksaa. Sehän onnistuu kun pidetään huoli siitä, että niitä nuoria tulee sinne yliopistolle kirkkain silmin opiskelemaan. Valtion tuki yliopistolle juoksee.

Se, että ne opiskelijat ottavat opintolainat tappiin ja jatkavat tutkintonsa jälkeen suoraan kortistoon ei ole lähtökohtaisesti kenellekään muulle kuin sille opiskelijalle itselleen paska asia. He ovat ihan lypsylehmiä jotka voidaan sitten pistää teuraalle kun joka ikinen tuottava pisara on rutistettu.

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hoitoalan hommissa suurimmalla osalla vastaan tulleista 17-22 vuotiaita ei ole minkäänlaista paineensietokykyä, taitoa ottaa ohjeita tai palautetta vastaan.

Heti kun tulee joku pienikin mutka, saikutellaan pari viikkoa ja sitten ei enää vaan tulla.

Sitten sosiaalinenmedia rummuttaa luksuselämää, aikaisin eläkkeelle ja kaikkea muuta, mikä nyt ei suurimman osan kohdalla ikinä toteudu. Ja sitten korttitalo romahtaa...

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy