Mitäs palstalaiset suosittelisivat toimintatavaksi? Ajattelin puhua meidän esihenkilön kanssa tuosta kahdenkesken, vaikka tuntuukin jotenkin vaikealta kannella toisesta. Pääosin tiimin yhteistyö on toiminut. Haluaisin kuitenkin asiaan jonkin selvyyden ja luulisi, että muitakin kiinnostaa, jos joku työntekijä ei tee hommiaan.
Kannattaa nostaa kissa pöydälle mahdollisimman pian koska asia ilmeisesti häiritsee sinua. Olen ollut samankaltaisessa tilanteessa, jossa esimies kyllä tiesi asiasta, mutta ei osannut siihen puuttua. Tilannetta kesti noin 3 vuotta, ja menetin itseluottamuksen ja paloin loppuun kun työtaakka jossain vaiheessa kasvoi liian suureksi. Pidempään jatkuessa tuollainen tilanne aiheuttaa uupumusta, epäluottamusta ja katkeruutta, eikä enää ole jälkikäteen korjattavissa keskustelemalla työkaverin ja esimiehen kanssa.
Mitä jos työkaverilla on työuupumus, masennus yms muu asia johon hän tarvitsee tukea, muttei osaa pyytää apua? Voisiko olla hänenkin kannaltaan hyvä, että asiaan puututaan ja ohjataan oikean palvelun pariin?
Se että työt etenevät työkaveristasi huolimatta hyvin, ei ole syy olla puuttumatta tilanteeseen. Seuraavassa projektissa hommat saattavat kaatua niskaasi entistä pahemmin. Itse otin asian esille liian myöhään ja kukaan ei enää muistanut miten edelliset projektit olivat olleet täysin minun harteillani. Esimies ihmetteli, että miksi nostan vanhat asiat esille kun projektit onnistuivat.
Itse otin asian puheeksi yhdessä työkaverin ja esimiehen kesken, ja sen jälkeen palasin asiaan esimiehen kanssa kahdestaan. Omalla kohdallani tämä ei tuottanut tulosta, mutta koen tämän reiluksi toimintatavaksi, jotta kaikki osapuolet ovat tietoisia tilanteesta ja muiden näkemyksistä. Asian voi mielestäni ottaa hienovaraisesti esille esimerkiksi kysymällä voisiko työtä jakaa eritavalla, jotta työkaveri suoriutuisi tehtävistään paremmin ja työ olisi hänelle mielekkäämpää. Mikäli hän ei asiaan reagoi toivotulla tavalla, niin sitten kannattaa palata asiaan kahdestaan esimiehen kanssa. Ja jos asia ei sittenkään muutu, niin otat Google sheetin esille ja pyydät tulosten mukaista palkankorotusta.