Tänään juttelin esihenkilöni kanssa kollegastani. Hän kiitti, että toin asian hänen tietoonsa ja ilmeisesti kollegallani on jotain ongelmia jaksamisen kanssa. Hänen sairaspoissaolo kuukausi sitten liittyi tähän ja lokakuun perusteella ei vaikuta, että siitä oli hirveästi apua. Pomoltani löytyi empatiaa häntä kohtaan, mutta myös totesi, että jos on sanonut olevansa työkykyinen, niin pitäisi töitä pystyä tekemään. Itsekin tunnen myötätuntoa häntä kohtaan, mutta kanssa ärsyttää toisen valehtelu, kun tänään hän heitti yhdessä keskustelussa, kuinka töitä riittää ja minä en näe mistään merkkejä, että hän olisi tällä viikolla tehnyt yhtään mitään.
En voi uskoa, että tämä tilanne tällä hetkellä palvelee ketään myöskään kollegaani, joka esittää tekevänsä töitä. Nyt alkaa olemaan kiireitäkin, niin pitäisi oikeasti saada asioita tehtyä. Varmaan vaan vaikeampi tilanne valehdella tekevänsä töitä, koska tietää itsekin asian tulevan julki ennemmin tai myöhemmin. Ei se auta henkisen jaksamisen kanssa.
Huomenna taas tiimipalaveri, niin katsotaan selviääkö siellä jo jotain. Onko työnantajalla oikeutta määrätä työntekijä lomalle?